Nekromanti Vad saknar du för typ av rollspel eller spelsystem rollspelshobbyn?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Vilken typ av rollspel eller spelsystem saknar du i rollspelshobbyn dvs vilket rollspel eller spelsystem vill du se i framtiden?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ett spel, eller ett äventyr, som klarar av att simulera en riktig storskaligt konspiration under ett par dagar eller någon vecka. Nyhetsflöde, händelser i omvärlden, brottsplatser så pass högupplöst att spelarna kan leta var de vill och få feedback från spelet, osv.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Ett system som stödjer
Post apokalyptic (törst, hunger, trötthetsregler)
Taktiska stridsregler för både närstrid och avståndsstrid
superkrafter
Och det ska vara så enkla regler som möjligt
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
APM;n103271 said:
Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
På engelska finns det säkert. Tunnels & Trolls? Barbarians of Lemuria? Labyrinth Lord? Mini Six med D6 Fantasy?

På svenska: Morwhayle? Fantasy?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mycket av mina önskerollspel är rymdrollspel, märker jag.

Jag vill ha ett episkt galaxdrama, där rollpersonerna är skitmäktiga typer i toppen av adelshierarkin i ett galaktiskt kejserligt hov med massor med konspirationer. De behöver nödvändigtvis inte vara varandras vänner, men istället för att slå på varandra (man kan ju inte ha adligt blod på sina händer) så skickar de spioner mot varandra, eller krigsflottor, eller använder någon av hemligheterna man har för att utpressa varandra. Typ Rome eller Game of Thrones i rymden.

Jag vill ha Det var en gång… rymden, där man spelar nykläckta rymdpoliser från planeten Omega som löser problem på allehanda planeter och får kontakt med primitiva infödingar och lär dem stuff, samtidigt som man försöker neutralisera de onda Cassiopeianerna som försöker exploatera allt de kan, samtidigt som det finns spår av någon underlig robotcivilisation som är allierade med Cassiopeia men som har sin egen agenda.

Jag vill ha ett rymdgudarollspel, där man spelar äkta Von Dänikenska "gudar" från yttre rymden som har närmast oändlig makt genom teknologi så avancerad att den närmast är magi. Typ Marvels Thor, ungefär.

Jag vill ha tillbaka The Babylon Project från Wireframe Productions/Chameleon Eclectic, för som Babylon 5-rollspel är det fortfarande oöverträffat.

Jag vill ha ett Star Wars-rollspel som inte lider av häftighetsinflation, inte har levels och inte har specialtärningar. Häftighetsinflationen i Star Wars d6 går iofs att parera genom att inte använda några såsböcker, men då försvinner ju typ 90% av utgivningen. D20/Saga-utgåvan och FFGs version straffar ut sig själva på sitt sätt, men inte lika hårt.

Jag vill ha ett Doctor Who-rollspel. Som tur är finns det ett. :cool:

Jag vill ha Spice&Wolf RPG, ett rollspel där det inte spelar så stor roll huruvida man är vanliga dödliga köpmän eller flerhundraåriga skördevarggudinnor eftersom man inte förväntas slåss alls i spelet, utan snarare löser problem med list och chutzpah istället. Det blir ett av undantagen från rymdrollspelen.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
APM;n103271 said:
Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
Ta en titt på mitt Oriak. Färdighetsbaserat och traditionellt men med en hel del nyskapande.

http://spelet-oriak.blogspot.se/
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ett spel som nyttjar datorer på ett superbra sätt. Striderna skulle vara som i jagged alliance-serien och all möjlig skit skulle gå att slumpa fram i en handvädnning. Bilder på npcs m.m.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag saknar framförallt ett spel om typ kändisar och skvallerblaskor eller kanske mordmysterium à la Mankell, som använder lite färgglada kort och har regler som kan förklaras på fem minuter för människor som aldrig spelat rollspel förut, och som är färdigspelat på en timme. Ett spel som min mamma och mina ickenördiga vänner skulle kunna tänka sig att spela.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
APM;n103271 said:
Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
Saga! :D
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,083
Location
Tindalos
Anchorman;n103279 said:
Ett system som stödjer
Post apokalyptic (törst, hunger, trötthetsregler)
Taktiska stridsregler för både närstrid och avståndsstrid
superkrafter
Och det ska vara så enkla regler som möjligt
Vill du ha allt det i ett spel eller nöjer du dig med tips?

Postapoc med bra överlevnadsregler finner du i första Twilight 2000. Reglerna har även ett stridssystem som på den tiden var lite säreget. Skadesystemet kan lätt justeras.

