Nekromanti Vad vill ni se i en recension?

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
(Jag tror att jag har sett ngt av det här i ngn tråd, men jag ställer frågan ändå...)

Hur vill ni att recensioner ska vara utformade? Vad är det mest intressanta, när det rör sig om en liten spalt text? Enlighten me, jag har bara skrivit en enda recension i mitt liv så det vore trevligt för framtiden att få lite input. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,483
Location
Stockholm
Tyckanden, inte redovisningar

Jag vill se tyckanden, alltså värderingar av innehållets kvalitet, både utseendemässigt och textmässigt och regelmässigt. Dock ska dessa tyckanden vara kvalificerade, alltså inte av typen "jag recenserade D&D Player's Handbook och jag hatar D&D alltså hatar jag PH och den får 1 i poäng av mig och så är den skitful". Såna recensioner har ingen trovärdighet hos mig.

Jag vill se att man lyfter fram negativa saker med spelet, men också positiva saker.

Jag vill INTE se innehållsförteckningar (typ "boken innehåller fem kapitel, i det första finns orcher, i det andra ...").

/M
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tyckanden, inte redovisningar

Jag vill INTE se innehållsförteckningar (typ "boken innehåller fem kapitel, i det första finns orcher, i det andra ...").
Det vill jag.

Bara så ni vet.

Jag är extra förtjusta i recensioner som i sådana fall går igenom kapitlen, med det sammanfattade intrycket på slutet.

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,483
Location
Stockholm
Jag vill heller lägga det på nätet i så fall

Min invändning mot innehållsförteckningar är att många skribenter tror att det räcker att rabbla innehållsförteckningen för att det ska vara en recension. :gremlaugh:

Har läst många sådana på ENWorld, och de är inte bra. Men om man gör en genomgång och säger "det finns raser i kapitel 2, och de funkar bra" då är det okej.

/M
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag vill heller lägga det på nätet i så fall

Min invändning mot innehållsförteckningar är att många skribenter tror att det räcker att rabbla innehållsförteckningen för att det ska vara en recension.
Det är väl en invändning mot skribenterna, i sådana fall?

www.rpg.net finns många recensenter som kategoriskt går igenom kapiteluppdelning eller motsvarande. Det är mycket bra.

Erik
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Jag vill heller lägga det på nätet i så fall

Det beror ju ganska mycket på hur lång recensionen ska vara. På rpg.net är de rätt ofta superlånga. Ska man skriva en spalt i Fenix så får man inte plats med så mycket systematisk genomgång.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,483
Location
Stockholm
Blimey ...

... I didn't expect the spanish inquisition! :gremlaugh:

Det är väl en invändning mot skribenterna, i sådana fall?
Hmmm ... okej. Men jag säger så här;

Recensioner där skribenten i stort sett bara rabblar innehållet, ger mig ingenting. Eftersom detta är så pass vanligt att jag stöter på det allt som oftast, är mitt tips till framtida recensenter att vara försiktiga med att tro att en upprabblad innehållsförteckning är en recension.

Klarar jag mig nu, eller är det "bring the comfy chair" som gäller? :gremcool:

Tänk också på formatet. På 2000 tecken ser jag hellre tyckanden än innehållsförteckningar. RPGnet har betydligt längre recensioner, och sin beskärda del av dåliga recensioner också.

/M
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Likt Magnus föredrar jag ett personligt perspektiv framför att beta av en hel modul rubrik för rubrik, inte minst med tanke på det begränsade utrymme som du har till ditt förfogande. Men ett subjektivt perspektiv innebär inte att du inte behöver inviga läsaren i produkten och dess styrkor respektive svagheter. Motivera all kritik så att läsaren förstår din ståndpunkt. Personligen så hade jag gärna sett en kortare presentation av all Fenix recensenter, på hemsidan om det inte finns utrymme i själva tidningen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,483
Location
Stockholm
Hemsidan

Det där med att lägga "innehållsförteckningen" på hemsidan, det kan vara en bra lösning, tycker jag.

/M
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag vill inte veta vad recensenten tycker

Jag har ju inget bruk av att veta att Alban Berg, österrikisk atonal kompositör (eller vad det nu kan vara för jävel) gillar EON III. Det skiter jag faktiskt i, och det ger mig ingen vägledning. Jag vill ju veta om jag gillar spelet. Fuck Alban Berg.

