Nekromanti Vad har rollspelare emot foton, egentligen?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra fråga !
jag har ingen aning om varför det skall vara så illa att plocka in ett foto i enn rollspelspodukt. Funkar lika bra som en bra bild tycker jag. Den fotade bilden behöver ju inte ta ut den ritade. Tror säkerliken att de kan funka alldells utmärkt tillsammans.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Men till syvende och sist är jag lite tveksam till illustrationernas nödvändighet i rollspel överhuvudtaget. Om man ändå bara kommer ha görfula illustrationer kan man väl lika gärna skita helt i det? Den åsikten baseras säkert i stor utsträckning på att jag själv inte kan teckna, men jag är ändå lite nyfiken på hur ett helt textbaserat rollspel hade funkat. Typ.

Fungerar fint så länge texten är intressant och tillräckligt lätt.
Men när man skriver ett spel som ser ut som någon slags facklitteratur för professorer i kryptozoologi, då blir det tråååkigt.

Det finns massor med helt textbaserade rollspel för nerladdning.
Så länge det inte är så stora textmängder borde det gå hyfsat bra att sälja också. Så bra man nu kan vänta sig i den här branschen. :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,654
Organ sa det bra- foton är verkligheten, en bild är ett förslag som du med din fantasi kan bygga vidare på.

Jag kan iofs gilla star warsbilderna, men då har jag redan filmen i åtanke ens innan jag sätter mig vid spelbordet. Bilderna jag manar upp i mitt inre finns redan i fotoform, liksom.

Men fantasyrollspel, där vill jag se ritade bilder. A propos kvalitet kan jag tom tänka mig rätt taffliga bilder, a la AD&D´s första utgåvor. Faktiskt.

Sedan, ett riktigt bra exempel på när illusar funkar som de ska, enligt mig är Skymningshem: Andra Imperiet. Men vem hade gjort de illustrationerna?
Hmmmm....

/Basse
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Galaktisk antites

Jag undrar om inte taffliga foton helt enkelt ser värre ut än taffliga illustrationer. En halvkass handritad bild i en rollspelsprodukt kan man ofta se hjärtat och idén i, men ett foto som mest ser ut som mammas semesterbilder framstår bara som snålhet.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Bra poäng, även om man hittar jättehäftiga bilder som man på något sätt vill väva in i rollspelet blir det lätt fånigt när man beskriver hur coolt det är med ord. Är det inte bättre att läsa och lära sig beskriva häftiga miljöer i ord då?

Det som talar emot detta är att bilderna förmedlar en stämning, som alla spelare och sl kan ha i bakhuvudet när dom spelar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fast att använda action-dockor blev så jävla nördfel så jag kan knappt öppna boken längre..."

Polaren köpte Cyberpunk och visade glatt upp den. Jag slog upp en sida, såg att man kunde lira… ja, fan vet, någon sorts actionfigur antar jag. Sen när snubben glatt berättade att man kunde käka upp hus numera lade jag ifrån mig boken.


Storuggla, rullstolsrace!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Av de spel du nämner har jag bara läst ett, men... ja, jag kan ju svara ändå:
I de spel jag sett foton som inte funkat så har fotografierna varit sunkigt photoshoppade. Och dessutom inte varit vad jag ansett i samma stil som den anda spelet skulle ge mig.

I SW hade jag inga problem med foton. I Västmark skulle jag däremot haft det, eftersom det finns bättre saker att se Krille cosplaya som Tuva :gremfrown:


Storuggla, tonkyhonkman
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Kring slutet av 1800-talet trodde man ju att fotot skulle ta död på målerikonsten. Så blev inte fallet - måleriet förändrades bara. Till mångas förtret till det "sämre" då målningarna slutade "föreställa" något. Men målningarna började "föreställa" en annan verklighet, något annat som fotografier inte kunde förmedla. Och rollspelsprodukter är ju till för att skapa en annan verklighet. Oj, det lät pretto. Jag menar alltså: foto går fetbort.

Dessutom är det svårt att förmedla dramatik, rörelse och dynamik i ett foto.

Utan att svamla för mycket tror det finns beröringspunkter till svårigheten för filmindustrin att göra schyssta superhjältefilmer. Män (och kvinnor) i trikåer är inte så häftiga på "riktigt". Ok, nu för tiden med X antal miljarder och GigaSuperMegaBytes-datorer så går det så klart. Men jag tror inte dessa resurser finns i rollspelsindustrin.

//e - som i och för sig tyckte fotona på "Bubba" i gamla Solo of Fortune var ganska häfiga.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tvärtom så trodde inga konstnärer i slutet av 1880talet att foto skulle ersätta måleriet, nä de gladde sig glatt över att de nu kunde gå hem och måla i värmen (och slippa stå på plats och frysa häcken av sig). Senare i början av 1900-talet så ville måleriet avskärma sig från fotografiet, just för att det gick snabbare att fotografera något än måla av det ... sen en massa vurm vurm om måleriets inneboende och överlägsna bla bla känsla bla bla och sånt.. som nu fortfarande lever kvar.

Snygga manipulerade bilder kan du göra med Photoshop Le 4.0 och en digitalkamera.
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Du har säkert rätt. Men jag talade inte om några konstnärer...

Vad det gäller photoshop... Bah!

//e
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Lata spelare

Problemet med att inte ha bilder är att i alla fall jag har lata spelare. De spelar gärna rollspel, men de engagerar sig inte gärna utanför själva spelet. Att läsa stora mängder text (eller ens små mängder) tycker de inte alls om. Att då kunna visa upp bilder som visar hur rollspelet är och på så vis generera mängder med inspiration till rollpersoner är ovärderligt. "En sån vill jag spela!"
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Du har säkert rätt. Men jag talade inte om några konstnärer...
Du har så rätt, det har inte främst varit konstnärerna som fruktat för måleriets död.
(eller tecknandet, eller det "rena avbildandet" osv)

Photoshop... bah! -- ?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men till syvende och sist är jag lite tveksam till illustrationernas nödvändighet i rollspel överhuvudtaget.
Bilder frömedlar saker inte text kan förmedla, på samma sätt som text kan förmedla saker som går förlorat om man bara har bilder.


Problemet som jag ser det, är att bilder ibland bara används som dekoration. Att de inte förmedlar något i sig själft (utan bara bekräftar texten). De bilderna kan plockas bort, för
de tillför inget. Det skulle vara skönt att hitta ett spel som lägger lika stor del på bilden som texten (regel och innehållsmässigt).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
I Västmark skulle jag däremot haft det, eftersom det finns bättre saker att se Krille cosplaya som Tuva

Tack för den mentala bilden som aldrig lär försvinna....
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
I Västmark skulle jag däremot haft det, eftersom det finns bättre saker att se Krille cosplaya som Tuva
Han kanske kan, endast för att tillfredställa sitt cosplay-behov, (och för att vi ska få behålla vår mentala hälsa någorlunda intakt) uppfinna Tuvas hittils okände bror Tuve. :gremgrin:

/Anders
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Actiondockor

Fast att använda action-dockor blev så jävla nördfel så jag kan knappt öppna boken längre...
Men tänk hur tokrätt det skulle varit i My Little Pony-rollspelet! :gremwink:

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Actiondockor

«Rätt» och «My Little Pony» i samma mening är grammatiskt omöjligt.


Storuggla, nyspråk
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vad gäller Photoshop så ska man inte underskatta det. Jag själv är ingen hejjare på Photoshop men jag har sett andra jobba med programmet för att få fram resultat man helt enkelt inte kan skapa på fri hand. Så beroende på slutresultatet kan det vara en fördel att använda program som Photoshop.
 
Top