Varulv Varbruari 3 Månförmörkelse: Runda 1

Till att börja med kan ni väl uppdatera er med vad jag har sagt så vi kommer ifrån felaktigheter.

Så pliis inte föra vidare något jag aldrig sagt ok @Vimes

Impetigo: Jag hänger upp mig på det där med behåvningsreserv och en allmän känsla av att han både är altiv och vill diskutera strategier som kanske inte är så byboiga de först ser ut.

Icke byboiga strategier är väl samma sak som ulviga strategier?

Jag bad dig att förklara på vilket sätt röststopp var icke byboigt men har inte fått nåt tillbaka där.

Formella svaret är förstås att jag var nästan helt säker på att du fått välja (jag har hört det talas om gånger flera att du skulle få välja sida i nåt spel) men ville dubbelkolla med Hägern i PM då jag inte noterat att det var utskrivet i startinlägget.
Eller så vet du redan 100% att jag är bybo eftersom jag inte är med i ulvchatten. Och irrar bort dig i vad du rimligen kan veta och inte veta i inlägget jag pratade om. Det är det jag menar är skumt.

Jag tycker att @Impetigo s spel som går ut på att vänta med att rösta är tveksamt, eftersom vi inte får någon information om spelet. Så även om det ser ut att vara byboigt (inga bybor dör, yay!) är det heller inte något som för byn framåt. Frågan är väl då om de kanindimmor (Brynolf, 2026) som uppstår är bra eller dåligt för byn? Nångång lär ju ulvarna agera.

Sedan tycker jag att gnabbet om begåvningsreserv är en ganska futtig detalj, to be frank. Vi kan analysera annat. Men det kan jag gärna släppa.

Du får gärna rösta på mig @Impetigo din krabba, men nu har jag svarat!

Jag tror jag använt den mer vetenskapliga termen "kanindimma" när jag berört ämnet.

Absolut är det intressant att diskutera saken. Därför gör vi det.

Fast ”kanindimma” har ju riktigt tråkiga konnotationer hos många i min hembygd så såna uttryck ser jag helst att vi inte slänger oss med.

’Avgrundens delirium’ är väl iofs lite gammeldags men inte lika laddat och med mindre risk för missförstånd. Kan det vara en rimlig kompromiss?

Fast ”kanindimma” har ju riktigt tråkiga konnotationer hos många i min hembygd så såna uttryck ser jag helst att vi inte slänger oss med.

’Avgrundens delirium’ är väl iofs lite gammeldags men inte lika laddat och med mindre risk för missförstånd. Kan det vara en rimlig kompromiss?
Deal!

Deal!

Jag tycker att @Impetigo s spel som går ut på att vänta med att rösta är tveksamt, eftersom vi inte får någon information om spelet. Så även om det ser ut att vara byboigt (inga bybor dör, yay!) är det heller inte något som för byn framåt.

Är det ulvigt? Alltså, du skrev ju nyss till mig att du inte alls varit på Impetigo angående det här. Men nu röstar du på honom och det enda du anfört mot honom är 1) utröstning först i R3 är dåligt och 2) begåvningsreserv-gate. Du skriver uttryckligen att 2) är nys (trots att du lyft det flera gånger i tidigare i spel), så då måste vi anta att du misstänker Impetigo för att han vill(e) vänta med utröstning - eller? Sjukt oklart alltihop.

Är det ulvigt? Alltså, du skrev ju nyss till mig att du inte alls varit på Impetigo angående det här. Men nu röstar du på honom och det enda du anfört mot honom är 1) utröstning först i R3 är dåligt och 2) begåvningsreserv-gate. Du skriver uttryckligen att 2) är nys (trots att du lyft det flera gånger i tidigare i spel), så då måste vi anta att du misstänker Impetigo för att han vill(e) vänta med utröstning - eller? Sjukt oklart alltihop.
Ja okejrå jag är lite osorterad.

Men det stämmer:

jag har inte i sak anklagat Impetigo för att det är ulvigt att vänta med att rösta till R3.

Däremot har jag anfört att det är tveksamt, obyboigt, otaktiskt, vad ni vill — att föra fram det resonemanget. Det är delvis en följd av att jag tänkt över spelet. Min spaning går ut på att det ser ut att vara byboigt att avvakta med utröstningar, men att det i själva verket inte är en så framkomlig väg som det kan se ut som. Potato potato kanske.

