DoD Vad måste vara med?

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Han påstår det... ;)
Alltså, måste bara säga att ett av mina varmaste rollspelsminnen var Den nidländska reningen. Jag var för ung för att se bristerna, allt var bara så jävla awesome! En ny spelbar (som någon sa i en annan tråd) version skulle jag definitivt vilja återvända till.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
De där strävhåriga drakherrarna tyckte jag var fantasieggande. Och månsilvret.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Fullständiga regler för smickelbräde tycker jag vore på sin plats.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det sagt så har vi lite planer för Oktagonen, men de kommer inte vara Ondskan™ (vilket överlag är ett upplägg som inte intresserar oss så mycket).
Låter bra, tycker jag som inte heller är så intresserad av det upplägget. Det går helt uppenbart att skapa hatade motståndare ändå med lite välplacerat spelledande. I min ena kopparhavskapmanj hatar det just nu alla solriddare oavsett variant efter deras försök till samsh-and-grab när spelargruppen återfann Golwyndazigguraten och återplacerade Navelstenen, efter vad Utu gjorde mot Sankmas barn, efter ... En spelare till och med offrade en solriddarkapten till Pazuzzu som tack för annat Pazzuzzu och dennes handgånga gjort. I den andra kampanjen är Felikien över lag inte på så god fot med de västliga solriddarna men kanske Bjärnstjärneordern ändå är rätt vettiga även om Berendiens Frekvands anspråk på städer och marker både öster och söder om bergen är befängda. Så att trampa över lik för att nå sina mål händer ändå, utan att världen är, lite tråkigt dualistisk. Å andra sidan kanske de till och med i första kampanjen är lite på väg att överväga att omvärdera Björnstjärneordern men definitivt inte Utus solriddarorden och den där "solkonungen" i Pendon som verkar lierat sig med dem och bygger stora statyer av sig själv med solstrålegloria á la Sol invictus.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Fullständiga regler för smickelbräde tycker jag vore på sin plats.
Ja, kul idé, i Mouse Guard spelas ett brädspel som är lite som en blandning mellan Dam oc Schack med lite annat inblandat som till och med gavs ut som ett fysiskt spel. Det är ju å andra sidan något som kräver en del jobb även om man bara formulerar reglerna. En lite närmare beskrivning av spelet som kan användas för att välja favoritspel åt sin rollsperson vore kalrt kul och kanske görbarare och så man akn kontrastera det lite mot Bräde/Backgammon, Shah/Schack och så vidare.

Tillägg: och sedan verkar någon redan gjort det 🙃
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag inser när jag sitter här och funderar att jag egentligen inte har så mycket upplevelse av Ereb Altor att jag ahr några favoriter. Jag var för djupt rotad i Tolkiens värld och mitt eget Terra draconis så det var det som gällde en herrans massa år. Det är egentligen först Kopparhavets hjältar som jag fått en massa bra vibbar av.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ja, kul idé, i Mouse Guard spelas ett brädspel som är lite som en blandning mellan Dam oc Schack med lite annat inblandat som till och med gavs ut som ett fysiskt spel. Det är ju å andra sidan något som kräver en del jobb även om man bara formulerar reglerna. En lite närmare beskrivning av spelet som kan användas för att välja favoritspel åt sin rollsperson vore kalrt kul och kanske görbarare och så man akn kontrastera det lite mot Bräde/Backgammon, Shah/Schack och så vidare.

Tillägg: och sedan verkar någon redan gjort det 🙃
Vi hade tidigt en tanke om att göra något med detta:
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Nargur verkar vara ett alltigenom vidrigt ställe. Inte ens orcherna vill hänga kvar. Och de flyr åt kopparhavet till så man får ju anta att Kereval är hopplöst.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
En sak jag väldigt gärna ser i Ereb Altors geografi är att Kopparhavet är rikt på öar, både stora och små, och arkipelager. Men det har ni redan gjort i KH, så jag känner mig tryck. Sjöfärder (pirater, handel, mm) är en utmärkt ramhandling för kampanjer.

