Nekromanti Vampire VS. Cthulhu

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
viktiga matapa-pykniker

"Om du nu hävdar att Vampire är som ett gangsterdrama, då får du fanimej stå för det också, och hålla dig till stereotypen (mer eller mindre). Alternativet är att du antingen definierar om stereotypen (god lök) eller konstaterar att stereotypen inte höll och därmed byter stereotyp."

Nej, genrer är faktiskt förvånansvärt lätta att blanda samman och vidareutveckla. Scream var både en slasher och en komedi, The Big Lebowski är en komedi med tydliga noir-referenser, Starship Troopers är både satir och action och The Unforgiven avlivar snyggt en hel del westernmyter samtidigt som det är en hårdkokt westernhistoria. Serien Watchmen lyckas både vara en deckare/satir/komedi/superhjältehistoria och samtidigt klä av superhjältegenren de mest förutsägbara klyschorna. (Samtidigt som den lyckas blåsa nytt liv i ett par gamla och hitta på ett par nya)

Jag förväntar mig av mig själv att lyckas med samma sak (i viss utsträckning, iaf) i varje äventyr jag skriver, och det är ingen stor sak. Vem som helst kan det. "Skräck" är en grundläggande känsla, precis som romantik och komik. Det har inte mycket med genre att göra. Därför kan skräck, precis som passion och humor, användas som krydda i vilken genre man än önskar. En humoristisk western? Prova Tre Amigos, Blazing Saddles eller Cactus Jack. Inga problem. Lika lätt är det att göra en romantisk thriller eller ett skräckladdat gangsterepos. Att kräva att det ska finnas några speciella ingredienser i en skräckhistoria förutom just skräck är... fel.

"Med skräck menar jag något som primärt är till för att skrämma publiken. Ingenting annat. Gudfadern är inte primärt till för att skrämma publiken, ergo: inte skräck."

Vilken tur då. Vampire är nämligen primärt till för att skrämma publiken. Så då är du nöjd, då. Jag finner liknelser mellan vampire och gudfadern på samma sätt som jag ser liknelser mellan kult och matrix. Eller De Sju Samurajerna och Ett Småkryps Liv. Man tar en liten ingrediens och sedan formar man något nytt av det.

"Orsaken till detta ser jag i det grundläggande problemet att skräck är en reaktion och skräckgenren därmed är en reaktiv genre. Skulle ett val spela någon roll så är det högst tillfälligt, eftersom skräck bygger på att man bygger upp stämningen inför ett klimax. Valens betydelse blir därmed högst temporär och övergående. Alla vägar bär till Rom, monstret, bomben under bordet, whatever, och valets betydelse är illusorisk."

Du har tidigare sagt att du aldrig förväntar dig något i dina skräckäventyr, att du aldrig förutsätter något och att de är fritt skrivna så att allt kan ske i dem. Nu säger du plötsligt att du styr dina äventyr till på förväg defenierade klimax?

(Du tar väl inte och ändrar dina argument bara för att få debattera med mig?)

Well, du har tidigare sagt att du hellre läser en bok än att spela ett äventyr där inte valen är av betydelse. Jag lånar detta argument och passar det tillbaka till dig. Du har förstås rätten att ändra din spelstil hur du än önskar (några av de saker jag sagt här på forumet tar jag aktivt motstånd till idag) men innan jag kan komma med ett eget motargument måste jag veta vad som gäller just nu.

"Det är också en orsak till varför jag anser att den politiska intrigbiten av Vampire inte fungerar ihop med skräckbiten: om valen man tar spelar roll i den politiska biten så kan det hända att rollpersonerna spelar ut sig själva ur skräckståryn, "åker hem till Massachussets", om man så vill. Och vad gör man då?"

Skriver ett bättre äventyr nästa gång, med tyngre incitament och alternativa vägar genom äventyret som låter rollpersonerna fortsätta kämpa och lösa det politiska spelet ur en annan ände.

"Och det är exakt den uppfattningen jag har fått av vampyrers inställning till dödliga. Man får problem med dem, men inte mer. Problem är till för att lösas. Men man skiter inte knäck (eller vad vampyrers odöda tarmsystem nu kläggar ur sig) på grund av dem. Man löser problemet."

Ändå kan dödliga ställa till med mycket problem, även om man kör helt enligt reglerna och i spelets anda. Kommer du ihåg orcherna du spelledde, som lurade in spelarna i ett bakhåll och sköt på dem med pilar? Innan du gjort det så hackade dina spelare orcherna utan problem, men efter att du spellett orcherna verklighetstroget, så fick spelarna omedelbart respekt för dem? Tillämpa samma strategi här.

"Jovisst var det. Och visst var det hur tät stämning som helst. Men (poäng i antågande) det var inte skräckstämning! Sånt bjäfs hade vi inte tid med."

