Nekromanti Vampire Sucks

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Man kan ju iofs också säga att de flesta Ventrue har en grej för just Brujah det är ju deras Sire som pumpar dom fulla med elak propaganda (och vice versa hos Brujah), men som jag sa det finns ju absolut inget som hindrar SL för att säga: "Just din Sire tyckte faktist inte så illa om Ventrue/Brujah så det gör faktist inte du heller"

Och jag tycker också SL ska förklara hur hans World of Darkness ser ut, man kan ju ta det som ett eget litet kapitel där SL agerar Sire och "lär upp" vampyren i allt han kan (lite som Baloo i Jungelboken kanske? *LoL*)


Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag tycker det verkar som om dina spelare är puckon, inget illa menat mot dom, men om dom sätter sig och muttrar och tycker det är tråkigt med en SL som kommer på egna saker och så tycker jag att det verkar som om dom inte riktigt tycker rollspel i allmänhet är så kul...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
<I>"Jag menar... skulle ni säga "bojkott!" om Riotminds gav ut ett välskrivet supplement till DoD varje/varannan månad?"</I>

Dum jämförelse eftersom jag fullkomligen avskyr nya DoD :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Ja och nej. Jag anser att supplement ska behandla fenomen och inte undergräva möjligheten att själv bygga ut spelet. Vampire är så fruktansvärt uttömmande att det många gånger förstör allt vad rollspel heter. Citat som nämnts redan är "klan A kan ju inte alliera sig med klan B" eller "den disciplinen är inte en klandisciplin" och så vidare.

Eftersom jag själv tycker V:tM böcker är tråkiga att läsa så köper jag hellre supplement till spel där det känns nödvändigt. Jag vill faktiskt inte veta hur många Setites det finns i Montreal eller vilken typ av inflytande prinsen i Paris har utanför frankrike.... det är FULLSTÄNDIGT ointressant.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Rädslan för det okända

Jag håller med om att rädslan för det okända är viktig, men att likställa "det okända" med att "inte veta ett skvatt om vad man har att göra med" håller jag inte med om.

"Det är tråkigt att det i Vampire (eftersom man är så övermäktig) krävs riktigt episka saker för att vara så värst hotfulla."

Jag tycker inte att man är så övermäktig. Man kan ta ett par kulor i magen, man kan läka sina sår på nolltid, man kan öka sina fysiska egenskaper och sedan har man tre poäng att lägga ut på andra förmågor. Sedan har man nackdelar - man bräns till döds i solljus (vilket ger en lång radda nackdelar i samhället man försöker leva i), man kan gå bärsärk vid synen av blod eller springa skrikande ifrån synen av eld, man måste göra någonting minst varje vecka som uppfattas som olagligt. Jag tycker att de kompenserar ut varandra rätt fint. Det beror förstås på vilken nivå man spelar på, men jag utgår från Neonat-nivån som Vampires grundregler börjar på.

"... man behöver ta i med Gehenna"

Jag hoppas av ingen av mina spelare läser det här. Jag skulle aldrig blanda in Gehenna direkt i mina kampanjer, men visioner, drömmar och avspeglingar av det duger fint. Låt spelarna TRO att Gehenna har kört igång. Sprid rykten om uppstigna Antedeluvianer. Ge alla konflikter ett... apokalyptiskt sken. Låt dem SMAKA helvetets eld, men kasta aldrig in dem fullständigt i den.

"Ibland kommer det något som faktiskt kan hota en och då måste SL gripa in och förklara detta för att hela gruppen inte skall bli reducerade en våt fläck..."

Eller så kan man bara skicka iväg dem med lite svåra skador. SL kan "förklara detta" genom en beskrivning av "den råa kraft varelsen utstrålar och de många årtusenden som ligger dolda bakom dess ögon..." Det är samma sak i CoC - SL måste i förväg förklara att man måste springa ifrån alla monster. Många tidiga CoC-äventyr jag har spelat har slutat i våta fläckar därför att spelarna tänkte (ganska logiskt): "Varför skulle han sätta ett sånt monster i vår väg om vi inte hade någon möjlighet att besegra det?"

"Det jag vill ha är sådant som skrämmer spelarna utan att för den skull vara så övermäktigt att de inte har en chans att klara sig. Hur man uppnår denna kombination utan rädslan för det okända förstår jag inte."

