DoD Vad måste vara med?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Okej, då lägger jag till ytterligare en fråga som är mer specifik för just EA: finns shaguliterna med? Själv hade jag gärna sett en stor, separat modul om dem, men jag antar att den bara (?) kan skrivas av Erik Granström själv. Att se världen (världarna?) genom Shaguls och shaguliternas ögon hade onekligen varit ett intressant grepp.
Fokus är som sagt Kopparhavet och varken Shagul eller shaguliterna har något större inflytande på den regionen. De är ju dessutom starkt knutna till 5:e konfluxen som ju är en egen kampanjsvit.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,456
Fokus är som sagt Kopparhavet och varken Shagul eller shaguliterna har något större inflytande på den regionen. De är ju dessutom starkt knutna till 5:e konfluxen som ju är en egen kampanjsvit.
Men om frågan är om Shaguliterna finns i vårt Ereb Altor måste svaret vara: ja!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Krilloan var så jävla fett. Helst med återanvända illustrationer, och ännu hellre med fler MiG-bilder i samma stil. Och ännu hellre med ännu fler bilder av andra konstnärer med en stil som harmoniserar med MiGs. Och ett omslag av Peter Mullen. Och en riktigt fet stadskarta i affischformat.
Jag vill bara passa på att framhålla hur oerhört coola MiG:s stadsillustrationer var. Jag skulle älska att se mer i den stilen någon gång.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Fokus är som sagt Kopparhavet och varken Shagul eller shaguliterna har något större inflytande på den regionen. De är ju dessutom starkt knutna till 5:e konfluxen som ju är en egen kampanjsvit.
Det är sant att shaguliterna är starkt knutna till en annan del av spelvärlden och en viss kampanjsvit. Men jag hoppas ändå att en större modul kan ägnas åt dem längre fram. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Shaguliterna är elitistiska as bara snäppet oskönare än Arn Dunkelbring och Melialina.
Nä fram med mysfarbröderna från Yndar. Eller möjligtvis Didra daMagi och hennes Kargomiter.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Fokus ligger alltjämt på Kopparhavet och temat är fartyg, handel, pirater, strandhugg och sjabbiga hamntavernor. EA är ju som bekant en tredjepartsmodul till Drakar och Demoner, som ju får sägas vara rätt fokuserat. Så redan där har du en rätt bra bild av vad man gör. EA breddar detta en aning och erbjuder nya miljöer.
Jag tycker verkligen att designval av det här slaget är intressanta. Det är säkert klokt att göra den avgränsning du beskriver. Inte ens en större världsmodul som denna kan handla om allt. Samtidigt kan jag inte undgå att fundera över allt det i EA som inte är Kopparhavet. Hur hanterar ni det i den här modulen? Är det mer något ni lämnar öppet för att beskrivas längre fram?

Om vi tänker i termer av gruppkoncept/factions, så kan åtminstone jag tänka mig exempelvis magikerakademier, ökenkaravaner, religiösa sekter, orcharméer och alvföljen i EA. Hur tänker ni kring detta ”vad man gör” i ett större sammanhang? Alltså möjligen bortom denna första modul, som blir fokuserad på just Kopparhavet och olika marina koncept.

Något jag gillar med den ursprungliga versionen av EA är att det känns som en STOR värld. Man kan göra väldigt olika saker med den. Och en spelvärld kan ju vara stor även om den inte rymmer en orimlig blandning ”vikingar”, riddare, samurajer och renässansfurstar…
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Jag tycker verkligen att designval av det här slaget är intressanta. Det är säkert klokt att göra den avgränsning du beskriver. Inte ens en större världsmodul som denna kan handla om allt. Samtidigt kan jag inte undgå att fundera över allt det i EA som inte är Kopparhavet. Hur hanterar ni det i den här modulen? Är det mer något ni lämnar öppet för att beskrivas längre fram?

Om vi tänker i termer av gruppkoncept/factions, så kan i alla fall jag tänka mig exempelvis magikerakademier, ökenkaravaner, religiösa sekter, orcharméer och alvföljen i EA. Hur tänker ni kring detta ”vad man gör” i ett större sammanhang? Alltså möjligen bortom denna första modul, som blir fokuserad på just Kopparhavet.

Något jag gillar med den ursprungliga versionen av EA är att det känns som en STOR värld. Man kan göra väldigt olika saker med den. Och en spelvärld kan ju vara stor även om den inte rymmer en orimlig blandning ”vikingar”, riddare, samurajer och renässansfurstar…
Modulen vi skriver på nu är Ereb Altor: Kopparhavet. Vi kommer behandla hela (?) Ereb Altor överskådligt. Dock Ereb Altor är inte hela världen. Klotet heter Altor och Ereb Altor är en del av detta. Genom settingmaterialet finns det massor av krokar om man vill spela på andra håll än runt Kopparhavet men mer ingående spelhjälp, av den typen vi har för Kopparhavet som region, kommer inte finnas med.

Detta öppnar naturligvis för framtida moduler som ex Ereb Altor: Västerhavet eller Ereb Altor: Isens riken eller vad man nu vill. Det ligger längre fram. I dessa kommer garanterat "vad gör man (i denna specifika region" besvaras.

Ereb Altor: Kopparhavet kommer dock vara den grund som kommande moduler bygger på. Även om en hel del lämnas öppet (på samma sätt som i Kopparhavets hjältar) presenterar vi merafysik, gudavärld, historia etc mer övergripande.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Modulen vi skriver på nu är Ereb Altor: Kopparhavet. Vi kommer behandla hela (?) Ereb Altor överskådligt. Dock Ereb Altor är inte hela världen. Klotet heter Altor och Ereb Altor är en del av detta. Genom settingmaterialet finns det massor av krokar om man vill spela på andra håll än runt Kopparhavet men mer ingående spelhjälp, av den typen vi har för Kopparhavet som region, kommer inte finnas med.

Detta öppnar naturligvis för framtida moduler som ex Ereb Altor: Västerhavet eller Ereb Altor: Isens riken eller vad man nu vill. Det ligger längre fram. I dessa kommer garanterat "vad gör man (i denna specifika region" besvaras.

Ereb Altor: Kopparhavet kommer dock vara den grund som kommande moduler bygger på. Även om en hel del lämnas öppet (på samma sätt som i Kopparhavets hjältar) presenterar vi merafysik, gudavärld, historia etc mer övergripande.
Okej! Så Ereb Altor: Kopparhavet är alltså 80% sourcebook om Kopparhavet med kuster och 20% splatbook om sjöfarare?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Har ni med olika lasters varierande volym vid samma vikt (eller räknar ni med det i era lästangivelser allmänt?
(kan i och för sig räcka med att det står någonstanns vad ert lästmått är i volymvikt, så kan man översätta själv)
Handelsreglerna kommer ha egna angivelser för olika varor där allt är summerat. Oklart om dessa kommer med i första modulen dock.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag var med på ett kickstarterprojekt som heter Empires of the Silk Road. Jag har inte hunnit läsa än men inser jag är sugen på östra medelhavsområdet och innåt land i någon sorts verklighetsgrundad fantasy. Kopparhavets hjältars kopparhavskarta täcker en del av dylikt område och inspirerade oss till en helt egen framimproviserad kampanj kring gamla skrifter och artefakter runt Kopparhavet men sedan in över torra stäpper och sandhav för att hitta den äldsta zigguraten av alla.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
104
Vi har en lite ny take på alver/älvfolk som ligger både nära och långt ifrån Tolkiens alver.
Utifrån min erfarenhet så gör klassiska DoD-alver ganska tråkiga rollpersoner så det ser jag fram emot!
 
Top