Vad har ni för hobbies/intressen som inte har någon rollspelskoppling?

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag har fått för mig att du är några år äldre än mig, men jag var tex mycket på en klubb på Nalens bakficka på sent 00-talsom körde lite av varje ut den genren, på Augustibuller några omgångar, mina kompisar spelar skivor som Bangarang Hi-Fi, så jag har vart på väldigt många av deras grejer.
Cool. Ja, jag var på bullret några år också.
På Nalens bakficka (Alcazar) fanns bl a Who Killed Marilyn och Stomp-it. Den senare var jag med och drev. Fast det var nog snarare mitten av 00-talet. Spelade även i dess regi ett par gånger. Hade en svacka (som bestått) sedan 2010 då jag fick barn.
Bangarang-folket känner/är jag bekant med. Hade ett fanzine med Ludde kring 2004. Du är f ö lite lik den andra halvan av duon på din profilbild.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Cool. Ja, jag var på bullret några år också.
På Nalens bakficka (Alcazar) fanns bl a Who Killed Marilyn och Stomp-it. Den senare var jag med och drev. Fast det var nog snarare mitten av 00-talet. Spelade även i dess regi ett par gånger. Hade en svacka (som bestått) sedan 2010 då jag fick barn.
Bangarang-folket känner/är jag bekant med. Hade ett fanzine med Ludde kring 2004. Du är f ö lite lik den andra halvan av duon på din profilbild.
Det var Stomp-it jag tänker på. Var alltid en väldigt bra blandning av liveband där!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag skriver skönlitteratur. Det som jag hoppas ska bli min debutroman valsar nu runt på förlag sedan en månad ungefär. Fick förresten mitt livs första refuseringsbrev i veckan. (Yes! Lifegoal! :cool: ) Arbetar nu med det jag, återigen hoppas, som ska bli min andra roman. Jag har skrivit länge men mer seriöst sedan jag för två år sedan gick en skrivkurs i regi av Folkuniversitetet under ledning av Anders Fager, mest känd för spindelkonungar och svenska kulter. Det var ta mig fasen det bästa jag gjort.

Jag lyssnar på musik. Helst vinyl. För det är ett magiskt medium. Jag har en skivsamling jag byggt på sedan det tidiga 80-talet och som aldrig kommer att bli komplett. Mina hjärtegenrer är punk och ska men jag tror knappt det finns några genrer jag inte har plattor i. Andra favoriter är 70-talshårdrock och 50-talsjazz. Jag lyssnar även gärna på livemusik, även om det pga reasons inte blivit så mycket av den varan på ett tag nu.

Jag är med och driver en folkpark, Skå festplats, ute på Färingsö där jag bor. Jag är en av ett antal entusiaster som ideellt driver den som en förening. Det tar en stor del av min fritid under sommarhalvåret. Vinterhalvåret ägnas åt att planera och längta tills vi kan öppna. Vi har ett stort antal arrangemang med allt från spelningar, bakluckeloppisar och motorträffar, till vad som är både vår och gästernas favorit, frukost- och våffelbuffe med melodikrysset i radion. Vi har haft ett stort antal spelningar genom åren med, för att bara nämna några, Stefan Sundström, Jens Lekman, Nynningen, Club Killers och Mikael Ramel. Vi har även till och från anordnat festivaler som t ex Den bästa sommaren och Stockholm Hardcore Festival.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
-Musik: främst metal av alla olika slag, men även närliggande schangers. och såklart punk!
-Besöka konsterter och festivaler
-Samla vinyler
-Kamsport, men jag utövar inte utan är enbart en åskådare. Främst MMA, men kollar även på kickboxning och grappling.
-Historia, främst ww2 men det är rätt övergripande.
-Skriva prosa, dikter, lyrik mm
Och sist men inte minst, öl! Favoriterna är Tjeckiska såsom Pilsner Urquell för dess lysande rena smak, men det finns enormt mycket god öl överlag från Tjeckien. Gillar även IPA, APA och ibland emellanåt stout.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är slående hur många som har historia som hobby/intresse (för mig är det både ett jobb och ett intresse :giggle:).

Finns det någon koppling här till rollspel här, på något plan?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Finns det någon koppling här till rollspel här, på något plan?
Det gör det ganska självklart, ur min personliga synvinkel. Historia erbjuder ju delar av det en rollspelsbok om en påhittad värld gör. Det aktiverar mycket av samma mentala processer. Mitt historieintresse föregick mitt rollspelsintresse, alltid favoritämnen i skolan.

Tror till och med att det är så att jag konsumerar mindre historia i olika former när jag läser mycket rollspel, de är lite av konkurrenter om samma tid.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Det gör det ganska självklart, ur min personliga synvinkel. Historia erbjuder ju delar av det en rollspelsforum en påhittad värld gör. Det aktiverar mycket av samma mentala processer. Mitt historieintresse föregick mitt rollspelsintresse, alltid favoritämnen i skolan.

