Nekromanti Vampire VS. Cthulhu

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Re: Klanerna

Assamite, Brujah, Followers of Set, Gangrel, Giovanni, Lasombra, Malkavian, Nosferatu, Ravnos, Toreador, Tremere, Tzimisce, Ventrue, Cappadocians
Alla dom känner jag till men....

Typ Salubri och den anda kassen skumma klaner vet jag inte vilka det är. Det är dom jag är intereserad av.
Vet du vart man kan läsa om dom?
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Re: Det var det jävligaste!

BroadBand Rules! Men alla har inte sån tur så att dom kan få det.... De stackarna får dras med ett 56k modem som jag.....
Hatet vällerupp inom mej!
Jag hatar modem!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Praktiserande Fragglar

Han menade väl att det var representativt för regeltyngda rollspel, inte fantasyspel.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hmmm... [OT och inte helt seriöst]

Tänk på att dylikt beteende leder till att speltillverkarna får minskade intäkter, vilket leder till att de måste höja priserna. Så det är antagligen ditt fel att jag inte har råd med fler rollspel /images/icons/mad.gif

I längden leder det dessutom till att mindre lönsamma spel läggs ner. Små speltillverkare kanske måste upphöra med verksamheten helt och hållet och de större tillverkarna satsar på sina säkra kort i stället för att försöka något nytt. Så det är ditt fel att det bara kommer ut dungeonbashing-äventyr till D&D också /images/icons/mad.gif

De små speltillverkarna som du och dina likar tvingar i konkurs är antagligen just de företag som skulle ha varit beredda att satsa på nyskapande spel, men det får vi aldrig veta eftersom det finns folk som lägger upp piratkopior på internet /images/icons/mad.gif

Så nästa gång du ser en tiggare stå på tunnelbanestationen med en skylt där det står "Will design roleplaying games for food" hoppas jag att du åtminstone har vett att skämmas, för det är ditt fel alltihop /images/icons/mad.gif

-JPS- agiterar vidare
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Salubri & Blodlinjerna - komplett guide?

Salubri är Stora Mesklanen #1, med Saulot (Zao-lat) som antediluvian. De kan ståta med WoDs tristaste disciplin, Valeren, och att ha blivit utrotade märkligt fort av små obstinata typer som Hus Tremere. Till Dark Ages finns en del att läsa om Salubri, främst då Clanbook: Salubri, men en del info finns även i Dark Ages Companion.

I nutiden finns inte många Salubri kvar. En har grundat en Sabbat-blodlinje, som det står om i Guide to the Sabbat. De övriga sex Salubri-vampyrerna i nutiden fjantar mest runt och är mesiga. Om dem kan man läsa i Storytellers Companion. Antediluvianen lever iofs också. Om honom kan man läsa lite här och var, bland annat i Kindred of the East. Skum typ, den där Saulot.

I övrigt finns en kasse blodlinjer, som jag sade. Dark Ages-blodlinjerna (Lamia, Lhiannan, Laibon, Salubri) beskrivs i Dark Ages Companion, utöver Baali, som beskrivs i en klanbok (Clanbook: Baali), samt Giovanni, som beskrivs i Clanbook: Cappadocian. Wind from the East handlar i stor utsträckning om en Gangrel-blodlinje, Anda, och en Salubri-blodlinje, Wu-Zao. Wolfes of the Sea innehåller ett par nordiska vampyrsläkten, inte direkta blodlinjer, dock, (Einharjar, Sons of Jormungandr, etc), och Veil of Night behandlar de gängse vampyrklanernas arabiska släkten.

Många blodlinjer i nutida The Masquerade är med i Sabbaten, och beskrivs således i Guide to the Sabbat. Dessa är Salubri antitribu (och alla andra klaners antitribu, egentligen), Harbingers of Skulls, Serpents of Light, Panders, Blood Brothers, Kiasyd, etc.

Tre blodlinjer (Salubri, Daughters of Cacophony och Samedi) beskrivs i Storytellers Companion, och ytterligare tre (Baali, Nagaraja, True Brujah) i Storytellers Handbook. I övrigt finns en kasse blodlinjer som beskrivs lite varstans - de extraordinärt pinsamma akvatiska Gangrel-vampyrerna Mariners från Blood-dimmed Tides förtjänar ett extra omnämnande (se det som en varning).

