Nekromanti Vad skulle du vilja spela just nu?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag är också i en rejäl rollspels-svacka just nu, har inte spelat på nästan ett halvår och har egentligen inte saknat det... Men jag vill spela en en Urkrafternas spel-kampanj, en anything goes där man brottas med drakar, har battle of wits med en havsande, förhandlar med Döden, letar efter saker som Gudadräparen, Eilons seende öga och Ledarens stålkrans, vid behov förintar städer, länder och folkslag och har sex med varenda djävla kärleksentitet som finns bara för att se vem som är bäst.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Järn då det är coolt, skönt, hippt och nostalgiskt på rätt sätt. Ett Drakar & Demoner för 2015 typ.

Mutant: Genlab Alfa för man möter en skön setting i en kampanj med driv. Den goda rälsen.

Eon 4 för dess djupa, djupa, djupa värld och för att det är ett smidigt regelsystem som inte längre är överlastat fett och överväldigande.

Noir då något håller på att hända i Sanningsministeriets innersta cirkel.

KULT: Divinity Lost då det är ett av de första skräckrollspelen som lämnar spelarna utmattade och äcklade efter att ha spelat.

Lamentations of the Flame Princess då det är helt galet nypon.

D&D 5e då det är jävligt schysst designat och snabbspelat.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,030
Location
Sthlm
Jag är sugen på:
Vampire 20 year faderallan-lej-samlingsutgåva- pitch: Det är 90-tal, det regnar.

Kult - pitch: Det är 90-tal, det regnar.

Kult - pitch: Det är True Detective.

OSR: read and present land, carcossa, ASE eller nån annan märklig kampanjmiljö. Det är lite olika väder.

Mutant UA: här önskar jag att vi inte var klara med Undergångens Arvtagare, så att Leo Lagun, Gabriel Bartalome, Nikandor Tut, Analysenhet-Niklas och kaninen (rubbiten?) Roger R kunde röja runt på frihetens slätter, mäta omkrets på hål, bekämpa gangsters och starta småföretag. Men det är över.

Call of Cthulhu - Orient Express lådan.

Warhammer FRPG 2:d ed - Spelarna är råttfångare. Pesten sprider sig i Imperiet när Underimperiet går till full attack. Allt är ett jävla helvete. det är lerigt och regnar.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag vill spelleda:

1. Mos Mossel till gamla Mutant
2. Mutant år 0, då jag har satt mig in i reglerna men inte haft tillfälle att spela det ännu
3. Döda Skogen till DoD - kanske med Symbaroum regler
4. En Grönskande Dal till Symbaroum, kanske spelar som one-shot någon gång
5. Treasure Vaults of Zadabad, OSR hexcrawl som jag fick hem från USA i veckan

Tyvärr är nästan allt blockerat av Symbaroum kampanjen för tillfället (eller tyvärr och tyvärr, men det är så det är) men har fungerat på att köra lite one-shots vid sidan av.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Big Marco;n99772 said:
Noir då något håller på att hända i Sanningsministeriets innersta cirkel.
Jasså? Noir var väldigt roligt att spela och spelleda, skulle gärna lägga till det på min lista om jag hade någon bra äventyrsidé
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag vill spela eller spelleda D&D5, i en löst definierad standardfantasyvärld där det finns saker som är fuckin' weird i grottor som inte har någon rimlig logik bakom sig, och i ett system där jag inte är en idiot för att ha en Cape of the Mountebank på mig i stället för en Cloak of Protection.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag får inte så ofta tillfälle att spela så listan skulle kunna göras lång. Två spel som ligger i topp är dock Tunnels & Trolls som jag bara fått testa som hastigast på ett konvent samt Mutant År 0 som många verkar uppskatta. Efter allt Kickstarter-snack är jag också mycket nyfiken på de nya utgåvorna av Saga och Coriolis. Vet dock inte vad jag ska förvänta mig där. Har inte testat föregångarna. Några mer detaljerade önskemål än så har jag inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Fallout. Alltså som rollspel, baserat på Fallout 1s regler och värld. Det gjordes ju ett par pappers-och-pen-varianter på den tiden det begav sig, men de var rätt dåliga (Tyckte jag då) då de bara tog dataspelsreglerna rakt av (inklusive faktiskt procenträkning på skadeavdrag för rustning och sånt) och hade ett par andra konstigheter. Så jag skrev ihop mitt eget.

