Nekromanti Varför »fisktank«? ...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Som något i stil med "Det slutna rummet"...
Hela grejen med interaktionen mellan de olika fiskarna i fisktanken, vilket är kärnan i konceptet, tappas ju bort där. "Det slutna rummet" ger inte direkt associationer till dynamik och interaktion...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Fisktank i Vägar

Så förhoppningsvis så finns den hos några fler än de 20 som skriver här.
Tja, den förekommer även på RPG Lab, plus att jag introducerat den på åtminstone ett internationellt forum som inte är inriktat på rollspel men där rollspel kom upp som avvänjning och alternativ för någons dotter som hade ett WoW-beroende (ett verkligt beroende, inte bara ett brinnande intresse) och någon kritiserade linjäriteten i rollspel (troligen efter att ha spelat datorspel).

Det beskrivs dessutom i Generica, vilket kanske kommer att sprida det ytterligare.

Lite googlande visar att begreppet verkar finnas på de flesta svenskspråkiga rollspelsforum.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
finns det inte bättre svenska uttryck man kan använda då? Som något i stil med "Det slutna rummet"...
En av fördelarna med fisktank är att de som är bekanta med ursprungsordet fish tank omedelbart associerar till det utan att man behöver förklara att det är det man talar om.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jo det är ju det det gör... är ju ett begrepp redan. För i princip samma sak. Sen kan man ju diskutera hur STORT ett slutet rum kan vara... i film/teater är det ju oftast ett rum eller lägenhet med ett visst antal personer som i "12 edsvurna män", men det kan lika gärna vara en stad med ett visst antal aktörer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag kanske har missuppfattat saken, men är inte tanken med tanken ;-) att man har en relativt begränsad scen med visst antal aktörer och konflikter.. och sen får man se vad som händer?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför inte »slutna rum« eller »akvarium«?

Problemet är väl mest vad man associerar med det. "Det slutna rummet" talar inte om vad som finns i, utan säger bara att det finns ett rum och att det är slutet. En "fisktank" säger att det är en tank full med fisk, och egentligen borde den sista delen betonas ytterligare.

En annan skillnad gentemot det slutna rummet är att fisktanken inte nödvändigtvis är sluten eller avgränsad. Det finns ett antal aktörer som är intresserade av varandra och som interagerar med varandra, men de är nödvändigtvis inte geografiskt begränsade.

Hela poängen med fisktanken är fiskarna som interagerar, inte tanken som avgränsar. Och inte nog med det, de interagerar med varandra för att de andras fiskarna gör intressanta saker, inte för att artificiella väggar tvingar ihop dem.

Det är för övrigt ännu en orsak till att "akvarium" inte passar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Fisring said:
[…] har du legat i dvala, eller? Termen är ju inte direkt purfärsk. Det känns lite märkligt när någon kommer å ba "Stopp och belägg, alltså!!! Vad är det här friform som alla pratar om nu för tiden! Ska det inte heta..."
Låt oss säg att jag tar lång tid på mig att bli tillräckligt upprörd för att skriva något om det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
jo det är ju det det gör... är ju ett begrepp redan. För i princip samma sak. Sen kan man ju diskutera hur STORT ett slutet rum kan vara... i film/teater är det ju oftast ett rum eller lägenhet med ett visst antal personer som i "12 edsvurna män", men det kan lika gärna vara en stad med ett visst antal aktörer.
Och där allt är scriptat från början, dvs dynamiken och interaktionen försvinner.

När man släpper ner en ny fisk i tanken så vet man inte riktigt vad som kommer att hända. Kommer den att bli uppäten av pirayan? Kommer den att förälska sig i fröken Guppy och kommer de att guppa små yngel tillsammans? Kommer den att bli kompis med tystlåtna dammsugarmalen som ingen annan pratar med? Kommer den att försöka fly och bli uppäten av katten när den kippar efter andan på mattan? Ingen aning, vi får se vad som händer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Varför inte »slutna rum« eller »akvarium«?

