Vad klädde man ut sig till på 80-talet?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Troligtvis inte, i alla fall mer ovanlig! Del III (den första med hockeymasken) blev totalförbjuden och kom inte förrän på 2000-talet. Del 4 (den bästa) släpptes 1986, två år efter, då ordentligt nedklippt (11 minuter kortare!). Efter det kom inga av de resterande filmerna ut förrän på 2000-talet på DVD.
Jag såg alla Friday 13th (De gamla) långt innan 2000-talet, så ja, det där stämmer icke.
Det gick att få tag på piratkopierade filmer, åtminstone där jag bodde. Så de cirkulerade , men var inte vanliga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Även om Halloween inte var så stort på 1980-talet så fanns väl ändå Butteric's i Stockhom/Göteborg/Malmö på den tiden för de som ville spöka ut sig.

Det fanns ju inte internet, eller ens bärbara mobiltelefoner på den tiden - så folk handlade inte online.
Det fanns ju inte ens kabel-TV - och vår tredje TV-kanal, TV3, kom inte förrän 1987 - och då bara till ett väldigt litet fåtal människor i Sverige. Innan dess hade vi bara statiga TV1 och Kanal 2.

Jag antar att film kan vara en stor inspirationskälla, men då beror det på vilket år ni spelar.
1974 Motorsågsmassakern - läskig lädermask och motorsåg
1976 Carrie - ta på sig en fin klänning och häll en hink rödfärg över sig.
1978 Halloween - Michael Myers vita mask och en stor kniv.
1980 Fredagen den trettonde - Jason i hockeymask och stor kniv
1981 Evil Dead - läskiga zombier
1981 Poltergeist
1984 Nightmare on Elm Street - Freddie Kreuger
1986 - The Fly (finns iofs äldre filmer)
1987 Hellraiser
1990 IT - med läskig clown

 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Vill dock minnas att alla filmerna gick på TV3 ibland, men det kan kanske i och för sig varit under 90-talet?
Det stämmer! För den som vill nörda går det att se när filmer gick på TV på Svensk Filmdatabas. Där är del VI som till exempel visades 95 och 98.

Jag såg alla Friday 13th (De gamla) långt innan 2000-talet, så ja, det där stämmer icke.
Det gick att få tag på piratkopierade filmer, åtminstone där jag bodde. Så de cirkulerade , men var inte vanliga.
Ja, tyvärr är det dåligt med detaljer om granskningar för hemvideo innan DVD-eran. Det svårt att hitta granskningsinfo på Statens Medieråd och Svensk Filmdatabas under den eran tyvärr.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
1980 Fredagen den trettonde - Jason i hockeymask och stor kniv
För den skräcknördige (eller den som sett Scream) är ju inte Jason mördaren i första filmen, utan först i andra delen. Då har han ett kuddfodral. Hockeymasken har han inte först förrän del III, som totalförbjöds i Sverige och del 4 satt fast länge i censuren, så hockeymask-Jason syntes inte förrän 1986 på svenska bioduken.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hockeymasken har han inte först förrän del III, som totalförbjöds i Sverige och del 4 satt fast länge i censuren, så hockeymask-Jason syntes inte förrän 1986 på svenska bioduken.
Fair Point.
Men filmen Halloween från 1978, som hette Alla helgons blodiga natt på svenska (för vi firade inte Halloween), med Michael Myers i vit mask då?

Kuriosa (som jag precis lärde mig):
Det är en vit William Shattner-mask, för Carpenter ville ha den billigaste masken som gick att köpa (det ÄR en lågbudget-film).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
För den skräcknördige (eller den som sett Scream) är ju inte Jason mördaren i första filmen, utan först i andra delen. Då har han ett kuddfodral. Hockeymasken har han inte först förrän del III, som totalförbjöds i Sverige och del 4 satt fast länge i censuren, så hockeymask-Jason syntes inte förrän 1986 på svenska bioduken.
Men trots allt det där så cirklulerade i stort sett alla filmer piratkopierade i orginalformat, Censuren märktes av på bio och i videobutiken kanske, men jag tror de flesta ungdomar som var intresserade såg alla de här filmerna på någon sliten VHS kasett eller dylikt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Men trots allt det där så cirklulerade i stort sett alla filmer piratkopierade i orginalformat, Censuren märktes av på bio och i videobutiken kanske, men jag tror de flesta ungdomar som var intresserade såg alla de här filmerna på någon sliten VHS kasett eller dylikt.
Tror du har fel. Tillgången på piratade VHSer berodde helt på ens nätverk och kunde variera extremt mycket även inom samma område.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
För oss som växte upp i de mindre städerna så var ju Hobbex en skänk från ovan när det gällde allt möjligt inom hobby och fritid. Vad jag kommer ihåg så hade de en stor uppsättning av huvudmasker som var för maskerad.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Fel gällande min egen ungdom och tillgången på VHS-filmer? Ok....intressant.
Nä fel i att ”de flesta ungdomar” hade tillgång till massa piratade VHSer.

Alltså, under hela min uppväxt och gymnasietid 1977-1996 kom jag i kontakt med totalt 3 piratkopierade VHSer.

