Nekromanti Varför »fisktank«? ...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Men om det inte är begränsat.. varför kalla det fisktank/akvarium? Istället för till exempel hav? Om man nu vill fortsätta med fiskmetaforer.
Två anledningar:

1. Var är tittrutan i ett hav?
2. Därför att fisktanken, trots sin dynamik, är en kontrollerad miljö. Havet är inte riktigt det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,518
Location
Helsingborg
"2. Därför att fisktanken, trots sin dynamik, är en kontrollerad miljö. Havet är inte riktigt det."
Havet känns dessutom väldigt ödsligt och oöverskådbart på något sätt.

/Han antar förvisso att argumenten hade varit tvärtom, om havet varit gällande term först
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja påstå att Herr Nils utvecklat konceptet med en ond och en god fisktank till att i hans version bestå av en ond fisktank och en som är rent diabolisk.
Herr Nils är rollspel.nu:s version av Black Mage?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför »fisktank«? ... OT

Det här ämnet verkar engagera i alla fall.. bra Dante!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bara blev så ??

Alltså, för min del så har jag inga problem med just att det blev fisktabk.. Det är juh ett ord lika bra som akvarium eller annat ord som nämner det som Troberg medande.
Så för min del så tycker jag att det här inte var ett så uselt namn, det kinde varit värre.. :gremsmirk:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bara blev så ??

Alltså, för min del så har jag inga problem med just att det blev fisktabk.. Det är juh ett ord lika bra som akvarium eller annat ord som nämner det som Troberg medande.
Så för min del så tycker jag att det här inte var ett så uselt namn, det kinde varit värre.. :gremsmirk:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag tycker det är ett bra ord, för det är inte själva akvariet det ska fokuseras på, utan fiskarna. Då är det bra att de finns med i namnet. Dessutom tycker jag att akvarium låter mer avgränsat än fisktank.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
lås in några gangsters på rymmen med Bogart och ett antal andra rollfigurer i en resturang eller var det ett hotell ute på Key West.. och sen är det full storm utanför...

...sen får man se vad som händer.

Klassiskt slutna rummet.
Hotell var det... och så slänger man också in lite mexikanska fiskare också.

Som beskrivningen oftast går så verkar slutna rummet vara en väldigt liten fisktank (fiskskål?). Och den yttre inneslutande faktorn är inte av vikt i fisktanken, men är det i det slutna rummet.

Slutna rummet som rollspel brukar oftast innebära inga eller obetydliga slps, medan fisktanken präglas av grupper av sånna och att slpna spelar någon roll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Som beskrivningen oftast går så verkar slutna rummet vara en väldigt liten fisktank (fiskskål?). Och den yttre inneslutande faktorn är inte av vikt i fisktanken, men är det i det slutna rummet.

Slutna rummet som rollspel brukar oftast innebära inga eller obetydliga slps, medan fisktanken präglas av grupper av sånna och att slpna spelar någon roll.
Största skillnaden är att slutna rummet har ett manus. Allt är förutbestämt när rummet sluts. Fisktanken har inget sådant, dess dynamik är att man släpper ner fiskarna och ser vad resultatet blir. Ingen vet med säkerhet vad som kommer att hända i förväg.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Största skillnaden är att slutna rummet har ett manus. Allt är förutbestämt när rummet sluts. Fisktanken har inget sådant, dess dynamik är att man släpper ner fiskarna och ser vad resultatet blir. Ingen vet med säkerhet vad som kommer att hända i förväg.
Pratar du om slutna rummet som rollspel (konventsscenario), så håller jag inte med dig. Det kan finnas yttre dörrar som stängs och öppnas (det scenare som slut), men biten mellan brukar kunna vara öppen. Grunnar på slutna rummet scenarion och visst har jag sett (och skrivit) sånna där det finns ett flödesschema. Men jag har även sett (och skrivit) sånna som varit renodlade slutna rum med karaktärefriheten att välja.

Exemplet med "Key Largo" skulle kunna omsättas till ett slutet rumscenario utan något manus. Kunde t.o.m bli riktigt intressant att ta Bogarts karaktär, ganstern, den berusade gansterflickvännen och Bogarts loveintress som spelarkaraktärer och stänga in dem med stormen, Resten av karaktärerna är ointressanta liksom det som händer utanför, det som är intressant är spelet mellan karaktärerna. Något manus skulle däremot vara överflödigt, dynamiken och spänningen finns i vilka man stänger in i rummet.