Rättelse: Spelledaren tog sig inte tid till det. Han snabbade på spelet så det blev snabb, adrenalinpumpande, spännande action (antar jag). Skräckstämningen ligger väldigt nära spänningskänslan. Det är oftast bara en fråga om spelledarteknik som krävs för att växla mellan de båda. Det är förstås inget problem att lira Beyond the mountains of madness som en actionkampanj om man nu önskar det.

"Blir jag skrämd om min rollperson i Chock utsätts för en varulv? Risken är rätt stor. Den är en sak som håller på att tugga i sig mitt rollformulär och jag har inte särskilt mycket att sätta emot det.

Blir jag skrämd om min vampyr i Vampire utsätts för en annan vampyr? Med stor sannolikhet inte. Den är en motståndare, manipulatör eller möjligen en potentiell allierad, och jag har trots allt en kasse resurser att sätta emot."


Om du utsätts för en varulv och har en revolver med en silverkula i då? Då har du plötsligt en djävligt fet resurs att sätta emot den håriga besten. Om du vet att vampyrmotståndaren är överlägsen dig i allt du förmår?

Är vampire ett enklare rollspel än Chock? Nej, det beror helt på äventyret och SL. Jag har mött varulvar i både chock och vampire, och de är banne mig lika läbbiga i båda äventyren. Enda gången jag inte var rädd för en varulv var när jag var en obeväpnad hårdrockare som sprang genom tunnelbanesystemet under Paris. Då var mitt öde upp till SL, och chansen att jag skulle överleva berodde plötsligt inte längre på min förmåga, utan på varulvens oförmåga.

Inte ett dugg läbbigt, hur stark varulven än är.

"Tja, mina vampyrer levde bra mycket längre än någon CoC-rollperson någonsin gjorde. "

Well, då handlar din kritik mer om att "snälla spelledare är inte bra för skräck" Jag håller med dig om det.

"Poängen är att de hemska yttre gudarna finns, och att det är en kunskap som det mänskliga psyket inte är byggt att hantera. Den poängen är närmast motsvarande den där poängen med den inre besten i Vampire (som i allt för många fall glöms bort, som Naginata så mycket riktigt påpekar), men till skillnad från den inre besten så funkar Cthulhu på den punkten, och punkten används också regelbundet."

Så alla skräckrollspel måste innehålla något stort och övernaturligt som överskrider gränserna för vad det mänskliga sinnet kan greppa? Well, CoC gör det, Kult gör det, tar man bort SAVE så gör Chock det också. Vampire... gör det verkligen inte. Så långt håller din tes.

Jag ser det dock som en tafflig defenition på vad "skräck" är. Jag gillar lågmäld skräck också som inte innehåller något övernaturligt obegripligt obeskrivligt ofattbart och allmänt ruskigt monster. Å så gillar jag monstermördarskräck där min rollperson vet precis vad som jagar honom/henne och är mentalt rustad för att klara konfrontationen. Å så gillar jag vampyrskräck som fungerar på helt andra sätt.

Måste skräckrollspel ha en skräcktabell?

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fröiga bullmorapvallar

"Gör det dig som spelare mer skrämd, eller får du en extra livlina på köpet?"

Allt som ökar min inlevelse ökar förstås omedelbart min mottaglighet för skräckpåverkan. Det ger mig spelfördelar att använda en disciple på samma sätt som jag kan få en spelfördel av att gestalta en professor i CoC som kan mer om något ämne än vad jag själv kan.

Jag känner mig inte mer trygg som vampyr än som professor eftersom själva äventyret jag spelar är skrivet så att även utmaningen är större i vampyräventyret. Professorn kan ju desutom vistas ute i solsken, vilket brukar ställa till med problem för min vampyr. Eftersom min dödlighet är lika stor i vampire som i CoC så upplever jag som spelare förstås att båda spelen är lika farliga.

/Rising
 

Naginata

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
10
Location
Åseda-Uppvidinge-Småland-Sverige-Norden-Europa-Tel
The Beast within

Däremot måste jag hålla med Krille om att alla Dicipliner spelarkaraktärerna har inte precis underlättar. Det hade kunnat göras så mycket bättre... t.ex. genom att låta diciplinanvändning föra en närmare Besten (som vi nog varit inne på tidigare här i forumet).

Många disiplin användningar kan föra en närmare Besten, om man använder dom för en "ond/Hemskt/Omoralisk" handling. En Vampyr som faktisk har högt Humanity (typ 8)kan föras närmare avgrunden om han så bara dominatar "Kalle" att ringa ett telefon samtal till "Nils" bara för att "Nils" ska hållas kvar i lägenheten lite längre så att han sprängs av den gömda bomben. Samvetskval.

Alla RP:s har inte 8 i Humanity, normalt är väl 5, 6 eller 7 vid fem är man nära betsen och det är inte bra alls, vid 6 får man inte döda någon ens av misstag och vid sju få man inte stjäla.

