Nekromanti Vampire Sucks

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"man kan ju ta det som ett eget litet kapitel där SL agerar Sire och "lär upp" vampyren i allt han kan (lite som Baloo i Jungelboken kanske? *LoL*)"

Eller som Luke och Yoda, kanske? :gremsmile: Nej, snarare som man kan tänka sig att Palpatine lärde upp Anakin.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"Möjligtvis införde de [White Wolf] ordet [Storytelling], men dess betydelse är knappast nå't nytt."

Jasså? Ur rent rollspelshistoriskt intresse, när börjar man ungefär jämföra rollspel med historieberättande istället för/som komplement till de två klassiska jämförelserna - teater och brädspel? Du utelämnade en mening när du citerade mig som jag tycker var rätt viktig - "rätta mig om jag har fel". Ibland är det mer intressant att ha fel.

"Gehenna och elders å sådär, det funkar säkert på kampanjnivå, men om vi tittar på de enskilda scenariona, eller till och med på scen nivå? Jag hade svårt att se hur man skulle få fram lite klassisk icke action betonad skräck på den nivån."

Vi har Besten och personlig-skräck-biten, som är så psykologiskt som det bara kan bli. Om jag nu måste peka på några speciella Disciplines så har Dominate, Presence och Thaumaturgy en hel del av "jag-tar-över-din-hjärna"-biten. När du säger "action betonad skräck" antar jag att du menar ren fysisk skräck, skräcken för att bli ihjälslagen/slukad/bränd eller något annat (o)livsberövande. Varför avfärdar du den typen av skräck?
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
You say tomato, I say...

"KULT-supplementen (åtminstone på den gamla goda tiden) inte var så extremt detaljerade. Däremot var de riktigt kusliga att läsa och därmed blev man inspirerad till "nya stordåd"."

Det är min, högst personliga, åsikt att Kult-supplementen (på "den gamla goda tiden", några andra har jag inte läst) var torrt skrivna med förvisso ganska mycket material men bara ett par rader skrivna om rätt viktiga företeelser i spelvärlden.

Supplement om spelvärlden finns där just för att ge oss information om spelvärlden, inte för att bara säga "det finns en demon som heter x, han är farlig, hitta på resten". Har man köpt ett supplement vill man ha material.

"Min teori är att en SL kan hämmas av för mycket info och kanske inte vågar anpassa kampanjvärlden efter vad han vill uppnå utan i stället anpassar sina scenarion efter böckerna. Men det är ju bara en tanke..."

En bra tanke, det stämmer säkert för många klentrogna spelledare. :gremsmile: En SL får helt enkelt läsa inköpta supplement med lite distans, plocka ut det man tycker att man kan använda och slänga resten (alt. modifiera det). Det är helt och hållet ditt fria val att köpa spelföretagens idéer, och det är också ditt fria val att använda det.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Rädslan för det okända

"Jag tycker visst att man kan introducera helt nya entiteter som inte finns i någon Officiell WoD-kosmologi. I vår In Nomine kampanj stoppade jag helt fräckt in en lätt modifierad Formless Spawn från CoC... detta tillsammans med en vampyrklan (Blade-stuket) överraskade och skrämde spelarna på ett mycket tillfredställande vis... "

Visst KAN man, men vi diskuterade vari skräckelementet i den officiella Vampire-världen låg? Annars hade jag fulat mig och dragit in fasansfulla Wyrm-varelser direkt. :gremsmile: Det låter som en frän kampanj, förresten.

"med detta resonemang skulle alla spel vara skräckspel... även en D&D-kobold är en individ som kan göra något överraskande, men jag betvivlar att den skrämmer någon"

Det skrämmande momentet kommer in i SÄTTET den gör det på. En kobold kanske göra något överraskande och smart - lurar in rollpersonerna i ett bakhåll, t.ex. - men den kastar sig inte sedan över dem med blottade huggtänder, väsande kätterska förbannelser över deras själar... en vampyr är alltid läskig till sättet, hur kryptiskt den än gör något - det är inte en kobold eller en Discworld-karaktär.

"Frågan är varför en t.ex. en elder skulle lämna dem vid liv när de är puckade nog att börja slåss..."

Den kanske vill skona dem för att de skall göra den en tjänst. Den kanske t.o.m. ser fram emot en kommande konflikt - skall detta bli de unga, ambitiösa vampyrer som äntligen visar sig värdiga att göra slut på dess eviga lidande?

"Människor har också ett oundvikligt, tråkigt öde hängande över sig (döden) men går inte runt och är rädda för det."

Jag tror att vi alla varit rädda för döden någon gång (och jag hoppas att det uttalandet inte leder till en drös filosofi). Människor ser ibland, men ganska sällan, människor dö och kanske fruktar de ett tag sin egen dödlighet. På samma sätt känner vampyrer av sin Best liksom människan känner av sin dödlighet, men de känner av den betydligt oftare och betydligt oftare reflekterar de och skräms över deras öde. Ungefär ser jag på saken, men jag håller med dig om att vi nog har rätt olika uppfattningar om vad skräck är. :)

"...eventuellt bli en otrevlig best om fyrahundra år..."