Istället vill jag att recensenten ger sig på att försöka lista ut vilka sorters spelare som skulle gilla spelet, och säger det. En beskrivning av spelets egenheter - "D&D är ett spel som går ut på att spela bombastisk hjältefantasy, optimerat för hålor" - och sedan ett stycke om vem recensenten tror är intresserad - "Spelare som är förtjusta i äventyr och spelmässighet över realism bör ta en titt på D&D; simulatorister är nog mindre intresserade". Och inte ett ljud om recensentens personliga åsikt.

Also, jag hatar kulturjournalister.


/Feliath - ett skolexempel på hur man inte gör
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Well...

...jag hatar recensioner, så det går nog ungefär jämnt upp :gremsmile:

Seriously, though, om det jag beskrev inte räknas som en recension, så ner med recensioner. Då är de värdelösa ur varje aspekt. Som bäst tar de upp en massa tidningsutrymme som kunde ha använts bättre (till en ordentlig presentation, till exempel :gremsmirk:), som värst blir man förbannad över att någon fläskläpp till bokstavsnasare tror att man bryr sig om hans personliga uppfattning fastän han är en total främling.

Liksom, en recension är ju inte bra för någonting om den inte är inriktad på konsumentupplysning. Det enda som blir kvar är egomasturbation.


/Feliath - mer användbarhet i tidningen
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Well...

som värst blir man förbannad över att någon fläskläpp till bokstavsnasare tror att man bryr sig om hans personliga uppfattning fastän han är en total främling.
Jag skulle ha blivit mer upprörd av någon som trodde sig veta objektivt vad jag skulle gilla för rollspel. Det avgör jag liksom bäst själv, tack så mycket.

Vad jag tycker är problemet med recensioner är just att de så ofta utger sig för att vara konsumentrådgivning. Jag tycker att det gör recensioner väldigt tråkiga att läsa i längden. Jag menar, tänk att ha fått läsa en recension av Jorges Bestiarium i stil med "merparten av monsterna är antingen klassiska vidunder från antiken omstöpta i fornnordisk skepnad, olika typer av troll eller väsen från skandinavisk folklore som fyller klassiska fantasykonventioner" och inte något om hur djäkla snygga bilderna är, om hur häftigt det är med vindpinande och mossbevuxna monster, och om hur man nästan kan känna doften av skägglavar och blodriskor när man bläddrar mellan sidorna och smakar på monsternas mustiga namnkultur.

När jag köper ett rollspel tänker jag nästan aldrig på det i torra, analytiska ordalag, utan jag blir ju engagerad av det. Detta engagemang är det som är viktigt för mig, för det är ju så man själv tänker. Recensenter ska inte försöka ge konsumentrådgivning, inte den enda rådgivning som läsaren behöver i vart fall, utan det är mycket bättre om recensionen fångar just den känsla som han fått av produkten. Inte minst för att det blir mycket roligare att läsa. Sådana recensioner kan göra mig både nyfiken och ge mig en inblick i vad jag själv skulle tycka om produkten. Jag är inte så fåfäng att jag enbart läser texter skrivna av folk som resonerar som jag själv. Tvärtom så är några av mina favvoskribenter sådana som jag inte har något gemensamt med - och beroende på vad de skriver och vad jag vet om dem så kan jag ofta bilda mig en rättvis bild av verket de skriver om.

Det jag tycker är problemet med recensionerna i Fenix är kanske att de är lite för torra och färglösa. Jag skulle snarare önska lite mer svett, blod, eld och elektricitet i texterna. Lite mer passion. Den här ambitionen att försöka få en så bra objektiv överbild som möjligt... det gör ibland att man hamnar väldigt långt ifrån det man ska skriva om, och man ser inte så tydligt på ett sådant avstånd.

Men som sagt... Jag gillade Doom-recensionen i den här Fenixen. Den hade precis det perspektiv som jag själv känner att man har när man spelar ett brädspel. Nu var det några andra som inte gillade den alls, så vi är väl lite olika.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Well...

Jag skulle ha blivit mer upprörd av någon som trodde sig veta objektivt vad jag skulle gilla för rollspel.
Jag också, men så föreslog jag inte heller att någon skulle utge sig för att veta det. :gremsmirk:
Däremot, i valet mellan någon som gör sitt bästa för att lista ut vad för sorts spelare som gillar vad (med full förståelse för att han likväl inte sysslar med en precis vetenskap), och något miffo som bara talar om vad han tycker om grejen, väljer jag det första med relativistisk hastighet.


