Nekromanti Vad hände med Eon 1?

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Om jag inte har helt fel så tycker jag att Eon helt har ändrat karaktär.

Från början byggde Eon stenhårt på realism och grisodling medans nu så är varannan rollperson halvdemon, det finns vandöda i varje buske och lischer i varje spelgrupp.

Jag tvekar om jag ska fortsätta köpa Eon moduler. Sedan Nekromanti & Vandöda har balansen i spelet ballat ur, Eon III var en besvikelse, och sedan har man läst om thalamur där tydligen Sauron från sagan om ringen håller till. Nä, Eon börjar tappa sin gamla gnista och faller allt mer offer för High-fantasy-prostitutions härvan från andra sidan Atlanten.

Jag säger mig vara en gammal Eon konservatist! Bort med allt nytänkande high fantasy! Frihet åt lagomheten!

Är det bara jag som känner så här, att det var bättre förr?
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Tycker ialla fall att det finns en benägenhet för vandöda lite överallt. Vilket man kan tolerera i en nekromankanpanj men som blir för mycket i stora lass...
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag har förstås aldrig spelat Eon 1 men rent allmänt så har jag liten förståelse för vad som är så kul med att spela grisodlare; alltså springa runt i hembyn och rädda gamla tanter ur brinnade hus. Sen så är Eon (och Mundana) ett väldigt bra rollspel där det är lätt att lägga äventyren precis på den del av episkhetsskalan som man vill, allt från tant-räddandet till sagan om ringen.

Sen så håller jag med om att Eon 3 var en besvikelse men det beror enligt mig på strids- och skadesystemet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Sen så håller jag med om att Eon 3 var en besvikelse men det beror enligt mig på strids- och skadesystemet.

Vad blev sämre med strids-systemet?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Tycker inte att Eon III är en besvikelse på något sätt, enligt mig har de bara utvecklat allting lite mer.
Däremot så anser jag att de har lagt mer och mer ansvar på spelledaren, det är ju trots allt han/hon som bestämmer exakt hur det ska bli i slutändan. Förr hade ju spelledaren mindre alternativ, nu har spelledaren fler alternativ.

Jag brukar köra över regelböckerna en del som SL när karaktärerna skapas, t.ex. brukar alla tabeller ses mer som inspirationskällor där vissa resultat helt enkelt inte passar karaktären och andra passar bra. Om spelaren vill att båda föräldrarna ska vara döda kräver inte jag att tärningarna ska visa det, då är det okej att bara bestämma det, om jag inte har nån speciell tanke förstås.

Kan tänka mig att förr så blev det inga halvdemoner för att det inte fanns på tabellen och nu blir det många fler för att det finns på tabellen, men i slutänden handlar det ju om vad SL bestämmer. Det viktiga är inte det som står i böckerna utan det som verkligen händer, så snacka med din SL om att du vill köra grisodling så funkar det nog :gremwink:

Dessutom är det ju faktiskt officiellt att Eon är anpassat för att kunna vara high-fantasy, om du kollar i "Spelledarens guide" så står det bland de olika spelstilarna som nämns.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag håller inte med dig när du säger att Eon har blivit mer high. Eftersom jag själv har både spelat high och low och "standard" i Eon III. Med standard Eon menar jag något som är snarlikt de karaktärer man följer i stämningstexterna. Vår spelgrupp spelar två kampanjer som är riktigt jätteepiska där vi kämpar mot demoner, drakar, licher och annat avskum. Fast där satsar vi på massor av _roll_spel och väldigt lite boffer även fast karaktärerna i sig är boffrade. En annan kampanj vi spelar så är vi delar från mundanas alla hörn sammansatta i ett legoknektsförband, väldigt "down to earth" och inte alls high, hittils. Sen har vi innan vi drog i gång med dessa kampanjer spelat lite "döda vargarna som stryker i skogarna", "hitta det bortsprugna barnet" och så vidare.

