D&D Vad tycker ni saknas/behövs i en upplaga som utgår från 5th Edition?

Bara och bara! Jag orkar inte ens fundera på att fippla med det. Men om jag får önska mig grejer, så gärna ja.

Sen tycker jag mängden HP kan bli lite absurd redan från lvl 7 för vissa klasser. Skillnaden i HP kan oxå bli lurig.

Ja, max HP på level 1 (med höjning för wizard från d4 -> d6) samt att de hårdaste klasserna (typ barbar) har d12 då d10 var max tidigare. OCH att man kan ta hälften och skaffa hög CON gör att HP snabbt kan springa iväg. Kontra äldre versioner.

Vet inte hur jag skulle gjort för att göra DnD5(.5) lite mer nedtonat. Skulle vara jättesvårt då det är så oerhört många förmågor och interaktioner så börjar man dra i någon ände är det lätt att det blir knasigt.

Något enkelt för att göra det dödligare och minska utdragna strider på högre nivåer är att typ halvera HP. 7th Sea har väl någon mekanism där skadan (för alla) ökar varje runda eller något sådant. Känns också som en rimlig grej att införa, men kanske då mest för att snabba upp strider en smula.

Jag vet inte om jag skulle vilja ändra något på DnD5(.5) annat än möjligen på marginalen och sånt som är personliga önskemål (Dragonborn är balla men har underväldigande ras-förmågor t.ex.). Men då är det att spelet är en 'power fantasy' och syftet är att spela zero to hero och RPna i gruppen kan bli veritabla monster som kan besegra arméer eller gudalika monster (drakar, demoner, liches osv.). Det är, för mig, en del av charmen med spelet.

Vill jag spela något mer jordnära skulle jag nog helt enkelt välja ett annat spelsystem som inte har de här inslagen att RPna blir superhjältar givet tillräckligt med tid och xp.

Cog.

Ja, max HP på level 1 (med höjning för wizard från d4 -> d6) samt att de hårdaste klasserna (typ barbar) har d12 då d10 var max tidigare. OCH att man kan ta hälften och skaffa hög CON gör att HP snabbt kan springa iväg. Kontra äldre versioner.

Vet inte hur jag skulle gjort för att göra DnD5(.5) lite mer nedtonat. Skulle vara jättesvårt då det är så oerhört många förmågor och interaktioner så börjar man dra i någon ände är det lätt att det blir knasigt.

Något enkelt för att göra det dödligare och minska utdragna strider på högre nivåer är att typ halvera HP. 7th Sea har väl någon mekanism där skadan (för alla) ökar varje runda eller något sådant. Känns också som en rimlig grej att införa, men kanske då mest för att snabba upp strider en smula.

Jag vet inte om jag skulle vilja ändra något på DnD5(.5) annat än möjligen på marginalen och sånt som är personliga önskemål (Dragonborn är balla men har underväldigande ras-förmågor t.ex.). Men då är det att spelet är en 'power fantasy' och syftet är att spela zero to hero och RPna i gruppen kan bli veritabla monster som kan besegra arméer eller gudalika monster (drakar, demoner, liches osv.). Det är, för mig, en del av charmen med spelet.

Vill jag spela något mer jordnära skulle jag nog helt enkelt välja ett annat spelsystem som inte har de här inslagen att RPna blir superhjältar givet tillräckligt med tid och xp.

Cog.
Ja, jag är ju inte precis ute efter att lira grisodlarfantasy när jag kör igång 5e / 5.5e heller. Det är bara roligare i början än efter lvl 7 ish.

Jag har inget emot max HP från start, det jag har nåt emot är när man lägger på level efter level med barbarnivå-HP och har hög con, och så har man en sorc i andra änden som har kass con. Det blir inte lika kul i strid när levlarna springer iväg och skillnaden i HP blir enorm.

Jag har heller ingen lust att småpula med reglerna ang. det här, det blir för mkt meck och spelarna blir inte glada om man nerfar deras klass heller. Enklare att skala upp motståndet, det finns liksom ingen gudagiven sanning angående hur mycket stryk en demonkrabba med psykiska krafter har, eller hur mkt skada dess mentala AOE gör, etc.

Men ja, som sagt. Inte ute efter förslag till husregler.

En modd jag körde med när vi körde järnålders-OD&D var att de första sex hälsopoängen var rena kroppspoäng, och att poängen utöver dessa var uthållighet/gard/buffer.

