Japp till en viss gränsDet fina är att det kan göras gratis och delas gratis.
Japp till en viss gräns
Korrläsare, redaktörer, skribenter, illustratörer, formgivare, tryckeri, frakt, lager, fulfillment, webshop, bokinfo, kassasystem, emballage, försäkringar, och en liten lön där på slutet.
Ja nej det är såklart helt tokigt. Det går ju lätt att göra ett rollspel för gratis, men det kommer bli en annan sorts spel än ett som kostar en miljon.Ja, det finns såklart ingen övre gräns för hur mycket man kan spendera. Beroende på ambitionsnivå och en massa annat, såklart. Det är inget konstigt, nödvändigtvis om en produkt kostar några hundra tusen.
Det som fick mig att reagera var ju mest att det uttrycktes som en självklarhet – att det enda sättet att få till en produkt om man inte ville använda generativ AI var att ha oändlig fritid och flera hundra tusen kronor att investera.
Det var å andra sidan ett hyperbolisk uttryck, så att sitta och upprepa det är lite som att skapa sig en halmdocka.Det som fick mig att reagera var ju mest att det uttrycktes som en självklarhet – att det enda sättet att få till en produkt om man inte ville använda generativ AI var att ha oändlig fritid och flera hundra tusen kronor att investera.
Om inte jag tolkat drive through rpg fel går till och med fysiskt tryck att få till för 0kr. (Print on demand) sen vill man väll göra provtryck men det är ju en liten kostnad där.Det är inte supersvårt att få ut något som blir lika bra som det någon annan lägger 100tusen (eller en miljon) på och göra det gratis. Tar lite längre tid och blir inte ett fysiskt tryck.
Jo, ... kostnaden flyttas i och för sig över till konsumenten, och man har färre alternativ för hur trycket ska se ut och upplevas.Om inte jag tolkat drive through rpg fel går till och med fysiskt tryck att få till för 0kr. (Print on demand) sen vill man väll göra provtryck men det är ju en liten kostnad där.
Inget jag håller på med förstås men hör rykten om underjordiska svartrollspelsklubbar på hemlig ort lite var stans i landet."Gratis" är ju bara möjligt om man ignorerar den årliga avgiften för publiceringsrättigheter av rollspelmaterial till Rollspelsverket (inkl handläggningskostnader).
Så det är ju såklart möjligt, men då sysslar ni isf med svartrollspelsverksamhet och det är inget jag tycker vi bör uppmuntra på det här forumet.