Vad tilltalar dig i en rollspels-sandlåda?

Zeedox

Hero
Om du ser en pitch från en känd eller okänd spelledare som vill starta en sandlåde-kampanj, vad är det för känslor som väcks? Vad tänker du som är lockande, jämfört med andra rollspelspitchar?

Och som spelledare, vad driver dig att skriva en sådan pitch?

Hojta om jag missat en liknande tråddublett.

(Här tänker jag egentligen inte på en ”öppen kampanj” i stil med West Marches, då dessa inte nödvändigtvis behöver vara sandlådor - de öppna kampanjer jag deltagit i har varit mer styrda av SL. Men kan tänka att det är en lockelse för vissa!)

Vad menar spelledaren med sandlåde-kampanj?
Det är väl första som jag funderar på för sett det tolkas lite olika.

Annars så kollar jag väl på om det utspelar sig i någon intressant värld och om konflikterna som finns i den verkar intressanta. Om det inte finns går jag vidare.

Spelare. Frihet. Göra val och se vart de leder. (Slippa gissa SLs plan, det är jag trött på).

SL. Spänning. Se vad spelarna gör och vart det leder. (Slippa veta slutet från början, det är jag trött på).

Mycket bra sammanfattat. Om jag skulle lägga till något vore det möjligtvis:

Spelare. Att berättelsen får växa fram organiskt och undviker att kännas regisserad.

Mycket bra sammanfattat. Om jag skulle lägga till något vore det möjligtvis:

Spelare. Att berättelsen får växa fram organiskt och undviker att kännas regisserad.
Jag tycker om att spelarna får ta konsekvenserna av sina val, både det onda och det goda. Spelar man förskrivna berättelser faller stora delar av det bort, eftersom vissa saker behöver hända i mer eller mindre en viss ordning. Det blir lätt mycket kvantresar och falska val i den spelstilen.

Typ vad @Skarpskytten och @luddwig säger, men med brasklappen att jag inte använder sandlåda som term utan det är bara rollspel för mig. Preppen kan se lite olika ut beroende på spel, ibland är starkare/tydligare situation och ibland är mer laid back. Men annars prick på exakt allt rollspelande bara.

Det som jag förknippar med en sandlådekampanj, som också lockar mig, är avsaknaden av en förskriven berättelse utan att den växer fram under spel.

Som spelledare vill jag bli överraskad och inte bara leda spelarna genom en snitslad bana.

Back