Det behöver inte dröja så länge... det kan gå på en vecka om han inte är försiktig. Det kan gå på en dag.

Avslutningsvis:

"...en vampyrklan (Blade-stuket)"

Blade-vampyrerna har inte klaner - de har "houses". De har inte ghouls, de har "familiars". Vem som än skrev det där manuset rippade en hel del från Vampire... det sägs även att Westley Snipes och Stephen Dorff satte sig ner och spelade ett par sessioner Vampire innan de började inspelningen. Jaja - jag ville bara utgjuta mig lite över den märkliga filmen, det är ingen favorit. Vampyrer ska MINST vara respektingivande, för satan, de ska inte explodera när man sprutar vitlök på dem.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
"när börjar man ungefär jämföra rollspel med historieberättande istället för/som komplement till de två klassiska jämförelserna - teater och brädspel"

Jag har rollspelat se'n -93 och för mig har rollspel ALLTID handlat om historieberättande, detta tas upp i alla rollspel jag kommit i kontakt med. Nämn något spel som INTE tycker att det centrala är historier som berättas. Eller har jag missat nå't? Missuppfattat frågan eller så? För jag begriper inte vad du fiskar efter. White-wolf påstår kanske att de började med storytelling. Å andra sidan påstod Al Gore att han uppfunnit internet också...

"Du utelämnade en mening när du citerade mig"

Sorry, ber om ursäkt. Felciteringar är alltid irriterande.

"skräcken för att bli ihjälslagen/slukad/bränd eller något annat (o)livsberövande. Varför avfärdar du den typen av skräck?"

Det gör jag inte alls det. Men det är den enda typen av skräck jag kan hitta i spelet, och det håller lixom inte en hel kampanj. Dessutom är den typen ganska ointressant att spela ("IIIIHHH!!!" *springa*, alternativt: "Cowabunga" *boffra*... jaha, se'n då?)

"Vi har Besten och personlig-skräck-biten, som är så psykologiskt som det bara kan bli."

OK, jag fattar, även om jag inte håller med om att det är "så psykologiskt som det bara kan bli." eller särskilt orginellt.

"Om jag nu måste peka på några speciella Disciplines så har Dominate, Presence och Thaumaturgy en hel del av "jag-tar-över-din-hjärna"-biten."

Sant, men det kan ju bli ganska förutsägbart eftersom alla spelare som själva gjort sina RP har full koll på samtliga dicipliner.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Blade

Blade var faktiskt en serietidning (eller var det TV serie?)redan på 70-talet. Så det troliga är nog att det är WW som snott saker från Blade. Även om det heter olika saker så är ju skillnaden mellan tex clan & house inte så stor, inte sant?

Sedan att Blade kanske är DEN sämsta vampyrfilmen på väldigt väldigt länge är ju en annan femma
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: You say tomato, I say...

"ganska mycket material men bara ett par rader skrivna om rätt viktiga företeelser i spelvärlden."

Som vadå till exempel? Fast det är klart, KULTvärlden är ju inte något statiskt. Det går inte att säga: "såhär är det punkt jävla slut". Om man tar Metropolis som ett exempel så är ju det en levande stad... bokstavligt talat, där tid och rum löses upp. Ints så lätt att beskriva med kartor MEN, och detta är min poäng, läser man Metropolis boken så får man en bra bild av den stämning som konstruktörerna tänkt sig att skulle infinna sig under de stunder som illusionen mot metropolis faller samman. Detta, anser jag, är mycket nyttigare än rena faktakunskaper.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Har precis börjat lirat vampire och är mycket fascnierad av världen och spelet i övrigt. Men det finns både roligare och bättre rollspel förstår inte hur man bara kan spela ett rollspel vill spela så många jag bara kan.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Om en spelare börjar klaga på SL's värld eller på hans husregler. Så tittar alla andra mordiskt på den rollpersonen som sedan håller tyst. I våra spelgrupper är SL gud han bestämmer allt så alla Sl har sina små verisioner av alla spel vilket är kul.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rädslan för det okända

Visst KAN man, men vi diskuterade vari skräckelementet i den officiella Vampire-världen låg? Annars hade jag fulat mig och dragit in fasansfulla Wyrm-varelser direkt. :gremsmile: Det låter som en frän kampanj, förresten.

Du har så rätt, jag var ute och cyklade (men det jag såg var skrämmande :gremsmile:.

Det skrämmande momentet kommer in i SÄTTET den gör det på. En kobold kanske göra något överraskande och smart - lurar in rollpersonerna i ett bakhåll, t.ex. - men den kastar sig inte sedan över dem med blottade huggtänder, väsande kätterska förbannelser över deras själar... en vampyr är alltid läskig till sättet, hur kryptiskt den än gör något - det är inte en kobold eller en Discworld-karaktär.