Vissa moduler skapar lite mer high-stämning, som tillexempel Vandöda och nekromanti, Legender och hemligheter och så vidare. Men det är trots allt bakgrundsfakta som öppnar spelvärlden och låter oss förstå varför något är som det är ifall vi inte orkar hitta på själva.

Jag tycker att det är bra att Neogames gör spelet brett så att alla kan spela på sin nivå. Och man måste inse att det krävs utveckling för att ett företag skall överleva, lika så måste man attrahera många målgrupper. Så jag tycker att Neogames har skött det på ett fint sätt. De attraherar flera olika typer av spelare utan att överdriva.

- Jocke, anser.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Möjligen för att reglerna för vandöda faktiskt är bland de roligare att använda, om man är lagd åt det hållet att man vill sitta och peta med en massa eget material. Om det fanns regler för att driva affärsrörelser och liknande som hade lika många roliga små grejer att göra som det finns för vandöda hade säkert många spelat köpmannakampanjer, och så vidare.

Sedan vill jag hävda att Eon alltid har varit ganska high -- Thalamur har til lexempel varit en magikrati sedan start (och var Sauronkommentaren kommer från begriper jag inte, det är alls icke så).
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Vad hände med Eon 2? (OT)

Ja när det gäller just stridssystemet så är ju det mesta väldigt likt det i Eon 2 men många av de ändringar som gjordes krånglade bara till allt. Jag pratar då om de ändringar som gjordes av SI-värdets funktion och alla dessa speciella bonusar man får på allting efter stridsvana och FV, detta gjorde det delvis jobbigare att improvisera SLP.
Dessutom så var tillbakaknuffning roligare med Eon 2; då flög man ju faktiskt några meter ibland :gremtongue:

Men framförallt så berodde besvikelsen på att jag trodde att man skulle försöka fixa problemet med att Eons strider ibland tar alledes för lång tid, vilket man enligt mig inte alls gjorde. Alltså blev vi i våran spelgrupp tvungen att fortsätta köra med våran egen stridsregeltolkning (men med några få tillägg från Eon 3) för att striderna inte ska ta hela spelmötet. Alltså fortsatte vi i mångt och mkt att använda det gamla (men modifierade) strids- och skadesystemet vilket ledde till att förändringarna inte betydde så mkt för våran spelgrupp. Så egentligen var väl inte de nya reglerna en stor försämring men de var ganska onödiga eftersom de inte alls rättade till de största bristerna i stridssystemet.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Sauron var nog ett missförstånd som jag fick från recesionen här på rollspel.nu (jag trodde att hösta hönset i thalamur hette Saurontorn men det var nog en satir av recesenten.)

Jag tycker magikratin är ok, så länge trollkarlar kastar blixtar som inte skadar människor som har kläder på sig :gremwink:,

Men det är det att allt i Mundana har och göra med ett visst mörker, och att alla som dyrkar :gremelak: har vandöda till sitt förfogande, och alla dessa som dyrkar :gremelak: är i övre skiktet i både Damarien, Thalamur och även Consaber. Nä allt är väl bra i Mundana, men för att jag ska trivas måste jag tona ner allting. Och inte spela med att allting har och göra med ett visst mörker.

Angående reglerna så har du helt rätt, dessa invecklade regelsystem för olika roller är skitkul. Just nu finns det för vasaller (riddaren), magiker (M&M), krigare (Vapenmästaren), Nekromantiker (N&V?).... men det saknas för Köpmän, Handelshus, Schamaner (mer!), .... mer?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Kommentar om V&N [Lite OT]

V&N är enligt mig precis som du säger full med intressanta möjlighgeter vilket gör att man gärna utnyttjar den.

