Vad klädde man ut sig till på 80-talet?

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Det vankas Halloween i min Tales from the Rift (TFTL möter väsen) kampanj och rollpersonerna kommer bli inbjudna på Halloweenfest/maskerad.
Så min fråga är kort, vad klädde kidsen ut sig till på en maskerad i 80-talets Sverige?

Edit: Jag vet att halloween inte var en grej här på 80-talet, men ignorerar de faktumet pga kul med Halloween! Men antog att de fanns maskerader, därav mig fråga :)
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,305
Location
Göteborg, Lindome
Jag försöker tänka tillbaka till den tiden, men jag har inget minne av att vi hade några Halloweenfester då. Nu hörde jag inte direkt till "kidsen" på 80-talet, man borde ju ändå ha snappat upp om sådant hände.

Bland de äldre kidsen, på Chalmers, hade vi temafester ibland där folk spökade ut sig. Vampyrtema, transvestittema, barnkalas. Men inget direkt Halloweentema.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Vad jag minns fanns Halloween knappt i Sverige innan typ 00 eller 01 eller senare. Som barn var jag på en halloweenfest hos en irländsk familj nån gång i början av 90-talet, det var sjukt exotiskt och alla barn var utklädda till klassiska monster typ Dracula eller olika djur.

Vanliga maskerader fanns så klart men om jag får gissa hur folk klädde ut sig 80/90-tal kan det ha varit klassiska dräkter: en polis, en sjöjungfru, en clown, etc. Eller djur, typ en häst där en är huvudet och en är baken. Kan också tänka mig att vissa tyckte att klä ut sig till det motsatta könet var helfestligt. Eller att man som vit sminkade sig svart, innan det ansågs kontroversiellt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det vankas Halloween i min Tales from the Rift (TFTL möter väsen) kampanj och rollpersonerna kommer bli inbjudna på Halloweenfest/maskerad.
Så min fråga är kort, vad klädde kidsen ut sig till på en makserad i 80-talets Sverige?
Som andra redan sagt: man firade inte Halloween på 1980-talet i Sverige.
Halloween började firas i Sverige på 1990-talet och blev inte riktigt populärt förrän på 2000-talet.
Trick-or treat fanns inte, istället klädde barn ut sig till påskkärringar på påsken och frågade om godis.

Vad som istället fanns var fester med maskeradtema.
Även om vi inte firade Halloween här i Sverige så visste vi vad det var - alla hade sett tillräckligt mycket amerikansk TV.
Därför ar det fullt möjligt att ha en maskeradfest med "Halloween-tema".
Där Halloween-tema är att man klär ut sig till läskiga saker: vampyr, frankensteins monster, zombie, mumie, spöke, o.s.v.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Som sagt, Halloween friades väl i princip inte. Maskerad förekom dock på barnkalas och någon mellanstadietillställning. Men det var väl generiska saker som pirat, riddare, polis etc. Eller monster då. Har vaga minnen av folk som försökte få till någon Star Wars-grej men det föll rätt hårt på att det inte gick att hitta rekvisita.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Ja, halloween på 80-talet låter lite tidigt. Tror det gjordes några trevande försök under 90-talet.

Men! Jag mins inte några robotar eller dinosaurier eller sånna saker heller, så ska man ändå ge sig på allterantivhistoria ser jag ingen anlending till varför inte halloween kan ha slagit lite tidigare =D! Och maskerader förekom allt nån gång i bland i alla fall.

Spöke var väldigt populärt! Bara ett gammal lakan med ett par hål i sig. Cowboy, polis, inbrottstjuv (En sån där i randig tröja och mask), indian (vi var naiva och okunniga på den tiden), Zorro, pirat, Pippi Långstrump, och Emil i Lönneberga känns alla som klasika maskeraddräkter.

Kanske Ninja Turtles? Men det är möjligt att det inte började dyka upp föränn på 90-talet.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,308
Halloween blev ju en grej någonstans i slutet av 90-talet, jag minns att vi var utklädda på Halloween inför höstlovet när jag gick i ettan (1997). Så som sagt är Halloween lite för tidigt för att ha i Ur Varselklotet…
Det jag minns att vi var utklädda till då var ganska "generiska" saker, snarare än specifika karaktärer. Vampyr, mumie, någon Frankensteins monster, några som bara var lite blodsminkade. Flera var inte nödvändigtvis läskiga heller, där vi hade prinsessor till exempel.

Men det går att lösa! I Spökhuset i Färentuna (som utspelar sig under Allhelgona) så förklarade jag att vissas intresse för Halloween kommer från att det finns flera amerikanska forskare som jobbar i Slingan och därför har vissa hört om traditionen. Inga Halloween-fester, men typ att videobutiken är lite utspökad.
 

spexidor

Veteran
Joined
24 May 2021
Messages
13
I min hemort i norduppland firar man sedan länge ”knumasso” (tjugondag Knut) som liknar helloween. Barnen klär ut sig och går runt och får godis, men senare på kvällen är det också ett stort karnevalståg där vuxna klär ut sig (ofta väldigt ambitiöst) och tågar fram och tillbaka. Tema efter årets Disneyfilm var vanligt under min barndom på 90-talet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,124
Location
Stockholm
Maskerad förekom dock på barnkalas och någon mellanstadietillställning
Även bland vuxna, vilket man kan se i någon av Stig-Helmer filmerna då han och hans norske kompis e på väg hem från en iförda sina maskeraddräkter
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,124
Hemgjorda grejer, hade jag sagt! Och alltså sånt som går att fixa med lite tyg, ansiktsmålning, osv. Spöke eller inbrottstjuv i randig tröja alltså kanske troligare än dyra gummimasker etc. Evt skitbilliga pappmasker med vampyr / frankensteins monster etc med hål för ögonen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,308
Troligtvis inte, i alla fall mer ovanlig! Del III (den första med hockeymasken) blev totalförbjuden och kom inte förrän på 2000-talet. Del 4 (den bästa) släpptes 1986, två år efter, då ordentligt nedklippt (11 minuter kortare!). Efter det kom inga av de resterande filmerna ut förrän på 2000-talet på DVD.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Troligtvis inte, i alla fall mer ovanlig! Del III (den första med hockeymasken) blev totalförbjuden och kom inte förrän på 2000-talet. Del 4 (den bästa) släpptes 1986, två år efter, då ordentligt nedklippt (11 minuter kortare!). Efter det kom inga av de resterande filmerna ut förrän på 2000-talet på DVD.
Vill dock minnas att alla filmerna gick på TV3 ibland, men det kan kanske i och för sig varit under 90-talet?
 
Top