Nekromanti Vampyrrullar (svara snabbt)

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Dagens boktips

Jag har gjort det tidigare men känner mot bakgrund av gotik-diskussionen att det behöver göras igen. Jag får sålunda rekommendera följande bok: Mattias Fyhr, De mörka labyrinterna: gotiken i litteratur, film, musik och rollspel, Lund 2003. Visserligen är det en doktorsavhandling, men det finns ingen anledning att låta sig skrämmas av detta. En doktorsavhandling som är mer tillgänglig till språk och innehåll får man leta efter.

Kolla här för mer info.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Gotik?

Med stol så tog jag bara ett exempel på ett föremål, som även nämts förut i tråden. Jag ville bara fråga, vad är det som utmärker gotiken. Länken verkar ju vara vettig, ska kolla in den...
 
G

Guest

Guest
Re: Gotik? (OT)

Okej, det låter lite mer rimligt som du säger. Det var några år sedan jag läste stilhistoria. Och jag brydde mig ännu mindre om det på den tiden.
Men jag vidhåller att gotiken producerat några av världens absolut fulaste byggnader. Och det är i många fall mest olyckligt att de står kvar. Men det är en fråga som har väldigt lite med trådstartarens fråga att göra...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Re: Gotik? (OT)

Smaken är som baken. Om jag själv skulle nominera några av de fulaste byggnaderna i världen så skulle alla nomineringarna vara byggda efter 60-talet.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Gotik?

Tja, spetsbågar känns ju som en karaktäristisk sak. Apropå stol: i Dalby kyrka i Skåne finns en stol från 1300-talet med spetsbågar och det danska riksvapnet ditmålat. Kyrkan är hur som helst värd ett besök eftersom det är Nordens äldsta stenkyrka - speciellt kryptan var mysig.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Dagens boktips

Vet inte om någon läser den här tråden längre, men...

Tack för boktipset! Jag hittade boken på biblioteket och hittills är den helintressant.

Gordeg
 
Top