Nekromanti Vandrande äventyrarhop eller en fast punkt?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilken typ av kampanj är vanligast när ni spelar? Brukar ni vara kringvandrande äventyrare eller utgår alla äventyr ifrån en fast punkt som en by eller en stad? Går det att kombienra dessa två speltyper i någon mån?
Själv kan jag säga att den klassiska äventyrarhopen som traskar land och rike runt på jakt efter fagra damer, billigt öl och gyllene penningar var klart vanligare när jag var yngre. Idag spelar jag nästan uteslutande kampanjer som utgår och utspelar sig kring en fast punkt. Dessutom håller de en ganska låg nivå. Fokus ligger mer på att överleva, småaktiga konspirationer och att höja sin status än att springa runt i hemsökta ruiner och skogar. Sällan har väl mina karaktärer varit så välutvecklade och djupa som de är nu.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan man inte kombinera ?

Tjaa, det beror väll lite på om man har en fast punkt elelr inte. Om jag får säga min mining så tycker jag att det är till fördel att ha en fast punkt när man kör längre kampanjer. Ska man köra typ diverse äventyr så är nog den fasta punkten lite mindre viktig.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Vandrande fast punkt

Till allas stora sorg måste jag meddela att rollspelandet har avtagiot avsevärt sedan jag började min militärtjänstgöring (ett spelmöte sedan 13:e januari), vilket gör att jag inte kan ge en up-to-date redovisning av situationen. Men...

Det är precis som du säger, att man i yngre dagar sprang land och rike runt och genomsökta allt och alla på skatter... Numera är det hellre så att man kämpar för en gemensam sak som har mening för karaktärerna. Dock finns också mycket av "äventyren" kvar i spelsessionerna, men målet med dem har stabiliserats till en fast punkt.
Tja.. eller något liknande iallafall.

Mainpointen är iallafall att äventyr som ger mening åt karaktärerna är att föredra... åtminstone från min sida.

/BD, som sitter kamouflerad framför en dator.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spela roll

Jag gillar att spela roll (i betydelsen göra intryck i spelvärlden, inte nödvändigtvis i betydelsen att agera som rollen). Det är svårt att göra det om man flackar omkring.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Cthulhu all around the world?

Hmmm...i min grupp brukar vi oftast spela med omkring vandrande grupper. Vi har väl inte riktigt "vuxit ifrån" det än. (är det överhuvudtaget nått man ska växa ifrån? :gremtongue:)

Fast vi har aldrig spelat några längre kampanjer med samma rollpersoner (däremot så har vi spelat enstaka fristående äventyr med samma rollspersoner)

Förresten är det någon som har använt "vandrande äventyrarhop" till t.ex. CoC äventyr någongång? När jag har spelat liknande rollspel så har vi alltid kört "uppdrags baserade" äventyr (d.v.s. åk till den specifika platsen-undersök det övernaturliga där-utrota det sedan) Är de någon som bara kört att man åker runt i världen (utan att ha något egentligt uppdrag) och sedan bara råka stöta på en massa övernaturliga varelser o.s.v?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Spela troll

"Jag gillar att spela roll (i betydelsen göra intryck i spelvärlden, inte nödvändigtvis i betydelsen att agera som rollen). Det är svårt att göra det om man flackar omkring. "

Och ändå involverar så många köpeäventyr långa resor över stora områden? Hur kan det komma sig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spela boll?

"Och ändå involverar så många köpeäventyr långa resor över stora områden? Hur kan det komma sig?"

Om jag får gissa så beror det på att jag inte har skrivit köpeäventyren. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Spela gnoll!

"Om jag får gissa så beror det på att jag inte har skrivit köpeäventyren. "

Så framtida äventyr till Västmark kommer alltså att vara koncentrerade till en plats och inte bestå av en massa ologiskt kringflackande? Kan du lova det?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kan man inte kombinera ?

Det går, men kan kräva lite förberedelser.