Däremot är jag besviken på dessa möjligheters art. Det är så mycket i V&N som avviker från det tidigare systemet. Ta de odöda förmågorna till exempel. De följer inte alls magisystemet vad gäller till exempel effekt kontra rang på förmågan. Därför är det svårt att hitta på nya förmågor med stöd av det gamla magisystemet, eller att uttolka de effekter som ingår i förmågorna. Det känns lite D&D över det hela när man plötsligt skapat ett eget specialsystem i en situation där de generella reglerna hade fungerat utmärkt.
Som exempel kan nämnas att magisystemet följs slaviskt av förmågor och föremål i religioner och välkända vapen i vapenmästaren.
Däremot är legender och hemligheter samt "legendariska vapen" i vapenmästaren full av prylar som styrs av hemsnickrade regler...
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Vad hände med Eon 2? (OT)

Eon har en tendens att skapa väldigt långa men realistiska strider. Ett sätt att lösa detta på är att slå några symboliska slag som representerar hur väl man strider och sedan friforma en hel del. Det blir en otroligt livlig strid när det friformas och tar inte alls lika lång tid. Sen för att göra det ännu roligare kan du alltid göra som Hjalle och göra dina egna ljudeffekter medan du visar upp hur striderna fortlöper.

- Jocke, som är glad att ha Hjalle som spelledare.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Lite mer konkret

Ok, om jag ska vara mer konkret så kan jag ge en lista på saker som jag vill klagda på i Eon:

* Demonfader (Eon III, händelsetabellen)
* Skadesystemet (Eon III, varför ta bort extraskador, det är ju det roligaste med Eon?)
* Nekromanti & Vandöda (Det är inte i linje med elementarvarelserna, vilka jag tycker borde bestämma nivån för också vandöda, en väldigt stor obalans)
* Lischer (N&V, Yber!)
* Lamior (sämsta vampyrerna någonsin, och hör dom verkligen hemma i Eon?)
* Alvernas iålder (kolla på siffrorna så ser man att en stor majoritet av alla alver egentligen är inåtvända, normala alver är en ovanlighet, egentligen)
* Thalamur / Consaber (hur kommer det sig att ingen kan komma med en vettig förklaring varför Thalamur alltid förlorar med en så pass större arme? Kunde man inte sagt att Thalamur alltid kommit med en liten arme på grund av inre stridigheter eller något, vad som helst?)
* Sunaris storlek (för att vara en stor pampig skog så är den inte så pampig, man går igenom den på 4 dagar.)
* Bilder (många bilder i modulerna får mig att inte vilja läsa dom sidorna för det förstör min inspiration, exempel: Azradeus barn i Religioner)
* Asharien & Soldarn (kanske på grund av bilderna, men varför har man cowboy hattar i Asharien, och bälte?)
* Vapenmästaren (Stridskonsterna suger jämnfört med krigarens väg, men jag tror drängarna fixade det)
* Legender & Hemligheter (boken blir inte rolig förrän man kommer till arbiträra legender och historier som inte bara har med ett visst mörker att göra.)
* Alkoholreglerna (dom är helt enkelt ologiska)
* Återhämtning av utmattning (jag tror jag hittade en bra regel om återhämtning i Eon III, men inte i utmattningskapitlet, där är dom lika kassa, att mer tränade personer tar längre tid på sig att återhämta)
* Magisystemet (besvärjelserna är lite obalanserade, det borde finnas lite mer exempel på besvärjelser som gör liknande saker, tex i alla fall 5 olika stridsbesvärjelser iställer för bara blixt och eldboll, och mer av varje)
* Geografica Mundana (Även om tirakbergen på Takalorr återfinns i mellanöstern kunde man väl gjort lite bättre bilder?)


Sedan vill jag se mer detaljerade illustrationer, Cirefalier var underbart!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Lite mer konkret

* Skadesystemet (Eon III, varför ta bort extraskador, det är ju det roligaste med Eon?)

De finns ju kvar men har bytt namn.


* Thalamur / Consaber (hur kommer det sig att ingen kan komma med en vettig förklaring varför Thalamur alltid förlorar med en så pass större arme? Kunde man inte sagt att Thalamur alltid kommit med en liten arme på grund av inre stridigheter eller något, vad som helst?)


Thalamurs jättearmé är ett ganska nytt påfund. Den förklaringen borde klassa in under "vad som helst".

