NYHET Vampire V6 Alpha

Ymir

Importerad söderhipster

Jag skulle verkligen vilja vara entusiastisk till Vampire V6, för nästan alla ändringarna verkar vara till det bättre, men att spelledaren knappt rullar tärningar kan vara en dealbreaker för mig, för jag älskar att rulla tärningar som spelledare. Jag får hoppas att det inte är så illa som det låter.

Jag är heller inte säker på vad jag tycker om att svårighet drar bort tärningar från pölen, jag kan känna att hjärnan är mycket bättre på att räkna med plus än med minus. V5s tärningssystem var extremt snabbrullat som det var, så jag vet inte riktigt varför de tyckte den ändringen behövdes. Men det är klart, vissa element av V5s tärningsystem (multipla personer i strid mot varandra, i synnerhet) var fortfarande väldigt krångligt designade, så jag kan ändå se rejäl förbättringspotential.

Men Sabbaten verkar återkomma som spelbar fraktion, det tycker jag är väldigt positivt. Och lifepaths! OMG! Att ett spel där man spelar odödliga, potentiellt uråldriga varelser inte haft lifepaths förrän nu är egentligen rätt märkligt.

Sedan är väl den stora frågan om det blir en ny riktning på spelets själva vibe och direction. Personligen hoppas jag på lite mer av den mytologiska och ödesmättade ton som präglade de senare delarna av revised edition, och att klanerna blir mer assymetriska igen, mer skrivna som trovärdiga och komplexa politiska fraktioner/hemliga sekter, än som i V5, där de blev mer artificiella spelararketyper med ett centralt koncept.

Vad tror ni? Kan det här bli bra?

Last edited:
Jag vill så gärna att det här ska bli bra.
Men… Det här ser inte ur som grejerna jag vill ha alls.

Jag skär tänder över att det första de vill att jag gör för att se regler för Vampire är att logga in på fucking demiplane. En online tjänst för att spela Vampire? Urk. När kommer jag behöva en battle map?

Jag tycker inte reglerna ser bra ut heller. Jag vill att de går tillbaks till det gamla systemet alla gillade fast att de gör det bättre. 5e systemet var kasst och jag vet ingen som kör med det. Requiem 2ed är ett bra system för nördar som älskar regler, men det är inte systemet du vill ha till Vampire.

Gör det lätt och snabbt, gör det sexigt och gå tillbaks till rötterna.

Nu, det var övergripande punkter. Specifik feedback time: LÅT MIG HA EN FUCKING BLOOD POOL! Vad är fel på er! Slå inte ihop den med NÅGOT ANNAT. Blod mätaren funkar, den är lätt och bra, det här är sörja. Och ingen 5e skit heller! Rouse checks hör hemma på soptippen.

Har sett lite kommentarer annorstädes på internet nu...det dämpade tyvärr min entusiasm en del.

Tydligen har de tagit bort Hunger Dice, den i min mening absolut bästa ändringen som V5 genomförde. Ett smart och dynamiskt system som minimerade bookkeeping och ledde till jättebra drama.

Vidare har de tagit bort The Beckoning, den enskilt bästa idén bland alla setting-uppdateringar i V5. Det var ju jättebra för spelet att man tog bort de flesta elders så att man rörde om i grytan och unga vampyrer som rollpersonerna kunde få mycket mer utrymme.

De verkar även ha tagit bort touchstones, dvs mekaniken som äntligen fick in människor och band till mänskligheten i spelet.

Vissa andra ändringar de gjort verkar fortfarande potentiellt lovande, men dessa tre är smått obegripliga för mig, och i synnerhet hunger dice. V5 hade verkligen behövt en polering, kanske rentav lite mer crunch, men absolut inte att man tog bort dess smarta kärnmekanik.

Last edited:
Har sett lite kommentarer annorstädes på internet nu...det dämpade tyvärr min entusiasm en del.

Tydligen har de tagit bort Hunger Dice, den i min mening absolut bästa ändringen som V5 genomförde. Ett smart och dynamiskt system som minimerade bookkeeping och ledde till jättebra drama.

Vidare har de tagit bort The Beckoning, den enskilt bästa idén bland alla setting-uppdateringar i V5. Det var ju jättebra för spelet att man tog bort de flesta elders så att man rörde om i grytan och unga vampyrer som rollpersonerna kunde få mycket mer utrymme.

De verkar även ha tagit bort touchstones, dvs mekaniken som äntligen fick in människor och band till mänskligheten i spelet.

Vissa andra ändringar de gjort verkar fortfarande potentiellt lovande, men dessa tre är smått obegripliga för mig, och i synnerhet hunger dice. V5 hade verkligen behövt en polering, kanske rentav lite mer crunch, men absolut inte att man tog bort dess smarta kärnmekanik.

Det känns som att de vill göra en 5e D&D och låtsas som att editionen precis innan hade noll bra idéer. Touchstones är great tex, men de ryker med badvattnet nu. De verkar backa sten hårt på 2nd Inquisition också.

Sen gillade jag inte hunger dice eller The Beckoning, men det är en annan sak.

Det var inget jag studsade hårt på. System är system och jag tror de behåller rulla pool av d10 som är de facto signaturen för WoD i min mening. Frångår de det helt blir det svårt att behålla kopplingen till tidigare utgåvor ur en system-vinkel.

Är osäker på att slå ihop Vitae/Willpower OCH Health till en resurs. Har inte sett implementationen men jag gissar det är någon sorts strömlinjeformning som ger mig en känsla av 'premature optimization is the root of all evil'. Jag vill iaf. hålla hälsa och blod isär. Willpower kan jag ha eller inte.
Gillade hunger-tärningen från v5 också. Enkelt och intuitivt sätt att representera hunger/blodtörst. Sen får man se hur det hanteras i vad än det nya systemet blir.
Quickening (låter lite som Momentum från 2d20-systemet) tycker jag man borde valt annat namn för (vi gamla förknippar det med Highlander...) och att ha ett sånt system där framgång föder framgång är inte fel men borde kunnat införas inom ramarna för existerande system. Ex. (och hittar på samtidigt som jag skriver här) skulle man kunna få en bonus för bra slag och man använder WP för att aktivera detta snarare än ha ett eget subsystem för det.

Men det är en alfa så det är inget att uppröras alltför mycket kring. Folk är alltid domedagsprofeter på nätet, särskilt när något de håller lite kärt ändras. Alla hatade V5, alla hatade DnD4 osv. Jag tänker inte slänga omkring mig att allt de hittar på här är eller kommer bli rent skit. Det är lite för tidigt för det emm.

Cog.

Quickening (låter lite som Momentum från 2d20-systemet) tycker jag man borde valt annat namn för (vi gamla förknippar det med Highlander...) och att ha ett sånt system där framgång föder framgång är inte fel men borde kunnat införas inom ramarna för existerande system. Ex. (och hittar på samtidigt som jag skriver här) skulle man kunna få en bonus för bra slag och man använder WP för att aktivera detta snarare än ha ett eget subsystem för det.
Jag tycker det är rätt kass speldesign med dubbel belöningsmekanik. Du har haft tur så då belönas du inte bara med att lyckas utan även med en bonuspoäng för senare.

Jag vet inte, dom kanske tyckte att dom löste problemet när man slår exceptionellt med att det inte behöver vara en effekt som kommer direkt, vilket ofta resulterar i att spelledaren måste kräma ur sig något tafatt eller helt ignorera det exceptionella resultatet.

Back