Några kompisar körde en lång kampanj (i Khelataar) i början av 90-talet, där de hade fasta punkter i form av gårdar och familjer, spelade huvudsakligen i närområdet men drog ibland ut på äventyrsresor mellan sådd och skörd för att skaffa extrainkomster till hushållen.
Fair enough, men eftersom de hade fruar och barn fick de vackert se till att vedbodarna var välfyllda därhemma innan de åkte, att de hade överenskommit med grannarna om att titta till deras familjer, etc. På en längre tripp (en kampanjmodul) till en annan landsände beslöt de att det inte skulle funka att ha familjerna så långt borta under lång tid, så de tog dem med sig och inhyste dem hos släktingar i en mer närbelägen stad.
Det var också under den trippen som en av spelarna insåg att hans RP inte stod ut med att vara borta från sin fru och sin lille son längre, så han övergav helt sonika resten av gänget i några veckor...

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spela moll

"Så framtida äventyr till Västmark kommer alltså att vara koncentrerade till en plats och inte bestå av en massa ologiskt kringflackande? Kan du lova det?"

Jag kan lova att de kommer att vara koncentrerade kring en eller flera personer (platserna spelar föga roll), och att eventuellt kringflackande är totalt jättelogiskt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Väldigt olika

Har nog spelat det allra mesta vad gäller fasta punkter och lösdrivande kampanjer.

Nämnvärda fasta:
*Wave of Steel: Testkampanj nummer två till ett av mina projekt. RP var från början rådgivare till adeln i ett land som för hundratals år sedan invaderades av Imperiet. Idag landsätter plötsligen detta Imperie mängder av trupper och det verkar som att en krigskampanj kommer inledas från det redan svårt härjade landet. RP blandade sig först in i rebellorganisationen som tänkte använda kriget till att bryta sig loss från imperiet, men nästlade sig också in hos kejsarens hantlangare. En serie avrättningar, lönnmord och intriger senare så var ingenting sig likt... men åtta niondelar av kampanjen ägde rum i en och samma stad.

*Träskeby: D&D3E. Alla äventyr inleddes från den lilla byn Träskeby där RP fick sina uppdrag från den fez-bärande kobolden som var boss för undre världen. Sedan reste de runt i det enorma träsket i jakt på en uråldrig stad.

Nämnvärda lösdrivande:
*[Krigskampanj]. Mutant Chronicles. RP är en grupp soldater med ett uppdrag, bla bla, och de röjer runt i Venus djungler.

*[Arkipelago kampanj]. Mutant Chronicles. RP är en grupp Cybertroniska säkerhetspoliser som ska förhindra lönnmordet av kardinalen. En hel del intressanta vändningar, när förundersökningarna renderar mängder av intressant material. Plus att två av RP var kättare som gjorde allt för att få lönnmördarna att lyckas.

Nämnvärda blandade:
*Landkrabbor: En testkampanj till ett av mina projekt som ägde rum på en båt. RP var pirater och intriger ombord kombinerat med röveri, smuggling och en hel del lustiga händelser gjorde att resan blev allt annat än en upprepande historia.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Rollpersonerna brukar vara av nöden tvungna att ge sig av då och då, genom att de gör något brottsligt eller faller offer för en konspiration eller sin egen vandrarlusta. Detta är helt enkelt deras vis "att överleva" när deras småaktiga fiender lyckats med sina konspirationer och statusen sjunkit i bottnen. Gammaldags, javisst, men kul och fullt kompatibelt med välutvecklade personligheter.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vilken typ av kampanj är vanligast när ni spelar?
Tja, just nu spelar jag bara i en - eller rättare, jag spelleder den - nämligen en D&D3E-kampanj som heter Gambit, och rollpersonerna där flackar konstant runt. Däremot dräller de knappast efter något av det du räknar upp, de letar efter saker som är viktiga för dem (och bränner enstaka städer, lönnmördar potentater och underblåser inbördeskrig på vägen :gremlaugh:). Så visst ligger den på hög "äventyrsfaktor" jämfört med vad man skulle kunna göra, men att något av det skulle vara något man "växer ur" vänder jag mig mot; jag tror helt enkelt att det är en annan stil, varken bättre eller sämre utan bara vad man gör den till. Långt tidigare i min spelledande bana ledde jag t.ex. en kampanj där RP hade en "problemlösarbyrå" i Chronopia, och äventyren rörde sig runt den, och som du säger, sällan har rollpersonerna varit så välutvecklade och djupa som i den nuvarande kampanjen.

