Nekromanti Vad skulle du vilja spela just nu?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Ja, vad är det du går runt och är sugen på? Är det en kampanj till något favoritspel, ett spel som inte finns än, eller något multiformsscenario med supersmalt tema? Lägg ut de där idéerna du haft med dig ett tag men inte fått något utlopp för!

Coriolis-kickstartern väckt min önskan om att spela en kurtisan på rymdstationen Coriolis. Han har varit en berömd dansare men nu är en föredetting som har knarkskulder och tar kemisk hjälp för att kunna göra framträdanden då och då fast kroppen inte riktigt fixar det. Känslan jag suktar efter är TV-drama, så Hillfolk/DramaSystem vore nog lämpligt system.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den nya kampanjen till Svenska kulter som jag just fick manus på. Sju porträtt av Elvira Wallin. Skrivet av Anders Fager med föfattarvänner (och Organ här på forumet).

Bland det bästa jag läst i kampanjväg på svenska. Kanske den bästa. Ever.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
En fornnörnisk (som krille skulle sagt) kampanj med odd och chainmail där fokuset skiftade mellan plundringsslag och vanligt grott/hex kräl
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jag har två saker jag skulle vilja vara spelare som:
(1) Gatecrasher-arkeolog i Eclipse Phase, helst med något annat system då men lifepath-grejen i Transhuman gör det dugligt att skapa rollpersonerna.

(2) Utpressande hovläkare i en historisk fantasy-kampanj.i Burning Wheel. Mer 1600-1700-tal än neandertals-medeltid.

Som spelledare:
(1) Beer Brewery Turf Wars i BW.

(2) Spinal Tap i Fate Accellerated där approches är döpta efter metal-genrer.

(3) Funderar även på en illa förklädd TMNT-kopia med Mutant: Genlab Alfa.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eon 4 faktiskt. Har gjort gubbar och testat lite fajt, men inte spelat på riktigt än. Verkar trevligt och de har gjort ett bra jobb med att fixa reglerna utan att kompromissa med Eon-känslan. Om det senare är bra eller dåligt är nog en smaksak ;)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Antagligen något av Exalted 2.5, Noir, BtVS, James Bond, Star Wars D6, Star Trek, Twilight 2000 eller Call of Cthulhu som spelledare. Dock med mer eller mindre ändrade (eller totalt ersatt) reglersysten och visst settingsmeckande.

Sedan vad inom dem skulle till viss del bero på ev. spelgrupp. Så mer specifikt än så vet jag inte :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här är en klase rävar jag vill spela:

Yuko Suzuhana, magisk räv i Golden Sky Stories som saknar tiden då folk besökte hennes tempel och faktiskt tyckte om henne. Men nu bryr sig ingen om hennes tempel, för folk är för jäktade och stressade med massor med arbete som de pendlar in.

Visa Marenhide, utomjordisk antropolog med rävsvans som strandats på Jorden för niohundra år sedan i Doctor Who: Adventures in Time and Space och nu börjar få problem med det moderna samhället som gör att det blir mer och mer problematiskt att vara en rävsvansad utomjording som inte riktigt åldras.

Svava, sejdkona i Järn som ser andar precis överallt och därför inte har riktigt alla hästar i stallet i andras ögon. Eller bara är så där förtrollat konstig som man gömmer barnen från. (Och det är Ronjas fel att jag vill spela henne – hennes Hövding-omslag är awesome!)

Sen kan man nog spela någon form av förtrollad räv i Blue Rose också, men vi får se när den boken kommer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Här går jag runt och tycker att jag är lite opepp på rollspel generellt, så det känns lite förvånande att jag tycker många av grejerna som nämnts är sånt jag gärna skulle haka på och spela. :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Finns så mycket!

OSR: Yoon-Suin, Deep Carbon Observatory!, Red and pleasant land, Carcosa, klassiska TSR-moduler, Tekumel etc. etc.

Annat: Mer Mutant År Noll, mer Hillfolk och Dramasystem, tungt dramaspel som berör på ett djupare plan, en riktigt fet Cthulhukampanj till Trail of Cthulhu (kanske en av de klassiska till CoC?), Coriolis etc. etc.

