DoD Var Magiboken och Arkand bra?

Necross

Swashbuckler
Har förstått att Magiboken och Arkand har levererats, men har inte sett så mycket snack. Var de vettiga eller?

Mycket. Vad gäller magiboken så nära på tredubblar man antalet magiskolor och lägger till ett stort antal besvärjelser till de redan befintliga. På det hela en omedelbart användbar bok.

Vad gäller Arkand så är den minst lika bra men på ett annat sätt. Staden beskrivs levande och lockar både spelare och spelledare bara genom ett ögonkast på kartan. Arkand är en av de bättre statsmoduler jag har sett.

Vad gäller Arkand så är den minst lika bra men på ett annat sätt. Staden beskrivs levande och lockar både spelare och spelledare bara genom ett ögonkast på kartan. Arkand är en av de bättre statsmoduler jag har sett.
Det set ut som man kan släppa loss ett par sjömän på permis och de kommer att snubbla på saker som kommer att låta som en Evert Taube skröna när de skriver en krönika (förhoppningsvis med lite mindre prostituerade).

Det set ut som man kan släppa loss ett par sjömän på permis och de kommer att snubbla på saker som kommer att låta som en Evert Taube skröna när de skriver en krönika (förhoppningsvis med lite mindre prostituerade).

Vilket för övrigt gör Arkand till en utmärkt tematisk brygga för den som vill förlägga sin kampanj till Ereb Altor - och fortsätta segla ned till Kopparhavet.

Absolut. Framför allt Arkand. Bara intrycket är otroligt, kartan, illustrationerna, layouten. Så många varierade och roliga äventyrssuppslag som jag tycker passar in tematiskt väl i Fria Ligans DoD. Här kan man själv bygga en episk kampanj som bokstavligen börjar nere i slummen och slutar i stadens övre cirklar.

Båda böckerna är väldigt snyggt illustrerade och riktigt bra!

Magiboken är roligt skriven (med en parodi/referens till boken De övergivnas armé) och lägger till massor av användbart för spelare och spelledare med mängden nya magiskolor, besvärjelser och föremål. De olika magiskolorna skiljer sig från varandra bra och ger lite olika stil på sina magiker. Möjligheten att lära sig hur man framkallar en familiar som medhjälpare till magikern är kul och de lär bli populära i grupper som använder boken.

Arkand har en spännande stadsmiljö där man beroende på vad spelledaren inriktar sig på kan ägna sig åt gott om intriger, grottkrälande eller demonjagande. Boken har mängder med tabeller för vad som kan hända när man vandrar i de olika kvarteren så bara att gå runt i staden kan leda till intressanta, farliga eller komiska situationer.

Dock kräver nog Arkand mer från spelledaren än tidigare DoD 23 äventyr för att bli bra, man kan säkert skicka in spelarna i staden en stund och se vad som händer och ha roligt med det, men på sikt riskerar det att bli lite mållöst om man inte har planerat för olika äventyr i förväg.

Magiboken lägger till lite möjliga problem också, ett par besvärjelser som kan förstöra vapen undantar inte monster från att påverkas men nämner inte vad som händer med monstrets attacker ifall deras vapen förstörs, den nya versionen av besvärjelsen Permanens är ganska bruten trots sin kostnad och låter en bland annat göra flera batterier för att lagra viljepoäng varje gång man får downtime, samt den gamla rollspels tropen att en magiker med tillräckligt hög nivå av magi helt enkelt blir mycket bättre än alla andra karaktärer (beroende på spelgrupp antar jag att vissa av dessa saker kan ses som positivt dock).

Last edited:
Båda är utmärkta böcker helt i linje med FLs DoD23/Dragonbane-linje, som nu börjar bli riktigt mogen.

Magiboken är en stadig handbok som öppnar upp för långvarigt magiker-spelande i olika traditioner och på ökande kraftnivåer.

Arkand är en sprudlande hamnstad med (mer än lite) saltstänk och en brokig samling skurkar, frifräsare och original - med massor av faror, mörka hemligheter och knepiga situationer. En stad byggd för äventyr. Och - Drakgjusar. Geni!

Last edited:
Jag måste ha varit väldigt trött när jag hanterade pledge managern i den här Kickstartern. Jag har tydligen bokat de engelska böckerna.. Det var ju dumt! Så jag återkommer med ett omdöme när jag fått dem och bläddrat i dem. Såvida jag inte slänger upp dem på Tradera direkt och köper de svenska böckerna när de når handeln.

...den nya versionen av besvärjelsen Permanens är ganska bruten trots sin kostnad och låter en bland annat göra flera batterier för att lagra viljepoäng varje gång man får downtime.
Ska inte deraila tråden men ville bara göra ett instick här och säga att vi bollade denna fråga och många andra kring Laddning, Permanens, Sigill och Nexus ganska länge och ingående och känner att vi landade ganska bra. Men om saker som denna kan förstås åsikterna gå isär. :)

... på sikt riskerar det att bli lite mållöst om man inte har planerat för olika äventyr i förväg.

Alternativt att låta spelarna sätta egna mål och spela på det. Jag upplever att det fungerar bra i öppna spelmiljöer, vilket Arkand verkar vara.

För övrigt tycker jag att Arkand låter mycket lockande. Absolut en bok jag kommer att plocka upp vid tillfälle.

Ja, 2 väldigt solida produkter som lägger grunden för kommande material. Arkand blir ju mer eller mindre en evig sandbox, iom det går förlägga officiellt och inofficiellt material där - och magiboken skapar både ramar och bredd för karaktärer, motståndare och skatter.

Ang Magiboken, så sätter den också rekommendationer för hur lätt man rimligtvis bör ha komma över en R5 besvärjelse. Så det är ju också en faktor. Att det finns brutna saker innebär inte att de finns lätt tillgängliga (något som många internationella spelare kämpade med greppa i grundreglerna... ).

Last edited:
Dock kräver nog Arkand mer från spelledaren än tidigare DoD 23 äventyr för att bli bra, man kan säkert skicka in spelarna i staden en stund och se vad som händer och ha roligt med det, men på sikt riskerar det att bli lite mållöst om man inte har planerat för olika äventyr i förväg.
Håller med. Har bara skummat och ströläst, men slogs av insikten att för att staden skall komma till sin rätt, så måste nog SL gjort sin hemläxa och satt sig in ordentligt i faktioner och fenomen och hur de hänger ihop. Det är inte precis en standardfantasystad som skildras om man säger så, utan här fullkomligt svämmar berättarglädjen och infallen över, och inget är som det först verkar.
Impad av ingångarna/krokarna i form av passande slumpmöten etc där alla refereras och sidhänvisas till. Gediget arbete av författaren och övriga inblandade!

Last edited:
Back