Hela poängen med fisktanken är fiskarna som interagerar, inte tanken som avgränsar. Och inte nog med det, de interagerar med varandra för att de andras fiskarna gör intressanta saker, inte för att artificiella väggar tvingar ihop dem.
Väggarna är inte ens avgränsningar, de är observationsfönster.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
jag kanske har missuppfattat saken, men är inte tanken med tanken ;-) att man har en relativt begränsad scen med visst antal aktörer och konflikter.. och sen får man se vad som händer?
Nej, det finns inget i konceptet som säger att den måste vara begränsad. Det handlar om fristående aktörer som ställs emot varandra på grund av sina respektive motiveringar snarare än ett manus. Tanken är bara med som scen och obseravtionsobjekt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Håller med.

Har alldrig gillat uttrycket är inte ens säker på om jag vet vad det egentligen betyder.
Att du inte tycker om uttrycket kan jag inte göra så mycket åt. :gremgrin:

Däremot kan jag förklara vad det egentligen betyder: det är en särskild äventyrsform som kretsar kring personer eller grupper som vill olika saker.

Tanken är helt enkelt att man släpper ner ett antal parter, personer och grupper, varav en är rollpersonerna. Sen gör någon något, varefter alla andra reagerar och gör något de med, vilket i sin tur tvingar alla andra att reagera och göra något. Upprepas tills du når en form av jämvikt.

Fisktanken är en äventyrsform som inte bryr sig nämnvärt om platser eller händelser eller tidslinjer. Det viktiga är att det finns personer som vill saker - helst konfliktande saker - och som kan göra något, och att minst en av personernas vilja inte passar med rollpersonernas vilja.

Tyckte nog bättre om termen dockskåps spel om det nu är samma sak.
Nä, det är det inte. Dockskåpsspel är motsatsen till sagospel. Ett dockskåpsspel är synnerligen detaljerat, medan ett sagospel inte är det. Ett dockskåpsspel försöker förklara allting åt spelledaren, medan ett sagospel försöker lämna så mycket som möjligt öppet åt spelledaren.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det kan du ge dig på att det finns. Jag hade en gång spelledare vars största nöje var att låta fiskar från det "snälla akvariet" besöka det "onda akvariet" och se hur länge de klarade sig.
Aha, nu förstår jag hur du lärt dig din spelledarstil!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men om det inte är begränsat.. varför kalla det fisktank/akvarium? Istället för till exempel hav? Om man nu vill fortsätta med fiskmetaforer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lås in några gangsters på rymmen med Bogart och ett antal andra rollfigurer i en resturang eller var det ett hotell ute på Key West.. och sen är det full storm utanför...

...sen får man se vad som händer.

Klassiskt slutna rummet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
varför kalla det fisktank
Behövs det verkligen förklaras en gång till?

<ul type="square">[*]På grund av fisken.
[*]På grund av konnotationerna till "think tank".
[*]På grund av konnotationerna till "fish tank".[/list]

Istället för till exempel hav?
Även hav tappar fiskkonnotationerna. I alla fall jag tänker mer på den stora blå öppna ytan än på (den snart utfiskade) fiskpopulationen under.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,518
Location
Helsingborg
Vidare undrar jag om det verkligen finns akvarieägare som brukar släppa in rovfiskar i akvariet bara för att se vad som händer...


Det kan du ge dig på att det finns. Jag hade en gång spelledare vars största nöje var att låta fiskar från det "snälla akvariet" besöka det "onda akvariet" och se hur länge de klarade sig. Så utgå inte från dig själv när du försöker lista ut vad andra är kapabla till.
Fast Dewil menade nog ett akvarium på riktigt (därav Addams-kommentaren?). Se bara hur det ställer till om Troberg inte "hittat på" fisktankstermen. :gremtongue: Hade han skrivit "fisktank" och menat det så hade du direkt fattat vad han menat, men nu är det folk som vill döpa om en redan (forums)fastställd term till akvarium. Och hur snyggt blir det egentligen att slänga in i flödande text? "Igår så akvariade jag lite."?

/Han som gillar när folk inte kan blanda ihop något med snarlika saker, som inte alls har med saken att göra
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Aha, nu förstår jag hur du lärt dig din spelledarstil!
Jag skulle vilja påstå att Herr Nils utvecklat konceptet med en ond och en god fisktank till att i hans version bestå av en ond fisktank och en som är rent diabolisk. :gremgrin:

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Håller med.

Se där, det visar ju antingen att jag är korkad eller att uttrycken inte är så universella. (det är bara för var och en att välja)
Eller så har du helt enkelt varit frånvarande ett tag.
 
Top