En sak jag gärna ser _utanför_ Ereb Altor är ett multiversum med bra stoff för diverse demoner och demoniskt inflytande. För mig var (i den grå forntiden) ett bra sätt att få till snabba och intressanta äventyr i DoD att helt enkelt ta till "demon of the week".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag ställer mig frågan: om jag köper nya Ereb Altor, vad skulle göra att det inte längre känns som Ereb Altor, ifall det fattas?

Jag bryr mig inte så mycket om specifika platser/länder. Om jag inte kan peka ut Zorakin och Berendien på den nya kartan så skulle jag inte köpa att det är Ereb,

Jag tycker det okända och vilda är viktigt. Stora centrala delar av Ereb-kontinenten är öde/okänt. Samma sak gäller norrut och österut. Och delvis söderut. För mig förmedlar det en viktig känsla och frihet. I Ereb Altor är det civiliserade och kartlagda är undantag, inte regel.

Jag hör till den minoritet som skiter i Ankor, de varken irriterar eller fascinerar mig. Men jag vill att de klassiska raserna finns, och att de är och förblir vad de var (Människor, Alver, Dvärgar, Halvlängdsmän, Orcher, Svartalfer och Resar). Jag förstår det olämpliga i termen Svartfolk (och kan sträcka min förståelse till Svartalfer och Svartnissar), men de är stygga, fula och läskiga.

...inte svar på frågan, men jag känner att frågan om religion (och präster) hanterades otillräckligt i gamla Ereb Altor (i varje fall i boxen som kom till Expert som är den jag utgår ifrån).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Krilloan var så jävla fett. Helst med återanvända illustrationer, och ännu hellre med fler MiG-bilder i samma stil. Och ännu hellre med ännu fler bilder av andra konstnärer med en stil som harmoniserar med MiGs. Och ett omslag av Peter Mullen. Och en riktigt fet stadskarta i affischformat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag ställer mig frågan: om jag köper nya Ereb Altor, vad skulle göra att det inte längre känns som Ereb Altor, ifall det fattas?

Jag bryr mig inte så mycket om specifika platser/länder. Om jag inte kan peka ut Zorakin och Berendien på den nya kartan så skulle jag inte köpa att det är Ereb,

Jag tycker det okända och vilda är viktigt. Stora centrala delar av Ereb-kontinenten är öde/okänt. Samma sak gäller norrut och österut. Och delvis söderut. För mig förmedlar det en viktig känsla och frihet. I Ereb Altor är det civiliserade och kartlagda är undantag, inte regel.

Jag hör till den minoritet som skiter i Ankor, de varken irriterar eller fascinerar mig. Men jag vill att de klassiska raserna finns, och att de är och förblir vad de var (Människor, Alver, Dvärgar, Halvlängdsmän, Orcher, Svartalfer och Resar). Jag förstår det olämpliga i termen Svartfolk (och kan sträcka min förståelse till Svartalfer och Svartnissar), men de är stygga, fula och läskiga.

...inte svar på frågan, men jag känner att frågan om religion (och präster) hanterades otillräckligt i gamla Ereb Altor (i varje fall i boxen som kom till Expert som är den jag utgår ifrån).
Vi checkar i princip varje box här. Halvlängdsmännen är bort och svartfolk kallar vi orchfolk. Annars rätt spot.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Krilloan var så jävla fett. Helst med återanvända illustrationer, och ännu hellre med fler MiG-bilder i samma stil. Och ännu hellre med ännu fler bilder av andra konstnärer med en stil som harmoniserar med MiGs. Och ett omslag av Peter Mullen. Och en riktigt fet stadskarta i affischformat.
Nya Krilloan blir oerhört fett! Det finns så klart beröringspunkter med gamla modulen men vi har uppdaterat kraftigt. Det är fortfarande en väldig fantasy-metropol naturligvis där allt (och lite till) finns.

Men allt detta får vänta till vår Krilloan-modul kommer ut. Vi besökta staden i Sirenens klagan så där får man ett smakprov om man inte kan hålla sig.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag måste säga att jag är sjukt pepp på hela nya Ereb! Tyckte verkligen om Kopparhavet, så detta kommer bli jättebra, tror jag. Om ni bara kan lova att Onaabys, hans son Parikila och inbördeskrigs-Hynsolge är med (tillsammans med Vicotnik) så skulle jag bli överglad :)
;)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det här är ingen poll, och vi har rätt mycket skrivet redan men jag sitter med vår fantastiska världskarta och ritar in bergskedjor, vattenfall, svävande städer, bortglömda ziggurater, djupa träsk och svarta torn.

