Vad ska jag göra med piruett.se?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Vad f-n ska jag göra med min blogg?

Jag funderar på att börja blogga igen, kanske, eventuellt men piruett känns som en så tung och obekväm ryggsäck. Kan liksom inte komma vidare med den. Men det känns också svårt att göra något annat medan den existerar. OCH det känns trist att radera den (även om alla inlägg ink kommentarer finns på waybackmachine).

Egentligen är väl detta två frågor. Vad ska jag göra med min blogghistorik och vad ska jag göra med domänen?

Kanske använda piruett.se till något helt annat, och så får folk som vill veta vad jag tyckte om Alver i Chronopia gå till internet archive.

Några punkter:
- Pallar inte Wordpress längre. Vilken bloat det blivit genom åren.
- Gillar tanken med ”smol internet”.
- Behöver någonstans att dumpa saker jag tänker på och grejer jag skrivit. Twitter fyllde den funktionen ett tag, men nu orkar jag inte med något textbaserat socialt medie öht. De är tråkiga allihop.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Behåll alla gama inlägg – särskilt Sinkadusmåndag är en kulturgärning som inte bör raderas. Någonsin!
Lägg allt i en arkivavdelning om du vill, och starta med nya grejer. Men låt det gamla finnas kvar någonstans. Om inte annat tror jag Rollspelsverket kräver detta!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Sinkadusmåndag är en riktig kulturgärning och borde verkligen behållas! Vill du inte ha dem på bloggen längre tycker jag att de borde komma i bokform! Eller på pdf, kanske via något av Sveriges rollspelsförlag eller på Scenariobiblioteket.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
... eller på Scenariobiblioteket.
Ingen dum idé! Jag tänker ju att scenariobiblioteket ska bredda till att inte bara vara äventyr, och en sån här sak skulle jag kunna lägga upp.

Ett annat alternativ kan ju vara att skapa en tråd här för varje Sinkadusmåndag.

Båda alternativen är visserligen "dåliga" eftersom de är beroende av att någon annan håller själva platsen där texterna ligger vid liv.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Med tanke på den guldålder som drog igång ungefär samtidigt som du lade bloggandet på hyllan, så borde det finnas mängder med rollspelsrelaterade saker att skriva om? Det är klart att du kan lägga de gamla inläggen i ett arkiv, men ser samtidigt inte vad just det spelar för roll. Det viktiga är att fortsätta med dina sylvassa recensioner*.

EDIT: (* att du fortsätter blogga på piruett.se alltså)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tror det beror på hur du känner inför tanken att posta på Piruett. Känns det inspirerande att få fortsätta eller är det tvärtom mer belastande med bagaget? I så fall tycker jag du ska börja på något nytt, under en ny titel. Det gamla kan gott ligga kvar om det inte kostar dig för mycket.

Jag håller med om att wordpress är kasst nu (själv har jag bara en liten magicblogg hostad på wordpress.com med reklam och skit, men det är bara för att jag har noll ambitioner och inte orkar flytta). Jag har haft lite lösa tankar på en rollspelsblogg och undersökte plattformsmarknaden, och det finns en del okej alternativ med fina, statiska små sidor som inte är så dyra. Exempelvis blot.im.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
(Parentetiskt: Jag håller helt med om att Wordpress är en bloatad röra. Jag tycker att det borde finnas en typ lättviktig fork eller typ databas-kompatibel ersättare som bara är typ en… basic bloggmotor med richtext-redigering och enkla teman, kanske stats. Kanske gjort i något modernare än PHfuckingP. Men det är lite som att jag önskar mig en mer lättviktig CMS än typ Joomla, som gör exakt de saker jag vill att den ska göra och inget mer. Men varje gång jag ger mig ut på jakt efter de här sakerna leder de mig bara till självdestruktiva funderingar av typen "nej, det finns inget, jag borde kanske bygga nåt själv, hur svårt kan det vara?")
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Med tanke på den guldålder som drog igång ungefär samtidigt som du lade bloggandet på hyllan, så borde det finnas mängder med rollspelsrelaterade saker att skriva om? Det är klart att du kan lägga de gamla inläggen i ett arkiv, men ser samtidigt inte vad just det spelar för roll. Det viktiga är att fortsätta med dina sylvassa recensioner*.

EDIT: (* att du fortsätter blogga på piruett.se alltså)
Det jag gillade var att det var en serie recensioner av grejer som legat ett tag och därför fått en delvis annan betydelse. Borde det inte gå att göra något liknande med gamla äventyr till svenska rollspel? Äventyrsmåndag? Mutant-måndag?
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
och det finns en del okej alternativ med fina, statiska små sidor som inte är så dyra. Exempelvis blot.im.
Alternativ på jag kikar på mer eller mindre seriöst:
Blot.im verkar väldigt trevligt. Man bara slänger saker i en folder och så blir det en bloggpost.

Jag känner generellt att jag vill bort från stora plattformar. Betalar heller nån liten aktör 1000 kr/år än wordpress 400 kr/år.
[
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Jag tror det beror på hur du känner inför tanken att posta på Piruett. Känns det inspirerande att få fortsätta eller är det tvärtom mer belastande med bagaget? I så fall tycker jag du ska börja på något nytt, under en ny titel. Det gamla kan gott ligga kvar om det inte kostar dig för mycket.
Det känns mest belastande, faktiskt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag tycker det är synd att stänga ned en existerande blogg. Sluta skriv i den om du känner dig ”färdig” med just Piruett, men låt bloggen ligga uppe. Det är den typen av innehåll som är bra, men i förkrossande minoritet, på internet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag instämmer i tanken på att migrera det gamla materialet till arkiv.piruett.se och börja om på ny kula på "vanliga" piruett.se
 
Top