Jag menar, tänk att ha fått läsa en recension av Jorges Bestiarium i stil med "merparten av monsterna är antingen klassiska vidunder från antiken omstöpta i fornnordisk skepnad, olika typer av troll eller väsen från skandinavisk folklore som fyller klassiska fantasykonventioner" och inte något om hur djäkla snygga bilderna är, om hur häftigt det är med vindpinande och mossbevuxna monster, och om hur man nästan kan känna doften av skägglavar och blodriskor när man bläddrar mellan sidorna och smakar på monsternas mustiga namnkultur.
Ja, tänk att ha fått läsa något sådant! O, mina ögon som stjärnor! O, min själ åter i Eden! Etc. (Pluspoäng till den som placerar citatet.) Men nu var det ju inte så du menade, eller hur? :gremsmirk:
Att få veta att recensenten tycker A har jag absolut inget bruk för, för det finns inte ett iota som säger att jag kommer att tycka A. Att recensenten däremot upplyser om att bilderna föreställer monstra ur nordisk mytologi och nordifierad grekisk, samt är tecknade av Bergting och Tapia, det talar volymer. Då kan jag ju själv föreställa mig ungefär vad för sorts bilder jag har att vänta mig, snarare än att ta något miffo på orden som kan tycka att Pollockmålningar är snygga eller vadsomhelst. Information om en persons känslor säger inget om produkten.


När jag köper ett rollspel tänker jag nästan aldrig på det i torra, analytiska ordalag, utan jag blir ju engagerad av det.
Av själva rollspelet, ja. Men för att åtminstone jag ska kunna lista ut huruvida jag kommer att bli engagerad av själva spelet behöver jag hårda fakta att gå på, inte något jävla ode till våren.


Recensenter ska inte försöka ge konsumentrådgivning, inte den enda rådgivning som läsaren behöver i vart fall, utan det är mycket bättre om recensionen fångar just den känsla som han fått av produkten. Inte minst för att det blir mycket roligare att läsa.
Jag besparar dig alla illamåendeljudeffekter, men det är bara för att jag tror att du kan föreställa dig några bättre själv. :gremgrin:
Jag tycker tvärtom, som jag redan sagt en gång, att konsumentrådgivning är det enda redeeming feature recensioner överhuvudtaget har. Recensioner är inte roliga att läsa för mig, och det gäller särskilt om dumskallen som skrivit dem dräller sina egna tycken överallt i dem.
I min personliga mening är det i princip bara Borges som lyckats göra recensioner underhållande, och då recenserar han fiktiva saker.
Liksom, vill jag ha roligt när jag läser köper jag själva bokjäveln, inte recensionen av den. "Roligt att läsa"-nischen är redan fylld; recensionernas existensberättigande är det som är kvar, nämligen att försöka hjälpa mig att lista ut om jag faktiskt kommer att ha roligt om jag köper boken.


Jag är inte så fåfäng att jag enbart läser texter skrivna av folk som resonerar som jag själv.
Inte jag heller, men just i fallet konsumentrådgivning är den rätt värdelös om det bortser från mig som konsument.


Tvärtom så är några av mina favvoskribenter sådana som jag inte har något gemensamt med - och beroende på vad de skriver och vad jag vet om dem så kan jag ofta bilda mig en rättvis bild av verket de skriver om.
Om jag måste lära mig en hel bakomliggande människa med preferenser för att kunna ha bruk av tre stycken text, då är det tre jävligt uselt skrivna stycken, i min ödmjuka estimation. Jag tycker inte att jag har särskilt ont om tid till mitt förfogande, men att drälla den på att lära mig allt om en idiot för att jag ska kunna ha något bruk för hans uselt skrivna texter, det är bara groteskt slöseri. Det skulle jag inte göra om jag så hade oändligt med tid till mitt förfogande; då köper jag hellre boken direkt och avgör själv vad jag tycker.


Den här ambitionen att försöka få en så bra objektiv överbild som möjligt... det gör ibland att man hamnar väldigt långt ifrån det man ska skriva om, och man ser inte så tydligt på ett sådant avstånd.
Och ambitionen att "skriva med passion" gär undantagslöst att man hamnar i ett helt annat universum, nämligen inuti huvet på skribenten. Där inifrån kan man inte se ett skit, sedan spelar det ingen roll hur stort avståndet är mellan boken och kraniet - skallen är ändå ivägen.


