Vad har rollspelsmakare för jobb/utbildning?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu skapar jag inte rollspel mer än på hobbynivå hemma på kammaren och dessa kommer troligtvis aldrig att få se dagens ljus så jag vet inte om jag har rätten att yttra mig men jag har en viss uppfattning om att större delen av Sveriges rollspelskreatörer kommer ifrån en akademisk bakgrund och denna tråd verkar stödja mina teorier..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Är det en specialfärdighet som kommer med yrket? Tinah som skrivit bland annat barnaröster till utanfrid (kanske det sorgsamaste jag spelat) är också socionom.
Vi har en socionom i gruppen. Där är det tvärtom. Orkar inte med mer nattsvart skit. Vill ha en ljusare palett med gladare färger utanför jobbet. (nu har hen bytt jobb visserligen så det gäller inte i lika stor utsträckning längre).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,467
Är det en specialfärdighet som kommer med yrket? Tinah som skrivit bland annat barnaröster till utanfrid (kanske det sorgsamaste jag spelat) är också socionom.
Det är ett jobb där man får se mycket sorgligt och där man får se samhället svika folk ofta. Det tenderar att göra att man ser världen lite annorlunda tror jag. Mest gör det nog en lite härdad så att man tar i lite extra när man vill att saker ska kännas :p

Vi har en socionom i gruppen. Där är det tvärtom. Orkar inte med mer nattsvart skit. Vill ha en ljusare palett med gladare färger utanför jobbet. (nu har hen bytt jobb visserligen så det gäller inte i lika stor utsträckning längre).
Alltså 100% det här också. Jag klarar inte av särskilt mycket ledsen socialrealism med barn som far illa i fiction på fritiden tillexempel. Jag ser nog av det på jobb tack så mycket. Så ska det vara sådant måste det vara A: Väldigt bra och B: Även då i små doser. Och har saker varit jobbiga på riktigt så spelar jag hellre något utan sådana element alls.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jo, det här väl diskuterats förr och är väl även belagt från annat håll...
Ja, att många rollspelare är akademiker är ingen nyhet. Samtidigt ska man vara medveten om att utbildningsnivån i Sverige stadigt blivit allt högre. Något under hälften av Sveriges befolkning har läst vidare efter gymnasiet och något under en tredjedel har mer än tre år eller mer på universitet/högskola. Akademiker är alltså ingenting ovanligt. Min spelgrupp stämmer för övrigt oväntat bra mot statistiken. Halva gruppen är högutbildade och den andra halvan började jobba direkt efter gymnasiet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, att många rollspelare är akademiker är ingen nyhet. Samtidigt ska man vara medveten om att utbildningsnivån i Sverige stadigt blivit allt högre. Något under hälften av Sveriges befolkning har läst vidare efter gymnasiet och något under en tredjedel har mer än tre år eller mer på universitet/högskola. Akademiker är alltså ingenting ovanligt. Min spelgrupp stämmer för övrigt oväntat bra mot statistiken. Halva gruppen är högutbildade och den andra halvan började jobba direkt efter gymnasiet.
Jag har gjort en egen anekdotiskt observation att rollspel verkar vara populärare bland akademiker och barn till akademiker än det är bland arbetarklass , bland mina kamrater ur arbetarklassen tror jag endast att jag vet en person som spelar rollspel men bland mina akademikervänner så är det ett ganska kärt nöje att spela rollspel.

I min ordinarie spelgrupp är jag den enda av 6 personer som inte har akademiska studier i bagaget utan började min knaggliga yrkesbana efter gymnasiet.

Jag tror att i stort sett alla spelgrupper jag deltagit i så har 90-95% av spelgruppen varit eller kommit att bli akademiker . Dom jag spelade med i högstadiet eller gymnasiet är idag akademiker .
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Jag har gjort en egen anekdotiskt observation att rollspel verkar vara populärare bland akademiker och barn till akademiker än det är bland arbetarklass , bland mina kamrater ur arbetarklassen tror jag endast att jag vet en person som spelar rollspel men bland mina akademikervänner så är det ett ganska kärt nöje att spela rollspel.

I min ordinarie spelgrupp är jag den enda av 6 personer som inte har akademiska studier i bagaget utan började min knaggliga yrkesbana efter gymnasiet.

