Nekromanti Vampyrrullar (svara snabbt)

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Om det är krav på det gotiska så kanske filmatiseringen av Carmilla kan funka.

Andra skoj vampyrfilmer är Innocent blood med Anne Parillout, samt Near Dark och lost boys. Även Bloodstone: subspecies-serien är intressant.

/Ulfgeir
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Rymdvampyrer...uhh!?

Dracula 3000 - sämre film får man leta efter

"Count Dracula terrorizes the crew of a spaceship"

Ovanstående, trailern och nedanstående kommentarer:

"I rented "Dracula 3000" (which has no connection with the decent flick "Dracula 2000" by the way) thinking that it was gonna be a pretty fun movie. I was DEAD WRONG. I actually was one of those people who don't complain every time they decide to set something in space. I thought "Jason X" was flawed but still cheesy fun and enjoyable, so when I heard about the concept, vampires in space I thought "well, there's no daylight in deep space... maybe it could work" and maybe I was right. If the movie had a bigger budget than a couple of dollars and change it could've worked a little bit. This movie was BAD ON EPIC PROPORTIONS. It wasn't bad as in funny... it was bad as in pathetic, slow, boring and I felt the embarrassment that this film exists in the same planet that I exist. The horrible cast and acting was just the top of the iceberg. The movie has no redeeming values whatsoever... TAKE NOTE OK?? NO GORE... NO ACTION... NOT EVEN NUDITY... NOTHING. A complete bore, pointless and horrible, and I'm not exaggerating one bit. This movie stinks like no other. EASILY... ONE OF THE WORST FILMS I'VE EVER SEEN ON MY LIFE.

SKIP IT. PLEASE, DO YOURSELF THAT FAVOR"

Tycker jag säger det jag behöver veta om den här filmen. Någonting man ska hålla sig borta från för sitt eget bästa :gremwink:
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Hur kan ni lista vampyrrullar utan att ha med Razor Blade Smile? Hör bara:
A 19th century woman (Eileen Daley), who has become one of the undead, acts as a hired killer in modern times. When she starts knocking off part of the elite businessmen, "The Illuminati", who secretly are taking over business and the government, she becomes the target of a hired Scotland Yard detective (Jonathan Coote).
Vampyrer, hitwoman och Illuminati - kan det bli bättre? :gremgrin: :gremtongue:
gobble gobble.

// Härolden, blodpudding
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Kindred: The Embraced var visserligen baserad på Vampire: the masquerade, men de som producerade den misslyckades fullständigt med att föra över känslan från World of darkness till TV-serien.

Det måste inte betyda att serien är dålig. De kanske inte hade ambitionen att skapa samma stämning som i VtM. Fast jag tycker att det var ett misstag att inte göra det eftersom stämningen i Vampire var en av anledningarna till att spelet blev så populärt.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Gotik?

Gotik som genre inom litteratur har väl inte så mycket med arkitekturstilen att göra, eller? Någon som är insatt och kan redogöra för sambandet?

Från 90-talet och framåt har det varit jättepoppis att använda begreppet gotik, men inte alltid på rätt ställe. Tex är ett kännetäcken för stilen att man visar upp en värld som visserligen kan vara vacker, men samtidigt är det något som har gått allvarligt fel. Ett fel som inte kan rättas till.
Därför vill jag inte got-klassa filmer som slutar med att den siste vampyren i världen får en påle i bröstet samt att hjälten och hjältinnan får varandra och lever lyckliga resten av livet... eller åtminstone tills uppföljaren dyker upp med nya vampyrer som alla hade glömt bort.

Gordeg
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Noterar mycket besviket pöbelns dåliga filmkunskaper när ingen nämner: The Fearless Vampire Killers aka Vampyrernas natt. En ung Copola gör sin först riktigt bra film. Helt fantastisk scenografi som i sitt försök att parodiesera tidigare vampyrfilmer passar på att överglänsa dem.
 

Haplo

Veteran
Joined
27 Feb 2003
Messages
35
En ung Copola gör sin först riktigt bra film.
Hmm, dina egna filmkunskaper är inte heller så bra...Coppola har väl inget att göra med den filmen? :gremconfused:

Roman Polanski däremot, han har mycket med den att göra.

En lysande film är det, det håller jag i alla fall med om!

Sen finns ju den nya versionen av Nosferatu också, med Klaus Kinski i huvudrollen. Nu är det väldigt länge sen jag såg den, men jag har för mig att den var helt ok.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Ja, se att jag blev så till mig av besvikelse att jag blandade ihop dem. Det fungerar utmärkt som en illustration av min upprördhet. Sorgligt. ...och tack för korrektionen.
 
G

Guest

Guest
Re: Gotik?

Gotik som genre inom litteratur har väl inte så mycket med arkitekturstilen att göra, eller? Någon som är insatt och kan redogöra för sambandet?
Gotik mellan 1835 och 1850 utspelade sig i goternas länder, i deras slott, nej arkitekturen har inget med det att göra men slotten i deras land hade väl den arkitekturstilen.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
-Interview with the Vampire-
en klart seevärd film håller sigh till de normala vampyr reglerna som följer i varje fil (självklart med en del egna "regler")

-Buffy the vampire slayer-
Kanske inte riktigt samma klass men endå med sin charm och coola effekter (MONSTER).

-Van helsing-
En film som tagit Van Helsings namn och smutsat ner det i en märkligt rätt så dålig film, att ända vampyr reglerna i en film sådär är som jag brukar säga som att ändra trafikreglerna då man är ute och kör bil.

-En Vampyr i brooklyn-
En mer budget film om en vampyr, inte sååååå bra
men med sina romantiska så väll som komiska inslag
se den, även om den inte e bra...

