Nekromanti Vad saknar du för typ av rollspel eller spelsystem rollspelshobbyn?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Peter;n103351 said:
Ett swaschbucklande weird horror/alkemispel som utspelar sig i väst- och centraleuropa runt år 1600 med enkla regler - någonstans mellan BoL och Savage Worlds, inkl. enkla men roliga regler för alkemi och för fäktning.
Det sjätte inseglet! Det har enkla men roliga regler för allt (eftersom allt löses med samma regler). :)

Ett folkvandringsspel inspirerat av folksagor, mytsagor och Prins Valiant, där hövdingens hall är den naturliga mötesplatsen , och furstliga gåvor huvudvaluta. Enkla, heroiska regler.
Hillfolk!

Ett progressivt Sword and Sorcery-spel a la Elric, med lovecraftiansk skräck, fundamentalt omänskliga (oanimaliska...) fantasyfolkslag och mycket demonologi och hårdrock. Oförlåtande trolldoms- och korruptionsregler.
In a Wicked Age!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n103349 said:
Fading Suns ligger bra till för detta. Kanske inte så ingående som du vill beskriva det hela men det är inte svårt att skapa en högadlig kampanj då FS till stor del bygger på dessa delar.
Jag har kikat på det. Det saknar tyvärr stöd för intriger mellan rollpersoner alls. Man kan spela högdjur, men helst inom samma ätt, eftersom spelet är rätt trad och funkar bäst i spelgrupper som samarbetar mot gemensamma fiender. Det hanterar inte sociala konflikter mellan rollpersoner (eller för den delen rymdkonflikter) annat än det traditionella "men sånt rollspelar man ju". Och det slutar allt för lätt i "men då slår jag honom". Dessutom är det för mycket rostkänsla i världen då man tappat bort en massa teknologi.

Så nära, men egentligen miss med flera ljusår.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ett folkvandringsspel inspirerat av folksagor, mytsagor och Prins Valiant, där hövdingens hall är den naturliga mötesplatsen , och furstliga gåvor huvudvaluta. Enkla, heroiska regler.
Det beror på vad man menar med heroiska regler... men Järn och Saga är där och nosar, samt RQ6.

(...för att jag personligen inte tycker hjältar som är superhjältar är ett dugg heroiskt.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fast Järn, Hillfolk och i viss mån RQ6 upplever jag som helt väsenskilda, trots att spelmiljön kan vara snarlik. I dessa spel handlar det om klanen, samhället i en hård järnåldersmiljö. Det finns ett etnografiskt, jordnära anslag med en ganska detaljerad beskrvining av klanen eller samhället eller kulten, som nästan blir en rollperson i sig. (Krille kan säkert rätta mig...!) Detta är också grymt fräckt (och jag har RQ6 och är en Järnbacker)

Det jag menar med heroisk är att rollpersonerna är hjältar vid en furstes hall. De har heroiska attribut och bakgrunder snarare än superhjälteförmågor. Tänk Beowulf. Tänk Prins Valiant. Och de fungerar i en hedersekonomi baserad på gåvor och hjältedåd som ger dem en anledning att äventyra. Om man skulle jämföra med klassisk dungeoncrawl så är hallen motsvarigheten till värdshuset, och jarlens gåvor till RP motsvarigheten till skatter av guldmynt och magiska artifakter.

Och slutligen så skulle jag verkligen vilja rollspela i Myrkvidr - förlagan till Mörkmården. Den djupa skog som skiljer Franker från Hunner. För mig har romarrikets fall och folkvandringstid allt - ruinerna av ett fallet imperium, krigiska stammar, rövare i skogarna (bacaudae), mytomspunna hjältar och stäppkrigare.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Mumindalen RPG. Det ska ha regler för att spela sådant som trollkarlens hatt och farlig midsommar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
LUKAS! Har du inte fått färdigt Mumin-hacket av APOC-world än?

Snow;n103373 said:
Mumindalen RPG. Det ska ha regler för att spela sådant som trollkarlens hatt och farlig midsommar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Trots att strid är en så stor del av de flesta rollspelssystem så saknar jag ett spel där striderna faktiskt är kul att spela.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag vill ha ett spel som är väldigt simulatoriskt, där alla regler (i synnerhet för rollpersonerna) skall vara ganska detaljerade och allomfattade, där även små nyanskillnader är viktiga. Det ska kräva minimalt med bedömningar eller tolkningar utan sådan skall vara inbyggt i systemet på ett sätt som känns rimligt och naturligt. Reglerna skall också vara intuitiva och väldigt enkla. Det grundläggande regelsystemet skall inte ta upp mer än två-tre A4-sidor, med kanske ytterligare 10 sidor beskrivning av saker (typ färdighetsbeskrivningar, grundegenskapsbeskrivningar) och ytterligare kanske 10 sidor med "tillbehör" (så som utrustningslistor). Allting måste dessutom vara väldigt lätt att modda och husregla för att kunna anpassas till olika settings.

Jag är fullkomligt medveten om att kraven är fulla av motsägelser och att det nog aldrig kommer att gå att göra ett spel som helt uppfyller mina önsknignar utan en massa kompromisser.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett fantasyspel där magi faktiskt känns magiskt.
Kort sagt där spelarna saknar kontroll och inte riktigt vet vad som ska hända om de använder magi.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
anth;n103391 said:
Ett fantasyspel där magi faktiskt känns magiskt.
Kort sagt där spelarna saknar kontroll och inte riktigt vet vad som ska hända om de använder magi.
Menar du som dungeon crawl classic, med slumptabell för varje besvärjelse?