Bringade jag ordning i WoD-röran nu? Antagligen inte.

- Ymir, informativ och insatt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Hmmm... [OT och inte helt seriöst]

"Tänk på att dylikt beteende leder till att speltillverkarna får minskade intäkter,"
Beror på hur man ser det.. Visst.. Många kanske drar ner sådant som de vill ha men jag t.ex. skulle aldrig köpa D&D 3ED men tänka mig att dra ner det... Kanske blir jag intresserad av spelet, köper det och tilläggen.. Då har gratisnerladdningen funkat som en smakbit som jag nappat på..

/[color:448800]Han</font color=448800> som vill minnas att WD lade ut Vampires Live-regler, antagligen som en saftig smakbit
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vampire - skräckökande modifikationer (ganska OT)

Gör slutligen ett inlägg på den enda plats jag har något ens avlägset vettigt att säga... sedan skall jag överge den här styggelsen! Fan, jag borde vara på jobbet nu...

Åter till Vindhand:
"Det finns inga klaner, ingen camarilla och inga snälla hjälpsamma Sires. Vampyrer är rovdjur och dessutom rovdjur som vill hålla sig gömda. Hårt revirtänkande och knappast organiserade."
En variant är att inrikta det hela på rent solospel. Alternativt kan man betona att vampyrer är flockjagande "rovdjur" som vargar eller lejon. Notera att detta inte är snälla kompisföreningar - sådana enheter har oftast ett dominerande "alfa"-djur. Säg att Besten gör det svårt att samarbeta - det är ett mänskligt drag - och att en svag Best underordnar sig, medan en stark Best försöker domninera. Se till att så split mellan rollpersonerna.

"Vampyrer är inte coola och mäktiga. De är sjuka vandöda som behöver blod från de levande för att fortsätta existera."
Precis. En vampyr förenar en narkomans och en seriemördares personligheter.

"De har kvar svagheterna (solljus m.m.) men har inte en massa Dicipliner eller dylikt. De har _enbart_ förmågan att förlänga sitt liv med hjälp av blod (läkas m.h.a. bloodpoints) men det går långsamt (över dagsvilan)."
Njae - jag skulle låta dem boosta sina rovdjursegensakper med blod - bli snabbare, starkare, etc. Sedan har vampyrer skarpare sinnen än människor, etc. Gör dem till ganska effektiva jägare.

"Det ryktas om mäktigare vampyrer men det innebär bara ännu en fara för de stackars vampyrerna."
Eventuellt kombinerat med en legend om en 'vampyrkonspiration'. Regeln om att äldre vampyrer måste dricka vampyrblod är faktiskt ganska bra: Din motsvarighet till en 'förälder' födde dig för att kunna sluka dig. Glöm det där med moders- och faderskärlek.

"Mäniskor gillar inte att bli bitna och blir knappast förlamade av njutning. De kommer också ihåg allt vilket gör det hela jobbigt. Det kan nog finnas en och annan vampire-wannabe som är medgörlig men de är sälsynta och ganska opålitliga (även förutom det att de inte kan lämna särskilt mycket blod."
'Se, Mästare, vi har torterat ihjäl tjugo småbarn till din Ära och våldtagit dem i röven!' Alla 'vampyrdyrkare' är antingen totalt sjuka galningar (ergo, samarbeta med dem ökar Bestens inflytande) eller så är det naiva stackare som blir skräckslagna när de inser vad det hela går ut på.

"En nybliven vampyr är antingen död eller försvunnen från sitt vanliga liv och får alla de problem som det innebär. Inget leg eller efterspanad m.a.o."
Kom ihåg att ROLLSPELA det här introt. Hur man förlorar alla vänner och släktingar, alla sina tillgångar, all möjligheter att göra något som helst som är, tja, mänskligt och roligt. Ge sedan då och då spelarna ett finger så det ser ut som de skall kunna få igen något, men slit sedan bort det igen.

"Naturligtvis finns det en och annan vampyrjägare som vill se till att döingar förblir döda."
DE får gärna ha en organisation som kan jaga RP med blodhundar, svarta helikoptrar och obegränsade polisbefogenheter.