Det kanske däremot inte är en fisktank, för om jag fattat allt rätt kräver fisktanken att spelledaren ska ha slps att leka med?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det kanske däremot inte är en fisktank, för om jag fattat allt rätt kräver fisktanken att spelledaren ska ha slps att leka med?
Har inte tänkt på det så, men jag ser inte varför det skulle spela någon roll vem som har respektive fisk på sin krok.

Pratar du om slutna rummet som rollspel (konventsscenario), så håller jag inte med dig. Det kan finnas yttre dörrar som stängs och öppnas (det scenare som slut), men biten mellan brukar kunna vara öppen. Grunnar på slutna rummet scenarion och visst har jag sett (och skrivit) sånna där det finns ett flödesschema. Men jag har även sett (och skrivit) sånna som varit renodlade slutna rum med karaktärefriheten att välja.

Exemplet med "Key Largo" skulle kunna omsättas till ett slutet rumscenario utan något manus. Kunde t.o.m bli riktigt intressant att ta Bogarts karaktär, ganstern, den berusade gansterflickvännen och Bogarts loveintress som spelarkaraktärer och stänga in dem med stormen, Resten av karaktärerna är ointressanta liksom det som händer utanför, det som är intressant är spelet mellan karaktärerna. Något manus skulle däremot vara överflödigt, dynamiken och spänningen finns i vilka man stänger in i rummet.
Jag ser fortfarande slutna rummet som något annat än fisktank. Tex skulle Mad Max 2 och 3 mycket väl kunna spelas som en fisktank (olika grupper med målsättningar på kollisionskurs, protagonisten kommer in som en tändande gnista och allt sätts i rörelse), men de är knappast slutna rummet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En fisktankskampanj

Det kanske däremot inte är en fisktank, för om jag fattat allt rätt kräver fisktanken att spelledaren ska ha slps att leka med?
Fisktanken kräver i första hand en massa fisk. Vem som styr respektive fisk är inte så viktigt. Vidare, slutna rum funkar jättebra för äventyr, men mindre bra för kampanjer. Fisktankar funkar jättebra för längre kampanjer.

Jag kan ta ett exempel på en rätt typisk fisktank, nämligen den kampanj som jag planerar just nu. Förutsättningen är en fantasyvärld framspolad till 1917 års tekniska nivå, eller däromkring. Det pågår ett jätteofantligt krig, men just nu har det stannat av eftersom resurserna har tagit slut, och små trevare om en formell eldupphör och kanske fred har inletts.

Kampanjen förutsätter att rollpersonerna är en del av Fehnmeyer-rörelsen, en frivilligrörelse som försöker stärka fredsprocessen genom att övervaka, bygga förtroende och om nödvändigt ingripa. Av nödvändighet så är de tvungna att ha flygplan. Det är en fisk.

En annan fisk är högalvernas autark Arafine, som mer än gärna ser att kriget fortsätter så att människornas dominans bryts genom att de helt enkelt krigar ihjäl sig själva.

En stor del av provinsen Saravien är ockuperad av Bahren-Sivenien, det rike som Saravien försökte bryta sig ut ur och som utlöste kriget. Den andra delen ockuperas av Merovi i söder. Mitt emellan dem finns en skyttegravslinje med ingenmansland emellan. Den kejserliga meroviska armén i söder är en tredje fisk, och den bahren-sivenska armén i norr är en fjärde.

Båda ockuperade områdena har dessutom sina problem med partisaner. I söder finns en pro-bahrensk milis, som helst vill fortsätta att tillhöra Bahren-Sivenien och därför muppar med merovierna. De är fisk nummer fem. Fisk nummer sex är de som vill bli fria från Bahren-Sivenien och helst inte en del av Merovi heller, som därför motsätter sig fisk nummer fem. I norr finns det partisaner som vill fortsätta den väpnade kampen, och de som vill skaffa sig förhandlingsutrymme för ett bahren-siveniskt återtåg, fisk nummer sju och åtta.

Därtill finns det ett par grupper med folk som tjänar pengar på att förse partisanerna med vapen, ofta som ett led i en svart marknad. Vi kan kalla dem fisk nio och tio tills vidare.

