Varulv Varbruari 3 Månförmörkelse: Runda 4

OM jag skulle få kalla fötter vad gäller den här dödspakten och bli tvungen att välja mellan att ta ut Fjodor och Sysp, vem tycker du MEST sannolikt är ulven @Vimes ?

På vilket sätt menar du att ulvarna manipulerade dig till att rösta på mig @Vimes ?

Såhär tänker jag: givet diskussionen i förra rundan var ju jag alternativ 1 efter Sidd, och du alternativ 2.

Eftersom jag inte är med i trion är det ju du som är potentiell utröstning denna runda.

Om du blir utröstad denna runda som bybo kommer jag bli utröstad nästa (som bybo).

Eftersom jag vet att jag är bybo (och ulven vet det) kommer jag förstås vara sugen på att få till utröstning på mitt förstahandsval när Sidd visade sig vara bybo. Det vill säga dig.

Hade du varit bybo hade det varit smartare att ha med mig och dig i trion. Om någon röstas ut i det scenariot blir det ju jag.

Att skapa en trio utan mig i det här läget tror jag bara man kan göra om man är trygg med att själv inte åka ut (= Sysp eller Fjodor).

Just att exkludera mig från trion menar jag är ett bait för att vi ska rösta ut dig denna runda, och om du då åker som bybo denna runda så ryker jag garanterat nästa.

Alltså: du är grön och den kvarvarande ulven är Fjodor eller Sysp.

OM jag skulle få kalla fötter vad gäller den här dödspakten och bli tvungen att välja mellan att ta ut Fjodor och Sysp, vem tycker du MEST sannolikt är ulven @Vimes ?

Tror mer på Fjodor i så fall (utifrån analysen föregående runda).

Men hur blev det här? Vet du att Impetigo INTE är ulven alltså? Jag menar. Om Impetigo är ulven och jag röstar ut honom blir det ju ingen R5.
Förklara varför vi inte helt enkelt ska vänta med att rösta till R5 där vi får rösta på alla inklusive dig istället? Som sagt, om alla bybor lägger ner sina röster kan ulven snipa, men då är det ju klart vem det är och de återstående två byborna kan rösta ut ulven i R5. Om byborna får feeling den här rundan och röstar får vi ingen sån signal och möjlighet, då är det inte entydigt vem ulven är i R5.

Om vi tar fel i R5 är kan ulvarna bara nominera återstående tre spelare och deras bråkmakargrej är helt utspelad. Det känns märkligt att du argumenterar för att vi ska rösta i en runda där du inte kan röstas på som enda spelare.

Just att exkludera mig från trion menar jag är ett bait för att vi ska rösta ut dig denna runda, och om du då åker som bybo denna runda så ryker jag garanterat nästa.
Alltså, då tar vi ju helt enkelt inte baiten och röstar alls den här rundan?

Om du är bybo håller du verkligen på att spela in byn i ett mycket mer komplicerat läge där nån riskerar att göra fel, kan du sluta med det tack?

Alltså, då tar vi ju helt enkelt inte baiten och röstar alls den här rundan?

Om du är bybo håller du verkligen på att spela in byn i ett mycket mer komplicerat läge där nån riskerar att göra fel, kan du sluta med det tack?

Nä, jag tog ju inte baiten (bara nästan). Resonemanget är ju att Impetigo är baiten.

Därför att jag inte är ulv? Konstigt resonemang.

Alltså. Jag är bybo och ulven vet det. Här är en runda där vi har 1/3 chans att vinna spelet (vet jag, och ulven). Klart jag är sugen på att få till en utröstning nu istället för nästa runda då chansen är 1/4. Att exkludera mig men inkludera Impetigo är en bait för att jag (i första hand) ska rösta på Impetigo. Alltså är Impetigo grön och du eller Fjodor är röd.

Känns lite stressad, @Sysp
Haha nä inte alls 😄 Är det stressat att inte vilja rösta den här rundan och dra ut på spelet?

Jag hoppas ju förstås att vi får ut ulven innan, annars kommer jag få sitta med 50-50 valet i absolut sista rundan för om ni i det läget tror att min och Basses plan var att jag skulle dreva ut honom i R1 så är vi ju långt ifrån Occam att vi förtjänar att förlora.

Bara för att förtydliga var mitt huvud är nånstans just nu:

Jag vet inte om ulven är Vimes, Impe eller Fjodor. Det finns inte mycket som jag hittar i postningen (känns inte som ulven gjort bort sig), alltså är röstningen i R1 och möjligen R3 bästa vi har, och där väger R1 tyngre för där var Basse utsatt och i R3 var det dels bara en ulv inblandad och lugnare resultat för ulvarna när Sidd slutligen åkte grön.

Jag tycker röstningen i R1 pekade mest på Vimes och Sidd. Jag tror fortfarande vi har bäst chans att lösa det med infon hur röstningen gick till där så vi får väl ta en vända till där och kika på scenarion där Fjodor eller Impe är ulvar (by all means, kolla på mig också men det blir nog ett rätt krystat sådant att jag ska starta och sen ligga kvar på Basse). Det kan säkert finnas ytterligare grönfärg om vi postgranskar, men antagligen svårt att hitta något rödande.

Men återigen - varför väntar vi inte med röstningen till R5? Vad förlorar vi på det? Vi kan ju inte veta färg på Vimes, så då är det väl vettigare att inkludera honom i poolen så rösten inte råkar stå mellan tre bybor?

Alltså. Jag är bybo och ulven vet det. Här är en runda där vi har 1/3 chans att vinna spelet (vet jag, och ulven). Klart jag är sugen på att få till en utröstning nu istället för nästa runda då chansen är 1/4. Att exkludera mig men inkludera Impetigo är en bait för att jag (i första hand) ska rösta på Impetigo. Alltså är Impetigo grön och du eller Fjodor är röd.
Jag köper det här resonemanget från din sida om du är grön. Problemet är ju att vi andra inte kan veta det, alltså är det säkrare för oss att inte rösta alls i R4.

Som Vimes säger är det statisktiskt bäst att vi inte röstar nu men han gör det. Det är ju 1/3 att han träffar rätt om han är bybo.

Väntar vi ut det det så blir det ju sämre odds Och oavsett så kan vi ju rösta ut honom nästa runda. Vi byn har ju tid. Det har ju inte ulven!

Jag köper det här resonemanget från din sida om du är grön. Problemet är ju att vi andra inte kan veta det, alltså är det säkrare för oss att inte rösta alls i R4.

Jojo, men ulvens förhoppning är ju att jag ska agera på chansen jag har att ta 1/3 vinstchans åt byn här. Det är en bait för att rösta ut Impe helt enkelt.

Back