Nekromanti Vampyrrullar (svara snabbt)

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Är det någon som vet någon bra (gotisk) vampyrfilm? Helst sevärd men bara den är en klassiker så går det bra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Dracula?

vad menar du med gotisk?

Vill du ha bra svar snabbt så behövs det nog mer att svara på...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0338526/>Van Helsing</a>.. Höhöhö..

Nä, men klassiker är väl annars Shadow of the Vampire, som lite fantasifullt handlar om när man gjorde Nosferatu.. Den var så tråkig att jag var tvungen att se den i tre omgångar under tre dagar. Annars valfri Dracula-film är väl klassiker? Ta den från <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0103874/>1992</a>.. Sevärd, skön och kritikerrosad..

/Han som funderar på vad got har med vampyrer att göra (och vad fanken ens "got" är)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Ta den från 1992.. Sevärd, skön och kritikerrosad..
Den fungerar utmärkt som parodi åtminstone...

Fast det är svårt att hitta en bra film som har både vampyrer och gotik. Interview... funkar utmärkt som stämnings-"setter" för V:tm-spelande, men den är ju inte alltför gotisk.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
"Ta den från 1992.. Sevärd, skön och kritikerrosad.."

Den fungerar utmärkt som parodi åtminstone...
Jag tycker den är rätt så charmig, speciellt det faktum att den är gjord enbart med de filmtrick som fanns på den tid den utspelar sig.

Sedan kan jag väl hålla med om att Keanu Reeves är så träig att de kunde bankat honom genom hjärtat på Dracula, men det hör ju också lite till rollen.

Dessutom är ju Diamanda Galas med på ljudspåret, så den kan ju inte vara helt fel...
 
G

Guest

Guest
Re: Vampyrrullar (svara snabbt)[OT]

Got var från början en setting för artonhundratalets skräckromaner (15-16hundratal gotisk arkitektur, mörkt, ensligt), efter ett tag började settingarna variera, men det var ofta katedraler och sådant men tiden var inte längre bunden över huvudtaget, prålig arkitektur var endå en del fram till nittonhundratalet där du får skaffa dig en ny guide.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tja gotisk och gotisk vet jag väl inte men några nyare vampyrfilmer som jag tycker är sevärda är.

Interview with the Vampire
Underworld
Queen of the damned

Ehh...ja Queen of the damned var inte sådär jättebra och kanske inte Underworld heller. Dock så finns det fina varulvar med i den filmen och sedan så...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">...borde ärkevampyren Viktor kickat skiten ur vampyr&varulvsblandningen, den som blev helsvart. Eller han gjorde kanske det men då var det hon som ingrep, så var det nog. Iaf det jag menar är ju att Viktor var ju så cool och han borde ha överlevt</font></td></tr></table>

Dock gillar jag Interview with the Vampire stark. Det är en helt sevärd film.

Sedan är ju Draculafilmen som Han förslog nog den vampyrfilm för tillfället som jag gillar mest så jag måste också rekommendera den.

Sedan tänker jag inte rekommendera Bladefilmerna, de är hemska...ett blää för dem.

Sedan så är ju smaken som baken så det är inte säkert du (eller andra) tycker som jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vidocq

Det är inte riktigt en vampyrrulle: den innehåller inte folk som biter söta flickor i halsen, men den... ährm...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> ...den innehåller en typ som stjäl livskraft av andra för att själv leva för evigt, så det är väl så nära vampyrism man kan komma utan att bitas.</font></td></tr></table>

F'låt att jag inte kan säga vad som gör det till en nästanvampyrfilm rätt ut, eftersom det skulle sno lite av poängen med filmen. Den är i vilket fall som helst vrålsnygg, trots Gerard Depardieu.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Vad hände med TV-serien som visades på TV4 för en jävla tid sedan: Vampyrernas hemlighet (Kindred: The Embraced), dom använde väl till och med White Wolfs värld med alla dom där klanerna.