Det här var mitt första "egna" rollspel. "Egna" i den bemärkelsen att jag tog allt från dataspelet, och dummade bara ner det lite för att det skulle vara lättspelat även utan användande av miniräknare, så istället för både ett procentuellt avdrag och ett fast avdrag på skadan från rustning så blev det bara ett fast avdrag exempelvis. Jag minns inte om jag behöll action points, eller om jag tog bort det. Det var ett väldigt enkelt BRP-igt hack, men vi spelade det ett gäng gånger och hade rätt kul.

Vet inte om reglerna skulle kännas särskilt intressanta idag, men jag lyssnade precis på Don Mcleans "American Pie", vilket var en låt jag upptäckte i samma veva som Fallout så de två är för mig för evigt sammanlänkade nu för tiden och nostalgin bara kom flödande tillbaka =) Tror säkert att Mutant 1-s regler skulle funka kanonbra, eller för all del fria ligans BRP-variant av Å0. Behöver bara hitta på nån cool region att ha som spelvärld.

Det är jag riktigt sugen på just nu.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag fick aldrig spela gamla Coriolis (en deppig prospektör med sin ödla (6 ben) i ett 'hölster' på bröstet samlar damm nånstans), så nya Coriolis! Men om det blir spel i sommar lär det bli moddat (gamla) Götterdämmerung - en vampyr i Edinburgh väntar på sin påle!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vampire i historiska miljöer. Jag är typ alltid, alltid sugen på Vampire. Det är spelet jag alltid velat spela som spelare men aldrig fått tillnärmelsevis så mycket som jag hade önskat.
 

Stibbins

Veteran
Joined
25 Jun 2015
Messages
3
Apocalypse World för att det fortfarande är blad de bästa system (om man är ute efter karaktärs-centrerat spelande) jag stött på. Burning Wheel för att jag vill ta reda på om det slår Apocalypse World och Undying eftersom det verkar vara ett vampyrspel som inte är fullt lika stolpigt som gamla Masquerade.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Rymdhamster;n99967 said:
Fallout. Alltså som rollspel, baserat på Fallout 1s regler och värld. Det gjordes ju ett par pappers-och-pen-varianter på den tiden det begav sig, men de var rätt dåliga (Tyckte jag då) då de bara tog dataspelsreglerna rakt av (inklusive faktiskt procenträkning på skadeavdrag för rustning och sånt) och hade ett par andra konstigheter. Så jag skrev ihop mitt eget.

Det här var mitt första "egna" rollspel. "Egna" i den bemärkelsen att jag tog allt från dataspelet, och dummade bara ner det lite för att det skulle vara lättspelat även utan användande av miniräknare, så istället för både ett procentuellt avdrag och ett fast avdrag på skadan från rustning så blev det bara ett fast avdrag exempelvis. Jag minns inte om jag behöll action points, eller om jag tog bort det. Det var ett väldigt enkelt BRP-igt hack, men vi spelade det ett gäng gånger och hade rätt kul.

Vet inte om reglerna skulle kännas särskilt intressanta idag, men jag lyssnade precis på Don Mcleans "American Pie", vilket var en låt jag upptäckte i samma veva som Fallout så de två är för mig för evigt sammanlänkade nu för tiden och nostalgin bara kom flödande tillbaka =) Tror säkert att Mutant 1-s regler skulle funka kanonbra, eller för all del fria ligans BRP-variant av Å0. Behöver bara hitta på nån cool region att ha som spelvärld.

