DoD Vad måste vara med?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Utifrån min erfarenhet så gör klassiska DoD-alver ganska tråkiga rollpersoner så det ser jag fram emot!
Ja, jag håller med. Våra alver, som för all del kan vara mer klassiska om man så vill, är mer äventyrliga och individuellt särskiljande. För att spoila lite så har vi i princip slagit ihop alla hamnbytare från monsterböckerna med alver och extrapolerat en del. Blandat med det jag skrev om alver i erebaltor.se (det var ett av mina ansvarsområden och mycket kommer därifrån).

Det är typ samma lösning som vi har i Kopparhavets hjältar.
 

Svartalfen

Veteran
Joined
19 Sep 2012
Messages
25
Location
stockholm
Giovanna (eller vad det heter). Den stora alvskogen Har ni funderat på den något?

Tycker personligen om Giovanna
 

Dretski

Veteran
Joined
18 Oct 2023
Messages
3
Jag hade förstås gärna sett ännu mer av en fördjupning i kustremsan söder om Kopparhavet. Men det är kanske utanför projektbeskrivningen?
Nu är det förstås inte officiellt material, men jag håller på att fördjupa Morelwidyn, Ankhrviken och Samkarna i sin helhet på www.erebaltor.se om det skulle vara intressant. Det är två olika tidsepoker och "takes" på EA, men mitt material borde vara hyfsat användbart i båda versionerna tills de eventuellt släpper en officiell version. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,448
Har ni med olika lasters varierande volym vid samma vikt (eller räknar ni med det i era lästangivelser allmänt?
(kan i och för sig räcka med att det står någonstanns vad ert lästmått är i volymvikt, så kan man översätta själv)
Skeppsläster är ett överslag av både vikt och volym, precis BEP i gamla Drakar och Demoner
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Skeppsläster är ett överslag av både vikt och volym, precis BEP i gamla Drakar och Demoner
Ja, BEP är i princip Hektolitervikt ...
Sen kan man diskutera om volymvikten på vissa saker stämmer, men det är bättre att ha än att tro att allt (tex. säd) har samma volym vid samma vikt.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Vet inte om jag missat något uttalande angående krutvapen och Ereb Altor, samt att jag förstår om just detta kan vara något av en DoD-vattendelare. Aber. Kommer det, likt i Kopparhavets hjältar, finnas krutvapen i det nya Ereb?

Tillägg: Vill även föra till protokollet att jag är för detta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Vet inte om jag missat något uttalande angående krutvapen och Ereb Altor, samt att jag förstår om just detta kan vara något av en DoD-vattendelare. Aber. Kommer det, likt i Kopparhavets hjältar, finnas krutvapen i det nya Ereb?
Ja! Vi tror benhårt på att tesen att om alla tycker om det du gör så är det slätstruket och tamt, men om några högljutt och upprört tycker att du gör Fel™ så är du något på spåret! ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,448
Det är ju inte bara Kopparhavets hjältar som har explosiva grejer - även Svavelvinters Argond har Cruta.

Precis som i Kopparhavets hjältar rör det sig om tidig teknologi a la slutet 1400 början 1500 - hakebössor och kanoner. Inga flintlås, inga hjullås och inga pistoler. Däremot är det ju fantasy-skjutvapen, så gärna magiska material, förtrollningar och unika krutartefakter.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Mina (troligen inte realistiska) önskemål:
  • demoner! Hur fungerar de? Vad vill de? Var kommer dem ifrån?
  • Chronopia. Om så bara som ett litet kort omnämnande, påskägg eller liknande, en antydning till den stora staden på altors baksida.
  • Konfluxer.
  • EDIT! Viktigast! Stats och bild på ett flamberge!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Örter med märkliga egenskaper! Som fördriver spöken, gör frostskada i konkokt, botar fobier, skrämmer djur, eller människoformade rötter som skriker i månens sken och ger magiker stark magi. Eller det omvända.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Dyrkan och vallfärd till märkliga reliker eller platser, möjligen starkt magiska, möjligen bara båg. Tempel och vandringsvägar och annat uppvuxet runtikring. Välsignade källor som kan bota varulvar, var-råttor och även gikt. Att se morgonsolen genom den av tordön spräckta klyftan i demonklippan ger god tur med husdjurs och egen avkomma, välstånd, botar lungsjukdomar och kan ge insikt i eteriska ting. Olika typer av lokala spådomar, i krabbskal, röken ur heta källor, i fårens gång på kullarna.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
  • demoner! Hur fungerar de? Vad vill de? Var kommer dem ifrån?
Det har vi redan svar på. Vi kör på @Brior s lösning där demoner helt enkelt är ett samlingsnamn på varelser och entiteter med utomaltorskt ursprung som ändå av en eller annan orsak befinner sig på Altor.

  • Chronopia. Om så bara som ett litet kort omnämnande, påskägg eller liknande, en antydning till den stora staden på altors baksida.
Det är ju ett varumärke som vi inte får lov att använda så blir tyvärr nej.

  • Konfluxer.
Japp. Fyra än så länge...

  • EDIT! Viktigast! Stats och bild på ett flamberge!
Efter ett snabbt extrainsatt styrelsemöte är det nu spikat!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Fullständiga regler för smickelbräde tycker jag vore på sin plats.
.
Man kommer en bra bit på väg om man studerar spelen Mornington Crescent och Calvinball, även om detta förstås bara är min subjektiva smickelbrädestolkning. …

(För övrigt sörjer trådsvararen fortfarande att Londonstationen ”Elephant and Castle” etymologiskt INTE kommer av ”La Infanta de Castile”)
 
Top