Mjo, men att umgår med läskiga vampyrer borde ju vara vardagsmat för karaktärer som själva är litet småläskiga... Man kan vänja sig vid det mesta och jag tror att en vampyr inte är mer skraj för någon som (surprise) visar sig ha huggtänder än vad jag skulle vara för någon som visade sig ha nävar.

Nåja, det går nog att göra dem skrämmande, men det vore nog lättare om spelarna höll sina flottiga fingrar borta från klanböckerna /images/icons/smile.gif

Vampyrer ska MINST vara respektingivande, för satan, de ska inte explodera när man sprutar vitlök på dem.

Hon gapade juh...
Jag tycker blades vampyrer är roliga just för att de inte är så mäktiga... precis som Buffys vampyrer som upplöses i aska för en liten träflisa i hjärtat...
Varje gång en vampyr splattas med förnedrande enkelhet hör jag inom mig hur Vampire-powergamers världen över gnyr i ångest...

Jag har enkla nöjen ibland /images/icons/wink.gif
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Blade

Blade är ingen vampyrfilm, den är en actionfilm med vampyrer i.

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
nja jag tycker nog ändå Baloo är bäst... sen så har han ju en hårdare elev en Anakin eller Luke, för Mowgli är ju faktist "tuffare än somliga tror" (eller var det något annat han var?)

Men seriöst, det skulle ju vara ett väldigt bra sätt att låta spelare få reda på hur just denna SLs WoD ser ut

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag fick intrycket av att det var medparten av spelarna som sa emot SL och då kan det iofs bli rätt jobbigt för SL, eller ja... tills han helt enkelt dödar dom och säger "inte mitt fel att ni inte såg den där Werewolf:en, men vem vet nästa gång kanske ni inte snackar så mycket skit och hinner se den." Detta borde väl få spelarna att vara lite mindre klagosamma

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag har spelat rollspel sedan 95 tror jag och jag anser att t.ex. Drakar och Demoner, Mutant, Neotech och Eon är mycket mer av "regel spel" medans i Vampire ska SL berätta vad som händer och ibland ska rolpersonerna få agera och inte som i ovannämnda där rollpersonerna har en enorm frihet i.o.m. att SL inte ska berätta det mesta utan det brukar ju komma en fråga, "Vad gör ni?" och då börjar man förklara mycket av det man gör. I Vampire upplever jag det som om SL mer säger åt spelarna vad det är de gör och sedan får spelarna göra det... ja nu babblar jag på här, *ignorera mig*


Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Det där beror ju helt på SL. Jag menar, det är ganska mycket tärningar i Vampire också om man bara vill. Men visst är tex Neo-spelen mer regelspel. Men å andra sidan har vi ju till exempel CoC & merp som definivt är mer rollspelande än tärningsrullande. Att påstå att storytelling uppkom i och med white wolfs intåg på marknaden är ganska naivt.

Annars gillar jag Unknowned armies som kallar tärningar för "polyhedral bastards"
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
iofs så ska jag inte utala mig om CoC och så eftersom jag aldrig någonsin spelat det men jag tycker att Vampire hur som helst är ett väldigt roligt rollspel

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Rädslan för det okända

"Varje gång en vampyr splattas med förnedrande enkelhet hör jag inom mig hur Vampire-powergamers världen över gnyr i ångest..."

Då borde du gilla det här. Efter att ha spelat Vampire-datorspelet, där man plöjer fram genom vampyrerna och dödar ett par hundra, utbrast en av mina spelare: "Det här orealistiskt, ju!!"
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"Jag har rollspelat se'n -93 och för mig har rollspel ALLTID handlat om historieberättande, detta tas upp i alla rollspel jag kommit i kontakt med."

Den första utgåvan av Vampire kom -91 (eler var det -92?) och jämförde rollspel med historieberättande, alltså den typen av historieberättande som människan pysslat med sedan urminnes tider, där en grupp människor samlas runt den vise gamle skalden och låter sig underhållas av hans sagor. Jag undrade om White Wolf var de första som drog den jämförelsen, för jag tycker att den återkommer rätt sällan i andra rollspel. Det är inte så viktigt, jag är bara intresserad...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: You say tomato, I say...

"Som vadå till exempel?"

Jag äger få Kult-böcker så det är svårt att kommentera just Metropolis, men ta Mörkrets legioner. Ta arkonterna. Här har vi de forna upprätthållarna av något av det viktigaste i hela spelvärlden - illusionen, och de tilldelas alla... 2-5 sidor var, varav en tredjedel är fylld med bilder och en tredjedel till med statistik för deras tjänare. Jo just det, och en sammanfattande inledning som upprepar det som står i grundboken. Dödsänglarna får ännu mindre plats. Jag säger inte att de ska få en bok var, men är det bara jag som tycker att det här är lite fattigt? Dessutom är språket rätt trist.

Kult nämner att man kan slänga bort reglerna om man vill, men var nämner det att man kan hugga lite av världen? Det är något som ständigt upprepas av WW, särskilt sedan de började göra drastiska förändringar i världen. Är inte då egentligen Kult-världen mer statisk?
 
Top