Vad ställer du för krav på din spelledare?

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Jag nämnde i en annan tråd att jag som spelledare sällan hittat på all fakta före spelmötet startar, och har svårt för att improvisera vissa saker. Kranks kommentar fick mig då att

Gärna som förvarning innan man ens samlas för att spela då, så att t.ex. jag vet att jag inte behöver prioritera just det spelmötet =)
Vilka krav ställer du på din spelledare, tex i nivå av förberedelser? Finns det liksom en miniminivå man bör nå upp till innan man spelleder, i stil med ett körkort?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Ett visst mått av konsekvens, uppriktighet och lyhördhet.

Plus en entusiasm för vad de spelleder. Spelare kan ha kul även om inte SL har det, men generellt har spelare ännu mer kul om även SL har kul.

Det sagt, jag tenderar att föredra spelupplevelsen som kommer från en välpreppad SL. Som spelare föredrar jag nästan full blorb. Men det är inte ett krav. Jag kan ha kul med en spelledare som hittar på mer allterftersom.

Och jag har inga krav på miniminivå. Alla måste börja nånstans.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag vill att spelledaren spelar på relationer mellan saker i fiktionen, inte mellan spelare vid bordet.

Det är tacksamt med realism (intern, extern, konseventalisk, o- …), men viktigaste att det finns ärlighet, uttalat vilken av dessa vi spelar.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Att hen ställer mycket frågor ("När du du dödade goblinbarnet, vad kände du då?"). Lite majevtik kan locka fram spelarnas rollspelande.

Att hen tar ansvar för historien på ett lyhört sätt. Det är karaktärernas historia, men det ska vara utmanande, oväntat och spännande.

Att hen preppar tillräckligt för att kunna improvisera bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag preppar ju själv i princip aldrig när jag spelleder, så det vore ju hyckleri att kräva det när jag blir spelledd! Plus att jag inte gillar prepp; det gör mest spelet oflexibelt. Ser det lite som stödhjul. Men om spelledaren känner att hen behöver det så får hen såklart preppa om hen vill.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Då jag själv är väldigt dålig på regler tycker jag att det är skönt när spelledaren har stenkoll på sånt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
En spelledare som ger riktning eller en situation att agera/reagera mot. Har suttit i en spelgrupp där ingen riktning gavs och det kändes mest som att gruppen vandra runt i ett vakuum där ingen in-put gav out-put. Aldrig mer. Så en spelledare som åtminstone skapar situation eller reagerar på spelgruppens påhitt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Det viktigaste är att hen kan få världen att kännas rimlig och konsekvent. Sen om det är en effekt av prepp, slumptabeller eller god improvisationsförmåga är inte så noga egentligen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Vilka krav ställer du på din spelledare, tex i nivå av förberedelser? Finns det liksom en miniminivå man bör nå upp till innan man spelleder, i stil med ett körkort?
Samma förväntningar som jag ställer på andra medspelare: vara lyhörd mot andra och hyfsat engagerad vid spelbordet.

Absolut inga miniminivåer av förberedelser – några av de bästa spelmötena jag har haft har varit med en spelledare som inte har förberett något alls.

Ser ni spelledaren (främst) som ledare, guide, administratör eller domare?
Så en medspelare med mer ansvar eller delas ansvaret lika? (För annars mer en guide)
Medspelare med särskilda uppgifter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Så en medspelare med mer ansvar eller delas ansvaret lika? (För annars mer en guide)
Ansvaret delas lika. Eller ja, det beror såklart på. Är spelledaren ny och oerfaren medan en av spelarna är erfaren så har den erfarne spelaren mer ansvar. Men i grunden har alla runt bordet samma ansvar för att alla ska ha det trevligt och för hur berättelsen fortlöper. Ju fler spelare vi är desto mindre plats tar spelledaren.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Ser ni spelledaren (främst) som ledare, guide, administratör eller domare?
Fyra ord med väldigt många innebörder beroende på sammanhang =)

Definitivt en medspelare, först och främst. Men en medspelare som tar på sig ett extra tungt administrativt lass, och därför förvisso också förtjänar lite extra auktoritet. Ungefär som när kompisar spelar boll med varandra, och frågar kompisen som satt bredvid och kollade på att bedöma om bollen var inne eller ute. Inte för att den kompisen egentligen har mer auktoritet än någon annan, men de var nog den som var bäst lämpad att se vad som faktiskt hände.