* Bilder (många bilder i modulerna får mig att inte vilja läsa dom sidorna för det förstör min inspiration, exempel: Azradeus barn i Religioner)

Det var inte bättre förr.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vidare tankar om klagomål

* Demonfader (Eon III, händelsetabellen)
Och sannolikheten för att någon slår just detta är? Just det väldigt liten. Om det likväl skulle inträffa så kan du ju alltid som SL hävda att du inte tillåter just det utfallet.

För övrigt hittar jag inget utfall i händelsetabellen med något dylikt innehåll utan jag antar att du syftar på utfallet Demonhybrid från Övernaturliga egenskaper tabellen vilket i så fall minskar chansen till detta resultat ytterligare (endast 66 och 67 på 1T100 innebär slag på Övernaturliga egenskaper och endast ett slag på 7 innebär just Demonhybrid).

* Skadesystemet (Eon III, varför ta bort extraskador, det är ju det roligaste med Eon?)
Extra skadorna finns ju med fast de heter som sagt något nytt och det blir endast ett slags skada istället för många. Tanken med detta var att istället för många slag för extra skador istället slå bara ett slag dvs att det skulle gå snabbare i striden. Om du inte gillar detta - varför inte helt enkelt behålla tidigare regler?

* Nekromanti & Vandöda (Det är inte i linje med elementarvarelserna, vilka jag tycker borde bestämma nivån för också vandöda, en väldigt stor obalans)
Här har du en poäng helt klart tycker jag då jag personligen är något av ett spelbalansfreak. Dessvärre finns det inte så mycket man kan göra åt saken nu dock...

* Lischer (N&V, Yber!)
Mäktiga vandöda helt klart. Om du inte gillar dem kan du ju helt enkelt bestämma att de i din värld antingen existerar i ett mycket litet antal (vilket jag iofs tror att det också är tänkt att de gör i officiella Mundana), att de inte längre existerar (kanske dog de sista ut med riktet Darnath?) eller att de helt enkelt inte existerar över huvud taget. Eller varför inte modda dem så att de blir midnre ûber?

* Lamior (sämsta vampyrerna någonsin, och hör dom verkligen hemma i Eon?)
Huruvida de hör hemma eller ej får väl var och en tycka vad de vill om (personligen tycker jag de är helt ok till skillnad från exempelvis Eons varulvar som jag inte gillar alls) men om DU inte gillar dem - ta fram stora spelledarsaxen och *snippetisnapp* så är de borta från din spelvärld! :gremgrin:

* Alvernas iålder (kolla på siffrorna så ser man att en stor majoritet av alla alver egentligen är inåtvända, normala alver är en ovanlighet, egentligen)
Här har du också en poäng tycker jag. Tycker dock inte att det är så mycket åldern utan snarare den angivna procenten inåtvända som är problemet. Detta är något jag ämnar förtydliga iom Alver 2.0 - dvs att majoriteten av alverna INTE sitter och stirrar tomt i en väg (då ett sådant samhälle naturligtvis inte hade fungerat i praktiken).

* Thalamur / Consaber (hur kommer det sig att ingen kan komma med en vettig förklaring varför Thalamur alltid förlorar med en så pass större arme? Kunde man inte sagt att Thalamur alltid kommit med en liten arme på grund av inre stridigheter eller något, vad som helst?)
Nu har jag inte hunnit lusläsa Thalamur ännu men jag vet att iallfall inte Consaberboken gav någon vettig förklaring på det där. Pratade dock med Petter (författaren till Thalamur) om saken nu senast på Gothcon och han menade på att orsaken bla var Thalamurs föråldrade arméupsättning och stridstaktik vilket kom sig av en anakronistisk kultur där man dyrkar det som varit. Dessutom är det i regel lättare att bedriva försvarskrig än ockupationskrig med tanke på försörjning och dylikt.