Disipliner måste man använda med eftertanke liksom vanliga handlingar som "Svärd" eller "Handeldvapen" som är lika farliga eller nästan farligare för sin "inner beast" än vad disipliner är.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: viktiga matapa-pykniker

"Lika lätt är det att göra en romantisk thriller eller ett skräckladdat gangsterepos."

Jo, men det gör inte gangstergenren till skräck, eller Gudfadern till skräck, eller Vampire till gangsterdrama. Möjligen kan den göra Vampire till gangsterskräckdrama, men Vampire är inte ett gangsterdrama. Då har du definierat om stereotypen.

"Vilken tur då. Vampire är nämligen primärt till för att skrämma publiken. Så då är du nöjd, då."

Hade det bara funkat, så...

"Du har tidigare sagt att du aldrig förväntar dig något i dina skräckäventyr, att du aldrig förutsätter något och att de är fritt skrivna så att allt kan ske i dem. Nu säger du plötsligt att du styr dina äventyr till på förväg defenierade klimax?"

Nej, jag har tidigare sagt följande:

1) att jag aldrig förutsätter något i mina äventyr.
2) att skräck förutsätter rälsning.
3) att jag inte är särskilt förtjust i skräckrollspel.

Var motsäger jag mig?

"Skriver ett bättre äventyr nästa gång, med tyngre incitament och alternativa vägar genom äventyret som låter rollpersonerna fortsätta kämpa och lösa det politiska spelet ur en annan ände."

Spelar valfriheten någon roll om det enda man har att välja mellan är E20, riksväg 45 och E3 till skräcken? Återigen, alla vägar bär till rom och cola...

"Han snabbade på spelet så det blev snabb, adrenalinpumpande, spännande action (antar jag)."

Anta på du. Vi pumpade på rätt bra vi också. Och särskilt snabbt gick det faktiskt inte. Det tog omkring en och en halv timme (kom ihåg att vi körde med regler) och stämningen var på topp hela tiden.

"Om du utsätts för en varulv och har en revolver med en silverkula i då? Då har du plötsligt en djävligt fet resurs att sätta emot den håriga besten. Om du vet att vampyrmotståndaren är överlägsen dig i allt du förmår?"

För att citera Tarkin-doktrinen (Star Wars igen, I'm afraid): "Folk tänker inte i siffror. De tänker i symboler. En Imperial Star Destroyer är just nu symbolen för Ers Majestäts makt i galaxen. Så länge som Era undersåtar uppfattar den som oövervinnerlig så är den det. Sedan spelar hur lång den är, eller hur många kanoner den har, eller hur många soldater som finns ombord, ingen roll."

Sen må man säga vad man vill om den doktrinen och att den bara är påhittad för spelbruk: den funkar.

Så i fall ett: Jag är dödlig. Han är varulv. Jag förvandlas till toast. Modifierat fall ett: Jag har en silverkula. Bra, då är det en fråga om taktik.

I fall två: Jag är vampyr. Han är vampyr. Symbolerna är likvärdiga. Är han bättre så har han mer tur eller mer spelledare. Modifierat fall två: "hur faen vet jag att han är överlägsen i allt, han är ju bara vampyr". Risken finns faktiskt att jag skulle bli irriterad på spelledarens rälsade äventyr - jag får ju inte ha ihjäl kräket.

"Innan du gjort det så hackade dina spelare orcherna utan problem, men efter att du spellett orcherna verklighetstroget, så fick spelarna omedelbart respekt för dem? Tillämpa samma strategi här."

Respekt är inte skräck. Att behandla dynamit med respekt är bra. Att behandla orcher med respekt är bra. Att behandla stormsoldater med respekt är bra (om det inte är dramatiskt korrekt att göra annorlunda). Att behandla dödliga med respekt är bra. Men det gör inte att man behöver skita knäck så fort man ser en dynamitgubbe, orch, stormsoldat eller dödlig.

Spelarna ifråga blev heller inte rädda för orcherna. Först blev de irriterade. Sen när de kom på vad jag gjort (låtit orcherna tänka) så fick de respekt för dem - en hälsosam sådan, det ska medges. Det gav en helt annan bieffekt, dock - de började hantera orcher som människor, så att de till slut fick intresse för orchisk kultur. Men skräck? Inte en centimeter.

"Well, då handlar din kritik mer om att "snälla spelledare är inte bra för skräck" Jag håller med dig om det."

Ah. En spelledare måste vara elak och hänsynslös för att kunna spelleda skräck? Det räcker alltså inte med att man följer reglerna? Man måste fuska?

"Så alla skräckrollspel måste innehålla något stort och övernaturligt som överskrider gränserna för vad det mänskliga sinnet kan greppa?"

Nej. Alla skräckrollspel måste ha något som kan användas för att skrämma sin publik. Jag håller helt enkelt inte med om att Vampire har tillräckligt mycket av den varan, i synnerhet som intrigmomenten och superkrafterna tar så stor del av innehållet.