Jag tror att i stort sett alla spelgrupper jag deltagit i så har 90-95% av spelgruppen varit eller kommit att bli akademiker . Dom jag spelade med i högstadiet eller gymnasiet är idag akademiker .
Inkluderar dina spelgruppserfarenheter också folk som inte kommer från en akademisk bakgrund, men sedermera ägnat sig åt högre studier ändå? För jag kan ju tänka mig att rollspel kan väcka ett intresse för vissa ämnen som gör att man sedan söker sig till en högre utbildning.

Om jag kollar på mina egna spelgrupper så är det ändå en hygglig blandning mellan folk i yrken som krävt någon form av högre utbildning (programmerare, läkare, jurist, någon sorts sociala medier-ansvarig) och folk i yrken eller sysselsättningar som inte kräver det (kock, vaktmästare, plåtslagare, långtidsarbetslös). Några har tidigare haft icke-akademiska yrken men fortbildat sig i vuxen ålder (badhuspersonal --> löneadministratör). Så jag har åtminstone en erfarenhet av hyggligt blandade spelgrupper där. Dock är det onekligen så att bland folk som skrivit saker till rollspel är de akademiskt utbildade överrepresenterade. Det är väl i och för sig inte så konstigt att man, om man tycker om att skriva, också söker sig till en högre utbildning där man får nytta av den kompetensen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Universitet är ju en miljö där det är lätt att organisera rollspel, skapa olika föreningar etc. Så det förvånar mig på intet sätt att rollspel har en stor representation där.

Det pratades ju dock här inte om rollspelare utan om författare till rollspelsmaterial. Kanske man som akademiker har vana att skriva långa texter i form av uppsatser vilket gör det lättare att skriva material, men jag vet inte.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har gjort en egen anekdotiskt observation att rollspel verkar vara populärare bland akademiker och barn till akademiker än det är bland arbetarklass , bland mina kamrater ur arbetarklassen tror jag endast att jag vet en person som spelar rollspel men bland mina akademikervänner så är det ett ganska kärt nöje att spela rollspel.

I min ordinarie spelgrupp är jag den enda av 6 personer som inte har akademiska studier i bagaget utan började min knaggliga yrkesbana efter gymnasiet.

Jag tror att i stort sett alla spelgrupper jag deltagit i så har 90-95% av spelgruppen varit eller kommit att bli akademiker . Dom jag spelade med i högstadiet eller gymnasiet är idag akademiker .
Det här stämmer inte alls in på min spelgrupp där någon enstaka är akademiker som läst en hel utbildning på högskolan.

Sen tycker jag indelningen akademiker-arbetarklass är lite märkligt. Jag är ingen akademiker, men har samtidigt svårt att se mig tillhöra "arbetarklass".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Inkluderar dina spelgruppserfarenheter också folk som inte kommer från en akademisk bakgrund, men sedermera ägnat sig åt högre studier ändå? För jag kan ju tänka mig att rollspel kan väcka ett intresse för vissa ämnen som gör att man sedan söker sig till en högre utbildning.

Om jag kollar på mina egna spelgrupper så är det ändå en hygglig blandning mellan folk i yrken som krävt någon form av högre utbildning (programmerare, läkare, jurist, någon sorts sociala medier-ansvarig) och folk i yrken eller sysselsättningar som inte kräver det (kock, vaktmästare, plåtslagare, långtidsarbetslös). Några har tidigare haft icke-akademiska yrken men fortbildat sig i vuxen ålder (badhuspersonal --> löneadministratör). Så jag har åtminstone en erfarenhet av hyggligt blandade spelgrupper där. Dock är det onekligen så att bland folk som skrivit saker till rollspel är de akademiskt utbildade överrepresenterade. Det är väl i och för sig inte så konstigt att man, om man tycker om att skriva, också söker sig till en högre utbildning där man får nytta av den kompetensen.
Ja jag har spelat med personer som inte kom ifrån akademisk bakgrund men som sedemera följde en akademisk bana , Tex hade jag en vän i tonåren som jag spelade med och hens far var fabriskarbetare och hens mor jobbade i skolbespisning och hen är idag labbtekniker.

I högstadiet så var ju ingen av oss akademiker oavsett om vi kom ifrån akademiska hem eller arbetarklassbakgrund utan det är ju först på eftergymnasial nivå som man eftersträvar akademiska utbildningar så på så viss har jag ju spelat med en uppsjö folk som inte var akademiker eller kom ifrån akademiska hem men som senare blev akademiker .

