Nekromanti Vad tycker vi om varandras spel, egentligen?

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad tycker jag egentligen?

Lite svår fråga.
Egentligen inte, utan jag kanske istället skulle säga så här, känns som om jag inte egentligen kan svara på den. ..för trots att jag hängt här ett tag nu så är jag... fortfarande självcentrerad och mer angelägen att få respons än att ge.. hmn , känns som att det inte var motsägelse fullt ändå :gremsmile:

Well, ett par saker har jag dock stött på.

Jag är himla intresserad av Faerhengausts två projekt (eller är det ett och samma ?) som han nämt vid tillfällen, vet inget arbetsnamn, men många intressanta ideér. Både runt hans löningar av egenskaper, erfarehetsproblematik, färdighetspaket/uppväxtpaket regler, hans idé om stridssystem och den värld som han sitter och håller på..

Illerns Terra Draconis är jag himla impad av, mest för att han så envetet och enträget har genomfört sin idé. Men jag vet inte om jag skulle spela det, kanske med han som spelledare?

Men de tre saker som gett mig en kick är ..

WOD Grontar the Frutang Helt underbart... men det är inte relaterat hit, så vi släpper den.

Hypokognia

När jag först läste ett utdrag(?) ur spelet så föll jag som en sten, skitbra. helt såld, både på stilen, känslan och metamagismen(i brist på bättre ord). Flera underbara detaljer i regelverket som gav skjuts i spelet... Hade jag bara vänner (ehh.. någon att rollspela med altså) så skulle jag sitta och spela flera pass i veckan. Nu kommer det inte att bli så, för man har andra förpliktelser också.

Pookafiktum

...är ett spel som jag hade önskat att jag hade hittat på själv.
Det är ett av de få spel som har allt utan att för den betunga en (både som spelledare eller spelare)med en massa påhäng, vilka man måste plugga in eller försätta sig i, förhålla sig till. Spelet är så precist och självförklarande att man inte kan göra annat än spela det.


Nu ska jag nämna att när jag tittade runt på spel på internet så fastnade jag till en början för Västmark, jag har iofs inte läst spelet eller reglerna.. men, det hade/har en air av vad jag minns av hur vi spelade och jag ville spelleda på, när jag började spela rollspel...

Sen kom Saga och hade potensial att ta över den rollen, men så blev det inte...

Sen finns det en bunt Dogmaspel som jag läst och gillat, som tex Sinbads åttonde resa.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Andra Imperiet faller lite på att jag varken är särskilt sugen på rymdopera för tillfället eller manga i allmänhet. Vad jag däremot är förtjust i är T10-systemet, så jag kommer att köpa spelet främst för att få en trevlig regelbok. :gremsmile: Och hantverket är naturligtvis ypperligt, som vanligt.

Sisu känns väldigt otydligt, men verkar intressant och annorlunda från de små glimtar man har fått. Och snyggt. :gremsmile: Dessutom kan inget spel med troll bli helt fel. (Tänk på min förra avatar, liksom.)

Världens höst skulle vara världens bästa rollspel om bara sinisa kom tillbaka och gjorde färdigt spelet. Sinisa, vi saknar dig!

Flux blir jag sugen på att spela varje gång jag tänker på det. Jag skulle gärna se ett spelbart Flux Lite som inte kräver tre miljoner speltestningsberäkningar så fort Rising vill skala om en variabel i systemet, så att det faktiskt kan bli klart någon gång. :gremlaugh:

Hmm... sedan kommer jag nog inte på så många fler spel, om man nu ska hålla sig till usprungstanken och låta bli färdiga spel.


/Dimfrost, som hoppas att "Terone" är tillräckligt kort för att få godkänt som nonsensnamn hos Krille :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"Men jag kan ändå inte låta bli att undra en sak här, Krille. Aki? Det är väl inte "ärans och hjältarnas språk"?"

Nä, men "Höst" var upptaget i dogma-tävlingen. :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Terone [OT]

...jag har alltid tyckt att det låter som namnet på en svart unge i Bronx, ungefär. Fast det är väl för att såna alltid porträtteras på samma sätt och inte sällan heter "Tyrone".

Foggmock - fördomar
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Men...

Även räkningen som Krille kommer få då han tvingas läggas in på klinik för att tvingats frångå att använda vårt ärofulla språk? :gremwink:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Grimbl [OT]

"Aepigon" betyder förmodligen också något. Faen vet vad.
Såvitt jag kan utröna är det en muckig stavning, möjligen den ursprungliga grekiska (även om min etymologi anger "epigonos"), av ordet "epigon", vilket förekommer även på svenska och betyder "efterhärmare" ungefär.
Jag får tillstå att det förbryllar mig en smula att någon väljer att kalla sitt spel något sådant...


/Feliath - bebryllad, för att tala med Puh :tekopp:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Terone [OT]

Jo, kopplingen till "Tyrone" slog mig ganska snabbt, men i så fall hävdar jag att det rör sig om Tyrone Slothrop från Gravity's Rainbow. Inte för att han har något att göra med spelet, men han är ball. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Arla?