"Måste skräckrollspel ha en skräcktabell?"

Har Cthulhu en skräcktabell?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tarkin

För att citera Tarkin-doktrinen

Ja! Tarkin-doktrinen fungerande strålande ända tills några nötter lyckades spränga den ultimata symbolen för den Kejserliga Auktoriteten, Den Runda Plåtgrejjen Som Spränger Grejjor.
En doktrin döpt efter en Stormoff som gestaltas av Peter Cushing är aldrig fel ^_-


Storuggla, som gillar imperiet på en nivå
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Och det hela slutade med att ...

ja du , det var en intresant lektyr och tilläget blev " New York By Night " å nästa kommer att blir Kairo ...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fransiga hundvalpar

"Det ger mig spelfördelar att använda en disciple"

Ett glas besserwisser: "disciple" är sådana som Jesus hade tolv ar. "Disciplines" är sådana som vampyrer har tretton på dussinet av.

"på samma sätt som jag kan få en spelfördel av att gestalta en professor i CoC som kan mer om något ämne än vad jag själv kan."

I Cthulhu får man egentligen fördelar av endast tre värden: Credit Rating i det långa loppet, Luck lite då och då, och Förflyttning på det mycket kortsiktiga. Alla andra värden leder en bara mer eller mindre snabbt in i fördärvet.

"Eftersom min dödlighet är lika stor i vampire som i CoC så upplever jag som spelare förstås att båda spelen är lika farliga."

Eftersom jag upplever att spelledaren är det farligaste som kan drabba mig i Vampire och att speciellt disciplines ger mig lite av MacGyver-griller i huvudet ("Hmmm... hur kan man kombinera en zippo-tändare, Obfuscate och en tallkotte?") så upplever jag att Cthulhu är farligare - och därmed mer skrämmande - än Vampire.
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Frasiga hudvalkar

I CoC kan man lära sig besvärjelser och ritualer som kan vara till nytta mot diverse monster man möter. De funkar naturligtvis inte om Mr C själv dyker upp men mot småknoddarna kan de vara nog så användbara ibland. Det är ett trumfkort som (i mina ögon) är större än de discipliner man har som ungvampyr i vampire. Sen hävdar jag fortfarande att skräcken i vampire framför allt handlar om räddslan för monstret man själv håller på att bli.

/Suhrim
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Knasiga frasvåfflor

"I CoC kan man lära sig besvärjelser och ritualer som kan vara till nytta mot diverse monster man möter. De funkar naturligtvis inte om Mr C själv dyker upp men mot småknoddarna kan de vara nog så användbara ibland. Det är ett trumfkort som (i mina ögon) är större än de discipliner man har som ungvampyr i vampire."

Skillnaden i liknelsen är att när rollpersonerna väl kan de där besvärjelserna så är de inte motsvarande ungvampyrer längre, utan snarare motsvarande dibbade gamla erfarna vampyrrävar. Vid det laget har vampyrerna skaffat sig bra mycket häftigare trumfkort.

Slutligen vill man inte använda besvärjelser i Cthulhu, egentligen. Man blir liksom galen av sånt, så trumfkortet slår hårt tillbaka.

"Sen hävdar jag fortfarande att skräcken i vampire framför allt handlar om räddslan för monstret man själv håller på att bli."

Och jag hävdar att det är mer äckel och ångest än skräck, men det får stå för mig.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: dubbelvikta attacktapeter

En sak som jag inte kan låta bli att fundera över när jag läser en diskussion som den här är vad ni egentligen försöker uppnå. I det här fallet, till exempel, frågade någon om han borde köpa Vampire, och då var det säkert bra att han fick höra åsikter både från sådana som tycker om spelet och från sådana som inte tycker om det, men efter en viss punkt upphörde det att vara konsumentinformation och blev det vanliga ställningskriget i stället (ungefär samtidigt som rubrikerna slutade ha något att göra med inläggen, konstigt nog).

Så låt mig fråga de inblandade vad ni egentligen hoppas att diskussionen ska leda till.

Krille, vad försöker du uppnå egentligen? Att folk här på forumet slutar kalla Vampire ett skräckrollspel? Att folk slutar spela Vampire? Att White Wolf slutar kalla Vampire ett skräckrollspel? Att varannat inlägg på alla forum ska vara skrivna av någon med lila användarnamn (det ser ju onekligen snyggare ut på det sättet, men ändå...)?

Rising, vad tror du egentligen att en sån här diskussion ska leda till? Att folk slutar säga att Vampire inte är ett skräckrollspel? Att folk som inte tycker om Vampire ger det en chans till? Eller är det världsrekordet i inlägg med ordet "apa" eller delar därav i titeln du är ute efter?

-JPS- undersökande journalist
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Oook

"Krille, vad försöker du uppnå egentligen?"

