DoD Vad måste vara med?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag vill ha både gullegull och nattsvart ångest där fattiga barn trängs längs gyttjiga gatstumpar tiggandes marackel av självgoda guldberlocks pråliga hjältar. Brinnande skogar av silverlind i fjärran. Döende jättar och magiker som bränns på bål av uppretade religiösa Enkifanatiker
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag vill ha både gullegull och nattsvart ångest där fattiga barn trängs längs gyttjiga gatstumpar tiggandes marackel av självgoda guldberlocks pråliga hjältar. Brinnande skogar av silverlind i fjärran. Döende jättar och magiker som bränns på bål av uppretade religiösa Enkifanatiker
Hallå där, Enkifanatiker bränner inte magiker på bål!


...de dränker dem i grunda gölar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag hoppas på många spelledarpersoner av politiska och religiösa ledare som gör det lättare att göra äventyr på lite större nivå.
Vi lägger stor vikt vid aktörer, framför nationer. Det är hos strukturer och individer som makten finns. Berendien, Krun och Zorakin må vara tidigmoderna nationer men de är inte länder så som vi tänker oss dem idag. Det är en viktig skillnad för oss.

Det sagt går vi inte i detalj in på maktstrukturer i varje region men det är det perspektivet vi har.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Obskyra sekter, tycker inte att Rabdo Rana ska vara den enda sekten som bildades utav Inashtaars påhälsning i dödsriket.
Tycker att till exempel det kan finnas en extrem helarsekt som räddar folk undan döden. Rusar in på slagfält och bara tokhelar
 

Noscapio

Veteran
Joined
8 Nov 2023
Messages
5
Tyckte mig se Tyros på kartan? Kommer högfärdiga kimzôner glida runt i feta skepp i nya EA?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tyckte mig se Tyros på kartan? Kommer högfärdiga kimzôner glida runt i feta skepp i nya EA?
Vi har en lite annan variant av Felicien. Enkelt uttryckt kan man säga att Felicien har ingått ett förbund med Joriska stadsstater (resterna av Jorpagna, typ) i något som kallas Feliciska edsförbundet. Det är inte en konfliktfri allians men utgör en av Kopparhavets främsta maktgrupper. De har sina fingrar med i det mesta som rör såväl handel som kaparverksamhet.
 

Noscapio

Veteran
Joined
8 Nov 2023
Messages
5
Vi har en lite annan variant av Felicien. Enkelt uttryckt kan man säga att Felicien har ingått ett förbund med Joriska stadsstater (resterna av Jorpagna, typ) i något som kallas Feliciska edsförbundet. Det är inte en konfliktfri allians men utgör en av Kopparhavets främsta maktgrupper. De har sina fingrar med i det mesta som rör såväl handel som kaparverksamhet.
Så länge som felicierna är viljestarka, kattdyrkande och lite matriarkala så är jag nöjd!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ja, alltså mycket av det som skrevs om Felicien i den gamla Ereb Altorboxen ligger utanför det material vi har fått medgivande att använda. Men viljestarka och hårdföra kapare är de defintivt. Och deras namn och städer komplementeras nu av nya Unga Gudar som Melkart och Tanit, och rötter i staden Qart vid Västerhavets kust.
 

Kråkbroms

Veteran
Joined
8 Nov 2023
Messages
4
Något jag saknar i gamla EA är ordentliga orchfolksstater. Hade gärna sett dem som stora aktörer i världspolitiken. Lite samma med alver och dvärgar som ofta får nöja sig med nån isolerad skog eller berg i alla Landsbeskrivningar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Något jag saknar i gamla EA är ordentliga orchfolksstater. Hade gärna sett dem som stora aktörer i världspolitiken. Lite samma med alver och dvärgar som ofta får nöja sig med nån isolerad skog eller berg i alla Landsbeskrivningar.
Ja till att dvärgakungen i Khar Ha Galgast tröttnat på staden Tofia i Zorakin och helt plötsligt står 50.000 dvärgkrigare utanför stadsportarna pga ett brutet handelsavtal. Innan Zorakins kung hunnit reagera, har dvärgakungen skövlat staden och tvingat med sig tiotusen fångar att slita i gruvorna. Kungen ger en liten grupp äventyrare uppdraget att befria greven av Tofia, Handar von Asprin från fångenskapen. Shamash präster från staden Phil dyker dock upp med ett kontrabud där de erbjuder spelarna ett litet gods på Faltraxnäs om de dödar von Asprin.

Orcher finns det gott om kring Svarta Tornet och i bergen norr om Grivela.

Alver är dock för dekadenta och livsbejakande för att ägna sina uråldriga liv till något så banalt som politik och ränksmideri. Dessutom dör ju människor av ålder just när man lärt känna dom. Tragiskt!
 

Noscapio

Veteran
Joined
8 Nov 2023
Messages
5
Kom på lite fler frågor: Alver, kommer de dyrka jorden i form av Tevatenu? Och kommer ithilgroms tunga finnas som det ur-yndariska nekromanti-språket? Jag sitter och läser i Kopparhavets hjältar för första gången och ser en massa halvsubtila ereb-referenser. Kommer dessa nu vara 100% ereb? Alltså Montagor får heta montagor osv? Styr Pargal i Landori? Kommer regler för smickelbräde? Förlåt alla frågor, men jag blir så taggad! Sen blev jag imponerad av förmågorna i KH, både för släkten och yrken. Kommer dessa översättas till Ereb? Man vill ju spela en ank-fäktare, eller en stoisk utövare av Banzikan!
 
Top