Vad heter er rollspelsklubb?

Aldrig haft officiella namn på spelgäng.

Nu säger jag irl-gänget och online-gänget, men tror ingen annan i någon av grupperna kör med de namnen (inget överlapp på deltagare).

I ABF:s rullar heter vi "Den förbjudna zonen" eftersom vi började lira mutant i cirkelform men den tillhörande gruppchatten heter för närvarande "Pacificas otillräckliga hjältar" eftersom vi håller på med The Electric State just nu. Blir väl omdöpt till nått tematiskt när vi är klara med den kampanjen och byter spel till vad det nu blir.

Detta tyckte jag var en rolig grej! Har era spelbord ett officiellt eller inofficiellt namn?
Jag var med och startade, drev och avvecklade föreningen Dekadanser.
Numera spelar jag med föreningen Gamers' Guild.

Föreningen Dekadanser startades i Torsby (förmodligen 1989?).
Namnet kom från Imperiets sång Dekadenser, som jag och ordföranden tyckte var bra just då.
Vi var noggranna med att det var just den stavningen också, taget från textraden - "vi dansar deka-danser".
Föreningens huvudsyfte var att dra in pengar så att vi kunde köpa in mer spel.

Framåt mitten på 90-talet började vi tröttna på byråkratin, vi hade t.ex. svårt att hitta revisorer och suppleanter.
Inköpen minskade också då i princip alla medlemmar i princip själva köpte det de var intresserade av.
Så varje höst de sista åren hade vi en ganska stor summa pengar vi behövde göra oss av med - vilket resulterade i konceptet "vinterfesten". Men till slut beslutade oss för att avveckla föreningen.

Under tiden hade det bildats en ny förening på orten med det charmiga namnet Asma Fläekur (stavning?), och något yngre medlemmar.
Vi stal de bästa sakerna ur föreningens spelsamling och erbjöd dem sen att ta över resterande spel och ev. nån medlem (?).
Det var så föreningen Deca Fläekur bildades - med halva namnet från respektive ursprunglig förening.
När väl Deca Fläekur upphörde en ganska bra bit in på 2000-talet gick kvarvarande spel och några medlemmar över i den nybildade Torsby Kortspelsklubb. Den föreningen verkar ha upphört och senare återuppstått som Torsby Brädspelsklubb (2023?).

---

När jag i slutet på 90-talet flyttade till Stockholmsområdet kom jag i kontakt med nyckelpersoner i den gamla föreningen Yxan/Gamers' Guild. Yxan startade nån gång 1987 (?) och bytte sen namn till Gamers' Guild runt 1990.
Det var en stor och aktiv förening som gav ut egna föreningstidningar (IQ-Blaskan/Yxan/Argus/Lill-Argus) och ordnade konvent (FrunCon) och skrev och spelledde äventyr på Stockholms Spelkonvent/Spelkongresserna. Gamers' var också tongivande vid bildandet av Sverok Stockholm. Runt 1996 så upphörde den mesta verksamheten. och föreningen lades vilande.

2009 tyckte vi att det vore kul att aktivera föreningen igen, men då i en betydligt mindre skala. Vi är sen 2009 bara en handfull medlemmar, och endast två av de aktiva spelarna var också med på 90-talet. Vi har dock varit i sporadisk kontakt med ytterligare en handfull som var med när det begav sig. Alla tidigare medlemmar är dock välkomna tillbaks. Sen 2011 har vi varit med och arrangerat ÄlvCon. Just nu funderar vi också på hur vi ska fira det kommande 40-års jubileet.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Första föreningen jag var med i hette Fafnir (Falun, mitten av 1980-talet). Sedan bildade Herr Nils och jag föreningen Paladine (Falun, andra halvan av 1980-talet) som snabbt gick ihop med Magnus Seters Borlänge rollspelsförening och bytte namn till Aut vincere, aut mori (Borlänge, 1986 eller 1987).

De mindre spelgrupper jag var med i vid sidan av hade aldrig några namn.

Nu spelar jag med Stockholm kartell, varannan tisdag och med vad som tydligen heter Rollspel med Dante, men jag kallar Onsdagsgruppen, varannan onsdag.

Nu har jag varit sjuk lite för länge för att ha någon spelgrupp på ganska bra stund, men senaste spelgruppen var väl iaf Memento Mori.

En gång i tiden var jag med vid grundandet av De Onämnbara, och även om den föreningen inte direkt lever längre så är det aldrig dött som för evigt vilar.

Länge sedan vi hade något officiellt namn på rollspelsgäng, men vi har ofta styrt ihop det på messenger och de grupperna brukar få bra namn. De mer långvariga grupperna har hetat saker som:

"Rollspel på måndag"
"Rulla tärning"
"Satsa allt på rött"
"Hiva gris"

Den grupp jag urspungligen kallade Torsdagsgruppen omnämns i mitt hem numera som Bibelgruppen (eftersom alla spelare utom jag har typiskt bibliska namn). Detta för att min fru ska klara av att skilja den från mina andra ännu namnlösa irl-grupp.

Last edited:
Vi kallar oss TPK (eftersom just det inträffade då och då i gruppens ungdom för 40 år sedan).

Last edited:
Vår grupp heter Onsdagsgruppen. Den hette först Tisdagsgruppen i mer än ett decenium men sedan bytade vi dag.

Min första hette Syndikatet. Ingen relation till podcasten.

Den andra och ännu levande heter Trauma. Undertitel Drakens Strykhörna.

Back