Från början var jag mest intresserad av att killen som skulle köpa Vampire blev medveten om vad spelet handlade om och vilken sorts skräck det var. Nu skäller jag mest på (eller med) Rising för att det är kul att skälla på (eller med) Rising.

Men det är sånt som händer med trådar - de spårar ut. Inte har jag dåligt samvete för det heller, eftersom killen har bestämt sig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pyttiga mackulerade vakter

"Möjligen kan den göra Vampire till gangsterskräckdrama, men Vampire är inte ett gangsterdrama. Då har du definierat om stereotypen."

Jorå, på sätt och vis. Såg du "Vampire: The masquerade" på TV4? Det var ju precis samma sorts dramatologi som i en gangsterhistoria: Hemliga möten mellan olika familjer, vampyrer som gick över linjen och "give this job to clemenza" plus en hel del klassiska avrättningar och kärleksbestyr. Du vet helikopterscenen i Gudfadern:3? Jag körde den i ett vampireäventyr nästan rakt av (med den där torra gubben som iscensätter allt och lurar alla med hjälp av den unge hetsporren.) Det dröjde till efter äventyret innan någon spelare kom på vad jag hade gjort. Ganska mäktigt. Vampire innehåller mycket mer än vad som kan härledas direkt till maffiarullar, men många likheter har de. Blodsband, starka hierarkiska system, folk som är ens "godfather" och som man inte kan opponera sig mot hur som helst, osv.

"1) att jag aldrig förutsätter något i mina äventyr.
2) att skräck förutsätter rälsning.
3) att jag inte är särskilt förtjust i skräckrollspel.

Var motsäger jag mig?"


Well, 1) Du förutsätter ju att alla vägar skall bära mot Rom till slut. Alltså har du en plan och inte bara en massa lösa utgångspunkter.

2) Du har ju sagt att frihet är nummer ett. Om spelledaren skall bestämma i vilken riktning handlingen skall barka så kan han ju lika gärna skriva en bok. Eller?

3) Du brukar nämna CoC som ett favoritspel. Eller rekommenderar du det endast åt andra, medans du föredrar CF med mera åt dig själv?

"I fall två: Jag är vampyr. Han är vampyr. Symbolerna är likvärdiga. Är han bättre så har han mer tur eller mer spelledare. Modifierat fall två: "hur faen vet jag att han är överlägsen i allt, han är ju bara vampyr"."

Så en deckarhistoria kan aldrig vara läskig? "Jag är människa, han är människa. Symbolerna är likvärdiga," typ. Prova "Jag är ung, oerfaren vampyr. Jag såg den här albinokillen klättra upp obehindrat tio våningar till baronessans gemak och... jag såg vad som blev kvar av henne... Nu har jag fått reda på att han vet att jag såg honom, och vem det än är han är rädd för att jag ska kontakta, så är jag övertygad om att jag aldrig kommer hinna träffa denne innan albinon hittar mig först."

Symboler är toppen, men använd inte bara gamla invanda symboler. Du måste skapa nya också. Precis som i vilken skräckfilm som helst så måste du göra ett anslag och presentera "monstret" för publiken. Du måste göra en "Oddjob". En liten asiat med svart hatt är inte läskig. En liten asiat som kan hugga huvudet av en staty med sin hatt, däremot... Detta är särskilt viktigt i spel som Kult och CoC, eftersom monstrena i dessa spel inte finns i vårt mänskliga kulturarv på samma sätt som varulvar och vampyrer. Dessa monster har inte en "läskighet" som står i direkt proportion till deras storlek eller graden av skräckaktigt utseende. En vidrig sak är ofta farlig, yes, men precis som en velociraptor är farligare än en tyrannosaurus i jurrasic park, så kan en vacker vampyr vara dödligare än en osmaklig.

Att få spelarna att fatta detta är ju halva nöjet med att spelleda skräckäventyr. Det är ju sånt som kräver berättarteknisk skicklighet, det är till sånt man får användning av ens skräckkunskaper. Bäst i filmhistorien är (i mitt tycke) The Shining's underbara "All work and no play makes Jack a dull boy"-scen. Jack har inga övernaturliga krafter. Faktum är att lilla pojken har en grym övernaturlig kraft och är överlägsen Jack, ändå lyckas herr Kubrick visa vem som är kungen på Overlook Hotel med en enda scen med en bunt skrivmaskinspapper. Det är alltid lika coolt när man lyckas få till en scen själv som gör samma sak. Trust me; spelarna VET vem som är den överlägsne vampyren. Precis som publiken VET att gamle Jack är bortom all räddning.

"Respekt är inte skräck. Att behandla dynamit med respekt är bra. Att behandla orcher med respekt är bra. Att behandla stormsoldater med respekt är bra (om det inte är dramatiskt korrekt att göra annorlunda). Att behandla dödliga med respekt är bra. Men det gör inte att man behöver skita knäck så fort man ser en dynamitgubbe, orch, stormsoldat eller dödlig."