* Sunaris storlek (för att vara en stor pampig skog så är den inte så pampig, man går igenom den på 4 dagar.)
Vandra igenom den norr från söder gör du INTE på 4 dagar (iallafall inte från norr till söder). Likväl är det en stor skog (i yta större än vissa av Eons mindre länder faktiskt). Fast ändå är det ingalunda den största skogen till yta om man tittar på Eons världskarta (jämför exempelvis med skogarna i västländerna). Så dess storlek blir ganska relativ således - det beror helt enkelt vad du jämför med.
O vad gäller pampigheten så kommer det sig säkert av det faktum att det bor en massa alver där (vilket kapitlet om Sunariskogen i Alver 2.0 förhoppningsvis kommer påvisa ytterligare).

* Bilder (många bilder i modulerna får mig att inte vilja läsa dom sidorna för det förstör min inspiration, exempel: Azradeus barn i Religioner)
*agree on that*

Hursomhelst - vad gäller Eons generella layout och dess bilder så tror jag inte Kim Vässmar kommer nöja sig med några halvdanheter i fortsättningen som den estet han är...

* Asharien & Soldarn (kanske på grund av bilderna, men varför har man cowboy hattar i Asharien, och bälte?)
Förmodligen för att författaren gav instruktionen "Asharien skall ha ett litet vildavästern liknande tema vad gäller lanskap och dyliknande" till illustratören och att denna tolkade det lite väl bokstavligt.
Det samma hände mig när jag till drakar när jag gav Kim bildmanuset till Draghâren och Draghîren. Jag skrev att Draghâren skulle påminna om en triceratops med krokodilkropp och att Draghîren skulle påminna om en raptor med horn. Kanske borde jag förtydligat att jag inte ville att de skulle se dinosaurliknande ut utan mer "drakliknande" då detta var hur jag föreställde mig dem. Felet var alltså mitt ifråga om bristande intruktioner.

* Vapenmästaren (Stridskonsterna suger jämnfört med krigarens väg, men jag tror drängarna fixade det)
Samma dag som jag fick boken skrev jag in de flesta av teknikerna från Krigarens väg i tabellen över stridskonsterna och vilka tekniker de innehöll i Vapenmästaren. Nuff said! :gremwink:

* Legender & Hemligheter (boken blir inte rolig förrän man kommer till arbiträra legender och historier som inte bara har med ett visst mörker att göra.)
Men om man som jag faktiskt ser Mörkret som ett riktigt intressant tema att avhandla i sina kampanjer då kan man ju inte vara helt missnöjd eller hur?

* Alkoholreglerna (dom är helt enkelt ologiska)
Yupp dessa har varit ett huvudbry för mig som SL också. Har dock inte orkat göra något åt saken då jag ändå inte brukar använda mig av dem.

* Återhämtning av utmattning (jag tror jag hittade en bra regel om återhämtning i Eon III, men inte i utmattningskapitlet, där är dom lika kassa, att mer tränade personer tar längre tid på sig att återhämta)
Har löst detta genom en husregel jag snott någonstans ifrån webben (minns dock ej var) som innebär att ju mer UK du har desto snabbare återhämtar du dig.

* Magisystemet (besvärjelserna är lite obalanserade, det borde finnas lite mer exempel på besvärjelser som gör liknande saker, tex i alla fall 5 olika stridsbesvärjelser iställer för bara blixt och eldboll, och mer av varje)
Om jag får bestämma så kommer detta (och mycket därtill) åtgärdas i en kommande magibox/reviderad upplaga av Mystik&magi.

* Geografica Mundana (Även om tirakbergen på Takalorr återfinns i mellanöstern kunde man väl gjort lite bättre bilder?)
Bilderna i GM är tråkiga doverbilder och materialet har mycket varierad kvalitét beroende på vem som skrivit dem. Så ja jag håller med dig GM hade kunnats gjorts bättre. Ändå är jag tacksam att den finns då det är en viktig bok rent innehållsmässigt.

/Sebastian
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vidare tankar om klagomål

Men om man som jag faktiskt ser Mörkret som ett riktigt intressant tema att avhandla i sina kampanjer då kan man ju inte vara helt missnöjd eller hur? (Angående L&H, Ymirs anm.)
Jo.