Nu var det några andra som inte gillade den alls, så vi är väl lite olika.
Några andra, speaking. :gremsmile:


/Feliath - chimärer, dammit!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Well...

För mig handlar rollspel och rollspelande mycket om känslor och intryck snarare än kyligt kalkylerande. Följdaktligen vill jag ha en levande recension av en människa och inte ett stycke steril text av akademikerbot 1b. Dessutom undrar jag hur många livslevande personer som ställer upp på dina premisser, recensent blir man ju oftast för att man har åsikter som man gärna delar med sig av. Presentationer är något som framförallt spelföretagen själva sysslar med och där kan man knappast snacka om ens ett trovärdigt försök till objektivitet.

Risken är förstås överhängande att du inte kommer att få läsa vare sig recensioner eller presentationer om du fortsätter att slunga ur dig repliker som:

"Däremot, i valet mellan någon som gör sitt bästa för att lista ut vad för sorts spelare som gillar vad (med full förståelse för att han likväl inte sysslar med en precis vetenskap), och något miffo som bara talar om vad han tycker om grejen, väljer jag det första med relativistisk hastighet."

"Recensioner är inte roliga att läsa för mig, och det gäller särskilt om dumskallen som skrivit dem dräller sina egna tycken överallt i dem."

"Jag tycker inte att jag har särskilt ont om tid till mitt förfogande, men att drälla den på att lära mig allt om en idiot för att jag ska kunna ha något bruk för hans uselt skrivna texter, det är bara groteskt slöseri."

"Som bäst tar de upp en massa tidningsutrymme som kunde ha använts bättre (till en ordentlig presentation, till exempel ), som värst blir man förbannad över att någon fläskläpp till bokstavsnasare tror att man bryr sig om hans personliga uppfattning fastän han är en total främling."

"Liksom, en recension är ju inte bra för någonting om den inte är inriktad på konsumentupplysning. Det enda som blir kvar är egomasturbation."

Visst kan jag, liksom säkert de flesta andra, se de skämtsamma undertonerna i dina inlägg, men nog fan borde du kunna ägna mer spaltmeter åt själva dilemmat med recensioner snarare än att visa med vilken lätthet du kläcker ur dig diverse elakheter om recensenternas skrå? Om recensioner är den väg som Fenix valt att vandra och din föga konstruktiva åsikt är att de suger åsneballe, givetvis inlindat i diverse tramsigheter, så kanske du skulle nöja dig med att konstatera din synpunkt tydligt en gång för att därefter tiga? Jag tror inte Wille är behjälpt av att du är beredd att kärvänligt förolämpa honom på ett flertal fyndiga sätt.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Well...

... recensent blir man ju oftast för att man har åsikter som man gärna delar med sig av.
Därav mitt hat mot recensioner och deras -enter. :gremsmile:


Risken är förstås överhängande att du inte kommer att få läsa vare sig recensioner eller presentationer om du fortsätter att slunga ur dig repliker
O mina ögon som stjärnor o min själ åter i Eden etcetera :gremsmirk:
Jag tror att du till viss del missat min poäng. Vad jag egentligen vill, det är ju att slippa betala för en massa recensioner i min Fenix. Om de så byter ut alltihop mot EON-material skulle jag hålla det för en förbättring.


Visst kan jag, liksom säkert de flesta andra, se de skämtsamma undertonerna i dina inlägg, men nog fan borde du kunna ägna mer spaltmeter åt själva dilemmat med recensioner
Men det är inte nödvändigt. Det krävs inte spaltmeter för att beskriva dilemmet, det går att sammanfatta i en mening - to wit, denna: "Recensioner går inte att göra användbara såvitt det mig anbelangar."
Att förolämpa recensenter är däremot i varje ögonblick vitalt nödvändigt ända tills dess de upphör att existera. Således lägger jag mitt krut vid den mur som måste rivas.


Om recensioner är den väg som Fenix valt att vandra och din föga konstruktiva åsikt är att de suger åsneballe, givetvis inlindat i diverse tramsigheter, så kanske du skulle nöja dig med att konstatera din synpunkt tydligt en gång för att därefter tiga?
Om du nu betraktar mitt första inlägg ser du att det är precis vad jag gjorde tills folk ifrågasatte det. Då kände jag mig förstås nödsakad att svara och underbygga; tigande är väl ändå lite mycket begärt på ett forum? :gremwink:


/Feliath - frontman of the resistance
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Well...