Men i eftergymnasial ålder så har mina spelgrupper till 90-95% bestått av akademiker
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här stämmer inte alls in på min spelgrupp där någon enstaka är akademiker som läst en hel utbildning på högskolan.

Sen tycker jag indelningen akademiker-arbetarklass är lite märkligt. Jag är ingen akademiker, men har samtidigt svårt att se mig tillhöra "arbetarklass".
Det beror sig väll iofs på vart man drar gränsen för arbetarklass , vissa hävdar ju att även akademiker är arbetarklass iom att så länge du säljer your labor till en arbetsgivare så är du arbetarklass.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Då jag aldrig ger ut några spel (eftersom jag har så jävla svårt att avsluta dem)vet jag inte om jag ska skriva här men min utbildning är.
Folkhögskola musiker,
Kockutbildning- jobbat i ett par år
Barutbildning- var barchef i ett antal år.
Snart utbildad psykolog.

Jag har dessutom under åren jobbat med försäljning och på industri för att kunna försörja mig. Numera jobbar jag i bokaffär, så jag har väl varit arbetarklass och ska bli akademiker om uppdelningen däremellan är vilka utbildningsnivå man har.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag har läst ett folkhögskole-program för filmproduktion samt en del lösa högskolekurser.
Nu jobbar jag som programmerare med inriktning på 3d-grafik för ett stort svenskt möbelföretag.

Jag har gett ut ett litet OSR-spel (Relics & Ruins) och är på god väg att ge ett nytt spel vid namn Askhem.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det beror sig väll iofs på vart man drar gränsen för arbetarklass , vissa hävdar ju att även akademiker är arbetarklass iom att så länge du säljer your labor till en arbetsgivare så är du arbetarklass.
Damn straight.
Att skilja mellan olika kategorier av löntagare och påstå att de är olika klasser är det smartaste söndra-och-härska-draget som kapitalisterna gjort.
But we digress... :gremwhistle:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Utbildning:
Masterexamen inom Medier, retorik och PR.

Yrke:
Rehabiliteringspersonal för folk med psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Min utbildning har inte gett mig något som har hjälp mig i jobbet, men det har däremot hjälpt mig som person och i rollspelsskapandet.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag sällar mig ju ännu inte riktigt till rollspelsskaparnas skara, men det är intressant att det verkar som att fler varit hjälpta av rollspelshobbyn i sitt yrkesutövande än omvänt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag sällar mig ju ännu inte riktigt till rollspelsskaparnas skara, men det är intressant att det verkar som att fler varit hjälpta av rollspelshobbyn i sitt yrkesutövande än omvänt.
Ja, att jag har hyfsad koll på Adobe Suite, vilket är mig till stooor nytta, kan jag helt och hållet skylla på hobbyn.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Utbildning: Undersköterska, Litteraturvetare

Tidigare arbeten: Fritidsledare, lokalvårdare, marknadsknalle, alltiallo på Hembygdsmuseum, teamledare, grafisk produktion, efterbehandling av trycksaker, butikssäljare brunvaror, lokalvårdare igen, reporter, butikssäljare leksaker, photo voltaic-tekniker (fint ord för att löda, laminera och efterbehandla solcellspaneler), telefonförsäljare (mitt epic failure), rollspelskonstruktör, personlig assistent, ledsagare/boendestödjare, undersköterska (det jag gjort näst längst tid), skribent (det jag gjort längst tid), kundsupport (just nu) och rollspelsmakare/rollspelskonstruktör på egen firma (just nu).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Har nu, det senaste året, börjat treva mig in i att skapa offentligt content, även om jag inte släpps något självständig rollspel.

Utbildning: övertrakasserat CSN fullständigt med främst en master i Folkhälsa att visa för besväret.

Jobbar: just nu på ett större utbildnings- & delaktighetsprojekt inom ideell sektor.

Tycker väl att studierna om patogener och parasiter varit användbar när man SL:at skräck. Finns himla mycket hemskt man kan låna från verkligheten för body horror.
Annars har väl ideell sektor gett en del erfarenhet av att sprida/lära ut idéer på ett pedagogiskt och engagerande sätt.
 
Top