Därför att en illustration inte kan begränsas, medan ett fotografi alltid begränsas av motivet. Du kan rita vad som helst men bara fotografera det som finns. Sedan tror jag att vid de tillfällen där fotografier används, t.ex. i Neotech, så gör man ett antal fel. Antingen så visar bilderna bara det som står i texten, vilket är begränsande och bortkastade bilder oavsett teknik, eller så visade det något som inte hade med spelet att göra. T.ex. en nutida soldat med M16. Det är som att illustrera en modern SEAL med en brittisk kommandosoldat från andra världskriget. Energin går åt att hitta miljöer och rekvisita som passar texten. Sedan tar det stopp.
Att fotografera bra och manipulera bilder är svårt och de som är duktiga på det brukar tjäna sina pengar i andra branscher. Fotografier behöver inte vara sämre men eftersom de som tar bilderna är sämre fotografer än vad illustratörerna är på att teckna så blir oftast resultatet inte bra.
Sedan ansluter jag mig till de som menar att konceptbilderna i LoTR vore ett bättre val än scener ur filmerna. Detta för att konceptbilderna visar världen medan fotografierna visar filmen. Ur ett rollspelsperspektiv så är ju världen mer intressant. Det gäller för de flesta "filmspel".