Det tar sig ofta formen i Vampire av en farlig gammal blodsugare som blir rollpersonernas motståndare. De kan inte bara SLÅ ner honom, han är för stark och/eller har för mäktiga allierade, så de måste skaffa sig egna allierade eller få honom att inse "the folly of his ways" (ursäkta anglicismen, men jag kom inte på någon bra översättning). Samtidigt är det omöjligt (om man inte gluttar i SLs papper) att veta exakt hur gammal och mäktig han egentligen är. Om inte SL sitter och rapar upp hans statistik så finns det fortfarande okända element.

SL kan dessutom sätta rollpersonerna i konflikt med sammanslutningar av vampyrer (sekter, klaner, kulter, kalla det vad ni vill), och varför skulle spelarna veta någonting om hur de är sammansatta och vilket uttryck de tar sig i just den här kampanjen?

"In Paris, a vampire must be clever for many reasons." - Lestat
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Jaja, eller om Chaosium gav ut supplement på löpande band... eller om Neogames gjorde det, eller whatever. Du förstår min poäng...

...eller så är du dum. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Hehe... egentligen handlar det om att jag inte har pengarna för att köpa så mycket tillbehör. Det enda jag ansett vara värt något den senaste tiden är gamla PlaneScape prylar.

Skulle jag fortsätta vara "dum" kunde jag säga att varken NeoGames eller Chaosium heller öppnar min tunna plånbok :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Välskrivet - inte bra

En annan kommentar... du säger "välskrivet". Det jag efterlyser i ett supplement är ett intressant innehåll och inte att det är välskrivet. De får gärna skriva tusen tillbehör till Vampire som alla försöker beskriva hur hemskt det är att vara vampyr, jag tror fortfarande att majoriteten av de tillbehören är helt onödiga.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Hmmmm...

Jag känner igen dom här symtomerna... men det är inte alltid så. Själv spelar och spelleder jag Vampire the Masquerade, och jag vill säga att VtM är inte ett skräck rollspel i samma klass som till exempel Call of Chtulu. Men det är ett mer fördömt spel. Det går få det till skräck (tro det eller ej men jag har lyckats). Känslan man skall ha i ett vampire spel är igentligen fruktan och rädlsa inte ren skräck. Jag har lyckats få mina spelare helt rädda för sig själva och det var ett underbart spel tillfälle.


Jag får erkänna att jag älskar WoD för att den är uppbygd på ett så bra sätt, även om den har sina nackdelar (som kindred of the East, har aldrig tyckt om dom). Men när det gäller andra spel så spelar jag många fler som DoD, Eon och CoC. När det gäller att dom inte vill spela något annat, då har du två val.
1. Tvinga dom, (hota med att inte spelleda mer)
2. Hitta ny spel grupp.

När det gäller at WoD spelare är mer aggresiva så beror det mest på spelarna och inte på spelet. Vissa är mer påverk bara än andra.

I lajv får jag tyvär hålla med om att (nästan) alla plotter görs upp utanför spelet. Men jag tror det är rätt så oundvikligt.

När spelarna säger den diciplinen kan han inte ha, så typ jag vet, och forsätt. Det är inte alls konstigt att en Malkavian lär sig fortidude, har en gangrel som håller på och lär sig Auspex.

Gör som du vill när du spelleder. Spelarna måste anpassa sig till att det är trots allt du som bestämmer!

MVH: Joacim

If you find you are falling into madness - dive
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rädslan för det okända

Jag håller med om att rädslan för det okända är viktig, men att likställa "det okända" med att "inte veta ett skvatt om vad man har att göra med" håller jag inte med om.

Nej, men man skall nog vara rätt osäker på vad man har emot sig. Tvekan om huruvida det är en Setite eller en Assamite (famlar vilt) eller om den har generation 5 eller 7 är inte tillräckligt imho.

Jag tycker inte att man är så övermäktig. Man kan ta ett par kulor i magen, man kan läka sina sår på nolltid, man kan öka sina fysiska egenskaper och sedan har man tre poäng att lägga ut på andra förmågor.

Tja... jag tycker det är övermäktigt. Man är mycket bättre än snittvarelsen (människor). Detta betyder att man kan anta att en slumpmässig person inte utgör något större hot.

Låt spelarna TRO att Gehenna har kört igång.

Mina spelare är rätt smarta... om jag skulle försöka skrämma dem om och om igen med inbillade hot så skulle det förr eller senare tappa sin effekt.

Det är samma sak i CoC - SL måste i förväg förklara att man måste springa ifrån alla monster.

