Playtest The New Alpha of Vampire: The Masquerade Now on Demiplane! - Paradox Interactive
Paradox Interactive is a world leading PC games publisher known for games such as Cities: Skylines, Europa Universalis and Crusader Kings.
Jag skulle verkligen vilja vara entusiastisk till Vampire V6, för nästan alla ändringarna verkar vara till det bättre, men att spelledaren knappt rullar tärningar kan vara en dealbreaker för mig, för jag älskar att rulla tärningar som spelledare. Jag får hoppas att det inte är så illa som det låter.
Jag är heller inte säker på vad jag tycker om att svårighet drar bort tärningar från pölen, jag kan känna att hjärnan är mycket bättre på att räkna med plus än med minus. V5s tärningssystem var extremt snabbrullat som det var, så jag vet inte riktigt varför de tyckte den ändringen behövdes. Men det är klart, vissa element av V5s tärningsystem (multipla personer i strid mot varandra, i synnerhet) var fortfarande väldigt krångligt designade, så jag kan ändå se rejäl förbättringspotential.
Men Sabbaten verkar återkomma som spelbar fraktion, det tycker jag är väldigt positivt. Och lifepaths! OMG! Att ett spel där man spelar odödliga, potentiellt uråldriga varelser inte haft lifepaths förrän nu är egentligen rätt märkligt.
Sedan är väl den stora frågan om det blir en ny riktning på spelets själva vibe och direction. Personligen hoppas jag på lite mer av den mytologiska och ödesmättade ton som präglade de senare delarna av revised edition, och att klanerna blir mer assymetriska igen, mer skrivna som trovärdiga och komplexa politiska fraktioner/hemliga sekter, än som i V5, där de blev mer artificiella spelararketyper med ett centralt koncept.
Vad tror ni? Kan det här bli bra?
Last edited: