Nekromanti Vad har rollspelare emot foton, egentligen?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
inget fel på Photoshop, ett jävligt kompetent program.. men det går ju inte att fotoshoppa fram en bra bild om man plåtat en kroppsbyggare i höftskynke med ett svärd från Fantasia på Kungsgatan... det blir en Boris Vallejo-parodi hur skicklig man än är.. ;-)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kom inte och förstör mina braiga idéer nu.... Någon användning ska jag väl få ha av mina leopardmönstrade tangas.

Nja. Jag tänkte mer på illustrationer som inte är foto men som blir mycket bättre via photoshop och fotorealistiska.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tänkte mer på illustrationer som inte är foto men som blir mycket bättre via photoshop och fotorealistiska.
Kan du visa något exempel på en sådan?

/Anders
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Därför att en illustration inte kan begränsas, medan ett fotografi alltid begränsas av motivet. Du kan rita vad som helst men bara fotografera det som finns. Sedan tror jag att vid de tillfällen där fotografier används, t.ex. i Neotech, så gör man ett antal fel. Antingen så visar bilderna bara det som står i texten, vilket är begränsande och bortkastade bilder oavsett teknik, eller så visade det något som inte hade med spelet att göra. T.ex. en nutida soldat med M16. Det är som att illustrera en modern SEAL med en brittisk kommandosoldat från andra världskriget. Energin går åt att hitta miljöer och rekvisita som passar texten. Sedan tar det stopp.

Att fotografera bra och manipulera bilder är svårt och de som är duktiga på det brukar tjäna sina pengar i andra branscher. Fotografier behöver inte vara sämre men eftersom de som tar bilderna är sämre fotografer än vad illustratörerna är på att teckna så blir oftast resultatet inte bra.

Sedan ansluter jag mig till de som menar att konceptbilderna i LoTR vore ett bättre val än scener ur filmerna. Detta för att konceptbilderna visar världen medan fotografierna visar filmen. Ur ett rollspelsperspektiv så är ju världen mer intressant. Det gäller för de flesta "filmspel".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
De bilder jag sett är inte mina (jag är ingen illustratör) och jag har ingen rätt att lägga upp dem på nätet. Men jag kan nämna att det rör sig om vapenbilder till de Sci-Fi kampanjer vi har spelat. Resultatet är mycket bra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kolla på www.anry.ru...

Hon gör det iofs inte Photoshop, utan i Painter, tror jag, men det är ruggigt välgjort. Det finns många artister som henne som helt gått över till digitala media. Om det var vad du frågade efter?

/RD
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja Anrys bilder är gjorda i Painter... som efterliknar naturliga media och gör det helvetes mycket bättre än Photoshop (kan även rekommendera Alias Sketchbook Pro och ArtRage2 som photoshop-alternativ)...
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Fast att använda action-dockor blev så jävla nördfel så jag kan knappt öppna boken längre...

Dito. Jag visste t o m om det innan jag köpte boken, men det stör mig något oerhört.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Cosplay

I Västmark skulle jag däremot haft det, eftersom det finns bättre saker att se Krille cosplaya som Tuva
Han kanske kan cosplaya nån annan, och nån av Krilles många groupies kan spela Tuva?

ObTopic: Jag tycker de cosplayade bilderna av SLPs i Adventure! är stencoola - photoshop plus kralliga bilder av speldesignerns svåger utklädd till galen tysk zeppelinanarkist = flawless victory.

Erik, finns det fler cosplayade spel?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ahh ! jaha...

..jaja så det var det som Photoshop ..Bah! betyder, att photoshopande är ett skällsord.
(ja jag vet att jag inte svarar direkt till dig tomas, utan till sidotråden)

Vad jag ( ohh humble soul ) menade var att det inte behövs en massa pengar och studios,
för att göra filmeffekter med stillbilder (utan det räcker med den begränsade versionen av ps, till och med version 4, som inte ens har historiepalett och bara ett stegs ångra - hardcore ps:are använder ändå inte ångrasteg :gremwink: ) ...

Men ska vi välja ett ritvertyg som är digitalt rekomenderar jag varm painter, himla skönt har alltid varit bättre på sånt än ps, men då är det inte heller photoshops focus.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Cosplay

Det är inte ett rollspel, men bästa cosplayande skaparen är förstås Mark Waid i sin presentation i Ruse:
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Photoshop... bah! -- ?
Sorry... Sånt man skriver då argumenten tryter. Hehe...

Photoshop är säkert lysande i vissa sammanhang. Porträttbilder kan bli häftiga med datorgenererade foton, vilket White Wolf visat. Som medium att teckna med, eller som instrument att manipulera sina illustrationer med så är det ju också toppen. Så klart.

Men jag tycker att det kan bli ganska styltiga kompositioner om man skall illustrera något annat - typ häftiga eldstrider, svärdsfajter eller bara allmänna stämningsbilder - med manipulerade foton.

Sån är jag.

//e
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
ro83rt har tagit upp flera av de saker jag kände när jag tänkte på foto vs. illustration. Att foton begränsas av motivet och vår verklighet. Jag har bara sett Neotech2 men där tyckte jag ofta att bilderna var från vår värld och inte ur Neotechs. Nån 80 tals frisyr och en hel del poserande som om bilderna var ämnade för företags PR-pamletter.

När det gäller Serenity så skulle jag nog gärna ha bilder från serien (vilket förstås inte är möjligt). Men de får inte vara alltför många av karaktärere som poserar. De måste göra något.

Ro83rt nämner ju också konceptskisser, vilket ahde varit ett utmärkt val för LotR. Särsklit som betraktaren ofta lägger in mer, d.v.s. fantiserar om en teckning, då den antyder vad som finns eller pågår medan en foto bara visar vad som finns.

A.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men jag tycker att det kan bli ganska styltiga kompositioner om man skall illustrera något annat - typ häftiga eldstrider, svärdsfajter eller bara allmänna stämningsbilder - med manipulerade foton.
Funkar det på film, skulle det kunna funka som stillbilder.

Sen tänkte jag mest att photoshop hänvisningen skulle vara en kommentar till att rollspelsbranchen inte har råd att göra bra manupulerade fotografier.
(en gammal version av ps följer ibland med när du köper skanner).
 
G

Guest

Guest
För att foton oftast inte finns i lika närligannde genrer (till rollspelet sett) som illustrationer gör, tror tillexempel att neotech 2 hade blivit bättre om skaparna tagit en kamera här i götet och tagit foton på folk klädda för att passa in nära tillexempel raffinaderierna eller någon övergiven industribyggnad eller liknande för att sedan möjligtvis editera dem.

Ska rollspel ha foton så ska de vara gjorda för ändamålet.

/Zorbeltuss som vet att det räcker med två personers garderober för att slänga ihop de mesta stilar du kan tänka på (så länge garderoberna inte bara består av t-shirts och liknande).
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Sedan är det ju också en tryckkvalitetsfråga. Svartvita illustrationer gör sig oftast bättre i tryck än rastrerade foton.
 
Top