Nä, en dynamitgubbe i sig är inte särskilt läbbig. Hitchcock gillade dem dock. Det går nämligen utmärkt att skrämmas med annat än shoggothar och deep ones. Även dödliga kan vara läbbiga. Jag tycker det underlättar om vampyrspelarna äger en respekt för vad dödliga per defenition klarar av att uträtta mot en oförberedd vampyr. Efter en sådan lektion blir inte vampyren rädd så fort han ser en människa på stan, nej, men så fort han riskerar att återigen få mänskliga fiender så kan man se honom börja skruva sig i spelarfåtöljen... När jag spelade Sagan om Ringen för första gången så dog nästan hela spelargruppen mot en vakthund. Nästa äventyr mötte vi en björn och blev helt panikslagna, vi visste ju hur farliga djur var i det här rollspelet. Det var otroligt läskigt, jag blev helt ställd och klättrade upp i ett träd (åtminstone gjorde min rollperson det) utan att riktigt tänka mig för. Har aldrig drabbats av sån panik i ett rollspel som jag gjorde då. Se där ett konkret exempel på respekt som ledde till skräck.

"Det gav en helt annan bieffekt, dock - de började hantera orcher som människor, så att de till slut fick intresse för orchisk kultur. Men skräck? Inte en centimeter."

Well, så kan det också gå. Beror väl på hur man bearbetar spelarna efter att de fått respekten i fråga. Vampyrspelare tar förmodligen inte och intresserar sig för "mänsklig kultur" så det gör förmodligen arbetet enklare. Fast intresset för kulturen kan ofta funka som skräckingrediens också. Tänk bara på alla Elder Things-kultur man kan lära sig i "Beyond Maddes Mountain": Språk, begravningsteknik osv... Sån't gör allt mycket läbbigare för mig. Precis som scenen i "seven" när de kommer in i mördarens lägenhet och börjar se hur han har levt. Man kryper in under skinnet på "monstret"... -Läbbigt...

"Ah. En spelledare måste vara elak och hänsynslös för att kunna spelleda skräck? Det räcker alltså inte med att man följer reglerna? Man måste fuska?"

Nej, det vet du väl att det inte finns något som heter opartisk spelledare? Hur många vakter står utanför porten till huset som du inte trott att spelarna skulle försöka göra inbrott i? Hur mycket låter det om boken som rollpersonen råkade tappa i golvet? Kommer professorn att vakna mitt i natten och gå ner i köket för att göra sig en nattmacka? Kommer han ta vägen förbi matsalen och se blodfläckarna på mattan? Vilken modifikation på "övertala" skall rollpersonen få för sitt argument till butlern? Osv osv osv... Som spelledare har du alltid (förutom i dungeoncrawling, kanske) TUSENTALS val att göra som inte täcks i regelboken. Några alternativ är alltid elakare och andra snällare.

Men framförallt tänkte jag på äventyret i sig. Är det lätt eller svårt? Att spela enkla skräckäventyr gång på gång gör inte spelarna rädda i längden. De blir respektlösa och nonchalanta istället.

Nå, det är dock precis lika enkelt att skriva ett svårt vampireäventyr som ett CoC-äventyr, så jag menar att vampyrer inte är särskilt mäktiga. Man måste ju tänka på vilket motstånd de har också.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
attackvikter & dubbeltapirer

"Rising, vad tror du egentligen att en sån här diskussion ska leda till? Att folk slutar säga att Vampire inte är ett skräckrollspel? Att folk som inte tycker om Vampire ger det en chans till? Eller är det världsrekordet i inlägg med ordet "apa" eller delar därav i titeln du är ute efter?"

Äh, just nu vet jag inte ens om diskussionen handlar om vampire överhuvudtaget. Vad handlar det om? Skräckretorik i allmänhet hoppas jag. Det är där jag gör mest nytta. Alla som säger att vampire inte är ett skräckrollspel brukar vara lite töntiga, så jag ville främst avskräcka dem från att yttra något sådant här på forumet. Att få använda Krille som bollplank är tacksamt, eftersom han åtminstone har argument när han framför sina åsikter (och rätt övertygande är de också) så då kan jag lättare bilda mig en uppfattning om vad det egentligen är jag gillar och ogillar med debattämnet.

Sedan är det rysligt effektivt att jiddra med Krille, för han kan presentera åsikter som är totalt främmande för mig på ett smart sätt, och det gör alltid att jag får ut mycket av diskussionen. Ibland blir det bara retorikövningar, men den här tråden gillar jag. Jag lär mig massor och jag tycker meningsutbytet är väldigt givande. Den där uppdelningen mellan känslor och genrer var jag nöjd med, den kommer jag använda flera gånger, texempel. När Krille tog upp skräckvärdet i olika symboler blev det intressant igen, jag har börjat klura på en framtida tråd om hur man etablerar symboler, osv. Mycket intressant, må jag lova.