Sedan är det knappast grönande hur Impetigo dillar om huruvida Brynolfs metagrönande är sant eller inte.

Basses första inlägg, här verkar han gilla att skjuta på utröstning:
Fattar inte riktigt upplägget men skönt att inte behöva stressa?! Men nog är det väl vettigt att göra analyser etc av varandra.

Andra inlägget, byn vinner på att skjuta på utröstning men det är tråkigt (ungefär min linje för övrigt):
Nu verkar det snarare som att vi vinner på att sitta stilla i båten oavsett om det är tråkigt eller inte. Jag vill hellre vinna än ha kul om jag måste välja.

Lite senare (med ping av mig, Impetigo och Brynolf)
Sedan fattar jag det som att vi vinner mer på att inte rösta än att rösta?

Inlägget därefter (här har Basse landat i det som blivit konsensus i tråden - helt ok), lyfter två saker om Impetigo: begåvningsreserv-gate och "ulviga strategier" (som rimligtvis inte kan vara annat än att avstå röstning i R1):
Det är smart att låta bli att rösta jämna rundor, men jag tror ändå att vi ska använda röstningen udda rundor precis som i ett traditionellt parti. Det ger oss info vi kan anbända längre fram.

De jag tycker är skummast hittills är:

Sidd /.../

Impetigo: Jag hänger upp mig på det där med behåvningsreserv och en allmän känsla av att han både är altiv och vill diskutera strategier som kanske inte är så byboiga de först ser ut.

Senare i ett svar på min röd/grön-lista, tycker tydligen att BM:s sida i begåvningsreserv-gate är grönande. Mycket oklart hur Basse ser på den här grejen tycker jag:
Tycker att det är konstigt att du accepterar Sysps brainfart men inte BM:s korrekta tolkning (mm) av begåvningsreserv.

Senare i ett längre inlägg om alla spelare, här är begåvningsreserv-gate inte så viktig längre (efter att flera av oss undrat vad fan folk snurrar om), tycker fortfarande att "de initiala råden [verkar] faktiskt inte gynna byn särskilt mycket". Hur ska det tolkas? "avstå utröstning i R1" = ulvigt?
Impetigo
Impetigo vevar friskt, men jag gillar verkligen inte att han nu följer Sysps röst. Jag tycker att hsn grönas av din vilja att bryta ned sprket (som han brukar vilja göra), men ju mer jag tänker på det verkar de initiala råden faktiskt inte gynna byn särskilt mycket. Vi är ju en grupp omöjliga katter. Det här med behåvningsreserv kan vi släppa, men nej, det är ingen stor grej att hoppa på @Big Mama för. Det skumma med Impetigo är med andra ord att han letar upp och gör en grej av detaljer. Å andra sidan hjälper Big Mama till.

Senare i svar på Impetigo, här argumenterar Basse för att det är rätt att rösta ut i ojämna rundor (dock fortsatt oklart om det är ulvigt att ha argumenterat emot det...):
Såhär, ganska länge höll jag med dig, men mot bakgrund av hur mycket information vi kan få ut av att inte rösta jämna rundor, men dreva och rösta udda rundor ser jag en sådan strategi som bäst för byn.
Ett innehållsligt identiskt inlägg följer på detta några minuter senare.

Slutligen, Basse verkar här avfärda begåvningsreservsgate men tycks mena att det är ulvigt av Impetigo att vilja avstå utröstning (även om jag inte riktigt förstår resonemanget):
Jag tycker att @Impetigo s spel som går ut på att vänta med att rösta är tveksamt, eftersom vi inte får någon information om spelet. Så även om det ser ut att vara byboigt (inga bybor dör, yay!) är det heller inte något som för byn framåt. Frågan är väl då om de kanindimmor (Brynolf, 2026) som uppstår är bra eller dåligt för byn? Nångång lär ju ulvarna agera.

Sedan tycker jag att gnabbet om begåvningsreserv är en ganska futtig detalj, to be frank. Vi kan analysera annat. Men det kan jag gärna släppa.

---

Jag tycker frågan kvarstår, Basse. När jag läser det du skrivit om Impetigo och hans förslag att avstå utröstning tycks detta vara det primära skälet till att du röstar på honom nu. Är det korrekt eller inte?