Buffern nöts ner snabbt och återfås snabbt (hela buffern tillbaks efter en långvila, halva efter en kort, kan bara göras en gång mellan långvilorna) men om man förlorat rena kroppspoäng återfås ETT poäng i början av varje nytt spelmöte. Noll poäng innebär medvetslöshet tills ett poäng har återfåtts, samt räddningsslag för Fysik (svårighet 15). Miss innebär död.

Det gjorde att spelarna blev mer försiktiga och listiga, även om de inte bangade en heroisk död. Ska kanske testa med gänget jag spelar 5e med nu.

Man kan också enkelt minska dödligheten och dödandet genom att låta monstren bli mer försiktiga och listiga.

Vad händer om monstrena drar sig undan snabbare men fortfarande utgör ett hot? Om de vill köpslå?

En klassiker från AD&D-tiden var att utsätta höggradiga figurer för en listig koboldarmé som försvarar sin boning med lönntunnlar, fällor, bågskyttar och brinnande olja.

På olika sätt göra så att spelarnas superhjäteförmågor inte kan användas. Stålmannen utan kryptonit blir en tråkig serie. En maktdröm utan dramatik.

Man kan också enkelt minska dödligheten och dödandet genom att låta monstren bli mer försiktiga och listiga.

Vad händer om monstrena drar sig undan snabbare men fortfarande utgör ett hot? Om de vill köpslå?

En klassiker från AD&D-tiden var att utsätta höggradiga figurer för en listig koboldarmé som försvarar sin boning med lönntunnlar, fällor, bågskyttar och brinnande olja.

På olika sätt göra så att spelarnas superhjäteförmågor inte kan användas. Stålmannen utan kryptonit blir en tråkig serie. En maktdröm utan dramatik.

Vi körde Dragon Mountain med just Kobolder som motstånd och vi var ganska hög level (10+). Det fanns inget SL kunde göra (annat än kanske fuska i andan med att de står bakom hörnet med ett tennisracket när spelarna skall kasta en handgranat) för att kobolderna skulle vara intressant motstånd. Det enda var kanske att vi slösade spell slots och lite HP i striderna mot dem tbh.

Jag tror man får acceptera att i DnD för man bäst i som SL att skala upp motstånd i takt med att spelarna blir tuffare. Man kan kanske stretcha kobolder och goblins en bit, men till slut är de hopplöst tråkiga och man får som SL gå vidare till orcher, troll, jättar, drakar osv. 😀

Cog.

Det enda systemproblemet jag ser är lite fär låg dödlighet. Det blir lite för riskfritt att slåss. Det premierar inte spelarnas list, och det är synd.

I övrigt handlar det om för mäktiga företeelser lite för snabbt. Där borde man kunna justera ner nivåerna något, så att man får utrymme för stegring genom kampanjen.
combat as sport vs combat as war

WotC/Hasbro har helt enkelt lyssnat lite väl mycket på dem som vill kunna skriva en lång bakgrundshistoria om Sir Jättefräck redan före första speltillfället, en framtida hjälte... trots att han inte ännu hunnit genomföra ett enda hjältedåd... och är det fortfarande hjältemod när risken för att dö är ytterst begränsad?

Hoppas D&D hamnar i händerna på någon som har ett uns av OSR sensibilities...

Problemet är att WotC hämningslöst säljer sitt spel genom att ge presenter till alla, och helt prioriterar lätta kalorier före ett långsiktigt hållbart spel.

teleportation redan på level 1 samt helt brutna grejer som Silvery Barbs gör att man behöver börja om med en ny edition

Problemet är att WotC hämningslöst säljer sitt spel genom att ge presenter till alla, och helt prioriterar lätta kalorier före ett långsiktigt hållbart spel.

teleportation redan på level 1 samt helt brutna grejer som Silvery Barbs gör att man behöver börja om med en ny edition

Är helt med på att man skalat upp kraftnivån. Och det finns säkert de som gillar det och uppenbart de som inte gillar det. Men det är inte det jag menar utan att det är svårt att göra mindre kirurgiska ingrepp och börjar man rota i en klass eller ras lär det bli följdeffekter. Som jag inte vill ge mig in på.

Så kör jag DnD köper jag power-trippen. Annars kör jag annat system.

T.ex. skulle jag köra Dark Sun hade jag inte kört på någon utgåva av DnD utan kanske något eget eller Savage Worlds.

Cog.

Back