Det finns dessutom en fisk elva och tolv i form av respektive sidors vapenindustrier. Dessa har inte heller så mycket mot att kriget fortsätter - det är hur mycket pengar som helst i vapen just nu.

Vidare kan vi nog ta fisk nummer tre och fyra, de respektive arméerna. Dessa är nog egentligen en klase fiskar var: åtminstone en för regeringsmakten, en för arméhögkvarteren, en för flygvapenhögkvarteren, en för flotthögkvarteren och en för underrättelsetjänsten. Regeringsmakten är förmodligen också kluvna, kort indelat i hökar och duvor. Så de där två fiskarna blev nog egentligen tolv, minst - indelningen i hökar och duvor lär nog gälla även hos vapenslagen.

Så vi talar om sisådär 22 fiskar, och då har vi inte ens tittat på närliggande grupperingar eller grupperingar inom rollpersonsgruppen eller Fehnmeyer-rörelsen som de tillhör.

För att detaljstudera en kedja där: Arafine (fisk 2) tycker att det är skitball att människorna fortsätter att slåss, så hon ser till att den hårda partisanrörelsen i norr (fisk 7) får vapen från vapenindustrin (fisk 11) via den svarta marknaden (fisk 9). Ett attentat gör att rollpersonerna börjar kika på partisanerna, helt enkelt för att om de inte gör det så blir typ alla nordarméfiskar oroliga. Den svarta marknaden går under jorden för att inte åka dit och vapenindustrin sluter till sig för att undvika uppmärksamhet. Det gör att partisanerna blir förbannade på folk och börjar fundera på vad de kan slå till mot så att det får effekt. De beslutar sig därför för att slå till mot rollpersonerna och Fehnmeyer-rörelsen.

Där har jag tillräckligt med material för ett eller två äventyr, men det rör om i grytan rätt rejält. Nästa steg i kampanjen är att se vad som händer därnäst. Exempelvis så kan hökarna på sydsidan säga "hörninini, det är läbbans taskigt av nordsidan att använda partisanerna för att slå till mot Fehnmeyer", och använda det som förevändning att öka temperaturen, vilket naturligtvis får Arafine att jubla och se till att hennes agenter lyckas övertyga den svarta marknaden att få tag på mer vapen till partisanerna. Eftersom nordvapenindustrin har dragit öronen åt sig så kanske sydindustrin kan fixa det där bättre. Eller så kanske partisanerna kan sno vapen från nordarmén. I vilket fall som helst, rollpersonerna har nu att göra med att kyla ned sydsidans hökar och se till att göra något åt nordsidans partisaner, tillräckligt för ett eller två äventyr till.

Ze point är att jag inte har en tidslinje. Jag har en stor klase fiskar som vill olika saker, har olika mål och olika metoder och därmed som gör olika saker beroende på vad de andra gör.

Hur kommer kampanjen att sluta? Jag har ingen aning.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Bara vi är överens om att slutna rummet inte kräver något manus, det var det som jag egentligen vände mig emot. Har inga probelm med att fisktank skulle vara skiljt från slutna rummet. Försökte bara klargöra skillnaderna och höll inte med om att nödvändigt manus skulle vara en av dem.

Annars tycker jag fortfarande att det finns likheterm främst i form att att det handlar om karaktärsdrivna upplägg. De andra punkterna du (Troberg) och Krille pekar pekar ut är i huvudsak att fisktanken ska vara större (rumsmässigt, fiskmängd och tid). Och det har jag väll inte sagt något emot?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Bara vi är överens om att slutna rummet inte kräver något manus, det var det som jag egentligen vände mig emot.
Kanske det, men jag har inte sett något sådant exempel än. Det är en dramaturgiterm kopplad till sådant som film och litteratur, dvs media med förutbestämd handling. Finns det någon improvisationsteater som sysslar med sådant?

De andra punkterna du (Troberg) och Krille pekar pekar ut är i huvudsak att fisktanken ska vara större (rumsmässigt, fiskmängd och tid).
Framför allt har den, till skillnad från det slutna rummet, inga definierade gränser. Man kan alltid släppa in en piraya till i fisktanken, i slutna rummet stängs dörren och öppnas inte förrän röken lagt sig. Det centrala i det slutna rummet är ju just dessa definierande gränser som avgränsar och fokuserar handlingen.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
De mesta former av impro handlar omslutna rum, klassiska enkla teatersporten brukar börja med just frågan om rummet.

