Vad tilltalar dig i en rollspels-sandlåda?

Zeedox

Hero
Om du ser en pitch från en känd eller okänd spelledare som vill starta en sandlåde-kampanj, vad är det för känslor som väcks? Vad tänker du som är lockande, jämfört med andra rollspelspitchar?

Och som spelledare, vad driver dig att skriva en sådan pitch?

Hojta om jag missat en liknande tråddublett.

(Här tänker jag egentligen inte på en ”öppen kampanj” i stil med West Marches, då dessa inte nödvändigtvis behöver vara sandlådor - de öppna kampanjer jag deltagit i har varit mer styrda av SL. Men kan tänka att det är en lockelse för vissa!)

Vad menar spelledaren med sandlåde-kampanj?
Det är väl första som jag funderar på för sett det tolkas lite olika.

Annars så kollar jag väl på om det utspelar sig i någon intressant värld och om konflikterna som finns i den verkar intressanta. Om det inte finns går jag vidare.

Spelare. Frihet. Göra val och se vart de leder. (Slippa gissa SLs plan, det är jag trött på).

SL. Spänning. Se vad spelarna gör och vart det leder. (Slippa veta slutet från början, det är jag trött på).

Mycket bra sammanfattat. Om jag skulle lägga till något vore det möjligtvis:

Spelare. Att berättelsen får växa fram organiskt och undviker att kännas regisserad.

Mycket bra sammanfattat. Om jag skulle lägga till något vore det möjligtvis:

Spelare. Att berättelsen får växa fram organiskt och undviker att kännas regisserad.
Jag tycker om att spelarna får ta konsekvenserna av sina val, både det onda och det goda. Spelar man förskrivna berättelser faller stora delar av det bort, eftersom vissa saker behöver hända i mer eller mindre en viss ordning. Det blir lätt mycket kvantresar och falska val i den spelstilen.

Typ vad @Skarpskytten och @luddwig säger, men med brasklappen att jag inte använder sandlåda som term utan det är bara rollspel för mig. Preppen kan se lite olika ut beroende på spel, ibland är starkare/tydligare situation och ibland situation som är mer laid back. Men annars prick på exakt allt rollspelande bara.

Last edited:
Det som jag förknippar med en sandlådekampanj, som också lockar mig, är avsaknaden av en förskriven berättelse utan att den växer fram under spel.

Som spelledare vill jag bli överraskad och inte bara leda spelarna genom en snitslad bana.

Jag associerar begreppet sandlåda att det är väldigt mycket upp till spelarna/rollpersonerna att sätta upp sina egna mål. Därför skulle vilka andra som ingår i gruppen blir oerhört mycket viktigare för mig.
Det här är varför sandlådor inte tilltalar mig tror jag. Jag har inte någon spelgrupp där spelarna brinner för att sätta upp egna mål, och då blir sandlådan en suboptimal spelupplevelse.

En röd tråd med sandlåda runtomkring är helt okej, men då har jag ju precis etablerat att sandlådan är på andra plats.

Jag är jätteglad att de som vill ha sandlåda insett detta och att de har en spelgrupp som det fungerar bäst för.

Jag gillar ju sandbox-upplägg, men vet också att det kan vara ett praktiskt problem att det inte finns någon tydlig avslutning. Ett sätt att fixa det, utan att sabba det öppna upplägget alltför mycket, är att planera för något eller flera möjliga slut. Om man sen använder dem är en annan sak.

Ytterligare en invändning som brukar återkomma när det gäller sandbox-upplägg är att en del spelare inte vet vad de ska göra. De blir passiva. Ska man skapa en sandbox som ska funka för många olika spelgrupper, så tror jag att det är bra att ha med någon form av stöd (exempelvis i form av uppdrag eller riktigt påtagliga antagonister).

Last edited:
Fett, då kan vi resa runt, kolla på saker och göra det vi fastnar för. Ett grandiost mål brukar komma ganska snart när man traskar runt och upplever världen.

Som spelledare är all prep i början. Du bygger upp en bit värld i detalj men sedan är du klar.

Last edited:
Back