<blockquote><font class="small">Citat Arla:</font><hr />
Det fanns flera orsaker till att man valde just namnet Arla
Den första andelsmejeriföreningen som bildades i landet hette Arla Mejeriförening. Den bildades den 23 maj 1881 av ett 30-tal bönder inom Odensvi och angränsande socknar i Västmanland. De första åren fick Arla allt fler medlemmar, och försäljningen gick så bra att en lokal i Stockholm hyrdes för försäljning av företagets produkter. Men föreningens saga blev inte särskilt lång, och 1895 upplöstes den.


Redan i juli samma år bildades dock en ny förening, Arla Nya Mejeriförening, men inte heller den blev någon succé. På varje årsstämma diskuterades föreningens vara eller inte vara fram till 1913, då en av medlemmarna, August Schmidt, övertog hela rörelsen och drev den ett par år tills den slutligen upphörde 1915.
I Göteborg var Arla-Mjölk ett välkänt begrepp fram till 1964. Det kom ursprungligen från det privata Arla Mejeri AB, som bildades 1909 och som köptes in av Lantbrukarnas Mjölkcentral 1935.


Begreppet Arla-Mjölk bestod dock, och LMC behöll Arlanamnet på sina butiker. LMC hade också glasstillverkning, och glassen såldes under namnet Arla-Glass.
Namnet Arla, med dess anspelning på tidig morgon, renhet och svalka, passade också bra in på böndernas verksamhet. Man sneglade dessutom redan då på den internationella marknaden och då passade ett namn utan å, ä eller ö bra, och dessutom ansågs namnet Arla ligga bra i munnen genom att det är kort och slagkraftigt. [/quote]

Min kursivering. Mjölk är gott.


Storuggla, föredrar grädde i kaffet dock
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Terone [OT]

Annars vore det lite ball med ett rollspel som, helt omotiverat, hade ett personnamn och inget mer. "Har du spelat Pär?", lixom :gremsmile:

Nu finns iof Baron von Münchausen, men... tja..

/Mask
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Terone [OT]

Annars vore det lite ball med ett rollspel som, helt omotiverat, hade ett personnamn och inget mer. "Har du spelat Pär?", lixom

Nu finns iof Baron von Münchausen, men... tja..
Och Ivanhoe, Pendragon, Judge Dredd, Buffy och Angel. Tror det finns ett Robin Hood också.

Face it, folk stjäl alltid de bra ideerna innan man ens kommit på dem.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: [OT] Så här!

Daimónion, som det låter med betoningen på o:et i mitten. Den latiniserade versionen är för övrigt Daemonion.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Re: Latinska och grekiska härmisar

"Aepigon" betyder förmodligen också något. Faen vet vad.
Det är grekiska (aipigonos) och betyder ättling, efterapare. Digrafen alfa-iota fick reda under antik tid ljudvärdet {e:}, därav det moderna skrivsättet "epigon". Begreppet fick sitt genomslag i legenden om "De sju mot Thebe", som handlade om sju hjältar som ledde sina krigare i ett futilt angrepp mot den mäktiga staden Thebe. De stupade i kriget, men hämnades många år senare av sina sönder "de sju epigonerna".

Jag gillar att vara besserwisser när jag dricker mitt morgonkaffe. :gremcool:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Daimonion eller Demonion [OT]

Digrafen alfa-iota fick reda under antik tid ljudvärdet {e:}, därav det moderna skrivsättet "epigon".
Det skulle innebära att mitt Daimonion i enlighet med denna vokalkontraktion egentligen borde uttalas Demonion.

Min gamle grekisklärare skulle dock få spatt. För honom var det oerhört viktigt att exempelvis "kai" uttalades "kai" och inte "ke". Det präglar också mitt eget uttal av daimonion med "ai".

Frågan är vilket som ska vara det officiella uttalet. Klassiskt grekiskt (Daimonion) eller nygrekiskt (Demonion)? Alla förslag mottages med varm hand
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Terone [OT]

Och inte att förglömma. multiregelsystemet "BENGT" som introducerades i Rubicon...

Skämt åsido, de exempel du nämnde har ju kändisnamn som titel. Jag tror att det som skribenten var ute efter är ett spel med ett helt intetsägande namn, typ "Janne RPG".
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Re: Daimonion eller Demonion [OT]

Jag är anhängare av vokalkontraktionen, eftersom den existerar redan i den koiné-dialekt som talades under romersk tid. (På samma sätt använder jag koine-varianterna av theta, khi och phi.) Sålunda föreslår jag {de:m'onion}.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Rasdesign (OT)

"Dessutom bekänner jag mig till Rising-skolan för hur man avgör om en spelbar ras är cool: man ska kunna föreställa sig att ha samlag med den."

Detta ger det här inlägget en ny och skrämmande dimension. Jag citerar:

"Sedan ändrade vi stadsbilden något då vi införde kattmänniskor och ankor som stora folkgrupper bland medborgarna." (min fetstil)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Daimonion eller Demonion [OT]

Jag är anhängare av vokalkontraktionen
I princip jag också, men skoluttalet är alltför inrotat i mig för att jag själv ska orka med en förändring av mitt eget uttal. Dock har jag stor sympati för de tappra kämpar på mitt seminarium som åtminstone försöker uttala grekiskan med hänsyn till bland annat itacismen.

Jepp, det ligger mycket i att själv börja uttala Daimonion som de:m'onion.
 
Top