Gjorde en sökning på "vampires" på IMDb och såg titlar som "Vampires on bikini beach" och "Zombies vs. Vampires", någon som sett dessa filmer som kan kommentera dem? :gremwink:

/Seinet Wintermute - Skall snart sova
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vad hände med TV-serien som visades på TV4 för en jävla tid sedan: Vampyrernas hemlighet (Kindred: The Embraced), dom använde väl till och med White Wolfs värld med alla dom där klanerna.
Den las ner vill jag minnas. Han som spelade ventrue-ledaren dog och serien blev bara en måttlig framgång. Men såvitt jag vet var den direkt baserad på Vampire. Mark Rein-Haagen var med och skrev åtminstone ett avsnitt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Den las ner vill jag minnas. Han som spelade ventrue-ledaren dog och serien blev bara en måttlig framgång. Men såvitt jag vet var den direkt baserad på Vampire.
Exakt. Vill man ha mer så finns det om jag minns rätt ett eller ett par osända avsnitt man kan se, under förutsättning att man är beredd att låta internets magi stå för leveransen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Roligt nog så tycker jag att Keanu passar rätt bra i rollen, här fungerar hans träighet utmärkt. Man förstår utan problem varför Mina vill ha Dracula istället för den där trista tråkmånsen. Det ger filmen lite trevlig ambivalens, det går liksom inte "hålla på" Keanus karaktär, han är ju för trist, samtidigt som man vet att Dracula ändå är skurken.

Men Gary Oldmans "oh zee ze blAD running down ze..." etc... Det blir ju en komisk effekt av den accenten efter 2-3 meningar.
Van Helsing är inte långt efter vad gäller överspel och wackiness...
Och till sist så blir det bara skratt av att det finns "läskig" specialeffekt i varenda liten filmruta.
Så min teori är att den egentligen är en parodi. Och som sådan klart underhållande :gremsmile:

Scenen med succubi(?) fungerar dock rätt bra, den lyckas vara så där vampyr-erotisk, trots att det är hollywood utan att flippa helt. Åtminstone tyckte jag det när jag såg den som tonåring...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
[citatSå min teori är att den egentligen är en parodi. Och som sådan klart underhållande]

[/ QUOTE ]
Fast parodi på vad? Vilka gotiska vampyrfilmer menar du är betydligt seriösare på ett lyckat sätt?

Jag misstänker nämligen att om man nu kan tala om gotiska vampyrfilmer som en genre så hör salvelsefullt överspel parat med död träighet till genren.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Fast parodi på vad? Vilka gotiska vampyrfilmer menar du är betydligt seriösare på ett lyckat sätt?
Jadu, bra fråga :gremsmile: Men hela genren är väl inte oseriös? Det måste väl finnas någon "kärna" av dead-seriousness någonstans där? Men okej, om det inte finns, ja då är den Dracula en alldeles utmärkt film :gremsmile:

Aja, så kanske det är. Det gör väl hela genren rätt mycket tristare dock, om allt bara är "på skoj"...
 

Furin

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
38
Location
Vadstena
Typ Van helsing eller nåt annars kanske en Amerikansk Varulv i Paris den e kul fast utan vampyrer. Du kan ju köpa Monster boxen där finns det ju en Vampyrfilm (gammal) men den e rätt skön
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Aja, så kanske det är. Det gör väl hela genren rätt mycket tristare dock, om allt bara är "på skoj"...
På skoj behöver det ju inte vara. Det är väl mera att olika genrer har olika konventioner som man kan behöva vänja sig vid för att inte skratta åt. Där är vi alla lite olika. Och jag ingalunda öppnare än genomsnittet. Det finns gott om genrer och konstformer som jag inte tycker är särskilt givande.

Vad gäller Dracula tycker jag att det är en rätt stämningsfull fantasythriller i operastil. Möjligen har jag lite svårt för för Anthony Hopkins förvånansvärt enformiga utspel och Winona Ryders väl konventionella skådespeleri.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Vårrullar

"Dock gillar jag Interview with the Vampire stark. Det är en helt sevärd film."
Helt klart.. Vet inte varför jag inte tog med den? Tycker det är filmer då två skådisar verkligen visar att de inte bara är två snygga hunks utan två personer som kan skådespela.. Sedan är det rätt kul att se Kirsten "Mary-Jane Watson" Dunst i en riktigt tidig roll..