Slutsats: I like-a de both. :gremgrin:


/Feliath - spelar för sällan
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Rollpersonerna brukar vara av nöden tvungna att ge sig av då och då, genom att de gör något brottsligt eller faller offer för en konspiration eller sin egen vandrarlusta. Detta är helt enkelt deras vis "att överleva" när deras småaktiga fiender lyckats med sina konspirationer och statusen sjunkit i bottnen."

Det beror ju på om deras fiende är Gurrgel den outhärdlige nekromantikern eller Belok Öronlöse, byns rikaste gåsfarmare. Fienderna är ju inte på en högre nivå än vad kampanjen är.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Däremot dräller de knappast efter något av det du räknar upp, de letar efter saker som är viktiga för dem (och bränner enstaka städer, lönnmördar potentater och underblåser inbördeskrig på vägen ). "

Fast det faktum att de flackar runt av egen fri vilja och inte för att någon senildement skägghög sa åt dem är ju enbart positivt. Man kan ju faktiskt ha en fast punkt i tillvaron även om denna inte är en rent fysisk punkt. Deras vänskap eller hämndbegär kan vara den fasta punkt som allting kretsar kring till exempel.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Deras vänskap eller hämndbegär kan vara den fasta punkt som allting kretsar kring till exempel.
Aha, du menar på det sättet. Tja, fasta punkter i tillvaron, i form av mål, förhoppningar och relationer, har de stapelvis av. Däremot har de ingen mer fast geografisk punkt än en husvagn av zigenartyp, och det var det jag trodde du frågade efter, och som jag uppfattade att större delen av tråden handlade om.


/Feliath - är rätt borta ibland :gremcrazy:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Det beror ju på om deras fiende är Gurrgel den outhärdlige nekromantikern eller Belok Öronlöse, byns rikaste gåsfarmare. Fienderna är ju inte på en högre nivå än vad kampanjen är. "

Nja, det är väl samma olika ändå? Jag menar, blir man utmanövererad av byns rikaste gåsfarmare är man ju lika illa tvungen att röra på påkarna som om nekromantikern förvandlar byn till drägglande zombies. Olika typer av "överlevnad" förstås, men resultat är detsamma fast i olika skala.

Det var inte store Cthulhu eller hans underhuggare som drev mina spelares rollfigurer ut ur New York, det var pilosen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Vilken typ av kampanj är vanligast när ni spelar? Brukar ni vara kringvandrande äventyrare eller utgår alla äventyr ifrån en fast punkt som en by eller en stad?

Tja, jag spelar så sällan att jag inte tröttnat på att flänga land och rike runt (eller runt i galaxen om man spelar SW) i jakt på äventyr. Det är också detta som är standard när vi spelar.
_____

Går det att kombienra dessa två speltyper i någon mån?

Jajamen, man kan en stationärt kringvandrande äventyrare. :gremsmile:
_____

Själv kan jag säga att den klassiska äventyrarhopen som traskar land och rike runt på jakt efter fagra damer, billigt öl och gyllene penningar var klart vanligare när jag var yngre.

Stämmer bra på mig med. Jag är fortfarande kringvandrande, men med helt andra mål än skatter och magiska förmål som var själva poängen med spelande när man började en gång i tiden. Äventyren slutade ju med att man hittade skatten eller dödade den onde magikern, liksom. Absolut mer roll nu för tiden.

Ex: Min alv i DoD6 skiter i rikedomar, däremot har han svurit att hämnas på en rutten kung som kastade honom i fängelse (lång historia) samt är kär i superskurkens dotter (dottern har försökt mörda vårt gäng 2-3 gånger).

Hmm, nu var jag nog klar tror jag. (funderar på om det där exemplet sa nånting egentligen...)
 

Serdan

Veteran
Joined
29 Jun 2000
Messages
17
Som SL så har jag en fast punkt som jag sedan skickar ut mina spelare ifrån på diverse äventyr. Fördelen med en fast punkt, som jag ser det, är att det är enklare att binda samman spelargruppen då alla kan ha något gemensamt.
 
Top