För övrigt, @Basenanji . Du var väl med i det här spelet för länge sedan där rundan inte avslutades om inte en majoritet låg på ett alternativ vid deadline. Har för mig att byn mjölkade R1 i typ en vecka och sedan röstade ut en ulv? Alltså, om vi tror att vi faktiskt får användbar information ur speltråden (och inte bara ur förmågeanvändning och utröstningar) så måste det ju vara (i teorin i varje fall) vara bättre för oss ju längre tid vi får på oss innan vi röstar ut? Tycker det är helt uppenbart en rimlig tanke. Sen kan det absolut vara så att det inte är realistiskt att göra så, men det tycker jag är ett rätt orimligt skäl till att tycka att någon är ulvig.

Sedan är det knappast grönande hur Impetigo dillar om huruvida Brynolfs metagrönande är sant eller inte.

Här tyckte jag ju @Brynolf reagerade väldigt märkligt när han la röst på mig för det.

Jag får inte riktigt ihop hur det skulle vara ulvlogiskt att ifrågasätta att Brynolf fått välja lag?

Det står ju utskrivet i startinlägget svart på vitt som har påpekats efter att jag skickade mitt pm till Hägern.

Hur vore det ett ulvdrag att ifrågasätta detta så som jag gjorde? Vad skulle ulvrationaliteten vara? Skulle utfallet kunna bli nåt annat än att man hänvisade till det som stod i startinlägget?

Basses första inlägg, här verkar han gilla att skjuta på utröstning:

Andra inlägget, byn vinner på att skjuta på utröstning men det är tråkigt (ungefär min linje för övrigt):

Lite senare (med ping av mig, Impetigo och Brynolf)

Inlägget därefter (här har Basse landat i det som blivit konsensus i tråden - helt ok), lyfter två saker om Impetigo: begåvningsreserv-gate och "ulviga strategier" (som rimligtvis inte kan vara annat än att avstå röstning i R1):

Senare i ett svar på min röd/grön-lista, tycker tydligen att BM:s sida i begåvningsreserv-gate är grönande. Mycket oklart hur Basse ser på den här grejen tycker jag:

Senare i ett längre inlägg om alla spelare, här är begåvningsreserv-gate inte så viktig längre (efter att flera av oss undrat vad fan folk snurrar om), tycker fortfarande att "de initiala råden [verkar] faktiskt inte gynna byn särskilt mycket". Hur ska det tolkas? "avstå utröstning i R1" = ulvigt?

Senare i svar på Impetigo, här argumenterar Basse för att det är rätt att rösta ut i ojämna rundor (dock fortsatt oklart om det är ulvigt att ha argumenterat emot det...):

Ett innehållsligt identiskt inlägg följer på detta några minuter senare.

Slutligen, Basse verkar här avfärda begåvningsreservsgate men tycks mena att det är ulvigt av Impetigo att vilja avstå utröstning (även om jag inte riktigt förstår resonemanget):

---

Jag tycker frågan kvarstår, Basse. När jag läser det du skrivit om Impetigo och hans förslag att avstå utröstning tycks detta vara det primära skälet till att du röstar på honom nu. Är det korrekt eller inte?
Man kan ju ändra uppfattning under spelets gång?! Det är vad som har hänt här.

Jag tycker numera — och med stigande övertygelse — att det är konstigt att föreslå att byn inte ska rösta udda rundor.

Givet hur mycket info vi får av att kunna jämföra röster med ulvgengets val av röstbara personer så, ja det framstår som ulvigt, det gör det.

Man kan ju ändra uppfattning under spelets gång?! Det är vad som har hänt här.

Ja absolut, jag har absolut noll problem med att du bytt åsikt om det här med utröstning i R1. Det jag ville visa var hur du resonerat om Impetigo, och där tycker jag min genomgång visar att det bara är begåvningareservgate och förslaget att avstå utröstning. Vilket jag förstod dig tidigare som du tyckte var en orättvis beskrivning av dina åsikter.

Jag får inte riktigt ihop hur det skulle vara ulvlogiskt att ifrågasätta att Brynolf fått välja lag?
Det är ingen ulvlogik, det är en ulvgoof. Du fattade direkt att Brynolf var bybo eftersom han inte var ulv. Så när folk började gröna honom hängde du inte med i svängarna!

Nåväl, nu dka jag ge er andra lite syre. Repar 17-20. Kan kanske hinna till utröstningsdax, men förmodligen inte.

Mina ulvigaste är Impetigo och Fjodor. Hägris, notera det tack!

Back