Tror till och med att det är så att jag konsumerar mindre historia i olika former när jag läser mycket rollspel, de är lite av konkurrenter om samma tid.
I stort sett samma sak för egen del.
Jag vänder mig dock ofta till vår världs historia för att finna inspiration till scenarion och kampanjer, vilket jag tror många andra rollspelare också gör.
Men precis som Bifur så var jag intresserad av historia innan jag började spela rollspel.Minns speciellt hur jag älskade att bläddra i en bok om vikingar hos min mormor, främst för bildernas del, men jag läste självklart även en del. Sedan förstärkte rollspelandet intresset för historia.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Passar på att fördjupa det jag skrev i en tidigare post då många andra skrev mer specifikt.
Från tidiga tonår tills idag så är punk något jag lyssnat en hel del på. Följt av edm som kom runt 19-20års åldern. Så har hunnit med att se en hel del spelningar både på hultsfredsfestivalen (97,00,01,05) och på lokala föreningen Oden. På edmsidan har jag åkt runt på skogsfester som kilsbergen till fester med Ace Event, Monday bar och en hel del i köpenhamn på Amagerbio mfl ställen. Kan dock inte komma på någon konsert eller liknande jag varit på senaste 10 åren men hoppas återuppta det lite iaf när väl coronan lagt sig.

Historia skrev jag egenteligen ej om i första posten men läser väl en del även om det ej hör till mina starkaste intressen. Blir mest om andra världskriget och ska jag fördjupa mig i något där så blir det isf helst krigen till sjöss med slagskepp och liknande. Passar på att försöka se lite historiska platser när jag är ute och resor som de äldre bevarade delarna av Rom till USS Intrepid i New York.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Åh! Hade en period för en tio femton år sedan när jag dök ner i detta också, 64:an och koda assembler var bland det roligaste jag gjort med datorer tror jag. Tyvärr höll det sig inte så himla länge sedan, men det är något så sjukt direkt intressant med C64:an som gjorde det helt magiskt intressant.
Ja, det är ju en värld av skillnad mellan den och dagens maskiner med deras över-bloatade mjukvara. Så enkel och så lätt att jobba med liksom. 😍 Och för mig som bara skrivit enstaka högnivåspråk innan är maskinkod otroligt spännande.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Väldigt mycket har en rollspelskoppling på ett eller annat sätt, så kvar blir väl löpning, vandring, mat, öl, resor.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Jag läser mycket! Oftast facklitteratur i ämnen som språk, historia, språkhistoria och litteraturvetenskap. Just nu håller jag dock på med att gå igenom all science fiction jag läste som tonåring för att se vad jag tycker håller idag.

Jag hittar också mycket glädje i matlagning. Man känner att man får nåt gjort samtidigt som man kan släppa vardagsstressen, i alla fall i en liten stund.

Till sist så går jag ofta ut på långa vandringar. I regel traskar jag väl ett par mil om dagen, ibland bortåt fyra. Helst genom skog eller kullar. Stadsmiljöer går också bra, bara jag slipper stora enformiga fält där tomheten tar död på all livslusta.

I stort sätt allt går att koppla på nåt sätt till rollspelsintresset dock: böckerna ger inspiration till världsbygge, matlagningen inspirerar mustiga detaljer i beskrivningen av måltider och vandrandet hör intimt samman med samma äventyrslusta som går igen i flertalet av mina rollpersoner. Det tycker jag inte är nåt dåligt; det är bara positivt att olika delar av mitt liv och min personlighet krockar och berikar varandra i kollisionen.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag hajkar i skogen minst en gång i veckan. Känslan av att gå ut i naturen och koppla bort sig själv från samhällsbruset med bilar, skrik och folk som klagar på att det existerar de som inte röstar på samma parti som dem är fruktansvärt skönt. Det är balsam för själen att sitta på marken i skogen med en liten eld och laga mat och dricka lite kaffe.
Jag glömde att jag senaste året hållit på med fermentering och håller på att börja med ölbryggning. Hitills har jag gjort kombucha och mjölkkefir och jag tänker börja med vattenkefir och gingerbug/ginger beer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Mitt största intresse är Iron Maiden.
Litet sidospår, och kanske har du redan koll, men jag passar ändå på att tipsa om den överlägset bästa Bruce Dickinson-kopia jag hört.

 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Litet sidospår, och kanske har du redan koll, men jag passar ändå på att tipsa om den överlägset bästa Bruce Dickinson-kopia jag hört.

Haha, jo honom har jag sett! Jag har överlag väldigt svårt för tribute bands, imitatörer osv, men han har ju gjort några roliga videor där han visar hur det kunnat låta om Bruce sjöng i andra band och sammanhang.

Apropå trådstartens definition ska det dock nämnas att jag nog egentligen inte tycker Iron Maiden är det som ligger allra längst bort från rollspelskultur - de har ju verkligen gemensamt fokuset på stor berättarglädje och den litterära tematiken med fantasy, horror, sci/fi osv.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Datorspel, böcker, figurmålning och brädspel är väl de stora, i ungefär den ordningen.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Datorer, datorer, datorer. Gillar nästan allt som har med datorer att göra, men håller mest på med programmering och att hacka grejer. Lågnivåspråk, reverse engineering och assemblerjoxande är det jag brinner mest för där. Tror man nog kan sammanfatta det med att jag är intresserad av mikroprocessor och att ha sönder grejer egentligen. Spelprogrammering och är ju i för sig kul också, men är ju något i grunden skapande, så per definition kan det ju omöjligen vara roligt.

Sen är ju det kul att dricka alkohol och snacka skit också. Får nog anses vara en hobby med tanke på hur mycket tid jag lägger på det periodvis. Även här går det nog att sammanfatta med att jag gillar att ha sönder grejer - levern och relationer. ;)
 
Top