"Besten är verklig och farlig. Varje gång man gör hemska saker (som att döda någon) glider man närmare att förlora kontrollen. När man spelar den i händerna är det risk att den tar över. T.ex. måste man klara ett humanityslag för att dricka måttligt från ett offer (ännu ett skäl till att medgörliga offer är ovanliga)."
Låt gärna de modesta förmågor man nu får som vampyr ÖKA när Besten blir starkare. Ju mer Best en vampyr blir, ju mindre människa, desto mer försvinner hans mänskliga begränsningar.
Eventuella svagheter som vampyr ökar också ju starkare Besten är. Man tar mer skada av eld och solljus, börjar kanske få sådana där åkommor som att man inte kan gå in i andras hem oinbjuden, osv.

Annan variant: I folktro, i motsats till Hammer Horrors filmer och Anne Rice-porr, är vampyr inte nödvändigtvis något man blir som en sorts sjukdom. Istället kan man bli vampyr av magiska orsaker (en katts skugga föll över ens kista), därför att man begått vissa synder (man tillhörde en religion som lokalt anses kättersk eller förtappad) eller bara för att man är född sådan (i delar av Transylvanien blev man vampyr om man var rödhårig). Vampyrism som orsakas av ett "felaktigt" levande har den extra kryddan att ALLT ÄR DITT EGET FEL! Lika attraherar lika, "a Beast I was, so a Beast I became". Vampyrism som orsakas av nutso yttre orsaker har den extra kryddan att det INTE är ditt fel, men dessutom kan man förklara existensen av vampyrer annat än som totala olyckor (varför skulle en vampyr skapa en annan vampyr, en konkurrent om bytet och en allvarlig risk innan den lärt sig jaga? ). FLERA förklaringar kan också fungera.

Nightowl, som slutligen vill påminna om att i samma region där man talar om "vampir" använder man också ordet "strigoi" vilket kommer av "strix" = uggla. Inga fladdermöss här inte... /images/icons/devil.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hmmm... [OT och inte helt seriöst]

Aha! Då tar vi en titt på vad exakt jag laddade ner:

D&D3ed. Känns inte som att de kommer gå under, direkt.
Vampire. Se ovan.
Rolemaster. ICE hade vid tillfället redan gått under.
MERP. Se ovan. Jag äger även den svenska översättningen.
Star Wars. Jag äger även den svenska översättningen.
Horror on the Orient Express. Out of print. Finns inte att köpa.

Sådeså! Dessutom skulle jag inte betalat för något av ovanstående utom Horror on the Orient Express, så förlorade intäkter för någon är det då rakt inte tal om.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Inga tärningar och mer liv åt RP:na

Jag tycker det är en regel som alltför ofta leder till maktmissbruk ifrån SL:s sida. Istället för att hitta på någon rimlig förklaring till vad som händer så hänvisar man till att "SL alltid har rätt" och sedan är det inte mer med det.
Jag tycker att det egentligen är en onödig regel som borde ersättas med "alla ska ha roligt" istället.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hmmm... [OT och inte helt seriöst]

Jag har mycket svårt att tro att rollspelstillverkarna kan känna sig hotade av nedladning av deras produkter. Om jag nu verkligen vill spela eller utnyttja ett rollspel som jag laddat ner så är det både obekvämt och opraktiskt att antingen försöka skriva ut hela rasket(antagligen dyrare eller lika dyrt som att köpa reglerna i en affär) eller sitta och läsa det på en sunkig datorskärm samtidigt som man spelar. Många av de nedladdningsbara produkterna görs dessutom inte längre och är svåra eller omöjliga att komma över. Jag använder det jag laddar ner mest som inspiration och för att se om det är något som kan vara värt att införskaffa. Ingen taskig nedladdning kan slå en inbunden, väldesignad rollspelsbok.

"Så nästa gång du ser en tiggare stå på tunnelbanestationen med en skylt där det står "Will design roleplaying games for food" hoppas jag att du åtminstone har vett att skämmas, för det är ditt fel alltihop "

Så du menar om vi fortsätter med våra nedladdningar så kan vi få skickliga rollspelsdesigners att arbeta som slavar åt oss bara de får lite mat? Häftigt!! Tänk att ha en hel flock med små designers som skriver ihop det perfekta rollspelssystemet bara till mig. Nu tänker jag verkligen ladda ner allting jag kommer över./images/icons/laugh.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hmmm... [OT och inte helt seriöst]

Minns hur det gick för Napster! Det du, din lymmel!

