DoD Vad måste vara med?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Det är kul med lager av fallna och bortglömda riken. Typ som Symbaroum, Drakkejsarens hemlighet mm.
Verkligen! Jag utgår ifrån att Ereb Altor är fyllt av ruiner och lämningar som ingen längre minns vem som byggde. Nu kommer ju sånt här inte riktigt med i världsbeskrivningen men vi kan garantera att det kommer dyka upp i andra sammanhang!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Marsklandet såklart! Även om Torshem känns som tämligen generisk fantasy så är det en plats som vi äventyrade en hel del i. Sen är det ju trevligt om gamla Faltrax och Falkön får finnas med på ett hörn någonstans.

Häxmästaren i svarta tornet känns också lite generisk, men det är en figur som oftast fanns med i periferin och som förtjänade visst utrymme efter alla dessa år på avbytarbänken.
Torshem har legat på diskussionsbordet många gånger, men vi har inte riktigt hittat dess plats. Eller snarare, vi har rätt mycket av den varan men namnet känns lite malplacerat. Däremot har vi regioner som definieras av liknande tematik.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Nares är Nohstril. Det var det ursprungliga namnet på samma stad i de tidiga Sinkadusartiklarna.
Nohstril ger ju ändå rätt märkliga associationer
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Hynsolgiska inbördeskriget, men det är nog mest för att jag själv förlagt en kampanj där som spårade ur fullständigt (hela Hynsolge togs över av demoner och demondyrkare, efter att bondearmén började predika en demons vilja). Men det är en skön utgångspunkt för grisfarmare att påbörja en äventyrsresa med.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
För mig är det viktigt vilken typ av setting som de olika platserna kan förmedla. Hynsolge är en bra sådan eftersom det stor del definieras av sitt uppslitande inbördeskrig. Hur var det innan? Vem kommer ens ihåg efter tjugo års krig.

Gamla riken på dekis (typ Jorpagna), där sykofanter och idealister slåss om makten, intriger, korruption och dolkar i mörkret.

Övergripande hot, folkvandringar och invasioner, vilda nomadstammar/svärmande insektoider etc väller ut från vilda trakter och tvingar forna fiender till otippade allianser.

Civilisationens utkanter och världen där bortom. Glöm att sova i en säng de närmsta månaderna, bortom stadsmurarna finns ett ärrat öde landskap som du betvingar eller dör i.

Klomellien får gärna vara med också. Ett av de bättre länderna för äventyrande.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Några frågor (så här mitt i midsommarnatten): hur kommer upplägget vara med/kring kartan? Hexkräl med oändliga slumptabeller a’la Caldarox? Äventyrsplatser a’la Svärdets sång? Kortlek a’la T2K?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Hade gärna tagit ett grepp om Oktagonen, dess utbredning och inverkan på ett mer koherent vis, och samtidigt rensat ur andra krafter för "ondska/kaos" (som de fyra kaos-gudarna i WFRP). (Fast det går väl ihop så där med Ereb Altors kosmologi i övrigt, men jag är ju ingen benhård anhängare av den.) Gärna i kombination med fördjupning av länderna runt norra Ormsjön.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Några frågor (så här mitt i midsommarnatten): hur kommer upplägget vara med/kring kartan? Hexkräl med oändliga slumptabeller a’la Caldarox? Äventyrsplatser a’la Svärdets sång? Kortlek a’la T2K?
Kopparhavet är en sandlåda. Vi bekriver regioner och platser överskådligt men ger också verktyg för "island hopping". Mer äventyrsplatser alltså.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Hade gärna tagit ett grepp om Oktagonen, dess utbredning och inverkan på ett mer koherent vis, och samtidigt rensat ur andra krafter för "ondska/kaos" (som de fyra kaos-gudarna i WFRP). (Fast det går väl ihop så där med Ereb Altors kosmologi i övrigt, men jag är ju ingen benhård anhängare av den.) Gärna i kombination med fördjupning av länderna runt norra Ormsjön.
Ja, det går sådär ihop med Ereb Altors kosmologi, som vi däremot är stora anhängare av :) Jag har också alltid funnit det lite lustigt att Warhammers kaosgudar är så prydligt och ordningsamt uppdelade, och inget jag skulle vilja efterlikna :)

Det sagt så har vi lite planer för Oktagonen, men de kommer inte vara Ondskan™ (vilket överlag är ett upplägg som inte intresserar oss så mycket).

Edit: F.ö så återfinns den sumeriska krigs- och pestguden Nergal antagligen i Altors panteon.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
mer öken, sand, och arabian nights high jinx runt krun/golwynda/dammvidderna, håller till där med mina spelare nu och hade velat haft mer av detta i KH... mer detaljer runt områdena för oss (mig) som behöver en fantasi-kickstart, och gärna massor med monster som passar in i områdena
Detta är en region som vi gillar skarpt! Det finns långtgående planer på att återvända hit efter den första boxen men vill man åt lite inspiration så finns det en del att gräva i:

Krun är på många sätt format efter Ottomanska riket. Det finns många andra influenser med, men man kommer långt genom att läsa lite om palatsintriger, krig och politik under rikets långa historia.

Dammvidderna är inte helt olika Mesopotamien under den svåra torka som drabbade regionen för några tusen år sedan*. Den är befolkad av spillror av de folk som en gång bebodde de fruktbara kusterna, och de grönskande dalgångarna.

Golwyndaöknen får vi be om att få återkomma till. Den är lite mer speciell, men man kan kika på Nilendeltat, Grand Canyon och liknande och föreställa sig hur dessa hade sett ut om de legat i en fantasivärld, på en torkad havsbotten :)

*I vanlig ordning är man inte helt överens om detta, men för detta specifika ändamål funkar det ju fint!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Krun är på många sätt format efter Ottomanska riket. Det finns många andra influenser med, men man kommer långt genom att läsa lite om palatsintriger, krig och politik under rikets långa historia.
Även öström/bysans är en bra inspirationskälla
 
Top