- Ymir, om poängen inte framgick, sök på 'Legender och Hemligheter' + Ymir samt 'Mörkret' + Ymir, vettja.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså, jag var en gång i tiden ökänd för att hata allt som getts ut sedan 'Consaber', och jag har spytt oräkneliga mängder galla över 'Legender och Hemligheter', 'Vapenmästaren', 'Vandöda och Nekromanti', 'Thalamur', med mera, och efter en snabb genomläsning kan jag tänka mig att göra det på 'Krigsherren' också. Sök på forumet för en snabb insikt i min långa historia av Neogames-bashing.

Men jag skrev kamorferna, Eons överlägset mest fuloptade och superlativa ras, och hade gjort dem ännu mäktigare om jag inte lagt band på mig själv. Så, just vad gäller high fantasy-element i Eon, borde jag iochmed det ha förverkat min rätt att gnälla för all framtid.

- Ymir, erkänner
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
För stor bredd?

Från början byggde Eon stenhårt på realism och grisodling medans nu så är varannan rollperson halvdemon, det finns vandöda i varje buske och lischer i varje spelgrupp.

Jag tvekar om jag ska fortsätta köpa Eon moduler. Sedan Nekromanti & Vandöda har balansen i spelet ballat ur, Eon III var en besvikelse, och sedan har man läst om thalamur där tydligen Sauron från sagan om ringen håller till. Nä, Eon börjar tappa sin gamla gnista och faller allt mer offer för High-fantasy-prostitutions härvan från andra sidan Atlanten.

Jag säger mig vara en gammal Eon konservatist! Bort med allt nytänkande high fantasy! Frihet åt lagomheten!
Jag håller inte med om att Eon blivit för mycket high-fantasy. Däremot har spelet blivit bredare med tiden. Om man ser till länderna i Mundana så täcker de redan från början in de flesta element som man kan hoppas på i en fantasyvärld.

Men "problemet" i de första upplagorna var att trots att man kunde välja spelmiljö så var det svårt att skapa hjältar som kunde utföra riktigt svåra manövrar. Detta har man försökt åtgärda genom att t.ex. minska fummelrisken och skapa mäktigare stridskonster.

Realism och hjältekampanjer är kanske en ekvation som inte riktigt går ihop, men jag tycker inte att man förverkat möjligheten till grisodling när man öppnat dörren för hjältarna.

Jag har inte riktigt bra koll på Nekromanti & Vandöda, men demoner och lischer lever väl på att folk inte vet att de finns? Och det man inte vet tar man inte skada av....

/Emil
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du får gärna berätta för mig vad som du anser gör Thalamur mer "High Fantasy" än Consaber?
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Det är inte böckerna som har spårat ur...det är folket!
Jag har inte en enda halvdemon i mina spelgrupper och det finns inte vandöda i varje buske och defenitivt inte några lischer.....några finns det men var dom är vet man aldrig.

Sen att personer som han som tog sig en titt på Thalamur modulen här på rollspel.nu....klagar på sauronandan. Det är väl du som avgör vad som är sauronanda är....inte faan köper man inte en bok för att någon annan säger en sak?!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Thalamur [OT]

Hmm...ingenting, egentligen. Jag menade inte heller att antyda att så var fallet (men okej, Consaber som är mer irl-historisk rippoff känns lite mer jordnära, tycker jag allt. Därmed inte tvunget sagt att det är en fördel). Thalamur har jag nog inte klagat på på forumet än, och det är mest ätterna, ondskan och skildringen av magikraterna jag ogillar. (Se Pendragons recension). Utöver det finns där bitar jag definitivt var imponerad av, kulturkapitlet i synnerhet...

Jag tyckte mest det var synd, att Thalamur som hittils framställts som en onyanserat ondskefull totalitär förtryckarstat, gjorde det också i modulen om det egna landet. Visst, Consaber känns också jävligt obehagligt på sina sätt, det är ju medeltiden trots allt, men jag vet inte...jag antar att jag inte hade väntat mig att få den sabriska bilden av Thalamur bekräftad, typ.

och var i hela friden tog Thakalatribunalerna vägen?

- Ymir, borde fortfarande läsa igenom Thalamur lite mer
 
Top