DoD Vad måste vara med?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det här är ingen poll, och vi har rätt mycket skrivet redan men jag sitter med vår fantastiska världskarta och ritar in bergskedjor, vattenfall, svävande städer, bortglömda ziggurater, djupa träsk och svarta torn.

Vilken är din favoritdel av Ereb Altor och varför ska vi åtminstone ha med den på kartan, om så bara som ett litet påskägg?

Detta är också tråden där man kan få kryptiska svar på frågor som; "kommer Vicotnik dyka upp igen?" eller "är det sant att man blir odödlig av att dricka alvblod?"
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Jag är lite tråkig eftersom det enda som jag tyckte var riktigt bra med Ereb Altor var Trakorien.

Men såhär i efterhand gillar jag Sinkadus-artiklarna om staden Nohstril. Det var ett av de få tillfällen då de verkligen byggde vidare på någonting istället för att hoppa vidare till ett helt annat ställe på kartan, och vi spelade flera äventyr där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag är lite tråkig eftersom det enda som jag tyckte var riktigt bra med Ereb Altor var Trakorien.

Men såhär i efterhand gillar jag Sinkadus-artiklarna om staden Nohstril. Det var ett av de få tillfällen då de verkligen byggde vidare på någonting istället för att hoppa vidare till ett helt annat ställe på kartan, och vi spelade flera äventyr där.
Trakorien kommer ju med så du har ditt på det torra. Nohstril har vi av lite olika orsaker bytt ut till Nares. Mest för att det inte gick att få fram vem som låg bakom namnet. Men rent anatomiskt är det ju ändå ingen skillnad :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
De ställen jag tycker bäst om är nog de som de flesta andra tycker bäst om, Kandra, Krilloan och Trakorien. Och de vet vi ju (tror jag i alla fall) att de kommer med så det är ju lite trist att önska.

Så jag har en annan tanke. Och detta kanske är lite fusk, för jag vet inte om det är uttalat till Ereb Altor, men det är i alla fall lore till DoD91 så jag tror det räknas:

Jag tycker att boken Alver till DoD91 inte var särskilt bra skriven, men den innehöll en del rätt bra idéer på så sätt att man lite kom ifrån de stereotypa Tolkien-alverna. Skulle det vara möjligt att inspireras lite av den boken när ni skriver om olika alvsläkten?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Hur blir det med de nordliga länderna? Ransard, Jorduashur, Barbia mm.
Ransard är med hyfsat troget Granströms förlaga. Jordu Ashur har fått en ny makeup medan Barbias framtid är högst osäker. Det sagt så kommer den centralerbska slätten få betydligt mer kärlek så de norra delarna får en tydligare kontext.

Och givetvis återser vi Orghin och Sanithsid ännu längre norrut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
De ställen jag tycker bäst om är nog de som de flesta andra tycker bäst om, Kandra, Krilloan och Trakorien. Och de vet vi ju (tror jag i alla fall) att de kommer med så det är ju lite trist att önska.

Så jag har en annan tanke. Och detta kanske är lite fusk, för jag vet inte om det är uttalat till Ereb Altor, men det är i alla fall lore till DoD91 så jag tror det räknas:

Jag tycker att boken Alver till DoD91 inte var särskilt bra skriven, men den innehöll en del rätt bra idéer på så sätt att man lite kom ifrån de stereotypa Tolkien-alverna. Skulle det vara möjligt att inspireras lite av den boken när ni skriver om olika alvsläkten?
Vi har en lite ny take på alver/älvfolk som ligger både nära och långt ifrån Tolkiens alver.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
Vet ni på ett ungefär när ni kommer att köra kickstartern?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Jag hade förstås gärna sett ännu mer av en fördjupning i kustremsan söder om Kopparhavet. Men det är kanske utanför projektbeskrivningen?

Sen förstår jag att fantasy är fantasy och att det finns ’örti tusen miljarder definitioner på hur en setting ska va’ men …

… kanske var det så att den SL vi hade när vi spelade DoD back in the day var gjuten i den svenska (?) social-fantastikens Prince August-form (typ som någon sorts magisk social-realism … ish) men jag har bara ett önskemål och det är att det inte blir för gonzo/weird. Jag gillar lixom när en setting håller ihop och det funkar verkligen svinbra i KH.

Vad ville jag ha sagt med det där sista då? Typ inga strutsalver, tack.😜
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Marsklandet såklart! Även om Torshem känns som tämligen generisk fantasy så är det en plats som vi äventyrade en hel del i. Sen är det ju trevligt om gamla Faltrax och Falkön får finnas med på ett hörn någonstans.

Häxmästaren i svarta tornet känns också lite generisk, men det är en figur som oftast fanns med i periferin och som förtjänade visst utrymme efter alla dessa år på avbytarbänken.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Riddarromantik i Zorakin.
Svartklädda solriddare
Solriddare med röda mantlar och gyllne solar.
Röda Ugglans legoknektar.

Kandra och stadsäventyr där man klättrar över tak och springer genom trånga gränder och bakgator.

Trakorien såklart.

Hårda orcher i skog och vildmark gärna en jättelik armé

Drakar att dräpa. Som den lytte draken i Marsklandet.

Demoner att besättas av.

Fantastiska styggelser i bortglömda tempel.

Magiska artefakter.

Onda dvärgar som säljer männskoslavar till sitt cyklopiska brödrafolk i Barbia där de plågas på gigantiska kolchoser till dvärgakungens lycka
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
Det är kul med lager av fallna och bortglömda riken. Typ som Symbaroum, Drakkejsarens hemlighet mm.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
mer öken, sand, och arabian nights high jinx runt krun/golwynda/dammvidderna, håller till där med mina spelare nu och hade velat haft mer av detta i KH... mer detaljer runt områdena för oss (mig) som behöver en fantasi-kickstart, och gärna massor med monster som passar in i områdena
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Trakorien kommer ju med så du har ditt på det torra. Nohstril har vi av lite olika orsaker bytt ut till Nares. Mest för att det inte gick att få fram vem som låg bakom namnet. Men rent anatomiskt är det ju ändå ingen skillnad :)
Nares är Nohstril. Det var det ursprungliga namnet på samma stad i de tidiga Sinkadusartiklarna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
mer öken, sand, och arabian nights high jinx runt krun/golwynda/dammvidderna, håller till där med mina spelare nu och hade velat haft mer av detta i KH... mer detaljer runt områdena för oss (mig) som behöver en fantasi-kickstart, och gärna massor med monster som passar in i områdena
Jag tror inte du kommer att bli besviken :) även om allt givetvis inte kommer med i grundboxen
 
Top