Taktiska stridsregler finner du i det eminenta svenska spelet Classified Information. Enkelt system och kan vara bra grund rollspel i nutid. Ladda ner eller köp pappersvarianten för en spottstyver på http://classifiedinformation.se/
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Anchorman;n103279 said:
Ett system som stödjer
Post apokalyptic (törst, hunger, trötthetsregler)
Taktiska stridsregler för både närstrid och avståndsstrid
superkrafter
Och det ska vara så enkla regler som möjligt
Mutant år Noll. Förutom möjligen punkt två.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,083
Location
Tindalos
Saknar ett svenskt komplett agentrollspel i nutid med utgångspunkt i Sverige. Tänk Carl Hamilton, Jason Bourne, Anton Modin eller liknande dunkla figurer. Classified Information är en bra grund men jag saknar stoffet med organisationer och konspirationer att bygga på. Kanske är något att skriva på...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,083
Location
Tindalos
Krille;n103296 said:
Mycket av mina önskerollspel är rymdrollspel, märker jag.

Jag vill ha ett episkt galaxdrama, där rollpersonerna är skitmäktiga typer i toppen av adelshierarkin i ett galaktiskt kejserligt hov med massor med konspirationer. De behöver nödvändigtvis inte vara varandras vänner, men istället för att slå på varandra (man kan ju inte ha adligt blod på sina händer) så skickar de spioner mot varandra, eller krigsflottor, eller använder någon av hemligheterna man har för att utpressa varandra. Typ Rome eller Game of Thrones i rymden.
Fading Suns ligger bra till för detta. Kanske inte så ingående som du vill beskriva det hela men det är inte svårt att skapa en högadlig kampanj då FS till stor del bygger på dessa delar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,083
Location
Tindalos
Finns det något bra pölsystem med T10:or som inte är White Wolfs system?

Hade gärna sett ett system med endast T10:or. Kan vara ett "normalt" BRP-system också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Ett swaschbucklande weird horror/alkemispel som utspelar sig i väst- och centraleuropa runt år 1600 med enkla regler - någonstans mellan BoL och Savage Worlds, inkl. enkla men roliga regler för alkemi och för fäktning.

Ett folkvandringsspel inspirerat av folksagor, mytsagor och Prins Valiant, där hövdingens hall är den naturliga mötesplatsen , och furstliga gåvor huvudvaluta. Enkla, heroiska regler.

Ett progressivt Sword and Sorcery-spel a la Elric, med lovecraftiansk skräck, fundamentalt omänskliga (oanimaliska...) fantasyfolkslag och mycket demonologi och hårdrock. Oförlåtande trolldoms- och korruptionsregler.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,083
Location
Tindalos
Peter;n103351 said:
Ett swaschbucklande weird horror/alkemispel som utspelar sig i väst- och centraleuropa runt år 1600 med enkla regler - någonstans mellan BoL och Savage Worlds, inkl. enkla men roliga regler för alkemi och för fäktning.
7th Sea eller vad det nu heter - kanske...?

Peter;n103351 said:
Ett progressivt Sword and Sorcery-spel a la Elric, med lovecraftiansk skräck, fundamentalt omänskliga (oanimaliska...) fantasyfolkslag och mycket demonologi och hårdrock. Oförlåtande trolldoms- och korruptionsregler.
Vad innebär progressivt i denna formuleringen? Stormbringer - inte så progressivt men spelet finns ju redan. Nya kommande Conan kanske?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
PAX;n103356 said:
Vad innebär progressivt i denna formuleringen? Stormbringer - inte så progressivt men spelet finns ju redan. Nya kommande Conan kanske?
I Elric-böckerna är ju Elric en rebell mot sitt eget samhälles traditioner och mot ödets styrande hand. Dessutom är han en drift med fantasystereotyper och beefcakehjältar a la Conan. Det är egentligen inte det politiska innehållet jag är ute efter (Moorcock är väl någon sorts anarkist) utan den edgiga känslan. Mervyn Peake har det också i viss utsträckning - en drift med konventioner och överdrivet konservativa samhällen. En sorts satirfantasy.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Ett rollspel som gör det lätt att tillsammans skapa och rollspela i ett Twin Peaks inspirerat samhälle där det finns oändligt med trådar att nysta i men ett makabert mord är huvudproblemet. Rollpersonerna är poliser eller FBI-agenter.

Ett nytt KULT med regler som fokuserar på annat än puffradoller. Detta verkar ju vara på G, sjukt nyfiken!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,083
Location
Tindalos
Peter;n103358 said:
I Elric-böckerna är ju Elric en rebell mot sitt eget samhälles traditioner och mot ödets styrande hand. Dessutom är han en drift med fantasystereotyper och beefcakehjältar a la Conan. Det är egentligen inte det politiska innehållet jag är ute efter (Moorcock är väl någon sorts anarkist) utan den edgiga känslan. Mervyn Peake har det också i viss utsträckning - en drift med konventioner och överdrivet konservativa samhällen. En sorts satirfantasy.

Ok. Fick för mig att du var ute efter ett progressivt spelsystem. Länge sen jag läste Stormbringer men har för mig att Chaosium fångade världen bra.
 
Top