VH Jens.L "Draken"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Draculas soulbrother #1

Shit, vilket skämt. Inte en enda person på forumet har nämnt Prins Mamuwalde!


Kolla dessutom hur funky han är i sitt lilla sällskap. Ingen ser något fel i att killen sitter med cape på sig och är redo att suga tjejernas halsar som om de vore smarriga chicken bones.


Dessutom, när han blir arg så får han grövre polisonger och mer hår. I stil med mig, mafakkas!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
TACK KALCIDIS!!!

Det första jag tänkte när jag läste orginalinlägget var: "Hmmm... Blacula är ju en cool rulle. Fast det är nog ingen som skulle fatta nått om jag började snacka om den" så jag lämnade tråden obesvarad med en lätt uppgiven suck. Tack för att du visade hur fel jag hade. :gremgrin:

Detta visar bara allt för väl det faktum att man skall ALDRIG tänka efter innan man svarar :gremwink:

/Anders (gillar blaxploitation)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tja, vill du ha en riktigt kass vampyrfilm så finns ju alltid John Carpenter's Vampires, förmodligen en av de sämsta filmer jag sett, alla kategorier.

Annars, tja, finns få bra vampyrrullar. Interview with the vampire är nog den enda jag kan komma på och den har någon redan nämnt.

Sen finns ju alltid Blade och Underworld :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Re: Gotik?

Gotik som genre inom litteratur har väl inte så mycket med arkitekturstilen att göra, eller? Någon som är insatt och kan redogöra för sambandet?

Ehh, inte för att jag vill kalla mig insatt i ämnet gotik. Men jag har fått det förklarat det för mig någon gång. Och om jag minns rätt så var det såhär:
Romarna hade några fiender de kallade goter. Sen föll romarriket och det gick tusen år och blev renässans. Under renässansen kallades alla romarnas fiender för goter. Så Asterix och Spartacus buntades alltså ihop och kallades för goter, av renässansmänniskorna. Trots att de inte var gotiska i någon bemärkelse.
Sen dök designstilen gotik upp. Man vet det exakta datumet (nån vet, inte jag) eftersom någon biskop beskrev en stol han hade beställt i ett brev. Stilen ansågs inte riktigt lika fin som tidigare stilar utan blev hånfullt kallad gotik, eftersom alla vet att romarnas fiender hade dålig smak. Jag antar att detta hände någon gång under 1450-talet eller så. Stilen blev dock rätt populär och man byggde en jäkla massa fula kyrkor och katedraler.
Sen kom upplysningen och det blev typ 1700-1800-tal. Och engelsmän började skriva romaner som utspelade sig i de här katedralerna. De handlade ofta om söta kvinnor som blev uppätna av saker. Gärna uråldriga ondskor och ondsker. Eftersom de ibland utspelade sig i närheten av gotiska byggnader blev de alltså kallade gotiska-romaner. Precis som Wallander-böckerna bekänner sig till funkis-genren.
Sen blev det väl typ 1970-tal och några ungdomar började göra deppig musik och ha för mycket kajal. De läste de romanerna som engelsmännen skrivit och tyckte de var balla. Så vips så var de gotiska precis som deras favoritlitteratur. Precis som jag är funkis efter min favorit-Wallander.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,362
Location
Helsingborg
Re: Gotik?

Du har fått det helt om bakfoten.

FÖRST kom den gotiska byggnadsstilen (som var en definitiv förbättring jämnfört med den romaneska stilen). Det är första gången som arkitektur verkligen blev konst istället för bara ett yrke. Bara genom att titta på den gotiska arkitekturen så kan man ofta undra hur fan byggnaderna har hållit, ibland i nästan tusen år.
Men genom att använda en mängd trevliga arkitektoniska finesser så får man maximal strukturell styrka. Den kallades förstås inte gotisk arkitektur på den tiden.

I alla fall, efter medeltiden så kom renässansen, och renässansens arkitekter tyckte att de rikt dekorerade kyrkorna var primitiva och rent ut sagt barbariska och kallade dem därför "Gotiska".
Efter det så kom upplysningen och efter det så kom den viktorianska gotiken, som faktiskt var mer än bara graveyard poetry och figurer som hasar runt och biter söta oskulder.
Gotiken som arkitektur fick också en återfödelse och många hus och skyskrapor som byggdes under perioden blev gotiskt inspirerade (med valv, tinnar och den definitivt vertikala dekorationen), och arkitekturen kallas Neo-gotik eller "Gothic revival"-stil (exempel är t.ex Chateau Frontenac, Quebec eller Tribune Tower, Chicago).

Själv så tycker jag att det är en ganska skön byggnadsstil (både klassisk och neo-gotisk), som definitivt slår mycket av den moderna betongarkitekturen.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Gotik?

I Illustrerad Vetenskap (Nr. 2/2005) är det en artikel om katedraler byggda i den gotiska stilen. Artikeln börjar på sida 24 och slutar på sida 31 (många bilder kan dock tilläggas). Enligt artikeln invigdes världens första gotiska kyrka den 11 juni 1144.

/Seinet Wintermute - Hmm, katedralen i Canterbury tog tydligen 343 år att bygga (161 år effektiv tid)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,362
Location
Helsingborg
Re: Gotik?

Beror på vad man definierar som "Gotiskt".
Normand-gotiskt hade kanske inte alla kännetecken på fullfjädrade gotiska kyrkor, men de var en god bit på väg.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Gotik?

Förutom kyrkor och katedraler som anses gotiska, hur kan man beskriva gotisk arkitektur på bästa sätt, jag menar jag får ingen direkt bild på en gotisk stol precis, vad utmärker egentligen gotisk?
Om nu gotiskt är mera ett samlingsnamn för en massa olika folk anses då keltisk arkitektur och liknande som gotisk?
 
Top