Kul att du tänkte på Hillfolk apropå ditt inlägg i Coriolistråden om att spela såpopera på rymdstation, jag tänkte såklart också på Dramasystem när jag läste det inlägget!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle vilja testa Morwhayle, Järn och en drös OSR i största allmänhet. Med andra ord vill jag ha dramatisk, mystisk fantasy i överflöd. ... Något göttigt monsterjägarscenario i ett got-porrigt Transylvanien skulle också sitta fint.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Flash Gordon & the Warriors of Mongo som landade hemma igår. Flash Gordon-rollspelet från 1977 av Lin Carter & Scott Bizar.

Något längre i någons hemmabyggda OSR-kampanj. Mer fokus på NPCs och relationer än dungeoncrawl och save or die. Kanske ett expanderat Into the Odd. Kanske med magi från Wonders & Wickedness. Kanske i Yoon-Suin.

Backswords & Bucklers. Eller bara dess Tavern Trawling flyttad någon annanstans. Kanske till den mörka framtiden 2013 i Cyberpunk, kanske till rymden i Diverse Alliance of Nice Guys.

Hillfolk i kampanjform. Kampanjen? Vampire, Stockholm by Night!

Kult, Divinty Lost.

Call of Cthulhu sittandes i ett växthus ute i Huddinge.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Något långsamt, med tid att utveckla en protagonist och dennes relationer, som utmynnar i existentiell ångest och rädsla för det egna.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Mutant Chronicles rätt och slätt.

Ja, Järn ligger rätt högt upp på listan just nu iofs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag har definitivt fått en nyväckt intresse för Coriolis, där jag skulle vilja spela en klassisk "åka runt med ett skepp"-kampanj. För jag har i princip inte spelat några sådana kampanjer och Coriolis känns som en smarrig värld att göra det i. Jag skulle nog spela någon form av mystiker, tänker jag mig.

Jag skulle också vilja spela ett välskrivet Agatha Christierollspel, som utspelar sig någonstans mellan 1920 och 1960 och där varje äventyr är ett closed room mystery.

Jag skulle också vilja vara spelare i Rotsystem nån gång, och utföra ett inbrott eller lösa ett mysterium eller utforska Grönskan. Tyvärr känner ju jag redan till alla coola episka hemlisar i spelet och hur dess huvudkampanj kommer att bli (typ), så lite av det roliga faller bort.

Jag skulle också vilja vara spelare i en More than Human: 1987-kampanj. Men, får jag väl erkänna, eventuellt med ett annat system eller med en SL som kan hantera större delen av systemet själv.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag är för närvarande i en rollspelssvacka förvisso. En sån där som kommer ibland. Men jag skulle gärna spela en halvcasual D&D-esque kampanj när den går över. Fortfarande beer and pretzels men seriöst spel "in game". Lite mindre slentriankannibalism så att säga. Öppen story och ett bra världsbygge. Fokus på upptäckande och dynamik mellan grupper.

Ser liksom Arfert också framemot att spela Sju Porträtt av Elvira Wallin. Skulle nog inte vara helt oäven att lira en eller två scenarier Call of Cthulhu i väntan på denna. Alternativt en kortkampanj.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Vill komma igång med min planerade intrigkampanj i Thalamur NU, med Eon 4 som regelsystem. Tvingar mig att ge mig till tåls så att jag hinner förbereda mer och har tillgång till magiregler.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Alldeles för många som vanligt. Just nu är det Coriolis, Mutant år noll och Symbaroum som ligger extra varmt om hjärtat men bubblare som Vampire och Nights blacks agents.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
kloptok;n99724 said:
Kul att du tänkte på Hillfolk apropå ditt inlägg i Coriolistråden om att spela såpopera på rymdstation, jag tänkte såklart också på Dramasystem när jag läste det inlägget!
Jag tänkte så klart på Hillfolk redan innan jag skrev det inlägget, men jag tyckte jag skulle passa på att fråga i alla fall. Jag hade funderingar på att göra ett Coriolis-orakel redan för några år sen med samma typ av spel i åtanke. Hillfolk skulle passa ännu bättre än Archipelago. :)
 
Top