Vilken är din favoritdel av Ereb Altor och varför ska vi åtminstone ha med den på kartan, om så bara som ett litet påskägg?

Detta är också tråden där man kan få kryptiska svar på frågor som; "kommer Vicotnik dyka upp igen?" eller "är det sant att man blir odödlig av att dricka alvblod?"
Nu kommer jag in i den här tråden när mycket redan är sagt. Min ingång blir därför mer inriktad på världsbyggande i allmänhet men med EA som exempel. Alltså: vad måste vara med?

1. Vad gör man? Jag vet ju att pirater, sjöfart och en del annat finns med i KH. Det går naturligtvis att utveckla många andra typer av äventyrargrupper i EA. Vilka? Hur ser sådant stöd ut? Utrustningslistor, uppdragsgivare, kampanjramar eller vad? Eller är det mer underförstått (och därmed lite vagare)?

2. Hur skapar man sina egna äventyr och kampanjer? Jag utgår ifrån att texten redan rymmer en mängd olika krokar och frön. Men det är inte det jag tänker på här, utan ett mer övergripande stöd. En kampanj eller ett äventyr i EA kan förstås se ut på en mängd olika sätt, men det är ofta det specifika som leder vidare till något kreativt. Hur tänker NI er att man ska gå till väga om man som SL själv ska skapa något till just den här världen? Jag tycker att @Rickard har en god poäng när han skriver att äventyren är det verkliga spelet. Det gäller nog även världsbyggen, antar jag.

3. Finns det verktyg för att skapa egna organisationer och grupper? Jag antar att en hel del organisationer redan finns med (exempelvis vill jag kunna spela shagulit), men det bör (?) även gå att skapa egna tjuvgillen, handelshus och piratflottor. Hur gör man? Finns det färdiga exempel?

4. Vilka kartor finns med och hur tillförlitliga är de? Rimligen finns det med en karta över hela kontinenten. Men hur ser det ut i övrigt? Kan ett kartpaket bli ett stretchgoal? Jag funderar också på vilka det är som har gjort kartorna i spelet. Alltså in-game. Varför har de gjort kartor? Är de helt uppriktiga eller vill de hålla vissa kunskaper hemliga? Finns det motstridiga kartor över samma områden?

5. Vilket stöd finns för att skapa egna dungar? Det går inte att komma ifrån att dungar ingår i de klassiska äventyren. Många kommer sannolikt att efterfråga dem även här. Isometriska kartor tycker jag är särskilt tilltalande.

6. Hur hanteras varelser? En del har redan berörts i tråden. Men i mina ögon är det inte alls självklart hur man ska beskriva varelser. Det går ju exempelvis att komplettera monsterbeskrivningar med dungar, äventyrskrokar, magiska föremål och kartor över större områden. Om man vill det. The Monster Overhaul, som jag köpte för ett tag sen, är ett kul och kreativt exempel (som dock hade kunnat göras snyggare). Förmodligen är ett EA-bestiarium i en eller annan form efterfrågat.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag måste säga att jag är sjukt pepp på hela nya Ereb! Tyckte verkligen om Kopparhavet, så detta kommer bli jättebra, tror jag. Om ni bara kan lova att Onaabys, hans son Parikila och inbördeskrigs-Hynsolge är med (tillsammans med Vicotnik) så skulle jag bli överglad :)
;)
Vi är ju medvetet vaga när det gäller vissa detaljer, men det råder absolut krig i Hynsolge och vi har börjat få fason på Oktagonen!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
1. Vad gör man? Jag vet ju att pirater, sjöfart och en del annat finns med i KH. Det går naturligtvis att utveckla många andra typer av äventyrargrupper i EA. Vilka? Hur ser sådant stöd ut? Utrustningslistor, uppdragsgivare, kampanjramar eller vad? Eller är det mer underförstått (och därmed lite vagare)?
Fokus ligger alltjämt på Kopparhavet och temat är fartyg, handel, pirater, strandhugg och sjabbiga hamntavernor. EA är ju som bekant en tredjepartsmodul till Drakar och Demoner, som ju får sägas vara rätt fokuserat. Så redan där har du en rätt bra bild av vad man gör. EA breddar detta en aning och erbjuder nya miljöer.