Att rollspel sedan lånar termer från teater och film är inte ovanligt. Sedan formas termen om för att passa mediet. Inom konvent har jag ofta hört termen "slutet rum" (och kammarspel) användas på det sett som jag använder det, dvs utan manustvång.

Pirayan är förresten inget problem i att ha in i det slutna rummet... och på Krilles exempel lät det som han hade ett hörn av världen som handlingen var fokuserad till? Om folk börjar springa utanför miljö och fiskarna hoppar ur tanken (typ om Krilles spelare brister ut i:äsch, larvigt krig, nu drar vi väster ut, till okända marker, för att odla kossor, är det då samma fisktank fortfarande?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Om folk börjar springa utanför miljö och fiskarna hoppar ur tanken (typ om Krilles spelare brister ut i:äsch, larvigt krig, nu drar vi väster ut, till okända marker, för att odla kossor, är det då samma fisktank fortfarande?
Ja. Man har en liten håv bredvid tanken med vilken man kan fiska upp fiskar som inte längre passar in och ersätta dem med andra. Finns att köpa hos närmaste håvleverantör.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Ja. Man har en liten håv bredvid tanken med vilken man kan fiska upp fiskar som inte längre passar in och ersätta dem med andra. Finns att köpa hos närmaste håvleverantör.
Borde det inte vara en bättre lösning på det problemet att bygga om tanken istället för att byta ut fiskarna? Tanken existerar för fiskarnas skull, inte tvärt om.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Borde det inte vara en bättre lösning på det problemet att bygga om tanken istället för att byta ut fiskarna? Tanken existerar för fiskarnas skull, inte tvärt om.
Tanken är en abstrakt konstruktion i syfte att illustrera ett koncept. Den är inte en fysisk tank.

Dessutom så är tankens hjärta fiskarna, och när man vill ändra förutsättningarna, som i exemplet, så gör man det genom att ändra fiskarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pirayan är förresten inget problem i att ha in i det slutna rummet... och på Krilles exempel lät det som han hade ett hörn av världen som handlingen var fokuserad till?
Till skillnad från det slutna rummet så pågår dock handlingen inte enbart där. Det finns gott om saker utanför det där hörnet, och några av deras saker påverkar saker i hörnet.

Ett bra exempel är alvernas autark Arafine. Hon finns över huvud taget i det aktuella hörnet. Hennes globala intresse råkar bara omfatta det lokala hörnet, och kan hon intrigera där eller tvingas intrigera där så gör hon det.

Vilket är sort of poängen: isolationen är en poäng i det slutna rummet. Det är inte ens en parameter i fisktanken.

Om folk börjar springa utanför miljö och fiskarna hoppar ur tanken (typ om Krilles spelare brister ut i:äsch, larvigt krig, nu drar vi väster ut, till okända marker, för att odla kossor, är det då samma fisktank fortfarande?
Om jag byter ut alla komponenter i min dator utom DVD-läsaren, är det då samma dator fortfarande? Det är ungefär samma frågeställning.

Well, ze point är att fisktanken definieras av fiskarna. Om fiskarna drar i för stor utsträckning så är det inte samma fisktank längre, och frågan är väl mest hur många fiskar man kan kasta ut.

Skulle ditt exempel inträffa så är det väl egentligen ett underkännande av mitt fisktankupplägg. I så fall så trillar förmodligen kampanjen av pinn och jag skulle förmodligen sätta mig i ett hörn och tjura. Skulle mitt exempel inträffa så kommer jag att få bråka med Microsofts support för att få mitt Windows XP aktiverat igen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Tanken är en abstrakt konstruktion i syfte att illustrera ett koncept. Den är inte en fysisk tank.
Ehh... No shit, Sherlock? :gremwink:

Vad jag menade var att om fiskarna (läs spelarna) vill göra något som inte ryms i tanken så borde poolskötaren (läs spelledaren) ändra om vad som ryms i tanken (dvs vad fiskarna har möjlighet att göra) istället för att antingen säga "Nä, det får ni inte" eller byta ut svärdbärarna (spelarna alltså) mot skalarer (andra spelare).

/Anders
 
Top