Att få veta att recensenten tycker A har jag absolut inget bruk för, för det finns inte ett iota som säger att jag kommer att tycka A. Att recensenten däremot upplyser om att bilderna föreställer monstra ur nordisk mytologi och nordifierad grekisk, samt är tecknade av Bergting och Tapia, det talar volymer.
Jag tror att du drar mig i benet. "Monstra ur nordisk mytologi" skulle ju lika gärna kunna ha varit bäckahästar, näcken och pomperipossa i en sorts folksageromantik. Och... Jag visste inte ens vem Tapia var innan Jorges, om någon hade sagt "du vet, Harry Potter-tecknaren" så hade det inte givit mig den minsta vink om vad jag hade att vänta mig om hans verk i just Jorges.

Den sortens information du pratar om funkar ju bara om det handlar om klyschor och konventioner. Det funkar om man pratar om Boris Vallejo-bilder och fjantasykonventioner, för där är verkligen allt nytt att jämföra med det gamla, men på alla nydanande verk kommer din recensionsmetod att fela. Att skriva "reglerna är skrivna av Marco Behrmann" om hans kommande spel Noir verkar exempelvis i nuläget rent felaktigt. Inte för att reglerna skulle skrivas av någon annan, utan för att de inte påminner ett dugg om de regler man (=åtminstone jag) förknippar med honom.

Information om en persons känslor säger inget om produkten.
Fel! Det säger en sak mycket tydligt om produkten, nämligen vad recensenten tycker om densamma. Det är snarare tvärtom så att om han skriver ned objektiva fakta såsom "boken är 214 sidor lång" som han missat att säga något om hur din upplevelse av boken skulle bli. 214 kan både vara för långt, för kort och alldeles lagom.

Den typen av information är förvisso inte ointressant, men den kan du få bara genom att bläddra i boken eller besöka företagets hemsida. Samma sak med illustratörer och vad bokens tema i stora drag är. Det känns ganska korkat att låta någon skriva i Fenix vad vi redan kan ta reda på genom att titta på innehållsförteckningen i boken, liksom. Då är det ju bättre att Fenix sysslar med kompletterande information, den som man inte kan få genom att bläddra i boken eller besöka företagets hemsida.

i fallet konsumentrådgivning är den rätt värdelös om det bortser från mig som konsument.
Men det gör den ju inte. Folk frågar "har du sett den där nya filmen? Var den bra?" just eftersom de själva är intresserade av att gå och se den. De vill inte höra ett svar i stil med "tja, den är 90 minuter lång, och det är Sylvester Stallone och Kurt Russel i huvudrollerna" för det ger en ju ingenting. Det kan man förvisa sig om genom att titta på affischen. Ibland skulle sådan information vara rent missvisande rentutav; min farsa ville exempelvis inte se Cop Land just eftersom det var Sylvester Stallone på framsidan. Han tänkte som du: Hård fakta ljuger inte, så han lät fördomarna tala. Jag förklarade för honom "nej, det här är absolut ingen vanlig Stallone-rulle, tänk på honom som i Rocky; gillar man hans skådespeleri i Rocky så kommer man gilla honom här; han visar vilken bra skådis han egentligen är i den här filmen!" men han måste ha lyssnat på dig, för han menade att mina åsikter förstås inte kunde gälla något gentemot faktan som stod på omslaget.

(När han sedan till slut såg filmen på TV så tyckte han förstås om den (han älskar ju Rocky) och låtsades om att vi aldrig haft diskussionen om filmen öht)

Jag tror att dina åsikter i den här frågan faktiskt i första hand härstammar från din förtjusning över att du tycker annorlunda än kritikerna. Jag såg en kille skriva en insändare i Expressen som sade "jaha, nu har kritikerna gett Kungen och Jag bottenbetyg. Det måste betyda att den är bra, för kritikerna har ju alltid fel." Han tycker jag var smart: Han tyckte tvärtemot hela tiden och hade därför jättestor användning av recensionerna, om än på sitt sätt.

---

Sedan tycker jag, slutligen, att vi missar recensionernas möjligheter att göra vettiga och insiktsfulla analyser. Recensenter ska ju inte bara bidra med sina åsikter (hur väl dessa än kan framföras) utan också med sina kunskaper.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Well...

