Vad klädde man ut sig till på 80-talet?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,988
Apropå piratkopierade VHS’er så minns jag att den här annonsen mot just piratkopiering på VHS fanns på en hel del av filmerna jag hade:

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Det spelar ju ingen roll för rollspelande, eftersom man bara kan säga att just den här gruppen ungdomar har tillgång till det, men jag (född 1983 och uppväxt i Karlskoga) har aldrig sett en piratkopierad VHS i hela mitt liv, eller ens hört talats om att det skulle vara något som fanns. Mycket VHS tittades på, men det var antingen hyrfilm eller inspelat från TV.
Inte vad du vet åtminstone ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Apropå piratkopierade VHS’er så minns jag att den här annonsen mot just piratkopiering på VHS fanns på en hel del av filmerna jag hade:

Jäkligt mycket bättre än "you wouldn't steal a car, would you?"!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,341
Är det verkligen så viktigt att ens egen barndom var helt normal?
Min barndom var mycket normal. Somrar i Rangoon, rodellektioner. På våren gjorde vi kötthjälmar.

Nej men jag gillar verkligen såna små slice of life-detaljer, men du har rätt att i rollspel behöver det inte vara exakt korrekt, bara det känns någorlunda sant. Jag är uppvuxen i ett litet skånskt samhälle och minns att jag hörde på skolgården om riktigt sjuka filmer på VHS. Men jag vågade aldrig se dem, blev för illa till mods av hur hemska de var i min fantasi. Tillsammans med andras anekdoter så tänker jag att det var nog inte helt ovanligt med piratade förbjudna filmer men det var nog också lätt att missa dem, typ om man inte kände ”rätt” personer. Eller bara helt enkelt att de inte nådde fram till ens grannskap.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Tillsammans med andras anekdoter så tänker jag att det var nog inte helt ovanligt med piratade förbjudna filmer men det var nog också lätt att missa dem, typ om man inte kände ”rätt” personer. Eller bara helt enkelt att de inte nådde fram till ens grannskap.
Överlag tänker jag att man måste minnas att innan internet var sverige så himla stort och splittrat. Liksom, jag växte ju upp när rikssamtal fortfarande var en grej; det var långt mellan landskapen och det fanns inget självklart sätt att få kontakt med folk bortom det omedelbara grannskapet. Typ de man hängde med i bostadsområdet och gick i skola med, that's it. Åtminstone var det så för mig, appropå det här med att inte se sin egen barndom som nödvändigtvis representativ.

Just i sakfrågan tror jag det är snorlätt att säga att just den grupp barn spelet handlar om kan ha fått tillgång till bootleg-VHS:er för att nån har en skum brorsa eller för att den lokala videobutiken har en cineast-ägare som brukar åka till kontinenten och komma hem med volvobakluckan fylld med kassetter som inte svenska censuren fått tag på.

Sedan är det såklart intressat att diskutera vad som var normen, vad som var vanligt i olika delar av landet, eller olika delar av samma stad. Även om det kanske inte behöver ha bäring på rollpersonerna. De är ju inte nödvändigtvis representativa heller.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,341
Överlag tänker jag att man måste minnas att innan internet var sverige så himla stort och splittrat. Liksom, jag växte ju upp när rikssamtal fortfarande var en grej; det var långt mellan landskapen och det fanns inget självklart sätt att få kontakt med folk bortom det omedelbara grannskapet. Typ de man hängde med i bostadsområdet och gick i skola med, that's it. Åtminstone var det så för mig, appropå det här med att inte se sin egen barndom som nödvändigtvis representativ.
Helt sant, samtidigt ska man inte underskatta hur snabbt och långt saker kan sprida sig helt analogt. Speciellt ”skräpkultur” och barnkultur, speciellt sånt som kanske anses vara lite sunkigt och smutsigt. Vi sjöng exakt den här visan på lågstadiet, fast tio år senare än inspelningen. Den kanske fick mer spridning pga skivan men jag blev ändå förvånad när jag hörde den, att den har spridits mun till mun över Sverige av generationer av små glin?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag klädde ut mig till antingen cowboy eller indianhövding fram till ca 1980. Efter det var jag helt ointresserad av att klä ut mig. Att klä ut sig mer seriöst tyckte jag var mer en tjejgrej och därmed inget för mig.

Piratkopierade VHS-band på 80-talet? Jag bodde i Småland och var glad för att en kompis till mig hade video hemma. Vi såg ständigt om Star Wars-filmerna och julaftonens Kalle Anka (alltmer slitna inspelningar). Så mycket mer var det inte. Att det skulle finnas någon sorts piratinspelningar hade jag aldrig hört talas om. Däremot visste jag att det fanns folk som tittade på porrfilm.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
För egen del, uppväxt i Malmö, förekom inte några piratkopierade filmer på något sätt alls. Visste inte ens att det fanns. Första riktiga piratupplagorna jag stötte på var på DVD i Madrid på 90-talet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Landsbygden utanför Stockholm, 90-talet: ingen egentlig ide om piratkopiering utanför att man kunde kopiera band själv, men ingen ide om att byta band med andra eller få tag på otillåtna grejer på det sättet. Fast jag var ju dålig på att hålla kontakt med mina klasskamrater utanför skoltid, så de kan ha sysslat med sådant.
 
Top