Spelledaren sitter på mer information än spelarna. Och de har eventuellt en passa preppat äventyr. Ja ser det som fullkomligt rimligt att de därför bör ha sista ordet i många fall. Men som jag skrev ovan har jag ett krav på i alla fall en viss nivå av lyhördhet.

Så jag antar mer guide och kanske administratör (i viss utsträckning)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Vilka krav ställer du på din spelledare, tex i nivå av förberedelser? Finns det liksom en miniminivå man bör nå upp till innan man spelleder, i stil med ett körkort?
Såhär nånting: Det jag tycker är allra roligast i rollspel är problemlösning och framför allt mysterielösande, alltså när jag som spelare utmanas i att försöka undersöka och avgöra hur allt hänger ihop. Spelmöten som handlar om det prioriterar jag gärna, även över till exempel rättning av elevarbeten eller premiärer av filmer jag längtat efter.

För att ett scenario ska handla om de sakerna och för mig kännas meningsfullt så behöver de saker vi undersöker vara bestämda på förhand. Det klassiska exemplet är att vi löser ett mordmysterium – då vill jag att det ska vara bestämt innan vi sätter oss vem som är mördaren och hur mordet gick till. För det är det spelmötets aktiviteter kommer att fokusera på. Däremot får SL gärna hitta på nya SLP:er som mejkar sense utifrån de håll spelarna utreder och de saker som redan etablerats, eller dra monsterstats ur valfri kroppsöppning. Om rollpersonerna börjar höra sig för bland grannarna och specifikt vill snacka med en trädgårdsmästare så känns det inte orimligt att någon av grannarna har just en trädgårdsmästare som kan besvara rollpersonernas trädgårdsfokuserade frågor.

Om SL inte förbereder de viktiga bitarna så är det inte nödvändigtvis så att jag tvärvägrar eller blir arg eller så. Men jag kanske prioriterar rättningen av elevarbeten, om jag har en hög med sådana jag egentligen borde ta tag i. Det är helt enkelt så att för mig är en mordgåta med schrödingers mördare inte så intressant, inte så engagerande. Att spela rollspel är fortfarande kul även utan det momentet, men inte lika kul.

På samma sätt kommer jag ytterligare nedprioritera spelmöten ifall vi bara ska hålla på och slåss. Att köra D&D brädspeligt kan vara kul, men jag kommer nog aldrig att prioritera spelmöten i crunchiga rollspel där strid är huvudaktiviteten. Våld är helt enkelt inte så intressant för mig.

Är det här krav? I dunno. Kanske. Jag skulle inte kalla dem det själv.


Annars är väl det enda liksom "krav" jag ställer på SL att hen inte ska vara en röv. Bete sig någorlunda civiliserat, vara en schysst människa liksom. Inte dra transfob-skämt, respektera andras tid, kunna kompromissa, inte höhö-skrocka medan de beskriver att den arabiske SLPns penis är "tjock som en underarm"…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Ser ni spelledaren (främst) som ledare, guide, administratör eller domare?
Osäker på vad du lägger i de olika begreppen. Jag kör förhållandevis traddigt, med en SL som förbereder äventyr som spelarna sedan spelar. Hen är absolut ingen opartisk domare, och hen kanske administrerar själva äventyret och så men behöver inte använda reglerna om hen inte vill. Typ.

Men jag behöver nog lite mer precisa frågor.
 
Top