Killen som klurade på vilket spel han skulle köpa skiter väl i vårt snack (åtminstone skulle jag det), det här är ju en sådan där klassisk avlöpare som växer till något annat och riktigt intressant. Började inte "osynliga monstret"-diskussionen på nästan samma sätt? Jo, det handlade om förslag på ändringar i Kultreglerna och Krille skrev "skapa någon form av slempropp som man kan förstå hur de ser ut utan en Paul Bonner-bild av en röd Swamp Thing med ett stort vapen med spikorgasm." och då började vårt (jag var bara liten osnuten äventyrare back then) långa bråk med den tråden (som fortfarande är en av mina favvosar, även om jag hade valt andra argument idag). Jag hoppas att den här tråden skall ge nya insikter.

/Rising
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Shysssh

Jo, du har helt rätt. Men jag verkar ju inte ha avskräckt någon.

Ta lite chips, vet jag. Det är en ny smak, "Deep One & Tremere"

-JPS-
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Reglerna

Tja...White Wolf lyckas ha med förvånansvärt mycket regler för att vara så 'regelliberala' som de säger sig vara, och verkar närmast regelbögiga än den motsats de försöker ge sken av. Likväl - WWs spel har mycket lite regler, sett i antal sidor, jämfört med andra spel, och i de flesta moduler kommer du inte att finna något alls av den varan - det mesta trycker i grundboken. Även i denna lyckas WW dock ha märkligt många luckor, motsägelser och oklarheter i informationen, dock. Inkonsekvens och bristfälliga förklaringar är tyvärr WWs främsta attribut.

Som du säkert märker är jag inte direkt förtjust i WWs attityd till sitt regelsystem (de tycker det är jättebäst, uppenbarligen), och inte regelsystemet som sådant heller, för den delen - jag är snarare beredd att kalla det totalt, fullkomligt värdelöst. De enstaka fördelar systemet har dränks effektivt i pyttesmå, obegripliga marginaler, ett värdelöst skadesystem, ett disciplinanvändade helt baserat på löjliga, ologiska färdigheter och en groteskt hög powergaming-faktor. Min största bedrift hittils som Woddare var nog att byta ut det mot Eons regelsystem.

Nej...systemet är inte Vampires styrka, tyvärr, även om det går att använda rätt hyfsat, trots allt - fortfarande bättre än D20 och dylika ursäkter för psykvård modell 1800-tal. Den underbart intressanta och fascinerade kampanjvärlden bör helt enkelt få tala för sig själv.

- Ymir, älskar WoD, även om det mår bra av att tonas ned och moddas något.
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Knasiga frasvåfflor

På tiden man tar på sig att lära sig något trolleri i CoC blir man inte speciellt mycket mäktigare i Vampire, en ungvampyr behöver mer än några månader på sig att växa till sig. Vill man inte se räddslan/äcklet/vad man nu vill kalla det för sin egen ondska som skräck så förstår jag att man inte vill se vampire som ett skräckspel, så om du ser det som du gör (något jag inte tvivlar på) så är vi nog hopplöst oense men det är sånt som händer.

/Suhrim
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vakthavande befäl

"Well, 1) Du förutsätter ju att alla vägar skall bära mot Rom till slut. Alltså har du en plan och inte bara en massa lösa utgångspunkter."

I alla andra kampanjer som jag skriver så finns det inget mål, utom i skräck, där allt det som bollas upp vid anslaget förutsätts leda till ett klimax där spelarna tuggar på naglarna tills det smakar armbåge. Om man inte gör det så missar man poängen med skräck. Ergo: jag gillar inte skräckrollspelens dramatiska struktur.

"2) Du har ju sagt att frihet är nummer ett. Om spelledaren skall bestämma i vilken riktning handlingen skall barka så kan han ju lika gärna skriva en bok. Eller?"

Exakt. Se ovan.

"3) Du brukar nämna CoC som ett favoritspel. Eller rekommenderar du det endast åt andra, medans du föredrar CF med mera åt dig själv?"

Jag vet inte, men är det bara jag som har en känsla av att jag inte når fram?

En av orsakerna till att jag inte är särskilt förtjust i skräckrollspel är att för att uppnå skräck så förutsätts det att så många andra av mina principer för spelledande och kampanjskapande åsidosätts. Det är liksom poängen som jag vill ha fram. Skräckrollspel förutsätter helt enkelt allt det som jag anser vara taskigt spelledande.

Av de skräckrollspel som jag har spelat så är det just Call of Cthulhu (och möjligen Kult, men dess regelsystem suger och jag tycker inte om världen) som gör minst avsteg (om jag nu kan använda det uttrycket - Sandy Petersen tog knappast hänsyn till mig när han skrev härket) från dessa principer. Så där kan jag faktiskt acceptera de avsteg som görs på grund av miljö och stämning. Vinsten i kul från miljö och stämning uppväger förlusten av kul i rälsningen.