"Jag tror att du till viss del missat min poäng. Vad jag egentligen vill, det är ju att slippa betala för en massa recensioner i min Fenix."

Tja, i så fall får du antingen klona dig sjäv och förse varje klon med en prenumeration eller vinna över fler läsare och/eller redaktionen på din sida. Om du vill kan du ju försöka bevisa att samtliga recensenter är onda frimurare som planerar att störta Sveriges regering och ersätta den med onda rymdsparris eller så kan du smörja din tunga med honung och gå lite mer diplomatiskt till väga.

"Att förolämpa recensenter är däremot i varje ögonblick vitalt nödvändigt ända tills dess de upphör att existera. Således lägger jag mitt krut vid den mur som måste rivas."

Tja, jag betvivlar att du kan döda någon recensent med dina förolämpningar men du kan säkert såra någon. En dag om 30 år när du själv sitter som bitter och hatad litteraturkritiker på DN så ska jag påminna dig om den här tråden.

"Om du nu betraktar mitt första inlägg ser du att det är precis vad jag gjorde tills folk ifrågasatte det. Då kände jag mig förstås nödsakad att svara och underbygga; tigande är väl ändå lite mycket begärt på ett forum?"

Snarare är tigande lite väl mycket begärt av en viss Feliath... :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag vill faktiskt först och främst se något som är roligt att läsa. En av de bättre recensioner jag läst var datorspelsrecensionen av Europa Universalis i gamla Codex. Jag var helt ointresserad av produkten och det stod mig snabbt klart att jag inte delade recensentens åsikter, men det var så fantastiskt underhållande läsning att jag har letat upp tidningen flera gånger på sistone och läst om den texten. Det var en insatt text; han hade goda historiakunskaper och gav flera exempel på hur spelet kunde kommentera verkligheten. Han gjorde också en del sunda betraktelser över saker som installationsproblem och barnsjukdomar som jag skulle ha funnit intressanta om jag var sugen på att köpa spelet. Men mest av allt så gav han mig en bra inblick i sin upplevelse av spelet. Jag kände mig verkligen som en strategispelsnörd när jag läste texten. Jag tror mig kunna begripa tjusningen i den genren (som jag annars är rätt tafatt i).

Så; en bra läsupplevelse är det jag önskar mest av allt. Vidare så ser jag gärna att recensionen fokuserar på de verkliga utropstecknen i produkten. En del recensioner ser ut som om recensenten talat in i diktafon medan han förstrött bläddrar i boken som han nyss läst: "Ja, å sen kommer ett kapitel om öh yrken, och det är helt okej, liksom, och sen kommer färdigheter, och det är de gamla vanliga... å sen kommer vapenkapitel och det ser ut som det ska... mycket illustrationer, liksom... och sen..." det är asjobbigt. Jag vill mycket hellre läsa lite längre utläggningar om just de få grejer som verkligen är speciellt med rollspelet och som utgör dess signum än detta harvande av dödupplevelser.

Å så vill jag se extrem subjektivitet. Jag vill kunna komma in i själva känslan av spelet mest utav allt. Om vi säger att vi ska recensera matvaror så säger det mig liksom inte så mycket att få höra att glass är kallt och har hög fetthalt, däremot så vill jag höra om att det är gott och om känslan av att ha glass rinnande på fingrarna. Det är ju såna saker som glassätande handlar om.

När jag läser en rollspelsbok så kan jag ofta få idéer på rollpersoner och äventyr, eller bli sugen på att plötsligt börja skriva eller rita någonting. Det är den känslan jag skulle vilja läsa mer om i rollspelsrecensioner. Vad för idéer fick recensenten när han läste rollspelet? Jag tror nästan att recenscenten skulle kunna skriva mer om sina idéer än om vad som faktiskt står i boken. Jag menar; mitt favvospel Kult är på många sätt ett rätt dåligt rollspel om man bara tittar på vad som står i boken, ändå så delar jag och en massa andra Kultfantaster en entusiasm för spelet som i första hand baserar sig på de idéer vi fått av att ha läst igenom boken.

Så, vad fan... Ta ut svängarna, och skriv om det du känner när du läser igenom (och spelar med) boken, och tänk inte så mycket på om vi har användning av att läsa det eller inte. Om det är viktigt för dig så kommer det att bli viktigt för oss.
 
Top