Inkluderar dina spelgruppserfarenheter också folk som inte kommer från en akademisk bakgrund, men sedermera ägnat sig åt högre studier ändå? För jag kan ju tänka mig att rollspel kan väcka ett intresse för vissa ämnen som gör att man sedan söker sig till en högre utbildning.
Om jag kollar på mina egna spelgrupper så är det ändå en hygglig blandning mellan folk i yrken som krävt någon form av högre utbildning (programmerare, läkare, jurist, någon sorts sociala medier-ansvarig) och folk i yrken eller sysselsättningar som inte kräver det (kock, vaktmästare, plåtslagare, långtidsarbetslös). Några har tidigare haft icke-akademiska yrken men fortbildat sig i vuxen ålder (badhuspersonal --> löneadministratör). Så jag har åtminstone en erfarenhet av hyggligt blandade spelgrupper där. Dock är det onekligen så att bland folk som skrivit saker till rollspel är de akademiskt utbildade överrepresenterade. Det är väl i och för sig inte så konstigt att man, om man tycker om att skriva, också söker sig till en högre utbildning där man får nytta av den kompetensen.