Lite OT...och Titan Games D&D (på svenska) är BE i BECMI (till 97%).
Det är de Companion-grejerna jag tänte på. Men är de inte så att de ersatte något som INTE översattes från engelska Expert-boxen?Lite OT
Jag har aldrig gjort någon jämförelse med vad som skiljer svenska översättningen faktiskt. Utöver bitarna ur Companion set som bakades in i svenska Expert lådan dvs. Finns det mer grejer?
Isle of Dread följde inte med svenska boxen och översättes aldrig. Och nu när jag tänker på det så ledde det till att svenska Expert saknade den korta sammanfattningen av länderna i Known World. Eftersom den fanns med i Isle of Dread.Det är de Companion-grejerna jag tänte på. Men är de inte så att de ersatte något som INTE översattes från engelska Expert-boxen?
Medföljde äventyret Isle of Dread den Engelska boxen, men inte den svenska?
Våra D&D Expertregler är reglerna från Expert Set (men inte äventyret Isle of Dread) och cirka 50% av reglerna från Companion Set. Tanken var att ge ut D&D Mästarregler med resten av reglerna från Companion Set och reglerna från Master Set.Lite OT
Jag har aldrig gjort någon jämförelse med vad som skiljer svenska översättningen faktiskt. Utöver bitarna ur Companion set som bakades in i svenska Expert lådan dvs. Finns det mer grejer?
Varför måste man hålla det hemligt?
Det är väl ingen som sagt att de bara vill ha människor?Jag vill förresten lägga in en motröst till alla som bara vill ha människor i sina kampanjer. För mig känns D&D som det ultimata High Fantasyt, det är färgglatt och överdådigt. Mer Mos Eisley Cantina än Utvandrarna. Det ska vara en Wookie och en R2-enhet i gruppen. Detta är naturligtvis en smaksak, men enligt mig tillhör det genren.
Flera. Om jag inte har misstolkat dem.Det är väl ingen som sagt att de bara vill ha människor?
Jag bara tittar i tråden... jag har inte hittat någon... men jag har inte tittat så noga.Flera. Om jag inte har misstolkat dem.
Jo, jag bland annat.Det är väl ingen som sagt att de bara vill ha människor?
motröst till alla som bara vill ha människor i sina kampanjer. För mig känns D&D som
@chrull och du pratar ju om RAC utan att nödvändigtvis prata D&D eller hur?Jag föredrar kampanjer utan mytologiska väsen som rollpersoner
Nej, jag pratar om D&D eller OSR-kloner av D&D nu.@chrull och du pratar ju om RAC utan att nödvändigtvis prata D&D eller hur?
Du vill inte inte ha alver i Mörk Borg, till exempel. Det förstår jag. Men jag har inte sett så många - i varje fall inte i denna tråden - som bara vill ha människor när de spelar D&D.
Coolt! Då är ju RAC jättesmidigt, för då kan man bara välja bort vissa klasser.Nej, jag pratar om D&D eller OSR-kloner av D&D nu.
100% medhåll. Att presentera en kampanj(värld) med vilka klasser som finns/inte finns är ett väldigt kraftfullt verktyg.För mig är RAC kontextuellt, det handlar inte i sig vad som är "bra" eller "dåligt". ... Med andra ord bestämmer kampanjens setting och tema vilka klasser som finns.