Mycket av mina önskerollspel är rymdrollspel, märker jag.
Jag vill ha ett
episkt galaxdrama, där rollpersonerna är skitmäktiga typer i toppen av adelshierarkin i ett galaktiskt kejserligt hov med massor med konspirationer. De behöver nödvändigtvis inte vara varandras vänner, men istället för att slå på varandra (man kan ju inte ha adligt blod på sina händer) så skickar de spioner mot varandra, eller krigsflottor, eller använder någon av hemligheterna man har för att utpressa varandra. Typ Rome eller Game of Thrones i rymden.
Jag vill ha
Det var en gång… rymden, där man spelar nykläckta rymdpoliser från planeten Omega som löser problem på allehanda planeter och får kontakt med primitiva infödingar och lär dem stuff, samtidigt som man försöker neutralisera de onda Cassiopeianerna som försöker exploatera allt de kan, samtidigt som det finns spår av någon underlig robotcivilisation som är allierade med Cassiopeia men som har sin egen agenda.
Jag vill ha ett
rymdgudarollspel, där man spelar äkta Von Dänikenska "gudar" från yttre rymden som har närmast oändlig makt genom teknologi så avancerad att den närmast är magi. Typ Marvels Thor, ungefär.
Jag vill ha tillbaka
The Babylon Project från Wireframe Productions/Chameleon Eclectic, för som Babylon 5-rollspel är det fortfarande oöverträffat.
Jag vill ha ett
Star Wars-rollspel som inte lider av häftighetsinflation, inte har levels och inte har specialtärningar. Häftighetsinflationen i Star Wars d6 går iofs att parera genom att inte använda några såsböcker, men då försvinner ju typ 90% av utgivningen. D20/Saga-utgåvan och FFGs version straffar ut sig själva på sitt sätt, men inte lika hårt.
Jag vill ha ett
Doctor Who-rollspel. Som tur är finns det ett.
Jag vill ha
Spice&Wolf RPG, ett rollspel där det inte spelar så stor roll huruvida man är vanliga dödliga köpmän eller flerhundraåriga skördevarggudinnor eftersom man inte förväntas slåss alls i spelet, utan snarare löser problem med list och chutzpah istället. Det blir ett av undantagen från rymdrollspelen.