Känns i och för sig inte så magiskt. Mest bara random.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja ha ett ninjafantasyrollspel. Ett spel där man tillåts vara ascool och speciell på det där Ninja Scroll- eller Rurouni Kenshin-sättet, utan att behöva bli pådyvlad en massa culture gaming-bjäfs, i ett övernaturligt Japan med tengu och bakemono och oni. Hittills har de femtielva andra japan-rollspelen inte levererat det (så ni behöver inte tipsa om Legend of Five Rings, Kagematsu eller ens Land of Ninja).

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n103392 said:
Menar du som dungeon crawl classic, med slumptabell för varje besvärjelse?

Känns i och för sig inte så magiskt. Mest bara random.
Det är svårt att sätta fingret på, men i bra fantasylitteratur väcker magi förundran. Det är denna känsla som jag saknar i rollspel.
I DnD/OSR är det häftigt med magiker som använder magic missile eller fireball, men graden av förundran är exakt noll då alla vet precis vad som ska hända.

Jag tycker slumptabellerna i DCC är charmiga, men som du säger så känns de mer slumpmässiga än att väcka förundran.

I nästan alla versioner av DnD har det någon gång funnits något som kallats Wild Magic.
Här börjar vi närma oss känslan som jag är ute efter, men jag tycker inte riktigt att det når ända fram.

I andra rollspel, som GURPS, är trollformler färdigheter och man måste slå för att lyckas använda magi. Detta är inte myckt bättre än DnD. Man vet ju vad som kommer att hända: antingen lyckas man eller så misslyckas man.

Det kan bli lite intressant om man har med fummel och perfekta slag, men jag kommer inte på något bra systemm just nu.

Man kan även använda system där magi är farligt: som paradox i Mage, Sorcerers i Conan eller dark points i STAR WARS. Men det ger mer en känsla av skräckblandad förtjustning och inte den känsla av förundran som jag är ute efter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Krille;n103396 said:
Jag skulle vilja ha ett ninjafantasyrollspel. Ett spel där man tillåts vara ascool och speciell på det där Ninja Scroll- eller Rurouni Kenshin-sättet, utan att behöva bli pådyvlad en massa culture gaming-bjäfs, i ett övernaturligt Japan med tengu och bakemono och oni. Hittills har de femtielva andra japan-rollspelen inte levererat det (så ni behöver inte tipsa om Legend of Five Rings, Kagematsu eller ens Land of Ninja).
Ninjarollspel är förvånansvärt få, med tanke på den enorma kulturella dragningskraft ninjor har på nördar. Jag vill också ha ett, men jag vill nog ha ett väldigt annorlunda spel jämfört med vad du vill ha. Jag lirade en säsong PTA med amerikanska tonårsninjor och den var helt fantastisk.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Krille;n103296 said:
Jag vill ha Det var en gång… rymden, där man spelar nykläckta rymdpoliser från planeten Omega som löser problem på allehanda planeter och får kontakt med primitiva infödingar och lär dem stuff, samtidigt som man försöker neutralisera de onda Cassiopeianerna som försöker exploatera allt de kan, samtidigt som det finns spår av någon underlig robotcivilisation som är allierade med Cassiopeia men som har sin egen agenda.
Agreed! Man hade förhoppningen att Sci-Fi! skulle fylla det här hålrummet men ICKE! :(
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
PAX;n103347 said:
Saknar ett svenskt komplett agentrollspel i nutid med utgångspunkt i Sverige. Tänk Carl Hamilton, Jason Bourne, Anton Modin eller liknande dunkla figurer. Classified Information är en bra grund men jag saknar stoffet med organisationer och konspirationer att bygga på. Kanske är något att skriva på...
Skuggornas Mästare?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Magnamund;n103427 said:
Skuggornas Mästare?

Vet faktiskt inte då jag inte har läst spelet. Fick en känsla av att SM är något annat. Aliens och mystik. Inget som platsar i min tankebana om ett spionrollspel. Det finns naturligtvis redan liknande spel men inget med svensk bakgrundshistoria. Classified Information som jag nämnde tidigare står sig mycket bättre mot vad jag önskar. Ska nog ta en ny genomläsning av systemet och kanske baka ihop en ordentlig story.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
PAX;n103429 said:
Vet faktiskt inte då jag inte har läst spelet. Fick en känsla av att SM är något annat. Aliens och mystik. Inget som platsar i min tankebana om ett spionrollspel. Det finns naturligtvis redan liknande spel men inget med svensk bakgrundshistoria. Classified Information som jag nämnde tidigare står sig mycket bättre mot vad jag önskar. Ska nog ta en ny genomläsning av systemet och kanske baka ihop en ordentlig story.

Ja, nya Skuggornas har ett mindre jordnära fokus och mer superhjältar som reser i tiden och slåss med häxor.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
APM;n103271 said:
… jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
Precis som Björn Wärmedal så tycker jag det låter som du ska kika på Saga. Till skillnad från Björn tänker jag kosta på mig att ge dig ett par länkar:

HÄR hittar du Sagas regler, allihop faktiskt, det enda som saknas är ett monsterkapitel. Direktlänk till pdf.
HÄR hittar du lite stats för alver och dvärgar samt några andra klassiska eller halvklassiska fantasyvarelser som inte finns med i Saga i vanliga fall.

Ta en titt. Kanske är det i slutändan för likt Drakar och Demoner för att de ska vara vad du vill ha.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
PAX;n103350 said:
Finns det något bra pölsystem med T10:or som inte är White Wolfs system?

Hade gärna sett ett system med endast T10:or. Kan vara ett "normalt" BRP-system också.
Varför vill du ha T10or? Finns det något egenvärde i det?
 
Top