2. Hur skapar man sina egna äventyr och kampanjer? Jag utgår ifrån att texten redan rymmer en mängd olika krokar och frön. Men det är inte det jag tänker på här, utan ett mer övergripande stöd. En kampanj eller ett äventyr i EA kan förstås se ut på en mängd olika sätt, men det är ofta det specifika som leder vidare till något kreativt. Hur tänker NI er att man ska gå till väga om man som SL själv ska skapa något till just den här världen? Jag tycker att @Rickard har en god poäng när han skriver att äventyren är det verkliga spelet. Det gäller nog även världsbyggen, antar jag.
Vi kommer senare släppa Kopparhavskrönikan, men redan i EA kommer det ges stöd för att skapa äventyr och kampanjmiljöer. Vi kommer återkomma till detta. Men det är en central del av spelet. Det var tänkt att släppas till KH men nu kommer det här istället. Det är vårt sätt att hantera fria kampanjer utan att det blir "hitta på något". Det är inspirerat av sandlådor och point crawls och vi tror att det kommer funka rätt bra.

3. Finns det verktyg för att skapa egna organisationer och grupper? Jag antar att en hel del organisationer redan finns med (exempelvis vill jag kunna spela shagulit), men det bör (?) även gå att skapa egna tjuvgillen, handelshus och piratflottor. Hur gör man? Finns det färdiga exempel?
Nej, några sådana verktyg kommer inte finnas. Jag upplever inte själv att det behövs. Spelet hanterar inte grupper abstrakt på det viset. Vill du skapa en grupp så beskriver du den. Jag är inget stort fan av abstrakta enheter som "Slagkraft B" när man lika gärna kan skriva att "Kustriddarna förfogar över tre fartyg, men det råder nästan alltid brist på virke och proviant".

4. Vilka kartor finns med och hur tillförlitliga är de? Rimligen finns det med en karta över hela kontinenten. Men hur ser det ut i övrigt? Kan ett kartpaket bli ett stretchgoal? Jag funderar också på vilka det är som har gjort kartorna i spelet. Alltså in-game. Varför har de gjort kartor? Är de helt uppriktiga eller vill de hålla vissa kunskaper hemliga? Finns det motstridiga kartor över samma områden?
Det här är en central del av modulen som vi återkommer till. Jag kan inte svara på frågorna utan att avslöja för mycket... :)

5. Vilket stöd finns för att skapa egna dungar? Det går inte att komma ifrån att dungar ingår i de klassiska äventyren. Många kommer sannolikt att efterfråga dem även här. Isometriska kartor tycker jag är särskilt tilltalande.
Inga alls. Men det finns gott om dungar i grundspelet, Drakar och Demoner.

6. Hur hanteras varelser? En del har redan berörts i tråden. Men i mina ögon är det inte alls självklart hur man ska beskriva varelser. Det går ju exempelvis att komplettera monsterbeskrivningar med dungar, äventyrskrokar, magiska föremål och kartor över större områden. Monster Overhaul, som jag köpte för ett tag sen, är ett kul och kreativt exempel (som dock hade kunnat göras snyggare). Förmodligen är ett EA-bestiarium i en eller annan form efterfrågat.
Vi har en del tankar kring detta. Hur varelser presenteras framgår i Drakar och Demoner och vi följer samma mall. Det sagt så kommer en del adderas.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Okej, då lägger jag till ytterligare en fråga som är mer specifik för just EA: finns shaguliterna med? Själv hade jag gärna sett en stor, separat modul om dem, men jag antar att den bara (?) kan skrivas av Erik Granström själv. Att se världen (världarna?) genom Shaguls och shaguliternas ögon hade onekligen varit ett intressant grepp.
 
Top