Nekromanti Vampire Sucks

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: You say tomato, I say...

"Är inte då egentligen Kult-världen mer statisk?"

Nope. Inte enligt mig. Jag tycker att KULT världen har oändligt många fler variationer och intressanta vinklar än vad WWs spel har. Bland annat på att man i KULT kan slänga in det man tycker är bra utan att spelarna vet vad det är som ligger bakom även om spelarna plöjt regelböckerna.

Vad gäller mörkrets legioner så ägnas en hel bok åt de som har makten bakom illusionen. Där står en bra sammanfattning om vad som är värt att veta. Vad respektive arkont/varelse står för och exempel på hur deras aktiviteter avspeglar sig i illusionen. De försvunna, döda eller inaktiva arkonterna / dödsänglarna får mindre plats eftersom de inte har så stort inflytande över illusionen längre. Det tycker jag låter som ett vettigt upplägg.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
till sist

Den här diskussionen börjar då ut, och det kanske är lika bra det. Jag är hur som helst förvånad att jag fått mer medhåll än mothugg. Men det är kanske som någon av debattörerna sa, nämligen att de mest inbitna WoDarna håller till på andra forum där de inte löper risk att löpa amok av synen av vanliga dödliga.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: till sist

"Typ på WWs egna forum? Jag är lite konfunderad egentligen varför du inte tar upp det här där"

Tja, de erfarenheter jag har gäller svenska rollspelare. Har ingen aning om hur vampire- eller rollspelskulturen ser ut i staterna, mer än dom gånger man läst någon artikel om ämnet i något fanzine eller så. Därför kom jag faktiskt aldrig på tanken en gång.

Jag brukar faktiskt vara inne på WW's "in character" forum emellanåt, så om du nå'n skulle träffa på en malkav från Gotham (jo det är sant, en kompis till mig körde för några år sedan en kampanj i Gotham city) vid namn Reverand Bobby-Earl Jones, så finns det nog en möjlighet att det är en av mina personligheter som är i farten.

"Det FANNS ett svenskt White Wolf-forum förut, men det dog ut. Känner någon till några fler?"

Nope, tyvärr.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: till sist

"(jo det är sant, en kompis till mig körde för några år sedan en kampanj i Gotham city)"

Gotham, liksom The Big Apple och The City That Never Sleeps, är bara ett annat ord för New York City. Så det låter inte så konstigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Storytelling

"Den första utgåvan av Vampire kom -91 (eler var det -92?) och jämförde rollspel med historieberättande, alltså den typen av historieberättande som människan pysslat med sedan urminnes tider, där en grupp människor samlas runt den vise gamle skalden och låter sig underhållas av hans sagor. Jag undrade om White Wolf var de första som drog den jämförelsen, för jag tycker att den återkommer rätt sällan i andra rollspel. "

De är inte först - jag vill faktiskt minnas att termen "storytelling" dök upp första gången nånstans i Ars Magica någon gång i dess första utgåvor (ca 1987, från Lion Rampant), och de hade den jämförelsen där med.

I vilket fall så är det också just den jämförelsen som är den stora svagheten med storytelling. Den framför idén av en berättare som producent och åhörarna som konsumenter. Visst, det kan vara mysigt å så, men det är inte rollspel.

För min del så är jag ute efter "story creating". Jag vill skapa en story. Jag vill vara med och skapa den tillsammans med mina kompisar. Jag nöjer mig inte med att klassificeras som konsument eller producent - jag vill ha interaktion!

I övrigt håller jag med sluper (jo, faktiskt - det är ett av de få tillfällen jag håller med en friformare): vampyrer suger. Att jag sedan inte vill ha friform är en helt annan sak, och helt OT i den här tråden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Storytelling

Storytellingens ursprung är väl rätt OT också, men jag fortsätter...

Ars Magica, alltså? Där ser man. Jag har inte läst Ars Magica, men har inte de någon koppling till WW? Jag vet att de tillhör Atlas Games just nu. Jag har för mig att jag har hört någonstans att Order of Hermes i Mage: The Ascension återfinns i Ars Magica, tillsammans med andra likheter.

Jag håller fullständigt med dig att bra rollspelande skall skapas i interaktion med spelledaren och spelarna som skapar världen tillsammans. Total Storytelling är inget annat än railroading - då kan man lite gärna gå på sagouppläsning på Skansen. Fast jag gillar friform, men det är OT, som du säger.

Klart att vampyrer suger - hur ska de annars få sig ett skrovmål?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ars Magica och WW

"Ars Magica, alltså? Där ser man. Jag har inte läst Ars Magica, men har inte de någon koppling till WW? Jag vet att de tillhör Atlas Games just nu. Jag har för mig att jag har hört någonstans att Order of Hermes i Mage: The Ascension återfinns i Ars Magica, tillsammans med andra likheter."

Jo, likheterna mellan Mage och Ars Magica kommer från att White Wolf gick samman med Lion Rampant och tog över rättigheterna till Ars Magica.

I tredje utgåvan av Ars Magica (1993, vill jag minnas) kom mycket riktigt en massa mystiskt vampyrliknande bjäfs in i spelet (ett nytt hus hade påfallande likhet med minst en klan i Vampire), som sedan ärvdes in i Mage via World of Darkness tillsammans med Hermes Orden (som dock var med från början). Sedan sålde White Wolf rättigheterna vidare till Atlas Games.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ars Magica och WW

Huset Tremere fanns med i andra upplagan också. De som gjorde Vampire inkluderade ju Mark Rein*Hagen som var med och gjorde Ars Magica, och han snodde namnet till Vampire _innan_ tredje utgåvan kom ut. Dessutom fanns antydningar om Tremer och vampyrer (av mer traditionellt slag) redan i Order of Hermes, ett supplement som kom ut under andra upplagans tid.

Så det var inte enbart så att de Onda Vita Vargarna förstörde efter att ha absorberat Det Stegrande Lejonet. Tack vare att Rein*Hagen (han har en sådan där jefla blobb i sitt namn, det är inte mitt fel) hade en och annan idé i den riktningen INNAN Vampire A, skrevs över huvud taget och framförallt B, blev stort, så finns det spår av dem.

Nightowl, gets his facts straight

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: till sist

Jo, min i NY så är det sällan ens malkav blir superskurk efter ett besök på Arkham asylum. Det är åxå ganska ovanligt att Batman handgripligen försöker stoppa nyss nämnda malkavs planer på att ta över staden.

Vi snackar alltså GOTHAM.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ars Magica och WW

Jag tycker egentligen inte om sådana här poster som helt och hållet är tillägnade att tacka föregående talare, men ändå: tack pojkar, det var informativt.

Frågar man inte får man aldrig veta.
 
Top