Hur faan gick det för Napser förresten? o.o;

Storuggla, undrar om gäddan är en fisk
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Re: Salubri & Blodlinjerna - komplett guide?

Tack så mycket, WW gillar visst att ge ut många böcker!

Alltså en frpga till Cappadocians är dom Giovanni f eller finns dom i huvudtaget i nutiden?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Inga tärningar och mer liv åt RP:na

Exakt! Jag ska fan göra ett rollspel bara för att få ha den regeln som regel nummer ett.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lönestegring [OT/OS]

OS = Oseriöst

"Så du menar om vi fortsätter med våra nedladdningar så kan vi få skickliga rollspelsdesigners att arbeta som slavar åt oss bara de får lite mat?"

Tja, det är ju definitivt en löneökning. Min budget har en matkostnad på ca 2000 kronor i månaden, medan jag brukar få in kanske 800 kronor i månaden på en normal rollspelsmodul. Det är en löneökning på 1200 spänn eller 150% påslag!

Fan, synd att jag inte kan få sådana påslag på mitt riktiga jobb...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Yay :)

Njae - jag skulle låta dem boosta sina rovdjursegensakper med blod - bli snabbare, starkare, etc. Sedan har vampyrer skarpare sinnen än människor, etc. Gör dem till ganska effektiva jägare.

Kan funka... kombinerat med "förmågor ökar med bestens styrka" så ger det ju motstridiga motivationer... Å ena sidan vill man förbli så mänsklig som möjligt för att behålla kontrollen, inte bli helt monstruös och behålla kontrollen. Å andra sidan är den mänskligaste vampyren en total mes som alla andra vampar hackar på... (vilket, givet deras fallenhet för "kannibalism" inte är så trevligt)...

DE får gärna ha en organisation som kan jaga RP med blodhundar, svarta helikoptrar och obegränsade polisbefogenheter.

Man bör se säsong fyra av buffy... :)

Istället kan man bli vampyr av magiska orsaker (en katts skugga föll över ens kista), därför att man begått vissa synder

T.ex. genom att bete sig vampyriskt i livet... som i Ravenous där det är blotta ätandet av mänskligt kött som gör en till en glupsk wendigo.

Det funkar dessutom kanska logiskt med att gamla vampar behöver vamp-blod. De är så fjärran från människor att det inte längre tillfredsställer den kannibalistiska besten att äta dylika...

Hmm... funderar på om man skulle kunna övertala några av mina mer hardcore vampirespelande kompisar att pröva denna "lätt modifierade" variant :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Västmark

Krille nämnde i tråden ovanför att han har tänkt sig något liknande i nästa utgåva av Västmark, vilket gör ett redan intressant rollspel ännu intressantare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Praktiserande Fragglar

Då är analogin dålig. Att regeltunga spel är regeltunga är så att säga automatist. Att skräckspel bara skulle kunna spelas av folk som är ypperliga på rolltolkning är en helt annan femma.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Lönestegring [OT/OS]

"Tja, det är ju definitivt en löneökning. Min budget har en matkostnad på ca 2000 kronor i månaden, medan jag brukar få in kanske 800 kronor i månaden på en normal rollspelsmodul. Det är en löneökning på 1200 spänn eller 150% påslag!"

Jag som trodde att nu rollspelkonstruktörer vältrade er i pengar. Ännu en av min barndoms illusioner krossade./images/icons/sad.gif Kom inte och säg att jorden har blivit rund och att man kan flyga till månen för då krossar ni mitt stackars hjärta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Yay :)

"Hmm... funderar på om man skulle kunna övertala några av mina mer hardcore vampirespelande kompisar att pröva denna "lätt modifierade" variant :)"

Tja, om inte annat så är det en variant som jag skulle vilja prova på, trots rabiat vampyrhatande. Personligen ser jag varianten som det mest nyskapande inom vampyrsubgenren sedan 1888 eller så, även om den på många områden faktiskt är tämligen tillbakasträvande.

Fast jag tror inte att majoriteten av vampyrspelarna skulle gilla det. Det är inte coolt och gåffigt, juh.
 
Top