Re: Rädslan för det okända
Jag håller med om att rädslan för det okända är viktig, men att likställa "det okända" med att "inte veta ett skvatt om vad man har att göra med" håller jag inte med om.
Nej, men man skall nog vara rätt osäker på vad man har emot sig. Tvekan om huruvida det är en Setite eller en Assamite (famlar vilt) eller om den har generation 5 eller 7 är inte tillräckligt imho.
Jag tycker inte att man är så övermäktig. Man kan ta ett par kulor i magen, man kan läka sina sår på nolltid, man kan öka sina fysiska egenskaper och sedan har man tre poäng att lägga ut på andra förmågor.
Tja... jag tycker det är övermäktigt. Man är mycket bättre än snittvarelsen (människor). Detta betyder att man kan anta att en slumpmässig person inte utgör något större hot.
Låt spelarna TRO att Gehenna har kört igång.
Mina spelare är rätt smarta... om jag skulle försöka skrämma dem om och om igen med inbillade hot så skulle det förr eller senare tappa sin effekt.
Det är samma sak i CoC - SL måste i förväg förklara att man måste springa ifrån alla monster.
Men man behöver ju inte springa från _alla_ monster i Vampire. En del av monstren är inte mäktigare än vad du själv är, en del andra kan man ha en chans mot o.s.v. Detta vänjer spelarna vid att ha en chans i ren strid (eller snarare: vänjer dem inte av med detta som i CoC). Hur de skall fatta att just detta gamla monster är dem övermäktigt innan de splattats och utan att ta bort osäkerheten verkar knepigt. I CoC blir det så att allt övernaturligt är skrämmande eftersom så mycket av det _är_ farlig för liv eller mental hälsa. I Vampire är man själv övernaturlig och "familiarity breeds contempt" för att följa i spåret av anglocismer
Det tar sig ofta formen i Vampire av en farlig gammal blodsugare som blir rollpersonernas motståndare. De kan inte bara SLÅ ner honom, han är för stark och/eller har för mäktiga allierade, så de måste skaffa sig egna allierade eller få honom att inse "the folly of his ways" (ursäkta anglicismen, men jag kom inte på någon bra översättning).
Ja, jag har råkat ut för detta... Det tråkiga är att man då _vet_ att han är övermäktig eller har för elaka vänner. Att man inte kan anfalla honom blir mer railroading (eller storytelling som det så fint heter

än ett eget val.
Om inte SL sitter och rapar upp hans statistik så finns det fortfarande okända element.
Heh, jag skulle inte kalla en viss osäkerhet om exakt generation och exakta stats särskilt mycket okända element. Man kan dess grundläggande svagheter (samma som man själv har), vet vad det är (vampyr) o.s.v...
Jämfört med t.ex: "en osynlig sak med klor som inte verkar röra sig mer än hundra meter bortom kyrkogården" är det rätt glasklart.
Missförstå mig rätt, Vampire kan vara jättekul, men det funkar inte så bra som skräckspel imho. Neonate-kampanjer tjänar inte heller på att alla spelarna vet högvis om det mesta som finns publicerat om WoD... mystik? Osäkerhet? nope...