Jag kanske var ett unikum, men det är inte mitt intryck.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Nä fel i att ”de flesta ungdomar” hade tillgång till massa piratade VHSer.

Alltså, under hela min uppväxt och gymnasietid 1977-1996 kom jag i kontakt med totalt 3 piratkopierade VHSer.

Jag kanske var ett unikum, men det är inte mitt intryck.
Det kan såklart ha varit ett lokalt fenomen i Karlstad, men jag har svårt att tro att det enbart skulle ha varit i min sociala cirkel i lilla Karlstad som det cirkulerade piratkopierade VHSer i rätt stor utsträckning.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,341
För oss som växte upp i de mindre städerna så var ju Hobbex en skänk från ovan när det gällde allt möjligt inom hobby och fritid. Vad jag kommer ihåg så hade de en stor uppsättning av huvudmasker som var för maskerad.
Oh ja att ligga och bläddra i hobbexkatalogen och dagdrömma. Jag blev påmind om alla fräcka reklamer för halloweenmasker i farsans gamla skräckserieblaskor från USA, sjukt fascinerande.
76117955-F469-43BF-A2EC-35DF7D39C9C1.jpeg
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det kan såklart ha varit ett lokalt fenomen i Karlstad, men jag har svårt att tro att det enbart skulle ha varit i min sociala cirkel i lilla Karlstad som det cirkulerade piratkopierade VHSer i rätt stor utsträckning.
I min krets hade inte ens alla en VHS-spelare före 1990 och jag har inga minnen av piratkopior. Om man inte räknar ”inspelat från tv” som piratkopia.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Men trots allt det där så cirklulerade i stort sett alla filmer piratkopierade i orginalformat, Censuren märktes av på bio och i videobutiken kanske, men jag tror de flesta ungdomar som var intresserade såg alla de här filmerna på någon sliten VHS kasett eller dylikt.
Tror du har fel. Tillgången på piratade VHSer berodde helt på ens nätverk och kunde variera extremt mycket även inom samma område.
Fel gällande min egen ungdom och tillgången på VHS-filmer? Ok....intressant.
Alltså... säkerligen varierade det från område till område. Men det var ju inte _enbart_ knutet till ens egen nätverk.

Det fanns massor av mindre (och mindre nogräknade) videobutiker som hade antingen bootlegs eller egenimporterade kopior för uthyrning/försäljning. I synnerhet om ägaren själv var en "filmfantast" och därför hade ett egenintresse i att få fatt på sånna filmer. Vanligast i de större städerna, kanhända, men det fanns definitivt en och annan småhåla med sånna butiker också.

Det fanns också klass- och språkresor till andra länder där det kunde köpas allt möjligt som man inte fick köpa i Sverige, och lärarna var nog mer fokuserade på att se till att folk inte försökte ta med sig stiletter och alkohol tillbaka på bussen än videoband. I synnerhet om du var smart nog att köpa en mer harmlös film också och bytte fodral.

Jag minns när brosan hade en kompis som tog med sig sin familjs VHS-spelare över just för att kopiera några filmer de hade hyrt. Dessa lånades sedan ut friskt. Och du behövde ju inte heller känna nån av dem för att få låna. Ofta lånades band ut till nån som sen lånade ut dem vidare och lånade ut dem vidare.

Förvånansvärt ofta lyckades de leta sig tillbaka igen efteråt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Det spelar ju ingen roll för rollspelande, eftersom man bara kan säga att just den här gruppen ungdomar har tillgång till det, men jag (född 1983 och uppväxt i Karlskoga) har aldrig sett en piratkopierad VHS i hela mitt liv, eller ens hört talats om att det skulle vara något som fanns. Mycket VHS tittades på, men det var antingen hyrfilm eller inspelat från TV.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Ansiktsmålning eller slänga ett lakan över huvudet. Finns lite inspiration i Karate Kid (1984) också:

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Det spelar ju ingen roll för rollspelande, eftersom man bara kan säga att just den här gruppen ungdomar har tillgång till det, men jag (född 1983 och uppväxt i Karlskoga) har aldrig sett en piratkopierad VHS i hela mitt liv, eller ens hört talats om att det skulle vara något som fanns. Mycket VHS tittades på, men det var antingen hyrfilm eller inspelat från TV.
Ungefär så.

De enda piratkopierade VHS:er jag såg under min uppväxt var filmer som kopierats från helt vanliga hyrfilmer.

Det här med bootlegs fanns överhuvudtaget inte. Men jag hade väl fel kompisar.


Överlag upplever jag att det finns en väldigt stark tendens hos folk att liksom utgå från att just deras uppväxt var "som folk hade det då". Trots att det verkligen inte finns något som säger att den egna uppväxten var det minsta representativ för tidsandan. Det här märker jag i andra debatter hela tiden, t.ex. vad gäller "hur skolan var" eller "hur det såg ut med invandring/rasism". Många har helt enkelt svårt att inte se sin upplevelse som universell. Det här gör det oerhört svårt att diskutera just tider som folk har upplevt, eftersom minnen dessutom är så föränderliga.

Är det verkligen så viktigt att ens egen barndom var helt normal?
 
Top