Det är jag riktigt sugen på just nu.
Jag hittade mina gamla filer. Det jag skrev är inte särskilt bra, men jag glädjer mig åt att jag redan då (när jag var typ sjutton) hade en del åsikter som jag även nu tycker är viktiga så som att man borde kunna spela en äldre person utan att vara helt värdelös, jag har klasser istället för raser (tack, mutant) och jag hade redan då förstått att det inte fanns någon som helst anledning att skilja på manliga och kvinnliga rollpersoner samt att "mitt spel" skulle kunna läsas och spelas av både kvinnor och män (det var nittiotal, okej? På den tiden trodde jag att det bara fanns det ena eller det andra utom i extrema .undantagsfall) och att allt inte måste ha en regelfunktion utan att en del saker istället kan få ageras ut. Men jag var också besatt av skjutvapen, tydligen.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Skulle vilja testa Symbaurum, men har varken spelgrupp eller pengar över i sommar så det får då vänta, sen spelar vi inte så ofta att jag tror det kommer bli av ändå ;( Egentligen skulle jag kunna tänka mig att spela en massa annat också, bara jag får spela. Skulle vilja testa nya mutant också. Suck. ;(
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Skulle vilja spela en landsöverskridande kampanj a la de fördömmdas sista hopp. En kampanj som tar rollpersonerna från Jargien till Muhad genom Tarkas. Eller från Consaber till både Allarin och Colonan. Gärna en ganska räslad kampanj med några intressanta SLP:s som följer med rollpersonerna på denna resa.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Vad som helst.*

Jag har inte spelat rollspel sedan den 10 juli 2014 och börjar bli desperat.**

Om jag fick välja fritt, skulle jag vilja spel(led)a något OSR-spel samt testa DnD5 och AW.

Eller varför inte det där vikingarollspelet som jag gått och tänkt på i flera år? Om det bara fanns ...

*Utom "The Edition that Shall Not be Named".

** Ett olyckligt öde (=min fru fick arbete) har tvingat mig att flytta till Bergen. Det finns en spelförening här, men de spelar på en tid som inte passar småbarnsföräldrar.***

***Men om du som läser detta bor i Bergen (inte "bergen", jag är ingen dvärg) så är det bara att kontakta mig. Jag spelleder gärna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ram;n100328 said:
O ja, mycket trevligt!

Finns det några riktigt bra kampanjböcker i området steampunk space/victorian space? Det är en setting som kittlar väldigt mycket, men jag har inte hittat något riktigt bra.

Kan någon förklara vad som är tjusningen med victorian space/space 1889? Uppenbarligen är det något som jag inte känner till eftersom folk fortsätter att spela det. För mig låter det som en gimmick-grej som snabbt blir lite trist. Ungefär som att spela cowboys som rider på dinosaurier istället för hästar, eller någon liknande blandning. Jag skulle nog vilja spela antingen eller rätt snart. Dvs om jag gillar 1800-tals gentlemen så skulle jag spela sånt, eller om det var för att jag gillade rymden skulle jag spela nåt rymdspel istället.

Jag menar inte att kritisera folk smak. Jag är bara nyfiken på vad det är som är lockelsen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ond bråd död;n100352 said:
Kan någon förklara vad som är tjusningen med victorian space/space 1889? Uppenbarligen är det något som jag inte känner till eftersom folk fortsätter att spela det. För mig låter det som en gimmick-grej som snabbt blir lite trist. Ungefär som att spela cowboys som rider på dinosaurier istället för hästar, eller någon liknande blandning. Jag skulle nog vilja spela antingen eller rätt snart. Dvs om jag gillar 1800-tals gentlemen så skulle jag spela sånt, eller om det var för att jag gillade rymden skulle jag spela nåt rymdspel istället.

Jag menar inte att kritisera folk smak. Jag är bara nyfiken på vad det är som är lockelsen.
För min del: Jag gillar när frontier möter högkultur, när byrokrati möter pragmatism, när politik krockar med verklighet. Victorian för mig är ett "positivt" centralstyre, ordning och reda, lagom mängd sträng kontroll, artiga och välartikulerade personer etc. När dessa personer hamnar i ett nybygge där de i god kolonial anda skall ta konrtoll och förtrycka ursprungsbefolkningen så skapas en smältdegel med händelser och intriger på alla nivåer. Politik, handel, uppror, militärmakt, upptäckande.

Hur kan det INTE vara kul!? :)
 
Top