Vad heter er rollspelsklubb?

verlandes.

rollspelskollektivet & teufelsamlingen
Vad heter klubben och var har ni hållit till genom åren?
Detta tyckte jag var en rolig grej! Har era spelbord ett officiellt eller inofficiellt namn? Det närmsta mitt vanliga spelbord har kommit är "4679" . Det var portkoden till lägenheten vi spelade i och efter att vi frågade efter den så pass ofta så blev det namnet på vår gruppchatt. Skaffade sedermera en custom tärningspåse med dessa siffror:

1787821941620.png

Sen har jag ju Rollspelsklubben Två Facklor med ungdomar på biblioteket. Det namnet kommer av att vi spelar Shadowdark 2h i veckan och att en fackla i det spelet varar en timmas verklig tid.

1787822505497.png

Vi har inget egentligt namn. Discordservern vi samordnar på heter "Äventyrarna" så det är väl det närmaste ett namn vi kommer.

Förr i tiden, på 80-talet, hette vi "RS Draken".

Edit: Nördhäng Norrtälje är ju på sätt och vis en rollspelsklubb.

Last edited:
Kerbango

I panik hittade jag på det som en hälsningsfras för några svartalfer i Symbaroum en gång när vi spelade, och sedan blev det lite av ett stående skämt.

Sedan behövde vi ett lagnamn första gången vi var på GothCon, och då tyckte en av oss att det var kul att ta det ordet.
Sedan har det även blivit vad vi kallar oss när vi ger ut diverse små PDFer/häften, och har fått en logga (som nu är mer än 10 år gammal!).

Det var inte meningen...
kerbango_logo_vertikal.jpg

Nu var det länge sen vi spelade så gruppen kanske är nerlagd, men Göteborgs coolaste indierollspelsgrupp hette/heter Gårdagruppen, långt efter att vi slutade träffas i Gårda, helt enkelt för att det var där allt började när vi hade tillgång till en lokal ovanför en dojo där det oftare var dom än vi som gjorde konstiga ljud.

Nu var det länge sen vi spelade så gruppen kanske är nerlagd, men Göteborgs coolaste indierollspelsgrupp hette/heter Gårdagruppen, långt efter att vi slutade träffas i Gårda, helt enkelt för att det var där allt började när vi hade tillgång till en lokal ovanför en dojo där det oftare var dom än vi som gjorde konstiga ljud.
Indierollspels-grupp eller indie-rollspelsgrupp? :unsure:

Min första spelgrupp kallade sig Elementarerna. Och trots att det var jag som kommit på namnet kunde jag inte vara med den enda gången vi faktiskt använde namnet, på en av Äventyrsspels allra första rollspelskongresser i Stockholm, 1986 kanske.

Jag bor nu i ett område med det underligt engelskklingande namnet Serenia Hills, så jag hade planerat att kalla en grupp, om den var baserad här, Serenia Thrills, men ingen nappade tyvärr...

Nu heter mina grupper ingenting. Bara Dragonbane och Mutant, för vi är de enda som spelar de spelen.

Föreningar jag varit med i:
Mellon
Goblin
Chaos Apes

Numera döper vi inte spelgrupperna som samlas, bara kampanjerna.
Exempelvis kallas gänget som spelar Cthulhu Invictus (fast väldigt husreglat) för Suburra Plebs.

Back