"Så en deckarhistoria kan aldrig vara läskig? "Jag är människa, han är människa. Symbolerna är likvärdiga," typ."

"Läskig" är ett flytande uttryck, från milt obehag till skräckblandad förtjustning till panikartad skräck. Skräck är inte alls lika flytande. Visst, en deckarhistoria kan vara läskig, men dess primära attribut är inte att den eventuellt skrämmer skiten ur publiken, utan att det finns en intellektuell spänning av att inte veta och en intellektuell utmaning att försöka lösa deckarhistorien. Huruvida du kan använda det som fond för att skrämma häcken av spelarna är upp till dig, men deckarhistorien i sig är inte läskig.

"Nej, det vet du väl att det inte finns något som heter opartisk spelledare?"

Jag är övertygad om att opartiska spelledare är en möjlighet. Vad tror du jag startade FMMSL för?

"Hur många vakter står utanför porten till huset som du inte trott att spelarna skulle försöka göra inbrott i?"

Så många som det är troligt att det ska vara, det vill säga ingen för ett normalt hus; ingen, men med larm och väktarpatruller från Securitas en gång var tredje timme ungefär för de flesta lager och butiker; en trött vaktpluton på ett regemente; ett välbeväpnat alert vaktkompani med Blackhawk-helikoptrar, Humwees med kulsprutor och ett skitlass sensorer vid Groom Dry Lake Desert.

"Hur mycket låter det om boken som rollpersonen råkade tappa i golvet?"

Slå ett slag för Listen med -10% per vägg, golv eller tak mellan boken och skurken.

"Kommer professorn att vakna mitt i natten och gå ner i köket för att göra sig en nattmacka?"

Är han hungrig? Ligger det i hans karaktär att ta en nattmacka?

"Kommer han ta vägen förbi matsalen och se blodfläckarna på mattan?"

Ligger matsalen mellan sovrummet och köket? Om ja, slå ett slag för Luck. Om nej, nej.

"Vilken modifikation på "övertala" skall rollpersonen få för sitt argument till butlern?"

Beror på argumentet och hur liten orsak butlern har att gå rollpersonerna till mötes.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: The Beast within

Alla RP:s har inte 8 i Humanity, normalt är väl 5, 6 eller 7 vid fem är man nära betsen och det är inte bra alls, vid 6 får man inte döda någon ens av misstag och vid sju få man inte stjäla.

Det tidigare exemplet med telefonen och bomben låter som det skulle ge problem även vid 6 m.a.o.

Nåja, Det jag menade var att _all_ diciplinanvändning skulle kunna föra en närmare besten... om det så var en obfuscate för att slinka in på krogen och se hoceymatchen. Superkrafterna är något man får för att man har en best i sig; därför är det en förlust i sig att använda dem. Det faktum att många av dem bränner stulet människoblod gör ju inte saken bättre...

Det innebär naturligtvis en förändring av spelet men det skulle imho lyfta diciplinerna från "praktiska specialförmågor" till "ångestframkallande stämningshöjare". Litet Faust faktiskt...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Pyttiga mackulerade vakter

Jorå, på sätt och vis. Såg du "Vampire: The masquerade" på TV4? Det var ju precis samma sorts dramatologi som i en gangsterhistoria: Hemliga möten mellan olika familjer, vampyrer som gick över linjen och "give this job to clemenza" plus en hel del klassiska avrättningar och kärleksbestyr.

Du kan väl inte på fullt allvar påstå att "Vampire: The Embraced" som serien hette var skräck?! Skrämde den dig? Hade den ens en enda läskig scen?

IMHO var det hela en såpa, i "vampyrgangstermiljö" med en massa snälla vampyrgangstrar som såg till att de elaka vampyrgangstrarna inte fick bete sig illa. Saken hade ju t.o.m. happy endings hela tiden, om man undantar den krystade romeo-julia-storyn...

Jag är mest förvånad över att inte Tori Spelling dök upp på ett hörn :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Attackvirkade dubbeltrapetser

Visst är det en skickligt förd diskussion mellan två jämbördiga kombatanter. Men man undrar hur många vanliga små forumanvändare som orkar läsa en tråd som är så här lång och med så konstiga rubriker. Hade jag varit en liten nybörjare och läst de olika inläggen så hade jag inte fattat någonting och dessutom dragit slutsatsen att både Vampire och CoC verkar vara jättejobbiga och krävande rollspel och definitivt inte nybörjarvänliga. Sedan hade jag återvänt till DoD och hackat mig igenom ytterligare en labyrint med monster. Som något mer erfaren rollspelare häpnar jag över den energi och tid som de inblandade måste lägga ner. Dessutom verkar det i mångt och mycket vara ett ställningskrig där ingen av parterna vill ge sig. Jag är osäker på om många andra rollspelare ser så allvarligt på skräck som de båda gör.
 
Top