D&D Vad tycker ni om race-as-class?

Jag är positiv till konceptet, särskilt om det - som i t.ex. OSE - finns ett slags mjukt krav för att kunna spela släktet. För att spela en Drow måste du ha 15 i attributet X, eller hur det nu formuleras. Det gör att det blir ganska människocentriskt (vilket jag gillar), men att de andra släktena också känns coolare när de väl dyker upp.

Vibbarna jag får av det är att alla alver och dvärgar är likadana, medan människor varierar. Det känns som en plattare lösning, möjligen undantaget om de icke-mänskliga raserna i världen ska vara så platta, kanske för att de är ”yesterday’s news” och reliker i människornas nya värld.

Jag gillar det helt enkelt i grunden för att tycker det är charmigt och lite quirky, och såna känslor trumfar för mig ofta behov av konsekvens och stringens när det gäller såna här saker. Gillar också att det blir mer människocentriskt.

Jag gillar det generellt inte. Det känns märkligt att just människor skulle uppvisa en sådan bredd som andra folkslag inte ens är i närheten av. Så om det förväntade svaret på frågan om Race as class ska vara "ja" eller "nej" så blir det ett "nej" från mig.

Däremot så tilltalas jag av idén om att kombinera Race as Class med multiclassande. Jag gillar tanken på en level 6-figur som till exempel är Dwarf 3/Thief 3. Det tycker jag är en cool variant av att både äta kakan och behålla den.
Dwarf3/Elf3/Halfling1 🤘

Spelar och spelleder inte spel med "klasser". Men om så vore fallet så skulle jag avsky "Race as class". Vill man spela en människofokuserad kampanj(och det vill jag oftast) så är det ju bara att köra på det? Jag ogillar helt klart tanken med att vara SL i ett spel eller setting med "Race as class", men det är just bara hur jag föredrar att spela.

Jag gillar det generellt inte. Det känns märkligt att just människor skulle uppvisa en sådan bredd som andra folkslag inte ens är i närheten av. Så om det förväntade svaret på frågan om Race as class ska vara "ja" eller "nej" så blir det ett "nej" från mig.

Däremot så tilltalas jag av idén om att kombinera Race as Class med multiclassande. Jag gillar tanken på en level 6-figur som till exempel är Dwarf 3/Thief 3. Det tycker jag är en cool variant av att både äta kakan och behålla den.
Sådant här har även andra versioner av D&D varit och sniffat på - i väldigt sena 3.5 kunde du ta klass i att vara ”mer” t.ex. alv. Tillåts den sortens multiklassning kan du också välja på om du vill fokusera på din dvärgiskhet eller ditt jobb, så att säga.

OSE Advanced och Labyrinth Lord Advanced öppnar upp för det här alternativet. Men det är ju också något som enkelt går att yxa till själv. Det är åtminstone intressantare om man kan äta kakan och behålla den. Så alla alver är magiska i grunden och är bra på att slåss. Men kan plocka upp thief eller cleric som extra subclass.

Race-as-class är en total dealbreaker för mig. Det blir för platt och konstruerat och är bara rimligt om syftet är att emulera Sagan om ringen, där varje person i ringens brödraskap är en egen klass. Alla alver är Legolas, alla dvärgar Gimli osv.

Jag tycker det är en praktisk fråga.

Om man vill börja spela klassisk D&D och plockar upp Titan Games D&D och rullar upp några rollfigurer så fungerar 7 klasser alldeles utmärkt för en kampanj eller två. Det handlar inte om att simulera all kombinationer av kunskaper och karaktärer - det handlar bara om att skapa rollfigurer som kompletterar varandra, och alla har styrkor och svagheter.

Helt klart knepigt att det inte finns alver och dvärgar som är präster.

Om man har lite mer ambition kring karaktärernas utveckling så är det såklart mycket mer intressant att kunna kombinera ras med en (eller flera) klasser.

Race-as-class är fit-for-purpose, tills det inte längre är det.

Om man ändå kör med klasser kan man väl lika gärna köra race as class? Känns som att det ligger närmare designpremisserna.

Eller varför inte bara kalla det "pregens", kort och gott.
I BECMI är det ju inga problem att ha två rollpersoner med samma klass i samma grupp.

Min uppfattning om "pregen" är att den kommer med mer "bagage".
Och det vore knepigt att återvanvända en pregen, speciellt i samma grupp.
Men jag kan ha fel.

En pregen är liksom unik till sin karaktär, en klass är just en klass, alltså något många olika unika individer tillhör vilket ger dem likheter och gemenskap.

Räcker det med 6 pjäser i schack?
Räcker det med med 7 whisky-flaskor i en whisky-samling?
Om det fanns 77st unika klasser (inkl Orc-shaman, Gnome-artificer, etc)... är det då något problem med klasser som kommer med bestämd ras?

Back