Men man behöver ju inte springa från _alla_ monster i Vampire. En del av monstren är inte mäktigare än vad du själv är, en del andra kan man ha en chans mot o.s.v. Detta vänjer spelarna vid att ha en chans i ren strid (eller snarare: vänjer dem inte av med detta som i CoC). Hur de skall fatta att just detta gamla monster är dem övermäktigt innan de splattats och utan att ta bort osäkerheten verkar knepigt. I CoC blir det så att allt övernaturligt är skrämmande eftersom så mycket av det _är_ farlig för liv eller mental hälsa. I Vampire är man själv övernaturlig och "familiarity breeds contempt" för att följa i spåret av anglocismer :)

Det tar sig ofta formen i Vampire av en farlig gammal blodsugare som blir rollpersonernas motståndare. De kan inte bara SLÅ ner honom, han är för stark och/eller har för mäktiga allierade, så de måste skaffa sig egna allierade eller få honom att inse "the folly of his ways" (ursäkta anglicismen, men jag kom inte på någon bra översättning).

Ja, jag har råkat ut för detta... Det tråkiga är att man då _vet_ att han är övermäktig eller har för elaka vänner. Att man inte kan anfalla honom blir mer railroading (eller storytelling som det så fint heter :gremwink: än ett eget val.

Om inte SL sitter och rapar upp hans statistik så finns det fortfarande okända element.

Heh, jag skulle inte kalla en viss osäkerhet om exakt generation och exakta stats särskilt mycket okända element. Man kan dess grundläggande svagheter (samma som man själv har), vet vad det är (vampyr) o.s.v...
Jämfört med t.ex: "en osynlig sak med klor som inte verkar röra sig mer än hundra meter bortom kyrkogården" är det rätt glasklart.

Missförstå mig rätt, Vampire kan vara jättekul, men det funkar inte så bra som skräckspel imho. Neonate-kampanjer tjänar inte heller på att alla spelarna vet högvis om det mesta som finns publicerat om WoD... mystik? Osäkerhet? nope...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Välskrivet - inte bra

Okej - de nya supplementen är inte bara välskrivna, de har substans också. De belyser nya sammanslutningar av vampyrer, aspekter av vampyriskt inflytande i historien, klaners bakgrund och utveckling (samtidigt som temat finns där i bakgrunden: det är rätt hemskt att vara vampyr) på ett välskrivet och intelligent sätt. Vissa supplement gör det mer än andra. Tycker du att de är fattiga på substans?
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Rädslan för det okända

Vampire är ett spel om vampyrer, och därför utgör motståndet nästan alltid just vampyrer eller människor. Man kan inte skrämma spelarna med att det är en helt okänd varelse från en annan dimension som står inför dom eftersom dessa varelser inte existerar i Vampires kosmologi, men det finns massor av andra varianter. Visst, på ett sätt begränsar det spelet.

"Tvekan om huruvida det är en Setite eller en Assamite (famlar vilt) eller om den har generation 5 eller 7 är inte tillräckligt imho."

Varken klantillhörighet eller generation spelar någon större roll. "Det okända" elementet kommer in i att man inte vet hur den beter sig som individ, eftersom inte alla klanmedlemmar är likadana.

"Hur de skall fatta att just detta gamla monster är dem övermäktigt innan de splattats och utan att ta bort osäkerheten verkar knepigt."

Jag brukar göra detta genom att accentuera monstrets rykte hos andra "Akta er för Fursten - där har ni en listig gammal blodsugare" eller helt enkelt genom en särskilt levande beskrivning. En Ventrue-Äldste bokstavligen utsöndrar dominans, ledarskap och auktoritet. En Toreador-Äldste inspirerar till ömskansfull, förnedrade vördnad. Et cetera. Fast du har rätt, det är bara så jag spelar... det är inte "officiell WW".

Sedan kan man bara skada rollpersonerna i den kommande attacken och låta dem tänka ut altenativa umgängesformer medan de slickar sina sår.

"Missförstå mig rätt, Vampire kan vara jättekul, men det funkar inte så bra som skräckspel imho."

Jag tycker också att Vampire kan vara jättekul, och att det fungerar som ett skräckspel - bara inte riktigt samma sorts skräck som CoC eller Kult. Att sedan diskutera vilket typ av skräck som är den främsta synes mig meningslöst.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
"1. Tvinga dom, (hota med att inte spelleda mer)"

Har inte bara hotat med att sluta spela/spelleda. Jag HAR slutat spela/spelleda

2. Hitta ny spel grupp.

Som sagt, det är inte bara en spelgrupp som betett sig på detta sättet.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Kanske det! Ta KULT som exempel. Finns inte mycket till supplement där inte, ändå har många av de grymmaste scenarion jag läst tillhört detta spelsystem. Varför? jo därför att KULT-supplementen (åtminstone på den gamla goda tiden) inte var så extremt detaljerade. Däremot var de riktigt kusliga att läsa och därmed blev man inspirerad till "nya stordåd". Läste man handouts i metropolisboken blev man ju mörkrädd. White-wolf supplementen känns mer som historieböcker. Även om tom jag måste medge att WDA har sina stunder.