"Sedan tänker jag inte rekommendera Bladefilmerna, de är hemska...ett blää för dem."
Första Blade-filmern är charmig.. Den har lite av WoD:s värld över sig (jag satt iaf. och kategoriserade vampyrerna och jag har inte ens spelat rollspelet - bara sett serien).. Lägg till lite cool action till (gamla) WoD och du har Blade-filmen.. Jag tycker att Blade-filmerna är filmer som driver med actiongenren.. Det märks tydligt i 2:an (3:an är bara usel i det mesta) för då är Blade så jäkla cool att han blir övercool och därmed rätt fånig.. Jag satt och skrattade åt vissa saker, för att det kändes som slap-stick-humor.. Ta bara att de måste ha solglasögon (för att se coola ut), trots att de är nere i kloakerna.. :gremsmile:

Andra vampyrfilmer, ej gotiska, som jag tycker är sevärda (observera "sevärda", alltså inte i betydelsen "bra" för den skull):
<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0098577/>Vampire's Kiss</A> (1989)
Nikolas Cage i rollen som mannen som blivit biten av vampyrism..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0093437/>The Lost Boys</A> (1987)
En klassiker..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0115232/>Kindred: The Embraced</A> (1996)
Ok, en serie men ändå.. Baserad på WoD-världen..

<A HREF=http://imdb.com/title/tt0270991/>Hollywood Vampyr</A> (2002)
Har inte sett, men den verkar ball..

Det finns miljoner med vampyrrullar men ingen tillför något till vampyrgenren.. Det är mest upprepningar utav gammalt stuff.. Det var en till film som jag hade tänkt att föreslå, men jag kommer inte ihåg titeln eller vem som var med i filmen.. Den var mest en upprepning utav vampyrmytoset men ändå rätt sevärd.. En scen jag kommer ihåg är att "mästervampyren" är bunden mitt i en sal, där de riggat upp solariestrålkastare för att tortera vampyren, slängt på denne ett nät med en massa knutar (en vampyr kan inte gå vidare förrän den har löst upp alla knutar) och slängt en massa ris framför denne (en vampyr kan inte gå vidare förrän den räknat alla spillda riskorn).. De befann sig i någon övergiven lagerlokal.. Någon som kan titeln?

Sedan finns det väl en massa kassa vampyrrullar. Komedin "En vampyr i Bel Air" och när jag sökte på imdb.. Sug på dessa titlar! Samurai Vampire Bikers From Hell, Vampyros lesbos, El Vampiro de la autopista, My Grandfather Is a Vampire, Buffy The Vampire Slayer, Rockabilly Vampire, Teenage Space Vampires och så vidare och så vidare.. :gremsmile:

"...men några nyare vampyrfilmer som jag tycker är sevärda är. /.../ Interview with the Vampire"
Nyare? Den är ju mer än 10 år gammal.. :gremwink:

/Han som själv tycker -97 bara var för 2 år sedan
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Vårrullar

3:an är bara usel i det mesta

Jaså det finns en 3:a, det visste jag inte ens. Frågan är om jag ens kommer att se den.

Vampire's Kiss (1989) Nikolas Cage i rollen som mannen som blivit biten av vampyrism..
The Lost Boys (1987) En klassiker..
Kindred: The Embraced (1996) Ok, en serie men ändå.. Baserad på WoD-världen..
Hollywood Vampyr (2002) Har inte sett, men den verkar ball..


Har inte sett någon av dem men nu då du tipsat så ska jag försöka se åtminstone någon av dem :gremsmirk:

Samurai Vampire Bikers From Hell, Vampyros lesbos, El Vampiro de la autopista, My Grandfather Is a Vampire, Buffy The Vampire Slayer, Rockabilly Vampire, Teenage Space Vampires

Det lät ju riktigt nice (...eh, nä).

Buffy The Vampire Slayer

Den filmen är ändå ganska rolig tycker jag, dock var det länge sedan jag såg den. Tror att det är den här jag talar om. Då jag sökte på Buffy så hittade jag en annan film med en ganska "fin" titel

Nyare? Den är ju mer än 10 år gammal..

Hmm...ehh...jo ja...äh allting är relativt :gremwink:

Han som själv tycker -97 bara var för 2 år sedan

Va!!? Menar du att det inte var för 2 år sedan? :gremshocked:

En annan nyare (den här gången kan du inte klaga :gremtongue:, eller jo kanske ändå) är Dracula 2000. Det var ett tag sedan jag såg den så jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den men jag grinade inte iaf.
 
Top