Tänk er själva om WW lade beslag på KULT, då snackar vi inte en "mörkrets legioner" box, då snackar vi en bok per arkont och dödsängel...

Min teori är att en SL kan hämmas av för mycket info och kanske inte vågar anpassa kampanjvärlden efter vad han vill uppnå utan i stället anpassar sina scenarion efter böckerna. Men det är ju bara en tanke...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Inte om Chaosium lyckades hålla lika hög klass som de håller nu på allt de släpper. Den typ av litterär klass jag anser att WoD tillbehören saknar. Jag (högst personligen, my humble oppinion) är att dessa varken är fantasieggende eller inspirerande.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
"jag tror att det var WW som först införde ordet "Storytelling" i rollspelssammanhang"

Nja... skulle inte tro det va... Möjligtvis införde de ordet, men dess betydelse är knappast nå't nytt.

"HAH! Om du kände mig skulle du nog vara av en annan åsikt."

Du vet iof inte vilka andra jag frågat :)

Gehenna och elders å sådär, det funkar säkert på kampanjnivå, men om vi tittar på de enskilda scenariona, eller till och med på scen nivå? Jag hade svårt att se hur man skulle få fram lite klassisk icke action betonad skräck på den nivån.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Rädslan för det okända

"rollspelad skräck... genom att leva sig in i personen så kan man få en bild av hur det skulle kännas att hålla på att förlora sin mänsklighet... "

Det där känns som klockrena beskrivningar av både KULT och CoC...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Rädslan för det okända

Vettigt inlägg MEN det där med att:

"Varken klantillhörighet eller generation spelar någon större roll. "Det okända" elementet kommer in i att man inte vet hur den beter sig som individ, eftersom inte alla klanmedlemmar är likadana."

Kvalar inte ens in som argument. Att hävda att det ligger ett skräckmoment i att inte veta hur olika individer reagerar (nå't som är tämligen självklart)... jag menar, då kan man ju hävda att "Disc world" är ett skräckspel bara för att man inte vet om nå'n på gatan plötsligt börjar löpa amok och slakta RPna...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rädslan för det okända

<I>Man kan inte skrämma spelarna med att det är en helt okänd varelse från en annan dimension som står inför dom eftersom dessa varelser inte existerar i Vampires kosmologi, men det finns massor av andra varianter.</I>

Jag tycker visst att man kan introducera helt nya entiteter som inte finns i någon Officiell WoD-kosmologi. I vår In Nomine kampanj stoppade jag helt fräckt in en lätt modifierad Formless Spawn från CoC... detta tillsammans med en vampyrklan (Blade-stuket) överraskade och skrämde spelarna på ett mycket tillfredställande vis... Om spelarna kan för mycket om världen ser jag faktiskt ingen annan lösning en deta, för att behålla någon chans till skräck.

Varken klantillhörighet eller generation spelar någon större roll. "Det okända" elementet kommer in i att man inte vet hur den beter sig som individ, eftersom inte alla klanmedlemmar är likadana.

med detta resonemang skulle alla spel vara skräckspel... även en D&D-kobold är en individ som kan göra något överraskande, men jag betvivlar att den skrämmer någon /images/icons/smile.gif

Sedan kan man bara skada rollpersonerna i den kommande attacken och låta dem tänka ut altenativa umgängesformer medan de slickar sina sår.

Frågan är varför en t.ex. en elder skulle lämna dem vid liv när de är puckade nog att börja slåss...

Jag tycker också att Vampire kan vara jättekul, och att det fungerar som ett skräckspel - bara inte riktigt samma sorts skräck som CoC eller Kult. Att sedan diskutera vilket typ av skräck som är den främsta synes mig meningslöst.

Jag förstår inte vari vampires skräck skulle bestå... Människor har också ett oundvikligt, tråkigt öde hängande över sig (döden) men går inte runt och är rädda för det. Varför en vampyr skulle gå runt och vara _rädd_ för att eventuellt bli en otrevlig best om fyrahundra år känns otroligt. Visst kan han gå runt och vara ledsen, avsky sig själv för sin inre best och ha en massa ångest men inget av detta kvalificerar som _skräck_ i någon rimlig mening...

Nåja, våra definitioner av skräck verkar vara litet olika :)
 
Top